Socialt Udviklingscenter SUS Web: IAT -Et vindue til verden Social- og specialpædagogik i inkluderende perspektiv Konference.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Advertisements

Introduktion til projekt ”Aktivt Liv”
Et stykke med sødt, surt og skørt... - botilbuddet Stefanshjemmet evaluerer deres udbytte af projekt Implementering af Teknologi (IAT) 2011.
Strategi-dage for redaktion, kursusudvalg, webmaster og bestyrelsen Kolding torsdag og fredag den 13/ Fagforum for Børnefysioterapi som specialebærende.
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Hvad gør livet så værdifuldt?
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Formandsberetning for SIG-hjerteinsufficiens 2009 under FS K&T
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Udvikling af beboerdemokratiet
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Frivillighed i SheZone
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Det, civilsamfundet kan
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Chefanalytiker, Oxford Research
Når beboerne sætter dagsordenen
for elever i komplicerede læringssituationer DPU, Aarhus Universitet
Sanna Dragholm projektleder
På Tværs af familiearbejde og inklusion i skolen www. fais
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Specialepaneldebat 28. oktober 2010
Senior Online – Nye veje til digital inklusion
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Introduktionskursus for frivillige
Midtvejsstatus for pilotprojektet LP-modellen i det kommunale dagtilbud Octavia, Roskilde 14.september 2010 kl Pia Guttorm & Ole Hansen.
I-Space Niels Henrik Helms, Knowledge Lab SDU. Projektet: Udfordringer i forhold til velfærdsteknologi: Hvordan skaber vi løsninger som både giver mening.
Implementering af brandingstrategi på nettet
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
IT Jobs Kompetencer og muligheder. Der mangler medarbejdere i IT-branchen Der er brug for dig!
Agenda  Erfaringer med kvalitative interviews og deltagerobservation ifbm studier af teknologier for ældre (med reference til teksterne), v. Peter Lutz.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
Kommunikation og medbestemmelse. Ole Futtrup Kjær Salgschef/Pædagog.
Styrkebaseret pædagogik Psykolog Anne Linder
Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet
Den inkluderende skole
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Klaus Marius Hansen / Aarhus Universitet Industri og Pervasive Communication Workshop i KomIalt / Infrastruktur.
Læse/studiegrupper.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Undervisningsorganisering,-former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser Slutkonference for 3. runde af Forsknings-, udviklings-
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Guide til PowerPoint-præsentationer i MSO
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
3. december 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Erfaringsopsamling: Virksomhederne og voksenvejledningsnetværkene NCK konference.
Introduktion til databaser (databaser, del 1)
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Den unge projektgeneration - om det lokale guld, deltagelsesstrategier og medborgerskab. KL’s kultur- og fritidskonference Kolding maj 2011 Flemming.
Efteruddannelse og kompetenceudvikling. Efteruddannelse før reformen Eksterne faglige kurser Kurser for hele faggrupper Skolebaserede kurser Pædagogiske.
Sociale netværk og ledelsesmæssig opbakning Dialogdag d. 23. maj 2011.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
8. februar 2012 TATIONpRÆSEN Det Strategiske Museum - ET KOLLEKTIVT FORSKNINGSPROJEKT CENTER FOR MUSEOLOGI OG CENTER FOR VIRKSOMHEDSKOMMUNIKATION.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
SKYPE OG SSI (SIMPLIFIED SKYPE INTERFACE) OPLÆG OG KONKRETE EKSEMPLER PÅ HVORDAN VI BRUGER SKYPE (SSI) I HVERDAGEN PÅ DØGNTILBUD, SOM ET REDSKAB TIL ØGET.
+DIG. AKTØRER OG SYSTEMER DER HAR INDFLYDELSE PÅ ENSOMHED BLANDT BØRN & UNGE Det enkelte barn Objektive livsbetingelser Familie Sociale normer og værdier.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Hvordan kan vi styrke den danske innovationskultur?
Hvem er vi ? NVF 11 Informationssystemer Udvalget hedder:
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Præsentationens transcript:

Socialt Udviklingscenter SUS Web: IAT -Et vindue til verden Social- og specialpædagogik i inkluderende perspektiv Konference 4. februar 2010

