Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Forskning på tværs af demonstrationsskoleprojekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kollegavejledning i teori
Advertisements

Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Digital læremiddelkompetence i fagene
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus
Digitalisering og medialisering
Vadesteder, ventetider og sorte huller
Velkommen.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Kortlægning af læremiddelkultur
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Interaktion med Digitalisering af læringsrummet, august 2013 Charlotte Højrup, EF Digital.
Læringscentret og nye vejledningsformer
Det udvidede klasserum
Danskfaget – beholder eller genstand?
Fra tekstanalyse til kontekstanalyse Forskningsprogram for medier og it i læringsperspektiv Thomas Illum Hansen Videncenterleder, ph.d. Læremiddel.dk –
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Skolebestyrelsens bud på "Fremtidens skole " på Lemtorpskolen 10
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Vurdering af digitale læremidler
Indvielse af webantologien:
Baggrund Mål Fremtidsperspektiver Lidt historie ApEx – Center for anvendt oplevelsesøkonomi – Dansk videncenter for oplevelsesøkonomi.
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Lektor, phd forskningsprogram for teknologi og uddannelsesdesign Rene B Christiansen kompetenceudviklingen og lærerne…
Læremidler som tekster – tekster i læremidler
Lærermiddelkultur(er)?
Det Naturvidenskabelige Fakultet Helge Knudsen Velkommen Kristiansand !
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.
”Stik skolelederen en hammer så …..
Læring og inklusion i skolen
INNOVATION i DANMARK Er vi på vej mod en 3. generations innovationspolitik? Innovationspolitikken i dag: –Formål, virkemidler og arbejdsdeling Fremtidens.
Læremiddel.dk-konference 24. oktober 2013 Perspektiver i læringsplatforme – et forskningsperspektiv Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Institut for Uddannelse.
Madkamp - DM i madkundskab
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Undervisningsorganisering,-former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser Slutkonference for 3. runde af Forsknings-, udviklings-
IT i fagteamet Sofielundskolen 5. December 2013 December 2013 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen Holbæk - UCSJ 1.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Diigital læring - Den Digitale Erhvervsskole
Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Præsentation af AUUC-konsortiets tre projekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut,
Diskussion - It og medier i danskfaget / TH & RFL DPU Konference //
Faglig udviklingsskole Videncenter Læremiddel.dk og faglige udviklingsskoler Oplæg skoleledermøde Odense Kommune d. 17. januar 2008 Thomas Illum Hansen.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
It i den innovative skole – nye kompetencer, nye organiseringsformer i det 21. århundrede Formål: Bidrage til udvikling af en skoles kultur gennem inddragelse.
Visioner og hands-on: Digitale læremidler Ove Christensen René B. Christiansen.
Reform og digitale læremidler Thomas Illum Hansen, ph. d
Digitalt understøttede læringsmål Konference den 11. september 2014
Martin Gylling Adjunkt, Ph.d. Institut for Ledelse og Forvaltning Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato.
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
TALENTUDVIKLING I GYMNASIET MATEMATIK-ØKONOMI-SAMFUNDSFAG  Hvad er talent?  Metoder  Organisation og motivation  Konkrete eksempler  Hvad er talent?
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Læremiddel.dk – Nationalt videncenter for læremidler.
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
Læring og digitalt billedarbejde
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
PI-modellen: fra Projektidé til Innovation
Tom Nyvang Forandring af undervisningsorganisationer.
Forskning med og for studerende Thomas Illum Hansen, docent, ph.d., forskningsleder.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Resultater fra demonstrationsskoleforsøg - Ved Birgitte Holm Sørensen, Aalborg Universitet og Thomas Illum Hansen, UC Lillebælt Indsatsen skal bidrage.
NÆRVÆR i arbejdet. Nærvær i arbejdet Region Midt og Region Hovedstaden 18 arbejdspladser og 2000 medarbejdere  8 somatiske afdelinger  3 psykiatriske.
© Oplevelse, fordybelse og virkelyst
© Oplevelse, fordybelse og virkelyst
It i undervisning og læring
Præsentationens transcript:

Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Forskning på tværs af demonstrationsskoleprojekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut, to universiteter, seks professionshøjskoler og femten skoler Projektledelse: Charlotte Krog Skott (UCC), Stefan Ting Graf (UCL) & Marianne Georgsen (VIA) Forskningsledelse: Jeppe Bundsgaard (AU) & Thomas Illum Hansen (UCL)

Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler InputModifikatorerEffekter Teknologiske Didaktiske Organisatoriske Interventioner Skolekultur Konservativ Prøvende Integrerende Innovativ Skolekultur Konservativ Prøvende Integrerende Innovativ Skoletype Elevgrundlag Land/by Region Skoletype Elevgrundlag Land/by Region Infrastruktur Netværk Båndbredde Computere Tavler Infrastruktur Netværk Båndbredde Computere Tavler Skolekontekst Læringsmiljø Organisation LMS IT-support Pæd. Support Teamstruktur Organisation LMS IT-support Pæd. Support Teamstruktur Lærertype Linjefag It-didaktiske kompetencer Typiske roller Lærertype Linjefag It-didaktiske kompetencer Typiske roller UV-former Formidling Øvelse & refl. Undersøgelse Projekt UV-former Formidling Øvelse & refl. Undersøgelse Projekt Fagforståelse Basisfaglig Redskabsfag Kompetence Dannelse Fagforståelse Basisfaglig Redskabsfag Kompetence Dannelse Elevtype Engagement Grad af selv- stændighed IT-komp. Elevtype Engagement Grad af selv- stændighed IT-komp. Bundsgaard og Hansen årh. kompetencer Arbejdstid Innovativ undervisning Innovativ skolekultur

Inklusion og undervisnings- differentiering i digitale læringsmiljøer IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv IT i den innovative skole - nye kompetencer, nye organiseringsformer i det 21. århundrede T T D D O O T T D D O O T T D D O O Førmåling Slutmåling Opgavestilling og elevprodukter Ledelse og spredninger af brande, blomstringer og braklægninger Interventionslogikker og interventionspraksis Lærerpraksis