”En dag med Arbejdstilsynet”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
v/ afdelingsledelsen VELKOMMEN!
Advertisements

Psykisk arbejdsmiljø.
Amu-faglærere Vingstedcentret 21. juni 2011
Arbejdstilsynet - Status for arbejdsmiljøet og fremtiden
Roskilde Handelsskoles APV-procedure
Organisering af arbejdsmiljøapparatet
9. Laboratoriedag - eftermiddag. Fortsat udvikling ”At holde Gejsten Oppe”
Arbejdsmiljødrøftelse HMU 6. december 2012
Fra regulering til engagement i arbejdsmiljøet
Arbejdsmiljø og beredskab.
Aftale om trivsel og psykisk arbejdsmiljø (Tillægsaftale til SU-aftalen) Baggrund for aftalen: Arbejdsmiljøloven gav mulighed for, at overenskomstparter.
Arbejdsmiljørepræsentanten og arbejdstidsaftaler 10. Januar 2011 Svendborg.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Arbejdsglæde eller sygefravær
Den gode forandringsproces
ARBEJDSTILSYNET Svejsning, skæring og slibning i metal på tilsynet
Ny skole. Møde d. 14. januar. 1 Ny skole – hvor er vi? Møde d. 14. januar 2013 Kl
Fravær og nærvær/v. Conni Lachenmeier Ingeniørforeningen d. 25. november 2008.
Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Lærlinge og elevers psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne.
TUR’s truckkonference 2012 Indlæg fra Arbejdstilsynet
ArbejdsPladsVurdering (APV)
Refleksioner i-bar.dk 22. oktober 2014 Peter Vesterheden Direktør, Arbejdstilsynet Arbejdsmiljøet i industrien.
Sikkerhedskulturen på el-området agenda »Lidt statistik »Mangler der viden omkring sikkerhed ? »Mangler der værktøjer til at undgå ulykker/skader ? »Mangler.
CABI Roskilde den 23. juni 2014 Mia Tjerrild Jakobsen Partner, Udviklings og konsulentchef AM-Gruppen Kontaktoplysninger: Tlf.:
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Seminar 2 – Kortlægning og risici APV
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
Fremtidens arbejdsmiljø 2020
Håndtering af Sygefravær
Oplæg om kommunale tilsyn 22. jan 2009
Grunde til at jeg elsker dig
Informationsmøder om rengøring
Samspil, Plan & Perspektiver
Skarp kontrol med rengøringsbranchen
TUR’s truckkonference 2013 Indlæg fra Arbejdstilsynet v. maskiningeniør Morten Vestergaard Arbejdsmiljøfagligt Center Indhold: Censorvejledning Anvendelse.
Velkommen til Årets arbejdsmiljøtopmøde i Industrien
Ny arbejdsmiljøreform Hvad kontrollerer Arbejdstilsynet?
Arbejdstilsynet – indeklima v./ Tommy Kjær, Arbejdstilsynet, TC-Nord
Hvad er en APV og en arbejdspladsbrugsanvisning?
Rækkefølge for screening BST-pligtige inden 2008:  Park og Vej  Affald- og genbrug  Spildevand  Hjælpemiddelafdelingen Samtidig screenes arbejdspladser.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Aftale om psykisk arbejdsmiljø FTF’s arbejdsmiljøseminar Den 26. september 2007 Mette Bergmann - viceformand Lisbet Lund – faglig sekretær.
Dias om psykisk arbejdsmiljø Følgende dias beskriver, hvad psykisk arbejdsmiljø er for en størrelse. Der findes også en række dias, der beskriver, hvad.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
Arbejdstilsynets særlige indsats på børn- og ungeinstitutioner (dag og døgn) v/Bettina Brix tilsynsførende i Arbejdstilsynet Ergonomiseminar Korsør 2010.
1 Screening, tilpasset tilsyn, rådgivning og smiley-ordning fra 1. april 2007 Indlæg ved temamøde hos Miljøforum Fyn den 8. maj 2007.
Fyraftensmøde hos LO Århus social og miljøudvalg 26. marts 2015 Anmeldelser fra fagforeninger og AMR om arbejdsmiljøforhold Procedure for anmeldte og uanmeldte.
Fyraftensmøde hos LO Aalborgs miljøudvalg 1. oktober 2015 Jens Klug Albertsen, chefkonsulent Arbejdstilsynet, Tilsynscenter Nord.
Den 21. oktober 2009Jytte Kruckow. Arbejdsmiljøkonsulent. Psykolog. Tlf.: Idé café 5 Strategi og tiltag over.
1 Fokus på det psykiske arbejdsmiljø oplæg
Skab en stressfri hverdag på din uddannelsesinstitution Velkommen! 28. april 2016 Odense.
Dagplejepædagogernes årsmøde den 14. september 2010 Hvad kan du selv gøre for at få et godt arbejdsmiljø i dagplejeformidlingen?
Tilsynsindsatser i forhold til psykisk arbejdsmiljø Lærere.
Sygefravær eller arbejdsglæde APV – kørekort til et godt arbejdsmiljø.
Skal pædagoger være robuste?
Et suppleringskursus til den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
Temamøde om vold og trusler den 1. februar 2017
MTU 2012 | Medarbejdertilfredshedsundersøgelse
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Perspektivskifte Arbejdsmiljøloven Op
Med helbredet på spil som indsats
APV – Arbejdspladsvurdering 2019 (Tillæg til MTU-rapporten)
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

