Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Interview Individuelt interview Interview i en gruppe.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Strukturerede datakilder. Spørgeskemaer, interview og dokumentanalyser. Metode, Evaluering og Videnskabsteori i relation til området lærings- og uddannelsesforskning.
Advertisements

9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Mor På Vej •Fokus på faglige og sociale kompetencer.
Faldforebyggelse for ældre – træning i naturen
Undersøgelsesdesign – et eksempel
Dataindsamling og kildebearbejdning
Den Kommunale Kvalitetsmodel
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
Tavshedspligt.
Trivsel som natarbejder i Århus Amt
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Metode 2 Kvantitativ metode Spørgeskema
Eksperimental Design and Analysis
Kvantitative metoder
2 Kvalitative og kvantitative metoder
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Konsensusprocessen.
Svarskalaer AnvendelseEgenskaber Skala 1-10PrioriterendeÅben, værdifri Enig-uenig Vigtigt-ikke vigtigt Hypotese afprøvende Lukket, værdisættende Multiple.
Karl Henrik Flyums model
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Om meningsmålingers kvalitet
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Markedsanalysen i praksis.
Forskellige typer af interview
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Interview Klik med musen
Den anerkendende interviewform
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Eksamen og midtvejsevaluering. 2 Eksamen Enkelt eksamen: 25 min. inklusiv votering og 3-4 min. individuelt oplæg pr. studerende Valgfrit.
Anders K. Jensen og Paul Metelmann Eksamen – gode råd.
Martin Sandø Servicestyrelsen
13. Eksamen Målgruppeanalyse
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Kritisk blik på jeres kilder. ”Dagspressens kilder” Center for Journalistik og uddannelse, mundtlige kilder. 3 mdr. i Svar: 69 %
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Den samfundsvidenskabelige undersøgelse
Tests Prototype Åbent spørgeskema Test i usability laboratorium
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Forberedelsesfase: Projektetablering Fokuseringsfase: Strategianalyse
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
Anvendt markedsanalyse Kapitel 22
Hvordan skabes samfundsfaglig viden?
©SCKK 2005 Excellence Netværk 2004/2005 KVIK vs. Excellence – kan de kombineres og hvordan?
Om at spørge.
Usability – øvelse: Brugertest Arbejdet frem mod den endelige usability-rapport Forberedelser til brugertest Dagens øvelse.
Sara Mosberg Iversen, MA Kommunikation Medier og Kommunikation, F2005.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Målingens problematikker Hvorfor egentlig iværksætte et måleprojekt?
Kvalitative metoder.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
-En undersøgelse, hvor mange personer stilles de samme spørgsmål med et standardiseret spørgeskema. -Respondenterne er typisk udvalgt som en stikprøve,
VI VIL GENBRUGEVI VIL DELEVÆRKTØJER Undersøg, hvad der skal testes Planlæg og udfør testen Del indsigter fra den nye test Find ud af, om noget skal tilpasses.
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE
Måleredskaber i dagtilbud En guide til at vurdere og vælge redskaber til måling af læringsmiljøkvalitet i dagtilbud Juni 2017 Måleredskaber i dagtilbud.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Spørgeskema som værktøj
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Fokusgruppeinterview
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
MÅLINGER MED MENING 6. februar 2018 Morten Birk Olsen.
Metoder og produktion af data
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Samarbejdet mellem Gladsaxe Kommune og de praktiserende læger
Præsentationens transcript:

Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Interview Individuelt interview Interview i en gruppe

Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Gruppeinterview Formål: Få oplysninger og indsigt i en gruppes oplevelser, erfaringer, meninger og ønsker med henblik på udviklingsindsatser Stærke sider: Skabe dialog Deltagere: 6 – 10 er optimalt Interviewer: 2 tilrådes (en spørger, en referent) Tidsforbrug: 1½ - 2 timer Kan kombineres med fx en spørgeskema- undersøgelse

Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Interview Interviewets form: Struktureret Ustruktureret

Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Interview Andre overvejelser: En eller to interviewere? Skal spørgeguiden være kendt for respondenter? Skal vi bruge åbne eller lukkede spørgsmål? Skal vi bruge båndoptager?

Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Vejen til de gode spørgsmål Eksempler på metoder Brainstorming Post-IT metoden Vivaldi metoden Pilotundersøgelse

Forbedringsprojekt om målinger - SCKK skarpe til vurdering af spørge- skemaer og interviewguides 1.Er respondenterne tilstrækkeligt interesseret i det, der spørges om, til at give et udtømmende svar? 2.Har respondenterne tilstrækkelig indsigt i det, der spørges om? 3.Er der tolkningsproblemer og forståelsesvan- skeligheder, der muliggør ulige udlægning af spørgsmål? 4.Er der skævheder i formuleringerne, som leder svarerne i en bestemt retning? 5.Er det, der spørges om, almindeligvis tabube- lagte emner? 6.Er opbygningen af spørgeskemaet/guiden så tilpas enkel, at interviewer/respondenten kan håndtere det?

Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Hvem skal spørges? Alle Repræsentativitet Tilfældig udvælgelse Stikprøveudvælgelse

Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Registrering af resultater Interviews Noter (1 times interview = 4 – 7 sider) Referat (1 times interview = 25 – 30 sider)