Brown Bag seminar Sep. 4th Dias 1 Institut for Statskundskab Specialeskrivning og specialevejledning på 6 måneder Hanne Nexø Jensen & Henrik Jensen Institut.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialogdag, socialt netværk Livshistorie
Advertisements

PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Overordnet målsætning:
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Det svære liv i en sportstaske
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Erfaringer fra netværkssamarbejde
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Borgernes barrierer for brug af IT
Psykoedukation til unge i OPUS
Uddannelsessystemet Paradokser og muligheder
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Modul 1 - Processer.
God trivsel = God læring
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Arbejdspladsudvikling
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2012.
Samlet årsrapport for Sønderparken 2013 SIP-socialpsykiatri
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
NUAS okt Hvor i studiet bør karrierevejledning komme? V/ Christian Volmer Nielsen Aalborg Universitet.
SVS intro 7. december 2010 v/LH Dias 1 Specialeseminarer på Institut for Statskundskab, KU Henrik Jensen Professor, Dr.Scient.Pol. & Ph.D. Department of.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Mentorordningen i UUO Overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
1 & Har du forsøgt at holde op inden for det sidste år? Nu: 40 % blandt de brugere, der ryger Sidste gang: 30.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
DCS/DTS fællesmøde januar 2010 Denne præsentation har været fremlagt ved DCS / DTS Fællesmøde 2010 og Poul Erik Mortensen har alle rettighederne til gengivelse.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
HUSKESPIL – den lille tabel
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
 2 3  3 =  83  43  53  63  73  93  10 4.
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Læse/studiegrupper.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Nå ud med jeres budskab – få budskabet ind Konference om rådgivning af deltidslandmænd 5. oktober 2011.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
1 Tråde 2 Plan Trådbegrebet Synkronisering Koordinering Eksempel: et flertrådet spil.
Grunde til at jeg elsker dig
Brown Bag seminar 5. marts 2013 Dias 1 Institut for Statskundskab ”Effektiv vejledning”, hvad er det?! Hanne Nexø Jensen Institut for Statskundskab, KU.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Pressalit Sports Academy Fra perioden til
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Fra anledning til udvikling
Præsentationens transcript:

Brown Bag seminar Sep. 4th Dias 1 Institut for Statskundskab Specialeskrivning og specialevejledning på 6 måneder Hanne Nexø Jensen & Henrik Jensen Institut for Statskundskab, KU VIP’er, tidligere studieledere, har arbejdet med specialeseminarer

Brown Bag seminar Sep. 4th Dias 2 Struktur 1.Studerendes syn på specialeskrivning og 6-månedersfristen 2. Vejlederes syn på specialevejledning og 6-månedersfristen Institut for Statskundskab IFSs institutionelle set-up; en pakkeløsning

Brown Bag seminar Sep. 4th Dias 3 Datamateriale - undersøgelser UndersøgelseKildeN (%)Tid Specialeskrivetid Studiead.-‘99 FF.’ Specialeskrivere om kontrakt mv. Enquete38 (93)E08 Enquete37 (90)E09 Ditto om emnevalg mv.Enquete82 (85)F11 VIPer om kontrakt mv.Enquete24 (92)E11 Evaluering af vejledningStudiead Institut for Statskundskab

Brown Bag seminar Sep. 4th Dias 4 Institut for Statskundskab Ud af specialesumpen ”Specialer på kontrakt er en succes. Så kort kan regnskabet gøres op efter de fire første år, hvor studerende skal skrive under på at afslutte års studier med et halvårs-projekt, der skal sammenfatte summen af et langt studieliv.” UNIvers nr

Brown Bag seminar Sep. 4th Dias 5 Institut for Statskundskab Tid brugt på specialeskrivning i procent -9903/042005F08E08F09E09F10E10F11E11F mdr. 7-9 mdr mdr (77) (18) m m 2-3 år Over 3 år N= Mgl. N= /3

Brown Bag seminar Sep. 4th Dias Studerendes holdninger til kontrakt og tidsfrist mv. ● Mere end 9/10 af adspurgte specialeskrivere (N= 38 E08; N =37 E09) er enige i, at en tidsfrist er godt ● Et flertal er enige i, at vejlederen har været opmærksom på fristen ● Et flertal erklærer sig uenige i, at der ikke er tid til fordybelse

Brown Bag seminar Sep. 4th Dias Studerendes holdninger til kontrakt og tidsfrist mv.  ”Min kritik går på specialekontraktkonstella- tionen. For mit vedkommende var det så overvældende at underskrive specialekontrak- ten, at klappen gik fuldstændig ned. Jeg oplevede 2,5 måned, hvor jeg slet ikke kunne koncentrere mig om specialet.” (studerende i en evaluering af specialeseminar, F12) ”Jeg har været enormt provokeret af alt det planlægningshysteri” (stud. om formalia)