”En dag med Arbejdstilsynet” Kvartalsmøde med AMiR, DSR KredsMidtjylland 23. Februar 2015 Tilsynsførende Ingrid Grothe

Program Hvem er vi og hvad er målet Arbejdstilsynets tilsynsmetoder Arbejdstilsynets reaktionsbillede på Hospitaler 2014 (fysisk og psykisk arbejdsmiljø) Vurderingsgrundlaget for afgørelser på det fysiske og psykiske arbejdsmiljø Arbejdstilsynets klagehåndtering - hvilke muligheder har I for at ”komme i kontakt med” Arbejdstilsynet Arbejdstilsynets afdækning og kortlægning af det psykiske Arbejdsmiljø

Hvem er vi ? Myndighed der regulerer efter arbejdsmiljøloven Ca. 700 medarbejdere på landsplan Fordelt på 3 tilsynscentre Ca. 120 tilsynsførende i TC Nord + supportere, jurister, chefer, etc. Forskellig baggrund / uddannelse Opdelt i 3 tilsynsgrupper og 3 task-forces 6 tilsynsførende i task-force for psykisk arbejdsmiljø Distancearbejdspladser Kontor i Hadsten (Nr. Sundby) Arbejdsmiljøfagligt Center i København

Ny arbejdsmiljøstrategi frem mod 2020 Strategiens mål: 25 pct. færre alvorlige arbejdsulykker 20 pct. færre med overbelastninger af muskel og skelet 20 pct. færre psykisk overbelastede Strategien indeholder 19 initiativer 4

Tilsynsformer Muskel- og skeletbesvær Ulykkesrisiko Risikobaseret tilsyn Generelt tilsyn med fokus på især 3 prioriterede områder: Muskel- og skeletbesvær Ulykkesrisiko Psykisk arbejdsmiljø Øvrige relevante arbejdsmiljøforhold Detailtilsyn Fokus på udvalgt arbejdsmiljøproblem (ex. Ulykker) Indsatser Fokus på branche og specifikke arbejdsmiljøproblemer

Tilsynsreaktioner landsplan 2014 Branchen Hospitaler Antal reaktioner Påbud Strakspåbud Forbud §21-Påbud Afgørelse uden påbud Vejledning I alt Muskel- og skeletbesvær (MSB) 12 1 4 19 Psykisk arbejdsmiljø 98 14 5 9 58 184 Kemi, støv og biologi Indeklima 10 11 Ulykkesrisici 6 Krav til egenindsatsen 2 130 16 7 65 227

Tilsynsafgørelser landsplan 2014 Branchen Hospitaler

Tilsynsreaktioner Region Midtjylland 2014 Branchen Hospitaler Antal reaktioner Påbud Strakspåbud Forbud §21-Påbud Afgørelse uden påbud Vejledning I alt Muskel- og skeletbesvær (MSB) 4 1 6 Psykisk arbejdsmiljø 26 3 21 51 Indeklima Ulykkesrisici 34 5 62

Tilsynsafgørelser Region Midtjylland 2014 Branchen Hospitaler

Skadet legemsdel ved akut fysisk overbelastning - ved løft/skub/træk/vrid/drejning 33 Hospitaler

Alvorlige ulykker fordelt på skademåder i hospitaler

Fysisk arbejdsmiljø Rammerne for tilsynet: (Hvad skal der til, for at AT afgiver en reaktion) Er der en sikkerheds- og sundhedsmæssig risiko, som er forbundet med ansattes arbejdsfunktion? Arbejdstilsynet kan ikke reagere på frustrations- og irritationsmomenter, uhensigtsmæssige arbejdsgange, uoverensstemmelser, jobusikkerhed, manglende udviklingsmuligheder, antipati, lønforhold etc.

Psykisk arbejdsmiljø afgørelser Branchen Hospital 2014

Positive faktorer i arbejdsmiljøet Fokusering på kerneopgaven gennem tydelig stuktur, koordinering og planlægning er på plads for medarbejderne. Tæt og tillidsfuldt samarbejde mellem faggrupper samt mellem medarbejdere og ledelse. (høj social kapital) Prioriteret tid til tæt sparring/at mødes med kolleger og med ledelse.

Mønstre og tendenser (1) Arbejdstilsynets opmærksomhedspunkter: Anerkendelse af medarbejdernes store arbejdsindsats. Dedikerede medarbejdere med faglig stolthed, højt fagligt niveau, der kan professionaliseres yderligere. Ledernes psykiske arbejdsmiljø. Ydre krav oppe og nede fra. Vigtigt med klare udmeldinger fra ledelse om serviceniveau anno 2014. Samarbejde internt og eksternt, ml. faggrupper og ml. afsnit. Ydre omstændigheder støj og forstyrrelser

Mønstre og tendenser (2) Arbejdsmængde (og tidspres): ”Sygeplejerskerne strækker sig” Sengeafsnit: fx fysisk og psykisk omsorg og kompetencer, samtale med patient/pårørende. ”Dag”-afsnit: fx højt tempo, fyldt program. Alvorlige arbejdsmæssige konsekvenser: UTH’er, fx medicineringsfejl. Omgangstone. Samarbejde. Opgaver, der ikke nås: ”hårde facts”, fx dokumentation ”bløde faktorer”, fx samtale, omsorg

Snak med sidemanden i 5 minutter Hvad er de vigtigste pointer for dig? Hvordan har det relevans for dig på dit arbejde? Hvilke spørgsmål giver det anledning til?

Næste punkt AT’s håndtering af klager

Klager Ca. 5.000 klager hvert år Klager kvoteres mhp. prioritering Kvotering sker ud fra alvorligheden af klagen Anonymitet ved klager Tilsyn med klager er en del af de godt 50.000 tilsyn, der gennemføres årligt

Klager til Arbejdstilsynet Indhold i klager Beskriv sagligt og uden overdrivelser hvilke problemer det drejer sig om – og hvor mange ansatte der er berørt Er der sygemeldte eller nogle, som har stresssymptomer? Hvordan problemet allerede er forsøgt løst i egen organisation? Navn og adresse på virksomhed, samt det præcise sted, hvor arbejdet udføres og problemerne opleves Oplys om evt. APV beskrivelse af problemet eller anden skriftlig dokumentation Private kontaktoplysninger!

Hvordan kommer man som AMiR kontakt med AT Ring til Arbejdstilsynet på 70 12 12 88 Tast 1 for Arbejdstilsynets Call Center, hvis du har spørgsmål om arbejdsmiljø Tast 3 for hotline om mobning (Man-fre kl. 8-15) Tast 4 for omstilling, hvis du skal tale med en specifik medarbejder eller dit lokale tilsynscenter Åbningstider for telefon: Mandag - torsdag kl. 8-16, fredag kl. 8-15. Udfyld digital klageformular Ring til Arbejdstilsynets Call Center på telefon: 70 12 12 88 (mandag - torsdag kl. 8-16, fredag kl. 8-15).

Næste emne AT’s afdækning og kortlægning af det psykiske arbejdsmiljø

Risikofaktorer i det psykiske arbejdsmiljø Stor arbejdsmængde og tidspres - herunder uklare krav Høje følelsesmæssige krav ved arbejdet med patienter og pårørende Vold og traumatiske hændelser Mobning og chikane

Arbejdstilsynets rammer i forhold til psykisk arbejdsmiljø Er der en sikkerheds- eller sundhedsmæssig risiko, som er forbundet med ansattes arbejdsfunktion? Sikkerheds- eller sundhedsrisiko? Irriterende? Utilfredsstillende? Frustrerende?

Arbejdstilsynets rammer i forhold til psykisk arbejdsmiljø Stor arbejdsmængde Høje følelsesmæssige krav Vold og trusler ? Manglende belønning Jobusikkerhed Overvågning M anglende u dviklings- - muligheder Uklare/modstridende Mobning og seksuel chikane Ledelse/AMO/ samarbejdsorg.

Kortlægningen af det psykiske arbejdsmiljø i praksis Faser Aktiviteter Data indsamling Møde med AMO arbejdspladsvurdering, sygefravær, personale- udskiftning, trivselsundersøgelser, referater, etc. Observation af arbejdet Samtale med ansatte (enkeltpersoner eller grupper ud fra spørgeguide) Samtale med ledelse Andre informationer Vurdering På virksomhed eller i tilsynscentret Tilbage- melding til AMO Afsluttende møde med AMO Telefonisk tilbagemelding 26

Indsamling af data

Arbejdsmæssige konsekvenser Overhead med vægt Thomas vil du indsætte den – jeg har den ikke. Risikofaktor Forebyggelse Temadag om psykisk arbejdsmiljø for SSID d. 6. marts 2008 Arbejdsmæssige konsekvenser

AMiR rolle – psykisk arbejdsmiljø Brug AMO, og tag oplysninger om dårlig trivsel alvorligt Hjælp os med data, når vi er på besøg Koordinering af besøget, så alle ved, hvad der forventes af deres deltagelse

Snak med sidemanden i 5 minutter Hvad er de vigtigste pointer for dig? Hvordan har det relevans for dig på dit arbejde? Hvilke spørgsmål giver det anledning til?