INS BÅ - BAIT og Informatik - E091 Strukturering og Modellering Dagens program: Introduktion til metodelære Strukturering Modellering.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialogdag, socialt netværk Livshistorie
Advertisements

Anskaffelse af ny teknologi
Krav til informationsformidling
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Matematik er det nye sort!
Gode råd og eksempler på faldgruber
Arkitektur - data.
Situationelle Metoder til Digitale Studier
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Grammatik hvorfor og hvordan?
Beskrivelsesværktøjer
Vidensprofilering og mind-mapping
Poster præsentation I modsætning til Power Point præsentationer er en poster et enkelt Billede, der skal fange med det samme. (Ligesom en annonce VS en.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Teorimodel 1, 2 Undersøgelsens genstandsområde, objekter, prædikater
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
Tek-Nat BU - EE - E031 Projektenhedskursus (PE): Ingeniør- og naturvidenskabelige metoder (ML) Elektronik og elektroteknik (EE) Kursusholder: Mona Dahms.
Tek-Nat BU - EE - E031 Projektenhedskursus (PE): Ingeniør- og naturvidenskabelige metoder (ML) Elektronik og elektroteknik (EE) Kursusholder: Mona Dahms.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Velkommen til Hvordan vises skolens værdier bedst muligt i SkolePorten? SkolePortens fleksibilitet kan medvirke til at understøtte skolens værdier. Oplægget.
Tek-Nat BÅ - ST + SW - E061 Strukturering og Modellering Dagens program: Introduktion til metodelære Strukturering Modellering.
Ingeniør- og naturvidenskabelig metodelære
Beskrivelses- og analyse-teknikker understøttet af Oracle Designer Del 2 af 2: Proces- og funktionsdiagrammering Aalborg Universitet, d. 9. oktober 2006.
Beskrivelses- og analyse-teknikker understøttet af Oracle Designer
Dahler-Larsen At fremstille kvalitative data Kapitel 3
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
Ingeniør- og naturvudenskabelig metodelære Kursusgang 2
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
Projektstyring dag 2.
Når de skal gøre det bedre? Kan vi gøre det bedre? Erfaringer fra fysik på Nærum Gymnasium Eva Danielsen.
Formalia ved opgaveskrivning
Ingeniør- og naturvidenskabelig metodelære Kursusgang 2
Ingeniør- og naturvidenskabelig metodelære
Tek-Nat BÅ - ST + ED - E051 Strukturering Dagens program: Introduktion til metodelære Strukturering og måleskalaer.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Kvalitetsmålinger Den Regionale LEAN Enhed. Formål Hvornår Succes kriterier Kvalitetsmålinger viser i hvor høj en grad ambulatoriet leverer en høj kvalitet.
Context- og flow-diagrammer (databaser, del 3)
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
1. Semester rapporter Det skal fremgå af rapporten at man kan planlægge implementere afprøve dokumentere middelstore programmeringsopgaver.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
1 Dagens gang Sidste uges opgaver OA+D: Adfærd Nye opgaver.
Tek-Nat BÅ - IT&ED - E041 Projektenhedskursus (PE): Studiets metoder (SME) Informatik og datateknik (IT & ED) Kursusholder: Lars Peter Jensen.
Tek-Nat BÅ - ST + ED - E031 Metodelære 2: Modellering Indhold: Om modeller og modellering Et modelleringseksempel Gruppeopgave : Modeller i jeres projektarbejde.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Tek-Nat BU - EE - E Mm 2: Modellering Indhold: Forelæsning 3: Om modeller og modellering Gruppeopgave 2: Modeller i jeres projektarbejde Forelæsning.
Dokumentation 7. Semester
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
Delphi-evaluering og Green Field Evaluering af event Som start på Green Field.
E/R-diagrammering 7. Semester.
Usability ITU, forår Informationsarkitektur ITU F2008.
Indledende Programmering Uge 6 - Efterår 2006
SKABELON.
Metoder og argumentation.  1. Hvilket spørgsmål? 2. Hvordan gå til det? 3. Hvorfor gøre det sådan? 4. Hvad kan gå galt? Videnskabsteoretisk køreplan.
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Få godt begyndt på P0 projektet PV 3Efteråret 2012 Bachelor i IT og informatik Datalogi og Software Lars Peter Jensen, Billede:
Tek-Nat BÅ - Industri - E071 Strukturering og Modellering Dagens program: Introduktion til metodelære Strukturering Modellering.
Få godt begyndt på P0 projektet PV 1Efteråret 2013 Bachelor i IT og informatik Datalogi og Software Lars Peter Jensen, Lone.
Få styr på projektet PV 7Efteråret 2011 Bachelor i IT og informatik Datalogi og Software Lars Peter Jensen, Billede:
Problem- and play- based Learning
Data intro (Side 1-3 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Videnskabeligt projekt
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Hvad er taksonomi, pixiudgaven for forretningen, og hvor bruges det?
Præsentationens transcript:

INS BÅ - BAIT og Informatik - E091 Strukturering og Modellering Dagens program: Introduktion til metodelære Strukturering Modellering

INS BÅ - BAIT og Informatik - E092 HVAD er metodelære? Metodelære er læren om og anvendelsen af (arbejds)metoder, som sætter jer i stand til at arbejde videnskabeligt dvs. på en sådan måde at jeres resultater har en høj grad af pålidelighed og kan stå for en kritisk granskning af andre videnskabsfolk

INS BÅ - BAIT og Informatik - E093 HVAD er ’metode’? ”Planmæssig fremgangsmåde; systematisk måde at indsamle og bearbejde data på” (Gyldendal Psykologisk pædagogisk ordbog 1997) Mere udførligt er en ’metode’ en formuleret fremgangsmåde, struktureret i faser og begrundet og dokumenteret i hele forløbet.

INS BÅ - BAIT og Informatik - E094 HVAD er ’metode’? Kvantitative metoder Undersøgelsesområdet er et objekt Data er objektivt målbare Resultater på numeriske form Kvalitative metoder Undersøgelsesområdet er et subjekt Data er subjektivt prægede (af subjektet) Resultater på sproglig form I kommer til at høre mere om kvantitative og kvalitative dataindsamlingsmetoder i TMS!!!

INS BÅ - BAIT og Informatik - E095 HVORFOR metodelære? Fordi I skal lære at arbejde videnskabeligt! Nøgleordene er ’orden’ og ’præcision’!!

INS BÅ - BAIT og Informatik - E096 Om klassifikation Klassifikation er en metode med 4 faser: Identificere begreber/elementer Navngive begreber/elementer Definere begreber/elementer Indordne i klasser efter fælles kendemærker … bruges til at etablere orden og overblik over viden (og manglende viden).

INS BÅ - BAIT og Informatik - E09 7

8 Hvad er struktur? Fra TMS-kurset: Struktur kan defineres som en STABIL ORDNING af ELEMENTER indenfor en HELHED JEH

INS BÅ - BAIT og Informatik - E09 9 digital Dynamisk lagerallokering brænde Refresh time User interface svartid Power supply dataflowdiagram datapakke kravspecifikation design program datastrukturer Algorithms Sorter træ Kædet liste tabel træ

INS BÅ - BAIT og Informatik - E min. summemøde om strukturering Opgave: Lav en struktur, dvs. en (stabil) ordning af (nogle af) disse ord/elementer i en helhed – vær parat til at fremlægge jeres resultat. Regler: I må gerne ændre ordene fra/til navne- til/fra udsagns- til/fra tillægsord og fra engelsk til dansk – men kun således, at ordets stamme bibeholdes og er genkendelig. I må også gerne tilføje enkelte hjælpeord for at skabe strukturen.

INS BÅ - BAIT og Informatik - E0911 Plenum fremlæggelse af jeres strukturer …

INS BÅ - BAIT og Informatik - E0912 Struktur - 1 digital Ordnende princip: Farve Eventuelt struktureringsprincip: Regnbuens farver User interface design datastrukturer dataflowdiagram Dynamisk lagerallokering tabel Sorter træ

INS BÅ - BAIT og Informatik - E0913 Struktur - 2 Ordnende princip: Grammatik Udsagnsord:Navneord:Tillægsord: tabel træ brænde Dynamisk digital

INS BÅ - BAIT og Informatik - E0914 Struktur - 3 digital Ordnende princip: Alfabetisk brænde Algorithms datastrukturer dataflowdiagram Dynamisk lagerallokering datapakke

INS BÅ - BAIT og Informatik - E0915 Struktur - 4 Ordnende princip: Sprog Engelsk:Dansk: Algorithms User interface Power supply Refresh time svartid træ kravspecifikation

INS BÅ - BAIT og Informatik - E0916 Struktur - 5 kravspecifikation design Strukturerende princip: Flow/ sekventielt forløb

INS BÅ - BAIT og Informatik - E0917 Struktur - 6 Strukturerende princip: Hierarkisk Algorithms trætabel program Kædet liste datastrukturer Sorter træ Lav

INS BÅ - BAIT og Informatik - E0918 Et par eksempler på sekventielle strukturer

INS BÅ - BAIT og Informatik - E09 19 Her er det processer … og her er det komponenter

INS BÅ - BAIT og Informatik - E0920 Om strukturering Strukturering er en metode med 5 faser: Identificere begreber/elementer Navngive begreber/elementer Definere begreber/elementer Indordne i klasser efter fælles kendemærker Ordne klasser efter et ordnende princip (struktureringsprincip) … bruges til at etablere orden, overblik og sammenhæng mellem klasser. Klassifi- kation

