Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Digitale læremidler kategorier.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Digitale læremidler kategorier."— Præsentationens transcript:

1 Digitale læremidler kategorier

2 Et fælles sprog om læremidler

3 Udfordringer »De digitale læremidler er svære at overskue, fordi man ikke hurtigt kan bladre dem igennem som en lærebog. Det kræver mere forberedelsestid, og man ved ikke umiddelbart, hvordan lærerrollen skal være, og hvordan man skal organisere undervisningen? De kan ikke bare glide ind i nogle gængse og vante didaktiske rutiner«. Karsten Gynther "Digitale læremidler kræver tilvænning", Folkeskolen, 19.januar 2010

4 Online og interaktivt er ikke det samme!
Interaktivt For at være interaktivt skal det digitale læremiddel opfylde følgende: • Brugeren skal være mulig input-kilde for læremidlet • Brugerens input skal påvirke læremidlets udtryks- og indholdsside Den interaktive dimension skal understøtte elevens aktive læreproces og tilegnelse af faglig viden og færdigheder.

5 Et fagsprog om læremidler
Type Didaktiske læremidler Semantiske læremidler Funktionelle læremidler Kendetegn Har en indbygget didaktik, der typisk udpeger faglige mål, for-midler indhold, rammesætter aktiviteter og opgaver samt støtter og vejleder læreren. Er kendetegnet ved, at de har et betydningsindhold, men ikke en indbygget didaktik. Fungerer som redskaber og værktøjer, der bruges til at håndtere indhold og arbejdsprocesser i undervisningen. Analoge eksempler Lærebogssystemer, temahæfter, kopiark, antologier med arbejdsspørgsmål… Papirbaserede digte, noveller, billeder aviser, reklamer… Pen, papirblok, notes-bog, kridttavle, flipover, overheadprojektor… Digitale eksempler Fagportaler, ibøger, træningsprogrammer, læringsspil… Web-TV, animationer, simulationer, compu-terspil, webtekster… Talesyntese, regneark, billedbehandling, film- og skærmoptagere…

6 Et fælles sprog om læremidler
Læremidler kan systematiseres i tre kategorier Didaktiske læremidler E-mat.dk MatematikFessor.dk Fagportaler Skolemat Bogsystemer Funktionelle læremidler Regneark GeoGebra Tekstbehandling Casværktøj Læse-skrive støtte Semantiske læremidler Youtube Film Lyd Computerspil

7 Blooms digitale taksonomi fra 1956 til 2001.

8 Didaktiske digitale læremidler
Repetitive læremidler Formidlende læremidler Stilladserende læremidler Praksis-stilladserende læremidler Træning Transport Tilegnelse Deltagelse Adfærds-regulering Overførsel af viden Konstruktion af viden Samkonstruktion af viden Stimuli-respons Brugerkontrol Manipulation Praksis-fællesskab Historiefaget.dk Filmlinjen.dk ABCity.dk Kosmos Lego mindstorm Dansk. gyldendal Ekstra Bladet Redaktionen ElevLab iLitt.dk emat.dk Sæt skrivespor Kampagne-kontoret Future City På banen Naturens univers Drabsag Melved Mingoville School Mingoville World

9 Repetitive læremidler
Læremidler til træning af simple rutiner, procedurer og fakta Karakteristika Kontekstuafhængig, formaliseret viden og problemer Simpel enten/eller-logik (fx sand/falsk, rigtig/forkert) Feedback i form af fx klapsalver, smileys eller fejllyd Valgfrit tempo og umiddelbar respons Privat feedback og ubegrænset tålmodighed ABCity.dk emat.dk

10 Formidlende læremidler
Er læremidler til formidling af viden inden for et fag, fagligt område eller tværfagligt tema, fx historie, litteratur m.fl. Karakteristika Lærercentreret transportmodel Generaliseret og komprimeret viden Formidlingsorienterede forløb Sproglig repræsentationsform Omfangsrige Danskfaget.dk

11 Stilladserende læremidler
Stilladserende læremidler støtter elever og bygger et stillads op om deres refleksive erfaringer med et indhold inden for et fag, et fagligt område eller et tværfagligt tema. Karakteristika Elevcentreret stilladsbygning Konstruktion af viden Problemorienterede forløb Dialogiske/eksperimentelle Afgrænset omfang iLitt.dk Dansk./matematik gyldendal

12 Praksisstilladserende læremidler
Praksisstilladserende læremidler støtter elever i at samarbejde og bygger et stillads op om løsning af virkelighedsnære problemer i et praksisfællesskab. Karakteristika Stilladsering af praksisfællesskab Kollektiv vidensopbygning Projektorienterede forløb Autentiske og komplekse problemstillinger Afgrænset omfang Future City Ekstrabladet Redaktionen

13 Digitale læremidler og vidensstrategier
Repetitive læremidler Formidlende læremidler Stilladserende læremidler Praksis-stilladserende læremidler Træning Transport Tilegnelse Deltagelse Automatisering af viden Overlevering af viden Konstruktion af viden Samkonstruktion af viden Stimuli-respons Brugerkontrol Manipulation Praksis-fællesskab Formidling → bearbejdning Udfordring → undersøgelse Overfladestrategi Dybdestrategi Viden og færdigheder Det 21. århundredes kompetencer

14 Funktionelle læremidler
Funktionelle læremidler er kendetegnet ved at fungere som redskaber og værktøjer, der bruges til at håndtere indhold og arbejdsprocesser i undervisningen. Det kan være en eller flere af følgende funktioner: produktion præsentation kommunikation evaluering kompensation dataindsamling databearbejdning processtyring


Download ppt "Digitale læremidler kategorier."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google