Socialt Udviklingscenter SUS Web: IAT PROJEKTETS IDE OG VISION Kommunikation og relation Selvbestemmelse Livskvalitet

Socialt Udviklingscenter SUS Web: Mål for projekt IAT Projektet gennemføres for at… Øge mulighederne for at kommunikere med omverden med IT Skabe flere og nye muligheder for at tage del i samfundslivet Give større indflydelse på eget liv Styrke sociale netværk Periode: August 2008 til juni 2011 SUS; Kommunikationscentret i Hillerød; Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet og IT-Universitetet gennemfører projektet for Socialministeriet

Socialt Udviklingscenter SUS Web: Bosteder i IAT projektet Projektet arbejder med implementering af teknologi fem steder i landet: Christian X' Allé, Lyngby Hulegården, Brøndby Skovbo, Galten Stefanshjemmet, Århus Hyldebo & Øresundshøj, Gentofte

Socialt Udviklingscenter SUS Web: Aktiviteter - Hvad sætter vi i gang? Teknologiscreening – Talking mats IT kompetenceløft – beboere, personale, familie og netværk IT-frivillige - Civilsamfundet Hverdagsintegration –model til implementering af IT på bosteder InnovationsNetværk – IT-firmaer Software innovation – EasyTube og Simple Skype Interface

Socialt Udviklingscenter SUS Web: TEKNOLOGISCREENING - Talking Mats

Socialt Udviklingscenter SUS Web: Aktiviteter - Hvad sætter vi i gang? Teknologiscreening – Talking mats IT kompetenceløft – beboere, personale, familie og netværk IT-frivillige - Civilsamfundet Hverdagsintegration –model til implementering af IT på bosteder InnovationsNetværk – IT-firmaer Software innovation – EasyTube og Simple Skype Interface

Socialt Udviklingscenter SUS Web: IT-frivillig – Renee som eksempel Kandidatstuderende på IT-Universitetet 29 år og mor til tvillinger Fandt projektet via FrivilligJob.dk ”Selvfølgeligt skal man kunne nogle ting på computeren også, men man kommer langt når bare man kender Facebook, YouTube, og Google.” ” Det vigtigste ved at være IT-frivillig, er så også det som er det bedste ved at være frivillig, nemlig at hygge sig.” ”Man kan tydeligt se, hvor glade beboerne er for at man kommer, og bruger lidt tid sammen med dem. Det er bare så dejligt”

Socialt Udviklingscenter SUS Web: Aktiviteter - Hvad sætter vi i gang? Teknologiscreening – Talking mats IT kompetenceløft – beboere, personale, familie og netværk IT-frivillige - Civilsamfundet Hverdagsintegration –model til implementering af IT på bosteder InnovationsNetværk – IT-firmaer Software innovation – EasyTube og Simple Skype Interface

Socialt Udviklingscenter SUS Web: Herbor

Fra Skype til Simpel Skype

Socialt Udviklingscenter SUS Web: Fra YouTube til EasyTube 12

Socialt Udviklingscenter SUS Web:

Socialt Udviklingscenter SUS Web: DPU, Aarhus Universitets opgave Gennemføre en løbende evaluering og forskning i bostedernes anvendelsen af kommunikationsteknologi. Designe og gennemføre praksisnære case studier af beboernes oplevelse og udbytte af teknologien - i samarbejde med beboere og personale på de fem projektbosteder indsamle og analysere data og frembringe forskningsresultater ud fra analyser af de sociale konsekvenser og perspektiver, som brugen af teknologi har for beboerne på bostederne.

Socialt Udviklingscenter SUS Web: Casepersoner - voksne

Socialt Udviklingscenter SUS Web: Casepersoner - børn

Socialt Udviklingscenter SUS Web: DATA INDSAMLING Indledende fokusgruppeinterviews og spørgeskema Teknologiscreening Case studier (gennemføres 3 gange i løbet af projektforløbet) –Biografiske data –Social netværksanalyse –Dagbogsskemaer –Videooptagelser Afsluttende fokusgruppeinterviews

Socialt Udviklingscenter SUS Web: