Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 Dagens gang Sidste uges opgaver OA+D: Adfærd Nye opgaver.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 Dagens gang Sidste uges opgaver OA+D: Adfærd Nye opgaver."— Præsentationens transcript:

1 1 Dagens gang Sidste uges opgaver OA+D: Adfærd Nye opgaver

2 2 Adfærd Oversigt, principper og teknikker Kapitel 5

3 3 Resultat

4 4 Aktiviteter

5 5 Kontrolstrukturer i tilstandsdiagrammer

6 6 Betingelser i tilstandsdiagrammer

7 7 Beskriv adfærdsmønstre For hver klasse spørger vi: –Hvilken hændelse skaber dette objekt? –Hvilke hændelser fjerner objektet fra problemområdet? Typiske hændelsesforløb: –Hvilke hændelser optræder sammen i en sekvens? –Er der alternative hændelser? –Kan en given hændelse optræde mere end én gang? –Er den overordnede form struktureret eller ustruktureret?

8 8 Tilstrækkeligt, men enkelt Overvej usædvanlige hændelsesforløb Overvej at bruge hierarkiske tilstande Overvej nedarvning af adfærdsmønstre

9 9 Bevar overblikket KundeAssistentLærling Reservatio n Plan reserveret**+* aflyst**+ behandlet*+ ansat++ fratrådt++ udlært+ aftalt***

10 10 Udforsk mønstre: Trinvis-relation mønsteret

11 11 Udforsk mønstre: Trinvis-rolle mønstret

12 12 Udforsk mønstre: Samling mønstret

13 13 Overvej struktur og klasser Generalisering –Hvis to klasser indeholder den samme hændelse, skal det overvejes om den ene er en generalisering af den anden. –Hvis to klasser har mange hændelser med samme navn, bør det overvejes, om de er forskellige specialiseringer af en tredje klasse Aggregering og associering –Hvis to eller flere objekter har fælles hændelser, bør en aggregeringsstruktur eller en associerings- struktur mellem dem overvejes. –Hvis to klasser er forbundet med aggregering eller associering, skal der overvejes mindst én fælles hændelse

14 14 Overvej klasser

15 15 Beskriv attributter For klasser –Hvad er klassens generelle kendetegn? –Hvordan beskrives klassen i problemområdet? –Hvilke stamoplysninger skal kunne aflæses om objekter fra denne klasse? –Hvilke resultater af et hændelsesforløb skal kunne aflæses? For hændelser –Tidspunkt for hændelsen –Mængden eller omfanget af det, som hændelsen angår –Aktørerne, som var involveret i hændelsen –Kategorien af hændelsen

16 16 Overblik over ’Adfærd’ Formål At beskrive et problemområdes dynamik. Begreber Hændelsesforløb: En sekvens af hændelser, som et objekt er involveret i. Adfærdsmønster: En beskrivelse af de mulige hændelsesforløb for alle objekter i en klasse. Attribut: En beskrivende egenskab ved en klasse eller hændelse. Principper Skab adfærdsmøsntre ud fra hændelsesforløb. Overvejes fælles hændelser. Afled attributter fra adfærdsmønstre. Resultater Et adfærdsmønster med attributter for hver klasse i et klassediagram.

17 17 Opgaver Gennemgående opgave: –Lilleby Kommunebibliotek Til næste gang : –Tegn tilstandsdiagrammer for klasser –Tilføj attributter på klassediagram –Opstil hændelsestabel –Samt udleveret øvelser i klassediagrammer.


Download ppt "1 Dagens gang Sidste uges opgaver OA+D: Adfærd Nye opgaver."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google