INS BÅ - BAIT og Informatik - E0921 Struktureringsprincipper Stigende talværdier (talsystemet) Alfabetisk rækkefølge (telefonbogen) Kronologisk rækkefølge (kongerækken) Sekventiel rækkefølge (flow diagram) Hierarkisk opbygning Top-down Bottom-up

INS BÅ - BAIT og Informatik - E0922 HUSK: Elementer på samme niveau skal være af samme karakter Det strukturerende princip skal anvendes konsekvent Der findes ingen ’rigtige’ strukturer – kun (mere eller mindre) formålstjenlige En struktur er opbygget ud fra den viden I har lige nu – den kan ændres!! Når I har lavet en (konsekvent) struktur, kan andre gennemskue og overveje den selv

INS BÅ - BAIT og Informatik - E0923 PAUSE

INS BÅ - BAIT og Informatik - E0924 HVAD er en model? En model er en afbildning af et system Modellen afbilder systemet med en vis nøjagtighed indenfor et vist gyldighedsområde Modellen er ikke virkeligheden !!

INS BÅ - BAIT og Informatik - E0925 … men HVAD er så et ’system’ ???? Et system er en afgrænset del af virkeligheden. System Afbilding Omverden System -input System -output Omverdens -model System -model Model- input Model- output Systemet vekselvirker med omverden via in- og output. Systemet afbildes i en systemmodel - omverden i en omverdensmodel

INS BÅ - BAIT og Informatik - E0926 Et par systemeksempler System 1: Hus + have Omverden systemafgrænsning System 2: Brændeovnen

INS BÅ - BAIT og Informatik - E0927 Modellers formål og anvendelse To formål: At tilvejebringe viden At formidle viden Anvendelse: Overblik Forklaring Forudsigelse Problemløsning

INS BÅ - BAIT og Informatik - E0928 Modelanvendelse Overblik/forklaring Strukturmodeller Repræsentationsorientere de Analoge modeller Flowmodeller Problemløsning/forudsigelse Teoretiske modeller Beregningsorienterede Tidsfaktororienterede Funktionsmodeller Simuleringsmodeller

INS BÅ - BAIT og Informatik - E0929 VirkelighedsniveauSystemniveau Afgrænsning Strukturering Modelopbygning Fra virkelighed til model Tag Vinduer Fundament Væg t ude t inde Materiale 1 Materiale 2 Væg

INS BÅ - BAIT og Informatik - E0930 SystemniveauModelniveau Forenkling Formalise- ring Fra virkelighed til model Varmestrømmen gennem væg t ude t inde Materiale 1 Materiale 2 Væggens transmissions koefficient

INS BÅ - BAIT og Informatik - E0931 Repræsentationsmodeller eksempel: Rige billeder Hvad? En tegning uden formelle symboler og regler Der fokuseres på væsentlige forhold i situationen Problematiske områder fremhæves

INS BÅ - BAIT og Informatik - E0932 Rige billeder - indhold Mennesker Fysiske objekter Steder Organisationer Roller og opgaver

INS BÅ - BAIT og Informatik - E0933 Rige billeder - symboler

INS BÅ - BAIT og Informatik - E0934 Rige billeder - vurderingskriterier Rige billeder skal indeholde meget information og være åbne for fortolkning Der bør være en velafbalanceret og sammenhængende mængde af processer og strukturer Der bør være mindst ét problematisk område Billederne skal være rige, men ikke kaotiske Billederne skal tilsammen belyse alle forhold, der er relevante for at forstå og skabe indlevelse i situationen

INS BÅ - BAIT og Informatik - E0935 Rige billeder - eksempel

INS BÅ - BAIT og Informatik - E0936 … og nu en række modellerings- eksempler fra IT-verdenen Dataflowdiagram Illustrative skitsetegninger Flowdiagram Klassediagram Hændelsesforløb

INS BÅ - BAIT og Informatik - E0937 Dataflowdiagram

INS BÅ - BAIT og Informatik - E0938 Illustrativ skitsetegning

INS BÅ - BAIT og Informatik - E0939 Illustrativ skitsetegning

INS BÅ - BAIT og Informatik - E0940 Flowdiagram

INS BÅ - BAIT og Informatik - E0941 Klassediagram

INS BÅ - BAIT og Informatik - E0942 Hændelsesforløb

INS BÅ - BAIT og Informatik - E0943 Gruppeopgave Identificér en sekventiel og/eller en hierarkisk struktur i jeres projektarbejde Identificér én eller flere muligheder/behov for at benytte modeller i jeres projekt. Alternativt kan i lave en struktureret model af jeres projekt Resultaterne sendes til: