Refleksion før kurset Skal du i gang med et projekt?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Målrettet og forsvarlig træning af børn og unge Ledertræf på tværs De gode idrætsoplevelse – engagerede forældrene på sidelinjen DBU´S bud -på involvering.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Den Professionelle samtale Samtalen som redskab
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Workshop almene boligdage
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Vi gennemførte en række interview ifm
En konflikthåndterende kultur
Nyt ansvar.
Rekruttering af frivillige ledere MBU’s Årsmøde 2007.
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Målsætning S.M.A.R.T Målsætningen: Ingen detaljeret målsætning
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
1. november 2012Erling Birkemose Eksaminators rolle Censormøde 1. november 2012.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
NOEA/Aalborg Universitet
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Mødeledelse og deltagelse
Projektlederens rolle(r)
Effektiv mødekultur Formål: At udvikle en velstruktureret og effektiv mødekultur 1 Hvad er effektiv mødekultur? 2 Hvad er mål/resultat (Output)? 5 Hvordan.
Ungdomsudvekslinger med ”Aktive unge”
Hvad virker motiverende på dig når du arbejder med projektet ?
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Brugerdialog FS SASMO kongres , Vejle Center Hotel
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Projektarbejde – Hvordan er det lige man gør det simpelt?
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Vision for Vanløse Bydel
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Hvad er mål/resultat (output)?
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Projekt It for alle Hanne Bjørn Susanne Kierkegaard -
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
Vejlederens kommunikation
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Workshop om vidensdeling og kompetencer ved samarbejder i partnering Hvilke kompetencer er vigtige ved samarbejde i partnering af Michael Stig Ørbech,
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Individuel selvevaluering. Øvelse Hvad tror du ville være en udfordring for dig ved at gennemføre den individuelle selvevaluering? - diskuter gerne med.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Mhtconsult Mangfoldighedsværktøj for Erhvervsskolerne Skemafasen.
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Alle medarbejdere, der ønsker at have indflydelse på dagsordenen og mødepunkter, har haft mulighed for det – dvs. også alle kolleger, der ikke er i trio/MED.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Sådan skaber du dialog. Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe ejerskab og engagement hos dine medarbejdere Øge medarbejdernes forståelse af forskellige.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
+ Gruppedannelse & - samarbejde SOL3 Januar 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Sådan oversætter du centrale budskaber. Dette værktøj er for dig, som vil Blive bedre til at kommunikere overordnede budskaber til egne medarbejdere,
Etablering og drift af faciliteter – sammen med frivillige Friluftsrådet V/Julia Bjerre Hunt, Ingerfair.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Mødeledelse og deltagelse Nyremedicinsk Afdeling Y.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Mødeafholdelse Forberedelse Afvikling – roller: Opfølgning: Dagsorden
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Med udgangspunkt i bogen ”HBR Guide to Leading Teams” af Mary Shapiro
Forankring Personlig udvikling i Det nye bibliotek SUPPLEMENT AS.
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Refleksion før kurset Skal du i gang med et projekt? Har du erfaringer fra projektarbejde som projektmedarbejder / som projektleder / Gode / dårlige erfaringer Hvorfor er du med i dag? Hvad vil du gerne vide mere om? Andet 

Projektarbejde Projektmedarbejder – vigtige pointer om at arbejde i et projekt

Om Projektarbejdet Øvelse : hvad er et projekt Den effektive gruppe – roller og aftaler Møder - tips Konflikter

Julemiddagen Et projekt et en enkeltstående opgave, som er begrænset i omfang, tid og ressourcer Vi laver et Gantt diagram over julemiddagen Tidsplan og milepæle

Den effektive gruppe Alle roller er vigtige I d é m a n d Analysator Specialist O p s t a r t e r Organisator Afslutter K o o r d i n a t o r Kontaktskaber Formidler Alle roller er vigtige Der bruges forskellige roller i faserne af projektet Ofte er der ikke så meget fokus på rollerne

Eksempel på gruppesammensætning Idémand Analysator Specialist Opstarter Organisator Kontaktskaber Koordinator Afslutter Formidler Der findes et utal af forskellige testtyper: Myers-Briggs De fleste mennesker dækker naturlig to til tre af rollerne. Det betyder, at et team ikke behøver at bestå af flere end 3-6 personer for at kunne fungere optimalt, forudsat at personerne kompletterer hinanden, og alle roller er repræsenteret i teamet

En gruppes sammensætning  “I en gruppe er det balancen, der er afgørende. Det, der er brug for, er ikke velafbalancerede individer, men individer, som er godt afbalanceret i forhold til hinanden. På den måde kan menneskers svage sider stives af og de stærke udnyttes fuldt ud”.

En gruppes sammensætning Overblik over gruppens profiler  “I en gruppe er det balancen, der er afgørende. Det, der er brug for, er ikke velafbalancerede individer, men individer, som er godt afbalanceret i forhold til hinanden. På den måde kan menneskers svage sider stives af og de stærke udnyttes fuldt ud”.

Projektmedarbejderen Skal have afklaret tidsforbrug mm. Kontrakt med linieledelse og accept af tidsforbrug Engagerer sig, deltager i diskussioner, bringer forslag i spil, opsøger information, - positivt medspil Kender og efterlever spillereglerne i projektgruppen Ambassadør for projektet – videndeling og formidling i organisationen http://www.teglkamp.dk/Alt%20om%20ledelse/Videndeling_er_den_effektiv_nok.pdf

Spilleregler - praktiske Fastsættes af gruppen i fællesskab   Fx de praktiske:  Alle mails navngives med Projektets navn Vi læser mails hver dag Vi svarer altid på mødeindkaldelser Vi melder afbud hvis vi ikke kommer Alle dokumenter lægges på intranettet

Spilleregler - organisatoriske Arbejdet fortsætter selvom alle ikke kan være der hver gang Det er ok at være uenige, så længe det ikke bliver personligt Inden for gruppen kan man sige hvad man vil – når noget er besluttet er man loyal overfor beslutningen Deltagerne i gruppen er aktive, sætter sig ind i emnerne og er resultatsøgende ( åbne over for kompromiser) Projektlederen styrer og uddelegerer – sørger for at alle kommer til orde – uddrager de gode ideer. Eksempler – gruppen aftaler selv…

Mødelederens rolle Hvad er egentlig formålet med mødet, og hvad skal mødet munde ud i. Gør det let at forberede sig Stram styring for alles skyld Opsummering: Ingen beslutning er truffet, før de tilhørende opgaver er uddelegeret og accepteret af de personer, der skal føre dem ud i livet! Beslutningsreferat med opgaveliste http://www.computerworld.dk/art/11323/seks-tip-til-effektive-moeder

Gode, effektive møder • Forbered dig inden mødet starter • Overvej hvad du vil sige • Kom til tiden • Spørg ind til formålet med mødet/dagsordenpunktet, hvis det er uklart for dig • Formuler dig kort og præcist - sig kun noget hvis det er nødvendigt • Vær nærværende - lyt til de andre mødedeltagere • Gentag ikke noget, der allerede er blevet sagt For mødedeltageren! Det gode møde – tips og tricks   Deltagerne Hvem deltager – er der individuelle hensyn at tage?Hvad skal de vide på forhånd? Dagsorden med bilag og beskrivelse af forventet udbytte ( start på brainstorm, beslutning ønskes, indstilling til ledermøde) Formål Hvad skal der komme ud af mødets enkelte punkter – vær forberedt og hav prioriteret punkterne Processen Fordel roller inden mødet, så referenten er forberedt fx Skab accept om dagsordenen – revider evt. Fasthold argumenter, ideer og synspunkter – evt ved at skrive i dokument på projektoren Puds din spørgeteknik af – stil åbne spørgsmål i begyndelsen og luk processen ved at opsummere. Produktet Er mødets formål opfyldt? Opsummering:Beslutninger fastholdes ved at beskrive :Mål – hensigt Midler- resurser Tid – horisont Ansvar – hvem gør hvad Referatet - flere typer: Beslutningsreferat (Hvad)Hvordan endte det?Hvad blev resultatet? Handlingsreferat (Hvem gør hvad hvornår?) Diskussionsreferat ( hvordan/hvem)Hvilke uenigheder var der?Hvem sagde hvad? Indholdsreferat (Hvordan)Hvordan hænger det sammen?Hvad er meningen Susanne 3.6.14

Konflikter Konflikter er natur – konfliktløsning er kultur Vær konkret!

Konflikttrappen Undlad at bruge mails, de er lette at misforstå, hvis man vil og de ikke er skrevet utrolig grundigt.! Især hvis I er nået til grænse nr. 2

Konfliktløsning Fire basale elementer: • at tydeliggøre problemet • at udtrykke, lytte til og forstå de følelser, det indebærer for relationen • at udtrykke, lytte til og forstå interesser, værdier og basale behov under problemet • at finde frem til løsninger, som møder alle parters behov. Lyder enkelt – men er det jo ikke!! Projektleder har et stort ansvar – Kan evt bede om hjælp i sin Styregruppe – især hvis projektet er mellem flere afdelinger eller biblioteker. http://konfliktloesning.dk/artikel/15/et_nyt_ansvar_for_leder_og_medarbejdere

Kontakt Susanne Kierkegaard. Bibliotekar og Udviklingskonsulent Roskilde Bibliotekerne · Direkte tlf.: 4631 5116 Mobil: +45 2936 9558 · susannek@roskilde.dk