Ung til Ung Et forsknings- og udviklingsprojekt mellem CSU Horsens og Pædagoguddannelsen i Horsens.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Hvad er behovene i Danmark?
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Inddrag nu Kick-off møde
Nye sundhedsfremmende strategier for et aktivt ældreliv – erfaringer og ideer Landsmøde for Ældre Råd 7. maj 2009.
På vej mod en innovativ offentlig sektor
Håb og forandring Johs. Bertelsen Frivilligt Forum.
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Socialstyrelsens nye vidensnotater
Frivillige aktiviteter for og sammen med ældre flygtninge og indvandrere den 10. november 2008 Ældre flygtninge og indvandreres medborgerskab Hvordan?
der var engang behandlingspsykiatri Idræt og motion – en ny vej
Forandringsteori for Venindenetværket2013
Landsorganisationen i Danmark Kompetenceudvikling til tiden K onference 5 oktober 2011 Målrettet kompetenceudvikling af arbejdsstyrken – forudsætninger.
ProNet Konference – Korsør 29. november 2011 Udfordringer set fra et dansk Jobcenter 2011 Anette Steffensen Arbejdsmarkedsområdets Tværfaglig unge- og.
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Konference d november 2007 varme hænder og køligt overblik
Ledelse – i samspillet mellem kommune og civlsamfund
Rekruttering af frivillige ledere MBU’s Årsmøde 2007.
Oplysningsforbund og folkebiblioteker må sammen finde nye veje Jens Thorhauge
Faglig kvalitet i socialpædagogisk arbejde
Hvad der er vigtigt for børns læring
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Heroinbehandling i Danmark - en undersøgelse af brugere og behandlere v. Katrine Schepelern Johansen.
Temadag om forebyggelse og sundhedsfremme for personer med handicap
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Inklusion med læring Hvilke navne??.
1 National konference d. 21. november Workshop III Systematisk rekruttering til telefonrådgivning – et eksempel.
Kodeks for offentlig topledelse
Den inkluderende skole
Institut for Idræt Foreningsliv og kommuner. At agere i en projektkultur Charlotte Østergaard, Studieadjunkt Institut for Idræt, Københavns Universitet.
Børn og Palliation Fagligt Selskab for Palliationssygeplejersker
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Ledelse af frivillige Økumenisk efterårsmøde – 5. november 2011.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
CARMA- konference Jobcenterpraksis og kvalificering til arbejdet januar Karsten Simensen - Beskæftigelsesregion Nordjylland.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Undgå, at de ældre brænder ud, og at de unge dropper ud!
Hvad er kvalitet i ældreplejen - og for hvem? Tine Rostgaard Socialforskningsinstituttet ’Kvalitet på ældreområdet’ 8 februar 2006 Ålborg.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Dialogmøde Forældresamarbejde - forældre og forældrebestyrelsen imellem.
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Pårørende er dem, som har den tætte relation til den sindslidende  Den nære familie  Far, mor, søskende og børn  Andre familiemedlemmer  Arbejdskollega.
Sociale fællesskaber der styrker Frivillige trivselsambassadører nedbryder tabuer om psykisk sårbarhed blandt studerende Et partnerskab mellem læreruddannelsen,
Gruppearbejde Oplæg til workshops Hvilke emner skal der være fokus på? Hvilke arbejdsgrupper skal der nedsættes? Hvad skal der til? Hvordan.
U18 i Odense Samarbejdet mellem behandling og myndighedsområdet.
Velkommen til topmøde for ledere og mellemledere i Ældreområdet 18. og 19. Marts 2015 Ved ældrechef Lilian Jørgensen.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Vilkårene for det frivillige arbejde i udsatte boligområder Michael Fehsenfeld og Bjarne Ibsen Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund (CISC)
Arbejdsmiljøforskningens bidrag til indsatsen for trivsel og sundhed Seniorforsker Vilhelm Borg Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Den svenske model - perspektiver på helhedssyn Netværksmøde, samskabelse 20. maj 2016 Helle Hende Stærmose.
Aarhus kommune: OrganiCity Evt. billede. Den kommunale udfordring.
Vidensbaseret praksis i botilbud
17. september 2018 Informationsmøde om ansøgningspuljer i 2018 Ansøgningspuljer på området for psykisk sårbarhed.
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Mere sundhed i det nære På borgernes præmisser Vision:
Inspirationsworkshop med fokus på
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Ung til Ung Et forsknings- og udviklingsprojekt mellem CSU Horsens og Pædagoguddannelsen i Horsens

