Skovshoved Skoles Værdikatalog Et arbejdskatalog for værdiprogrammet August 2004.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Inklusion Fællesskab Faglige mål Rumlighed.
”Vi tager børns fritid alvorligt"
Svend Gønge-skolens værdier...
Set i forældreperspektiv
Ørestad Skoles værdier
Trivselspolitik på Løsning Skole
E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen.
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
Informationsaften Aftenens program:
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
Hierarki for styringsredskaber
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Lærerprofessionen.
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Forældremøde X årgang.
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Skovshoved Skoles Værdikatalog
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Skovshoved Skoles Værdikatalog
Jeg støtter barnet ved:
Hvad render vi rundt og laver?
Værdiregelsæt… Ørslev Skole… Klik dig frem vha. musen / piletasterne.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Den lille Skoles vision 6. Skolens medarbejdere. 6. Skolens medarbejdere (bestyrelsens formulering) ”Medarbejderne agerer i overensstemmelse med skolens.
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
S3-gruppen Søren Stemann Beck Miguel Paredes SKUB-møde 27. maj 2004.
Folkeskolereform 2014.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Velkommen til Nordregårdsskolen
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Lærerprofessionen.
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Skovshoved Skoles Værdikatalog Et arbejdskatalog for værdiprogrammet 19. August 2004.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Præsentation af forårs-sfo
 H står for  U står for  L står for  E står for  N står for  HUMOR  UDELIV  LEG  EMPATI  NÆRVÆR.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Vision mission værdier handleplaner
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Strategiske pejlemærker
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Skovshoved Skoles Værdikatalog Et arbejdskatalog for værdiprogrammet August 2004

Om Værdikataloget  Værdikataloget er et udtryk for Skovshoved Skoles værdier  Værdiernes rækkefølge er ikke et udtryk for en forhånds prioritering  Medarbejderes, forældres og børns værdiopfattelser er repræsenteret i fællesskab og tematisk opdelt  De nævnte værdier og adfærd skal viderebearbejdes og prioriteres  Gentagelser & modsigelser forekommer og er et udtryk for de forskellige opfattelser, der er repræsenteret i baggrundsmaterialet  Under værdier: er det med grønt skrevne tilføjet af konsulenten  Fokus på: Dannelse, faglighed, glade og sunde børn, tradition og inspirerende skolemiljø, skolen i bevægelse & udvikling, lokal folkeskole, medansvar, tryghed, fællesskab & respekt  Det skal være lærerigt, sjovt og udfordrende at gå på Skovshoved Skole

Værdier  SKUB-skolerne har i høj grad samme værdier, men alligevel er de i praksis ført ud i livet forskelligt  Den samme værdi kan være udtrykt i forskellig adfærd Adfærd Værdier  Derfor er det vigtigt, at vi, når vi taler om værdier, også er konkrete.

Konkretisering af værdier Værdier - hvad er vigtigt for os? Hvordan kan vi i skolen se, at de er realiseret? Hvilke holdninger/ ønsker ligger der bag?

Værdier - hvad er vigtigt for os?  Dannelse  Faglighed  Glæde ved at gå i skole  Fysisk/psykisk sunde børn  Traditioner  Inspirerende miljø  Skolen i bevægelse/udvikling  Leg og læring  Lokal folkeskole  Tillid til skolen  Tryghed  Medansvar  Fællesskab  Respekt

Konkretisering af værdien: Dannelse Hvordan kan vi i skolen se, at de er realiseret?Hvilke holdninger/ønsker ligger der bag?  Kunne relatere sin egen kultur til omverdenen  Kulturel viden om sin oprindelse/ kulturel baggrund  Traditioner  Forståelse af demokratiets regler, menneskerettigheder og miljø  At kunne begå sig i internationale forretnings- og sociale miljøer  Man kan kode den kontekst man befinder sig i  Situationsforståelse/fornemmelse  Fortrolighed med sig selv og med omverdenen  Respekt for hinanden og hinandens forskelligheder  Empati & social tolerance  Samvær med voksne  Venskaber skabes af godt socialt fællesskab  Musisk og kreativt miljø  Fokus på musik og drama – udbyggede faciliteter til musik og drama  Kunst, billedkunst er integreret i dagligdagen  Indsigt i litteratur  Samarbejde med kulturinstitutioner  Udbygget mediatek  ”Inter-kulturelle” aktiviteter, udveksling – kendskab til andre kulturer, religioner, holdninger, etc.  ”Ro og orden”  Tætte relationer mellem børn og voksne  Venskaber indenfor og på tværs af klasser og årgange

