Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Læremiddel.dk – Nationalt videncenter for læremidler.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danmark 3.0.
Advertisements

Undervisning i ”Relation”
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Digitalisering og medialisering
VEJLEDNING OMKRING LÆREMIDLER –
Kortlægning af læremiddelkultur
Undervisningsplanlægning
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læreprocesser med filmfortællinger
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Læringscentret og nye vejledningsformer
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Danskfaget – beholder eller genstand?
Læremidler i praktikken
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Analyse og kvalificering af læremidler til danskfaget
Fremtidens skole Gruppe 5.
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Evaluering af forsøgsskoleprojektet Læreruddannelsen i Aarhus
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Klavs Asbjørn Hansen Vibeke Wendelboe Lund Maria Aas.
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Unge og undervisningens medialisering
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Mediepædagogik og didaktik
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Forskningsperspektiver på læremidler
Læremidler som tekster – tekster i læremidler
Lærermiddelkultur(er)?
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
LÆREMIDLER I EN PRAKSIS. Vurdering af Filmlinjen.dk Giv en vurdering af denne ressource Inspiration: Martin Brandt-Pedersen: Filmfagligheden der blev.
LÆREMIDLER I EN PRAKSIS. Læremiddelkulturen Skolens mediekultur Skolens læringsmiljø Skolens vejledningskultur.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Unge og undervisningens medialisering
At analysere og vurdere ressourcer til undervisning
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
Digitalisering og medialisering
- fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb
Teknologi i undervisningen Antvorskov Skole
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Målstyret læringsreform
Rikke Christoffersen UC Syddanmark.  at kvalificere den studerendes færdighed i at producere digitalt læremiddel til danskfaget på baggrund af fagdidaktiske.
Planlægning, proces og evaluering
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
Ledelsesmæssige udfordringer ved pædagogisk anvendelse af it
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
Multimodale læremidler. Understøtte undervisningen 2 Et læremiddel til at understøtte undervisningen i erhvervsøkonomi for læsesvage elever: - Multimodalt.
”Tegn på læring: Brug af læremidler, elevens udbytte og motivation”
Læremidler til MADKAMP Kirsten Marie Pedersen UC Lillebælt/ Læreruddannelsen på Fyn.
Læremidler til MADKAMP Connie Greffel Frerks UC Syd/ Læreruddannelsen, Esbjerg.
Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM.
Workshop om multimodalitet Formål: Bedre læring for eleverne Multimodal materialebank som en del af vores projekt i udviklingen af en aktionslæringsmodel.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Digitale læremidler kategorier.
Almen Didaktik Indhold og form
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Læremidler til MADKAMP Årets fokus: Konservere din køkkenhave
Oplæg 2 – de fire læringsrum
Fra almendidaktik til fagdidaktik
Underviserne og LMS.
Præsentationens transcript:

Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Læremiddel.dk – Nationalt videncenter for læremidler

Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Formål med Læremiddel.dk At udvikle og formidle professions- viden om læremidler og læremiddel- kulturer

Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Formål Lære Middel Didaktik

Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Læremidler i praktikken Formål At styrke samarbejdet mellem CFU og læreruddannelse At styrke samarbejdet mellem CFU og læreruddannelse At styrke praktiksamarbejdet via reflekteret brug af læremidler At styrke praktiksamarbejdet via reflekteret brug af læremidlerHypotese Læremidler er praksisrelevante analyseobjekter, der kan styrke forberedelse, gennemførelse og evaluering af praktikken

Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Hvad er læremidler? Læremidler er materialer og værktøjer, Læremidler er materialer og værktøjer, der bliver anvendt som midler der bliver anvendt som midler med læring som mål med læring som mål

Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Kridttavler, digitale tavler… Mobiltelefoner Hvad er læremidler? LærebøgerNetbaseret uv- materiale Værktøjs- programmer Læremidler Faglige læringsspil Andre tekster (film, web 2,0…) Anskuelses- genstande

Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler

Didaktiske læremidler Didaktisk design Lærer Indhold Elev

Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Praksisorienteret vurdering DesignanalyseBrugsanalyse Fremadrettet planlægningBagudrettet evaluering LæreplansstyretRealitetsstyret Didaktisk intentionelPraktisk funktionel Didaktiske kriterier ogBrugbarhedskriterier ogevalueringsmodeller

Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Didaktiske kriterier Viden Læring Undervisning Hvad skal eleven lære? Hvilket indhold og hvilke vidensformer? Hvordan organiseres og fremstilles indholdet? Hvordan er forholdet til basisfag, læseplan, fagets tradition og elevens livsverden? Hvordan er forholdet mellem erklæret fagsyn og læremidlets indholds- struktur Hvordan skal eleven lære? Hvilke aktiviteter og arbejdsformer? Hvordan organiseres og motiveres læreprocesserne? Hvordan er forholdet til elevens udvikling og livsverden? Hvordan er forholdet mellem erklæret læringssyn og læremidlets elevroller? Hvordan skal eleven undervises? Hvilke metoder og undervisningsformer? Hvordan organiseres og understøttes under- visningen? Hvordan er forholdet til det omgivende samfund? Hvordan er forholdet mellem erklæret under- visningssyn og læremidlets lærerroller?

1. Kontekst Hensigt Baggrund Forventning 2. Karakteristik Indtryk Overblik Tilgængelighed Udtryksanalyse Repræsentationsformer Teksttyper VirkelighedsforankringAktivitetsanalyse Rammesætning Arbejdsformer Undervisningsformer Indholdsanalyse Kategorier Struktur Vidensformer 3. Analyse Samlet vurdering af didaktisk potentiale 4. Fortolkning Redidaktisering i forhold til brug og brugere 5. Praksisperspektiv

1. Kontekst Hensigt Baggrund Forventning 2. Karakteristik Indtryk Overblik Tilgængelighed Udtryksanalyse Repræsentationsformer Teksttyper VirkelighedsforankringAktivitetsanalyse Rammesætning Arbejdsformer Undervisningsformer Indholdsanalyse Kategorier Struktur Vidensformer 3. Analyse Samlet vurdering af didaktisk potentiale 4. Fortolkning Redidaktisering i forhold til brug og brugere 5. Praksisperspektiv

Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Fokus: Mål og progression Kognitiv og emotio- nel udvikling Elevens livsverdenSamfund og socio- kulturel kontekst Mål og progression BasisfagLæreplanFagets indhold