Erfaringer med frivillighed i uddannelsen af pædagoger Pædagoguddannelsen i Horsens   Praksisfelt (CSU/Psykisk sårbare unge med misbrugsproblemer) Studerende (Pædagoguddannelsen) Gevinster Frivillig indsats fra pædagogstuderende: Outdooraktiviteter Best Mate Dialogmøder Sociale arrangementer Fremtidige kvalificerede jobansøgere Indsigt og erfaringer med frivilligt arbejde Erfaringer med brugerstyrede samskabelsesprocesser Viden om psykisk sårbare unge med misbrugsproblemer CV optimering Kursusbevis(Fra CSU) Attest om aktivt frivillig indsats på det sociale område Ydelser CSU bidrager med: 4 dages kursus for de frivillige studerende: (Hvad indebærer det at være frivillig? Viden om unge psykisk sårbare!) Supervision

Frivillige studerende Sociale relationer (Samfundsvidenskab) Sundhed gennem Ung til Ung Unge i CSU Frivillige studerende Kroppens biologi (Naturvidenskab) Mentale processer (Humanvidenskab) Kjeld Fredens m.fl. Sundhedsfremme i hverdagen. 2011 Munksgaard

Hvad er opgaven for det fagprofessionelle frontpersonale?? Hvem har hvilke opgaver? Topledelsens opgave vil være at skabe udviklingsrum for samskabelsen gennem formulering af målsætninger og skabelse af organisatoriske og økonomiske rammer. Mellemlederen skal rekruttere, motivere, fastholde, uddanne, evaluere indsatsen Hvad er opgaven for det fagprofessionelle frontpersonale??

Definitioner på service –learing. ”Service-learning er forskellige typer pædagogikker som forbinder kommunale velfærdstiltag med akademisk studie , således at de gensidig styrker hinanden” Læringsmål for service-Learning Personal growth Academic enhancement Cicic engament

Hvilken opgave har pædagogen? Pædagogen som forløser af ressourcer hos borgeren Pædagogen som den professionelle arbejdskraft i den off. sektor Pædagogen som klassisk frivillig i civilsamfundet

Forskellige former for samproduktion   Begrænset borgerengagement Omfattende borgerengagement Hjælpe sig selv Borgerne deltager aktivt i fortolkningen af egne behov og problemer Borgerne modtager hjælp til selvhjælp Hjælpe andre Borgerne giver kvalitativ feedback på den offentlige servicekvalitet Borgerne laver frivilligt arbejde i samarbejde med offentlige myndigheder (Forenklet efter Eva Sørensen og Jacob Torfing p. 8

Udfordringer?

Den pædagogstuderende får mulighed for at tilegne sig nyttig erfaring med at:   være frivillig, hvor velfærdsydelsen i højere grad er defineret af den offentlige aktør at forløse ressourcer hos borgeren gennem brugerstyret velfærdsinnovation

Hvordan kan pædagoger medvirke til at binde disse verdener sammen? Malene Jørgensen 15.01.13

2 minioplæg omkring foreningstyper og servicelearning Lav en frivillighedsundersøgelse i PGF12AO og PGF12B ud fra kategorierne om Forskellige foreningstyper Afkrydsningsmatrix Lav 3 anbefalingen til hvorledes pædagoguddannelsen kan give optimale muligheder for servicelearning – se model! I grupper grupper af 4 30 min.