Brown Bag seminar Sep. 4th Dias Tidsfrist og valg af emne/problemstilling ● Knap 4/5 af adspurgte specialeskrivere (N = 82; F 11) svarer at, 6-månedersfristen ikke har påvirket deres valg af emne/problemstilling ● Knap 1/5 angiver, at fristen har påvirket deres valg af problemstilling mv.: ● For de fleste vedkommende i form af: ’tidspres’, ’tidligt fokus på afgrænsning’, ’om det kan nås’ og lignende ● En håndfuld studerende angiver, at de er afstået fra mere omfattende litteratursøgning eller omfattende dataindsamling på grund af fristen

Brown Bag seminar Sep. 4th Dias Hvor får de studerende inspiration til emnevalg fra? Institut for Statskundskab

Brown Bag seminar Sep. 4th Dias Hvorfra får de inspirationen til specialeemnevalg ? (alfabetisk) Arbejde mv. (‘Mit arbejde gav mig data’) Interesse (‘Personlig interesse’) Jobmuligheder (‘Motivation for fremtidigt job’) Medier mv. (‘Stødte på det i en avis) Netværk (‘Folkekirkens Nødhjælp’) Projektophold (‘Fra min praktikplads’) Skriftlige opgaver (‘Fra en fri opgave’) Specialemakker (‘Samtale med min skrivemakker’) Undervisning mv. (‘Fag på kandidaten’) Andet (‘Manglende kvantitativ IP-forskning’)

Brown Bag seminar Sep. 4th Dias Inspirationen til specialeemnevalg efter ‘tyngde’ (faldende andele) N=136 Undervisning mv. (26.5 pct) Interesse (13.2 pct.) Arbejde mv. (11.0) Projektophold (10.3) Specialemakker (8.8) Medier (8.1) Skriftlige opgaver (7.4) Netværk (7.4) Jobmuligheder (2.2) Andet (5.1)

Brown Bag seminar Sep. 4th Dias Vejlederholdninger generelt til tidsfrist ● På linje med specialeskriverne erklærer mere end 9/10 af vejlederne (N = 24 E11) sig enige, at det er godt med en frist ● Og (de samme) 9/10 erklærer sig enige, at 6- månedersfristen fungerer godt på instituttet

Brown Bag seminar Sep. 4th Dias Vejledersyn på specialeskriver- adfærd ● 2/3 af vejlederne (N= 24) mener ikke at kunne registrere ændringer i specialestuderendes valg af emne mv. som følge af tidsfrist ● 1/3 angiver at have registreret ændringer i retning af, at de studerende mere vælger: ‘det lette’ ‘det smalle’ ‘det, de ved mest om’ og ‘fravælger de spændende/kreative emner’

Brown Bag seminar Sep. 4th Dias Vejledere om vejledning før og efter kontrakter Hvordan/ hvorfor Ændret praksis: 2/3 Ja (1/3 Nej) Mere tid til indsnævring af problemstilling Mere fokus på tidsplan, hurtigere i gang Mere struktureret, standardiseret og proaktiv Positivt syn på tidsfrist Godt med tidsfrister Støtte til usikre studerende Bedre mulighed for at planlægge egen tid Problem ift. arbejdsløshed (forlængelser) Fordele for vejleder Mere sammenhængende, strukturerede forløb Nemmere at følge med i processen Bedre specialer Mere disciplinerede, realistiske studerende Ulemper for vejleder Ophobning af arbejde ved semesterstart Færre kreative projekter (mindre empiri/ faglig pragmatisk) Mindre fleksibilitet i vejledningen Vejleder får nemt en for dominerende rolle Institut for Statskundskab

Brown Bag seminar Sep. 4th Dias Gode erfaringer (ikke IFS) med specialevejlederkontrakter; opsamling Det er rart med en deadline, da det udstikker ambitionsniveau og rammer Mere fokus på afgrænsning og dimensionering af specialet En strukturel måde at anerkende at et speciale skal kunne skrives på 6 måneder. Både over for vejleder og studerende -> kulturændring Det giver fornemmelsen af at være kommet i gang Set fra den studerendes syn, at man ved, at start og deadline ikke bare er relativ -> der er en fast ramme -> studerende sidder ikke ’i sumpen’ Forventningsafstemning Skaber tryghed pga. faste rammer og forpligtelser (gensidige) Mere fokus og færre ’jeg-tror-alligevel-jeg-vil-noget-andet’. Mere struktureret arbejde Selvstændige studerende arbejder selvstændigt En god måde at forventningsafstemme på – og blive bevidste om de kravspecifikke rammer Institut for Statskundskab

