Ane Søndergaard Thomsen1 Hvorfor etik ? Den etiske fordring skal ses på baggrund af erkendelsen af, at i menneskers samvær med hinanden er den ene altid.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Advertisements

Oplæg om Habermas og demokrati
At forholde sig professionelt Anne Skov
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Motivation Motivationsspørgsmålet er det mest grundlæggende spørgsmål i arbejdet med mennesker. Hvad skal vi forstå ved motivation? Tre hovedtyper indenfor.
Anerkendende refleksion
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
Social kreativitet 10 billeder Dømmekraft Midtens fylde Balancegang
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Pligtetik.
NDU Jan Jaap Rothuizen Pædagogik og etik NDU Jan Jaap Rothuizen.
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Medicinsk relevante filosofiske og videnskabsteoretiske spørgsmål
Forelæsning 7: Metaetik og etik
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Mogens K. Skadborg exam.art.phil., MEVO Overlæge
Den globale skole Globaliseringen fordrer og fremmer en nytænkning af uddannelsernes indhold. Gode læse-, stave- og matematikfærdigheder er nødvendige,
Etiske overvejelser The Paralytic Jean-Baptiste Greuze 1763 (Eller: resultatet af god opdragelse!)
Økonomiske kompetencer
Den professionelles 3 handlingsdomæner Humberto Maturana
Etik, patenter og gener.
Ungdomsskoleforeningen 1 Demokrati i ungdomsskolen - et historisk vue Formåls§ Ungdomsskolen skal give unge mulighed for at fæstne og uddybe deres kundskaber.
Medicinsk Teknologivurdering
Inspiration til reformarbejdet
Lis Suhr Klinisk lektor
Børns og unges mediekultur Hørsholm, Børn og unges mediekultur Digitale og mobile medier er i fokus Medier, formater og aktiviteter blandes.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Etisk dilemma – to definitioner
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
Etik i den kliniske praksis
Nogle videnskabsteoretiske retninger
SAMFNU Demokrati og menneskerettigheder 1.Demokratidefinitioner 2.Fordele og ulemper ved direkte og repræsentativt demokrati 3.Kriterier for demokrati.
Social- og sundhedshjælper retning
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
GENMANIPULATION, KEMISK KASTRATION OG INDUSTRISVIN - UDVIKLINGSMULIGHEDER OG POTENTIELLE KONTROVERSER Peter Sandøe FOI, IPH, CeBRA Københavns Universitet,
Hvad er etik? Hvad er værdi? Er de gode sammen?
Udregning af UseCasePoints UCP = UUCP*TCF*EF UseCasePoint = Ujusteret Use Case Point * Tekniske Komplexitets Faktor * Miljø Mæssige Faktor.
Sportsmanagement November 2008
Magt og legitimitet 28. September Perspektiver på legitimitetsspørgsmålet Legitimitetsspørgsmålet: Hvornår kan magtudøvelse siges at være legitim?
Etikken halter bagefter Accelereret hastighed -antallet af teknologiske nyskabelser per tidsenhed vokser Ukendte konsekvenser Ingen erfaring at læne sig.
Søren Kierkegaard 2. Eksistentialisme.
Hvordan skabes samfundsfaglig viden?
Bioetiske overvejelser - GMO
Introduction to consent: ethical and legal issues
SKABELON.
Videregående kvalitativ metode Kursusgang 10 Etik og kvalitet i kvalitative metoder Blandede kvalitative metoder Forår 2016.
De etiske aspekter ved Red Bulls branding- strategi VED LOUISE JELLESMARK OG PERNILLE VILDSTED NIELSEN.
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 2: Toulmins argumentationsmodel.
Uddannelse til bæredygtig omstilling Universiteternes bidrag Ulrik Jørgensen, prof., centerleder DIST, Aalborg Universitet København 1 Ulrik Jørgensen.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Dødens privilegium - Etiske grænser for palliation Grænsefladerne mellem professionaliseringen og den personlige død.
Normer, Roller, Etik og Dilemmaer
Det gode liv og den etiske fordring
Introduktion + Filosofi, etik og etiske problemstillinger
Konflikter og kommunikation
Det gode liv De store spørgsmål.
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Den naturvidenskabelige metode
Bedømmelse af vejledende opgave 1
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
“Salige er de, som stifter fred, for de skal kaldes Guds børn.”
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
HVAD ER ADFÆRD?.
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Kapitel 2 Danske retskilder og juridisk metode
Præsentationens transcript:

Ane Søndergaard Thomsen1 Hvorfor etik ? Den etiske fordring skal ses på baggrund af erkendelsen af, at i menneskers samvær med hinanden er den ene altid i en vis forstand ’udleveret’ til den anden (Øhrstrøm, 1997, p.78).

Ane Søndergaard Thomsen2 Hvad er etik ? ”Etik” er græsk. ”Moral” er latin. Begge betyder ”sædelære”, dvs. læren om hvorledes man bør handle. I dagligdags sprog drejer det sig om normative bedømmelser af menneskers adfærd over for hinanden. (Ibid., p.78)

Ane Søndergaard Thomsen3 Etik vs. moral Etik er de filosofiske og principielle overvejelser på et overordnet plan. Moral er de praktiske og konkrete spørgsmål – bruges ofte om den enkeltes handlinger og holdninger til rigtigt og forkert i gruppen. (Ibid., p.78)

Ane Søndergaard Thomsen4 Model Etik mellem grupper Moral i gruppen Værdi individuelle

Ane Søndergaard Thomsen5 Hvorfor på dagsordenen nu? Der er ikke længere almindelig enighed om svarene på fundamentale etiske spørgsmål. Moderne teknologi, globalisering og forståelse for miljømæssige sammenhænge har skabt nye etiske problemer. (Ibid., p. 79)

Ane Søndergaard Thomsen6 Tre måder at studere etik på Deskriptiv etik: –Forsøge at beskrive befolkningens holdning til problematikken. Meta-etik: –Vedrører udsagnenes logiske status og stiller spørgsmål til fornuftens rolle – kan man ræsonnere rationelt? Normativ etik: –Hvis ”ja” til ovenstående er der basis for et system af logisk velbegrundede etiske domme/principper. (Ibid., p. 81)

Ane Søndergaard Thomsen7 Hovedtyper af argumentation Utilitarisme (konsekvens-etik): –Valg bør tages ud fra en vurdering af de mulige handlingers konsekvenser, dvs. den med mest gunstig konsekvens/størst nytte. –Fokus på effekten (lykke). Hvis den er god, er handlingen god/rigtig. Deontologisk etik (pligts-/rettigheds-/regel-etik): –Handle ud fra en række ubetvivlelige regler, dvs. i overensstemmelse med en almengyldig lov. –Fokus på motivet. Mener man det godt, er handlingen god/rigtig. (Ibid., p )

Ane Søndergaard Thomsen8 Alternativ etisk referenceramme Lykke-etik/UtilitarismePligt-etik/Deontologi ”Nettomængde af lykke” Handling vurderes på konsekvens/nytte Passiv etik, objektiv Bentham, Mill ”Den gode vilje” Handlingen er en pligt Passiv etik, objektiv Kant, Kierkegaard Magt-etik/NihilismePragmatisme Den stærkes ret (og den svages accept) ”Vilje til magt” tøjles af moralsk selvbevidsthed Aktiv etik, subjektiv Nietsche, Heidegger Kompromis Situationsbestemt konsensus Aktiv/passiv etik, subjektiv Habermas, Pruzan m.fl. DeterminismeIndeterminisme Mennesket har ingen fri vilje Mekanisk lovmæssighed Passiv etik, objektiv Hobbes, Spinoza Mennesket har fri vilje Ansvarlighed (eksistentialisme) Aktiv etik, subjektiv Sartre (Darmer & Warming-Rasmussen, 1998, p.4)

Ane Søndergaard Thomsen9 Det er muligt at argumentere vedr. etiske problemstillinger, men det kræver logisk konsistens (Øhrstrøm, 1997, p. 87). Problematikker (ibid., p. 88): –Er det muligt at slutte fra ”er” til ”bør” ? –Eller fra ”bør” til ”kan” ? –Der er mange paradokser i etisk argumentation. Hvordan opnås der enighed om kontroversielle etiske problemer i et pluralistisk samfund (ibid., p. 89) ? Findes der objektive sandhedsværdier om etiske udsagn ?

Ane Søndergaard Thomsen10 Referenceliste Øhrstrøm, P. (1997). Etisk diskussion og argumentation. In P. Øhrstrøm, Logisk set. Århus: Systime (pp.78 – 90). Darmer, P. & Warming-Rasmussen, B. (1998). Etik. Sønderborg: Handelshøjskole Syd