Konkretisering af værdien: Faglighed Hvordan kan vi i skolen se, at de er realiseret?Hvilke holdninger/ønsker ligger der bag?  Udvikling  Fokus på ”fag-fagligheden” dvs. stærk i faget – stærk i formidlingen  Faglig klangbund  Vi vil have dygtige elever  Kompetente medarbejdere  Der tilstræbes et resultat på højt nationalt og internationalt niveau  Et godt læringsmiljø for såvel den stærke som svage elev  Udfordre børnene  Arbejdsglæde/lyst  Disciplin  Forældreindsigt i læringen  Blandt de bedste skoler i landet målt på ex. Karakterniveau  Faglig dokumentation  Synlige pædagogiske værdier  Barnet er fortroligt med sin viden  Hvordan garanteres det, at der er en lærer, der har ansvar for barnets læring?  Kommunikation mellem lærere og mellem pædagoger og lærere/mellem medarbejderne  Medarbejdere med høje faglige (& pædagogiske) viden & evner  Der tages højde for, hvor det enkelte barn er – individuelle læreplaner  Lodret/vandret opdeling af klasser  Gode faglokaler  God akustik i og imellem lokalerne  Teknologi – PC’er, bredbånd, Internet, e- learning, efteruddannede medarbejdere etc.  Lærere & pædagoger skal løbende uddannes såvel faglige/fag-faglige ???  Lærere (& pædagoger??)arbejder i teams, ingen vikarer  Karakter, logbog  Siger, syner, gør: (Vi GØR og ER, dét vi siger, vi vil være og gøre…)

Konkretisering af værdien: Glæde ved skole & GFO Hvordan kan vi i skolen se, at de er realiseret?Hvilke holdninger/ønsker ligger der bag?  Relationer til de andre – det at være tryg, at trives og være glad ved at gå i skole /GFO/socialt kompetente velfungerende børn  At have venskaber & socialt samvær  Glæden ved at opdage sine egne færdigheder og kundskaber  At skolen skaber faste og trygge rammer  Accept af forskellighed  Ejerskab til skolen – hvilket er identitetsskabende  At der i skolen findes kontinuitet for børnene i indfrielse af deres forventninger  Arbejdsglæde  Det er vigtigt at der skabes resultater og glæde  Fysisk velvære – idræt, udhvilede og mætte  Styrke lysten til at lære og selvværd  Rare, inspirerende omgivelser  Glade, trygge og engagerede børn  Nok engagerede, nærværende lærere & pædagoger  Børnene kan udfolde sig i naturlige omgivelser og derved støtte deres motorik  Mobbepolitik  Trivselspolitik  Evne til at forstå andre og samarbejde Stærk ”Skovshoved Skole Ånd”, ansvarlige og engagerede elever og medarbejdere  Færre vikarer  Flextid  Skolegård med masser af udfordringer  Plads nok også til leg, hulebygning og boldspil  Flere rum til leg og aktiviteter, drenge rum/pige rum  Kunne købe mad –de store klasser/Kantine/GFO- køkken med sund og lækker mad  Mulighed for isvand/drikkefontæner  Gode idrætsfaciliteter og udearealer  Flere idrætstimer  Lyse farver på væggen  Gode muligheder for god hygiejne ?????

Konkretisering af værdien: Fysisk/psykisk sunde børn Hvordan kan vi i skolen se, at de er realiseret?Hvilke holdninger/ønsker ligger der bag?  Grundlæggende forudsætning for at lære om betydningen af bevægelse, kost og motion  En bevidsthed om sin egen krop og dens stærke og svage sider  Øget selvværd  Mobbefriskole  At tage ansvar for eget fysisk helbred  Gode muligheder for sundhed og fysisk udvikling – et grundlag for børns fysiske og mentale udvikling  Bevægelse/kost/motion  Vand (det naturlige forhold til Øresund, havn og strand)  Sund eftermiddagsmad  Menneskekundskab  Livsduelighed  Tage udfordringer  Glæde  Leg er psykisk sundt/børn skal have lov at være børn  En skole med fokus på kost og motion  Glade motiverede børn der engageret forsøger at løse de opgaver/problemstillinger de bliver stillet overfor i skolen  Udearealer der inspirerer til leg og bevægelse både i skole og fritid  Indendørs idrætsfaciliteter der motiverer også de ikke så motoriske ”stærke” børn  Tilbud om sund kost på skolen  Kantine  Mulighed for udendørs undervisning også i lokalmiljøet – skov & strand  Gymnastiksalen  Svømning  GFO med leg i centrum  Børnene deltager i forberedelse af eftermiddagsmad.  Børn støttes i at tage nye udfordringer  Jobglæde hos medarbejdere  Voksne der tager ansvar og giver retning  Børn der udfolder sig i leg og kreativitet

