Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Lene Vestervang Olsen Direktør
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Helhedsorienteret selvevaluering
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Konsensusprocessen.
Den Kommunale Kvalitetsmodel
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for selvevalueringsgruppen.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for ledelsen m.fl.
Kodeks for offentlig topledelse
Medalje til Høje-Taastrup
Organisationsanalyse. Klar fælles vision og mål Se sammenhæng til eget job Åben kommunikation Accept af fejl Accept af teamarbejde Inddragelse/delegering.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Efter konsensus. Det er spild af tid at gennemføre en selvevaluering uden at følge den op med klare forbedringsprojekter! Prioritering Alle forbedringsområderne.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
v/ Mads Biering-Sørensen, SCKK
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Introduktion til KVIK - selvevaluering fra start til slut Temamøde 24
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Det gode selvevalueringsforløb Oplæg i Committed Netværket 2006 Torsdag den 12. oktober Hvilke overvejelser bør man gøres sig før man begynder?
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Individuel selvevaluering. Øvelse Hvad tror du ville være en udfordring for dig ved at gennemføre den individuelle selvevaluering? - diskuter gerne med.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
KVIK Kvalitet og evaluering Centre selvevaulerer Dec. inst. i gang Centre forbedrer Øget fokus på resultater og dokumentation Centre selvevaulerer.
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Læringspunkter modul 1-5
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
Mission, vision og strategi.....det er DER – VI skal hen !
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kvalitetssikring og SCKK på Nørre G ved Marc Hammer.
©SCKK 2005 Excellence Netværk 2004/2005 KVIK vs. Excellence – kan de kombineres og hvordan?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
KVIK Værktøjer SCKK har udviklet en række værktøjer, som støtter op undervejs i selvevalueringsprocessen: KVIK Selvevalueringsvideo – er til alle, der.
Erfaringer med at gennemføre en KVIK selvevaluering på SBi Susanne Tang Merit Statens Byggeforskningsinstitut.
Formål med at deltage i netværket Sparring og kompetenceudvikling af tovholderen i forhold til at gennemføre en selvevalueringsproces optimalt Støtte og.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Den individuelle evaluering.
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
TR/AMR møde 3. november 2016 MED evaluering Arbejdsmiljø.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
SUF - gevinstrealisering
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?

Tal og fakta Siden KVIK blev lanceret i februar 2004: er ca vejledninger solgt/uddelt har ca. 170 offentlige institutioner oprettet sig på har et stigende antal offentlige institutioner henvendt sig få at få rådgivning om KVIK 8 institutioner har modtaget anerkendelsen Committed to Excellence (de 6 efter en KVIK selvevaluering) er KVIK vejledningen blevet oversat til engelsk idet, der fra europæisk side har været stor interesse for at gøre CAF mere brugervenligt

Hvad er de typiske forbedrings- projekter første gang? Tilfredshedsmålinger (brugere, medarbejdere, interessenter, ejere) Arbejdsgangsanalyser (til udarbejdelse af kvalitets- og informationssystemer) Strategier – vision, mission og værdier Systematisk kompetenceudvikling (MUS, kompetenceprofiler, personalepolitik)

Evalueringen af KVIK feb Væsentligste styrker: KVIK formår at gøre selvevaluering konkret og overskueligt KVIK lægger op til en komprimeret arbejds- proces, hvor man hurtigt ser resultater efter prioriteringen af forbedringsprojekterne KVIK hjælper med at give et helhedsorienteret perspektiv på organisationen og giver et fælles sprog og en systematisk evalueringskultur Den individuelle selvevaluering sikrer, at også de tavse gemytter kommer til orde Konsensusproces og –rapport fungerer som en slags kontrakt, der forpligter medarbejdere og ledere til at overholde trufne aftaler

Væsentligste forbedringsområder: Skisma: begreber og konkrete spørgs- mål i KVIK modellen kan være svære at omsætte til egen verden >< at det ikke er nemt omsætteligt giver netop en uvurderlig refleksionsproces Svært, men utrolig vigtigt at videreformidle konsensusrapportens resultater til resten af organisationen og gøre det til en del af hverdagen Evalueringen af KVIK feb. 2005

Væsentligste læringspunkter i planlægningen Formålsafklaring er nødvendigt Topledelsens opbakning skal være sikret – selvevaluering skal ikke alene handle om, at medarbejderne får anledning til at lufte frustrationer Plan for opfølgning på selvevalueringen – vigtigt hurtigt at få skabt synlige resultater i organisationen Det er en stor udfordring at få ressour- ceforbruget minimeret (tilrettelæggelse af processen, uddannelse af interne tovholdere mm.)

Planlægningen af selvevalueringsprocessen – sørg for at få den bredest mulige inddragelse af hele organisationen Selvevalueringsgruppen skal sammensættes af både erfarne ”jubilarer” og uerfarne nyansatte medarbejdere Mange gode erfaringer med at inddrage doku- mentationen tidligt i selvevalueringsforløbet Rollefordeling i konsensusprocessen hjælper til en ”smertefri” og hurtig proces Væsentligste læringspunkter i planlægningen

Eksempel på rollefordeling

Systematisk kvalitetsarbejde -> PDCA – cirklen Hvad kan vi lære af det?

Planlægge – tænke Hvorfor selvevaluerer vi? Hvordan vil vi tilrettelægge processen? Hvad vil vi selvevaluere – hele eller dele af organisationen/alle indsatser og resultater? Hvornår og hvor ofte vil vi selvevaluere? 1. Planlægningsfasen

2. Gennemførelse Udføre - handle Gennemføre selvevalueringen

3. Resultatbearbejdning Tjekke resultatet Hvad blev resultatet af vores selvevaluering? Gjorde vi som planlagt?

4. Læring Lære af erfaringer Lever resultatet op til målene? Skal der ske justeringer i ”Plan”? Skal der flyttes ressourcer? Har vi valgt den rette metode? Hvordan skal vi bruge resultaterne i vores videre arbejde? (formidling og anvendelse)

Den videre vej….. Første evaluering blev mange steder båret igennem af entusiasme og kampånd, da udfordringen var ny for alle, hvad skal være drivkraften anden gang?