Brown Bag seminar Sep. 4th Dias Mindre gode erfaringer (ikke IFS) med specialevejlederkontrakter; opsamling De studerende udfordres ikke så meget mht. at styre specialeprocesssen (og deres liv) Aftaler om vejledning og tidsplan i kontrakten blev af den studerende opfattet som indgået af hensyn til vejlederens arbejdsplanlægning Set fra studerendes syn: der vælges meget mere snævert i forhold til undersøgelsesfelt. Ingen tid til at lære af fejl Mange fravælger empiri Voldsomt stigende pres på procesvejleder Studerende kan have svært ved at vide hvor aktive de skal være i de 6 måneder – større krav om proceshåndtering ’Grænseoverskridende’ (går tæt på den studerende) Hvis kontrakter bliver for strammet til kan det lukke af for de nødvendige proces-diskussioner undervejs Studerende starter (måneder) før de kontakter vejleder og trækker underskrivelse af kontrakten Uselvstændige studerende oplever specialet som et bjerg, det tager mere end 6 måneder at bestige Institut for Statskundskab

Brown Bag seminar Sep. 4th Dias Studerendes evaluering af individuel vejledning med fokus på projektstyring (N=121) Godt ¼ roser, at vejleder har været aktiv ift. projektstyring, fx fælles tidsplanlægning, aftalt møder fra gang til gang, kort tid mellem aflevering af oplæg og vejledning Vejleder har været tilgængelig (hurtig mails svar) og fleksibel Kan gøres bedre 1/10 efterlyser vejleder- engagement ift. tidsplanlægning; Vejleder var ustruktureret, ingen opbak- ning til at holde deadlines, ikke tilgængelig, ikke opsøgende. Vejleder fastholdt egen skabe- lon, der ikke passede med den studerendes proces Institut for Statskundskab

Brown Bag seminar Sep. 4th Dias 18 Jeres erfaringer med kontrakters betydning for vejledningspraksis Institut for Statskundskab Notér en god erfaring med vejledning på kontrakt Notér en mindre god erfaring med vejledning på kontrakt 1.Tag en grøn og blå post it 2.Skriv én god erfaring med vejledning på kontrakt på den grønne post it 3.Skriv én dårlig erfaring med vejledning på kontrakt på den blå post it 4. Fortæl naboen, hvad du har skrevet 5. Fælles udveksling af erfaringer i plenum 6. Hæng jeres post it op, når sessionen er slut

Brown Bag seminar Sep. 4th Dias 19 Gode erfaringer med specialekontrakter; fra Brown Bag Meeting, CSS, 4. sep Mindre pres på de studerende pga. fælles vilkår = mere realistisk ambitionsniveau ”Ting tar’ den tid der er til rådighed” → målsætning & delmål. Jobmarkedet! At studerende ikke føler sig pressede til at skrive i årevis fordi ’det gør alle de andre, så det er niveauet lagt efter’ – altså oplevet unfair konkurrence før kontrakternes tid På Økonomi har vi oplevet lutter positive former: mere disciplin hos studerende med meget erhvervsarbejde De studerende fastholdes i at tage beslutning om, hvilken del af deres store mængde empiri, de vil fokusere specialet på Projekter er mere gennemtænkte, tidligt i fasen Processen bliver mere fokuseret ved at blive nedbrudt i dens bestanddele – mere intenst samarbejde med den studerende Referat af vejledermøder, især når to studerende skriver sammen Et vist pres på studerende til at prioritere tid til specialet Lange uproduktive & psykisk nedbrydende forløb er umulige - tidlig forventningsafstemning Institut for Statskundskab

Brown Bag seminar Sep. 4th Dias 20 Mindre gode erfaringer specialekontrakter; fra Brown Bag Meeting, CSS, 4. sep De studerende går i gang ½ semester eller mere før kontrakten underskrives = nul effekt af kontrakten At studerende ikke tør henvende sig til vejleder, før de er halvt færdige De studerende tænker på forhånd i kontrakt, fordi de fastholdes på tidsfrist → 2. og 3. kontrakt kan føre til specialesump Sidste del af specialeprocessen risikerer at blive forceret Flytter lidt fokus fra substans til proces Mere ubehageligt for nogle studerende at overskride deadline Usikkerhed ift. de studerende, som ikke overholder kontrakten Snævrere produktorientering mindre udforskningsfase Referat af vejledermøder: når studerende ’glemmer’, hvad de har skrevet i referat af vejledermødet Nogle studerende er nervøse over implikationerne ved at skrive kontrakt, og det kan fylde i processen/ samarbejdet Et lille antal studerende med psykiske problemer kan måske føle sig usikre, men det problem kan løses Det risikerer at blive både indholdsmæssig & procesmæssigt en ’skabelonificering’ Institut for Statskundskab

Brown Bag seminar Sep. 4th Dias 21 Tak for jeres aktive medvirken! Institut for Statskundskab