Konkretisering af værdien: Traditioner Hvordan kan vi i skolen se, at de er realiseret?Hvilke holdninger/ønsker ligger der bag?  Respekt  Bevidsthed om kulturel baggrund  Genkendelighed  Kulturelt samlingspunkt  Høflighed  Skolekomedier  Årstidsfester  Fødselsdagsfester  Klassetraditioner  Morgensang  Skolerejser og koloni  Årskoncerter  Aulaen (hvad er det med den aula?)  Rundgang indgang????  Venskabsklasser

Konkretisering af værdien: Inspirerende miljø Hvordan kan vi i skolen se, at de er realiseret?Hvilke holdninger/ønsker ligger der bag?  Gode, inspirerende fysiske rammer  Trivsel  Velfungerende  Udvikling  Godt fysisk og mentalt arbejdsmiljø  Struktur  Mange aktivitetstilbud  Plads (modsat burhøns)  Miljøskift – adskille fritid og skoletid  Glade og engagerede lærere og pædagoger  Indbydende læringslokaler  Værksteder, hyggelige rum, små enheder (hvis én GFO), rum til at lege og spille og være ”i fred” i  Ryddeligt/orden  Flere, rene, varme toiletter  Lockers/ Gode opbevaringsfaciliteter  Egne klasselokaler  Små og store rum  Aula/Flex til kantine  Aula/Flex gymnastiksal  Flere computere  Lærere i hjemområder – også i frikvartererne  Tage udgangspunkt i børnene ??? (deres behov?)  Fællesrum er flexible  Faglokaler benyttes af GFO/GFO skal bruge hele skolen  Gode køkkenforhold  Gode faglokaler  Bibliotekscenter (konkretisér)  Godt inventar - ordentlige stole/borde  Valg af arkitekter med forstand på skoler  Vedligeholdte bygninger

Konkretisering af værdien: Skole i bevægelse & udvikling Hvordan kan vi i skolen se, at de er realiseret?Hvilke holdninger/ønsker ligger der bag?  Åbne over for nye initiativer  Viden og udvikling  Høj faglighed  Personlig og faglig udvikling  Pædagogisk ejerskab  Dygtigt og engageret personale  Fokus i skolebestyrelsen på udvikling i undervisningskrav fra stat og kommune  Selvforstærkende læringsmiljø/synergi  Faglighed i undervisningen vægtes  Samarbejde om pædagogiske/faglige mål  Videreuddannelse for medarbejderne  Evaluering og logbøger (for elever & lærere)  Forståelse og ansvar for arbejdsmiljø  GFO og Skole i bevægelse (Hvad betyder det???)

Konkretisering af værdien: Leg og læring Hvilke holdninger/ønsker ligger der bag?  Personlig og faglig udvikling  Kreativitet  Børn udvikler sig gennem leg  Læring er også en del af fritiden  Børn lærer ved at løse konflikter  Musik skaber oplevelser og fysiske udfoldelser  Eksperimenterende oplevelser (hvad helt konkret?)  Nye samarbejdsformer for elever og for medarbejdere (mere projektarbejde) Hvordan kan vi i skolen se, at de er realiseret?  Kreativ udfoldelse, aktiviteter, der skærper fantasien, arbejdende værksteder  Fysisk: rum ude og inde til at lege i?  Socialt ansvarlige og kompetente børn?  Aktiviteter, der tilgodeser børns forskellige læringsstile og intelligenser  OK at være uvenner og blive venner igen  Mulighed for musiske aktiviteter /musikværksted  Aktiviteter, der lægger op til at eksperimentere og undersøge for at få ny viden og erfaringer

Konkretisering af værdien:Tryghed Hvilke holdninger/ønsker ligger der bag?  Adskille skole og fritid  Tryg hverdag  Overskuelige rammer  Skole/hjem samarbejde  Forskelligartet tryghed i indskoling, mellemskole og udskoling  Gode rollemodeller Hvordan kan vi i skolen se, at de er realiseret?  Egne GFO rum  Børn der ”tør”/har overskud til at opleve nyt  Få og enkle regler, som børnene kan overskue og forstå  Kommunikation og dialog  Hvordan konkret ???  Voksne med tid og overskud

Konkretisering af værdien: Fællesskab Hvilke holdninger/ønsker ligger der bag?  Gode venskaber/kammerater  Anerkendende, sociale relationer  Gensidig tillid  Åbenhed og hjælpsomhed  Respekt  Arbejdsglæde  Trivsel  Engagement  Ordentligt pædagogisk arbejde  Samarbejde mellem lærere & pædagoger  Humor  Tryghed  Løse konflikter hurtigt  Nærvær  Videndeling Hvordan kan vi i skolen se, at de er realiseret?  Daglidag, der struktureres så børn og voksne oplever tilhørsforhold, nærvær & tryghed  Mange fælles arrangementer og oplevelser, hvor børn og voksne oplever sig som del af fællesskab. Det kan være ved vore traditioner, i værksteder, i klassens/GFO- gruppens arbejde og i legen  Medarbejderne organiserer sig, med rig mulighed for vidensdeling, samarbejde og supervision. Klasseansvarlige pædagoger & lærere  Tid og rum til fordybelse og nærvær for børn og voksne

Konkretisering af værdier: Lokal folkeskole Hvordan kan vi i skolen se, at de er realiseret?Hvilke holdninger/ønsker ligger der bag?  Samler børn fra lokal områdets vuggestuer, børnehaver og fritidsinstitutioner  At skolen bruges af både lokalsamfundets børn og voksne  Børnene kan eksperimentere i den nærliggende natur – i skov og og ved strand & havn  Tæt integration med andre institutioner i lokalområdet, kirke, sportsklubber, m.v.  Lokalmiljø inddrages og bruges til at tage på ture. Naturskolen, museerne, havn og skov bruges.

Konkretisering af værdier: Tillid til skolen Hvordan kan vi i skolen se, at de er realiseret?Hvilke holdninger/ønsker ligger der bag?  Dialog og kommunikation forældre/lærer/elever  Skole og GFO skal optræde som en helhed med fælles identitet  Hyppig dialog,  Klar kommunikation  Skole-hjem samtaler der tager udgangspunkt i den ny pædagogik  Synlig ledelse  Skole og GFO skal fysisk og medarbejdermæssigt tættere sammen og have fælles identitet.

Konkretisering af værdien: Medansvar Hvordan kan vi i skolen se, at de er realiseret?Hvilke holdninger/ønsker ligger der bag?  Ejerskab/tryghed/udvikling  Skolen har ansvaret for indlæringen  Pædagoger og lærere har medansvar for socialisering af børnene i skole og fritid  Forældre har ansvar for socialisering af børnene  Kammerater, Skole, Forældre ????  Elever føler medansvar for fritid og skoletid  Skole, pædagoger, lærere og forældre tager ansvar  Skolen tager det overordnede ansvar  Struktur i undervisningen  Lærere og pædagoger er tæt på børnene og har ansvar for deres leg og læring  Forældre er engagerede i deres børns liv, skole og fritid  En stærk ”Skovshoved Skole ånd”

Konkretisering af værdier: Respekt Hvilke holdninger/ønsker ligger der bag? Anerkendelse Ansvarlighed Fokus på børns forskellighed og styrker Omgås hinanden med respekt Omgås hinanden på tværs af alder og køn Rollemodeller Ansvar for sig selv, for andre, for omgivelserne, for tingene Synliggøre og skabe forståelse for pædagogiske arbejde Hvordan kan vi i skolen se, at de er realiseret? At se og at lytte til barnet, vise nærvær & opmærksomhed på en anerkendende måde Den gode stol, trin for trin (?? Forklar) Medbestemmelse via elevråd, klassedemokrati og valgfrihed i GFO Anerkender forskellighed og tilrettelægger undervisning/aktiviteter med hensyn til læringsstile og intelligenser At skolen og hjemmene viser gensidig respekt for det enkelte barns behov At børnene tager medansvar for om klassen har det godt og føler et ejerskab for skolen og GFO’en er et rart sted at være Ved skolehjemsamtaler, fælles arrangementer og daglig samtale

Baggrundsmateriale S3 gruppens præsentation til SKUB arrangement Lærernes præsentation til SKUB arrangement Referat & tematisk opsummering af SKUB arrangement Hyttefadets (GFO) bud på værdier ( plancher fra personalemøde) Søstjernens bud (GFO) på værdier pædagogisk lørdag & GFO rådet Udskolingens paneldebat Indskolingens tegninger til historien ”Rumkapslen” Foto fra mellemskolens projekt ”????”/værdier på Skovshoved Skole (er ikke p.t. inkluderet) Karen Schousboe arrangement – referat & opsummering af forældres overvejelser om værdier og kompetencer