Den koordinerede ungeindsats Silkeborg Kommune 21. marts 2011 - Klaus Majgaard.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
Advertisements

Fastholdelsesstrategier på EUC Syd Udfordringen  95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.  Det er nødvendigt at vi alle i fællesskab.
Amalie Ørum Etablering af en ungevejledning på Hovedbiblioteket.
Fleksuddannelsen – fra vision til ?. Fleksuddannelse ” Til unge, der ikke har forudsætninger for at gennemføre en almindelig ungdomsuddannelse, skal der.
Sprogvurderinger af 3-årige
Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov STU-Træf 1. december 2009
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Ungdomsskole – mellem reform af folkeskolen, erhvervsuddannelserne og vejledningsindsatsen Storbynetværk den 12. september 2013 Direktør Per B. Christensen,
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Social mobilitet er bremset op
Uddannelsesparathed i Skive Kommune
Vision Uddannelsesparate unge
Introduktionsaften 10. klasse på Hjalleseskolen
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Profilskole og styrket social indsats i Høje Gladsaxe skoles skoledistrikt og i Værebro Gladsaxe kommune deltager i Socialministeriets projekt Styrket.
Spor for et samlet skolevæsen i Odsherred Kommune Budgetseminar 20. April 2012.
Kampen om skolestruktur Ledelse af forandring og læreprocesser Mariagerfjord Kommune 8. februar Klaus Majgaard.
Orientering forældremøde 9. klasse
Senest rettet: UU-Aalborg Unge på Tværs Nøgleord: – Uddannelsesparat – Udskoling – Uddannelsesforberedende indsats – Uddannelsesforberedende valgfag.
Fra polarisering til fællesskab BKFs ungeudspil Årsmøde 2009.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Udfordringen - faglighed - fællesskab i en ikke ekskluderende folkeskole Århus d. 23. maj 2011 Flemming Olsen.
De mange muligheders skole Oplæg for skoleledere i Nordjylland 29. sept 2010 Klaus Majgaard.
Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.
Gentofte Kommunes skolevision
Strategier for uddannelsesparathed Dialogmøde for UUO Tirsdag 11. januar Klaus Majgaard.
Forældremøde 7. klasse.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Nye strukturer i ledelse: Pædagogisk ledelse som holdsport Ungdomsringen 25. oktober 2012.
Uddannelsesparathed som målestok for skolens resultater EVA’s repræsentantskab 24. januar Klaus Majgaard.
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Uddannelsesparathed og vejen til de 95 pct. UU Københavns Kommune 29. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Repræsentantskab Onsdag d. 9. april Samarbejde mellem JC og UUV.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Ungdomsskolens udfordringer og strategiske rolle US Centret 2. marts Klaus Majgaard.
Tema 4 Overgange i barnets liv
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Børne- og ungepolitik i Fredensborg Kommune Inspirationsoplæg 21
Målstyret læringsreform
Helhed i indsatsen for udsatte børn og unge Dansk Flygtningehjælp Årsmøde 8. maj 2010 Klaus Majgaard.
Nye veje i overbygningen Udgangspunkt i elevernes læringsmål og læringsstrategier Undervisningen tilrettelægges fleksibelt på tværs af klasser og årgange.
Hvordan får vi de sidste med? Professionshøjskolen UCC 7. maj 2010 – Anna Marie Illum.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
Børn og unge. Indsatsområder tværgående Dagtilbud/klubSkoleFamilie- og Børnesundhed Alsidig pædagogik Lilla = Børne- og Ungepolitikken Blå = integrationspol.
UU’s strategiske rolle UU Lederforeningens årsmøde 22. januar Klaus Majgaard.
Lokalsamfundet som læringsmiljø Klog på den fede måde Horsens 24. november 2010 Klaus Majgaard.
Vi slipper ikke nogen! Om at få alle med gennem skolen og ind i ungdomsuddannelserne Task Force, Frederikshavns Kommune 24. januar Klaus Majgaard.
Uddannelse som livschance og som krav Second Chance netværket 1. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Fremtidens folkeskole i et ledelsesperspektiv Forum Anders-Peter Østergaard Børne- og ungedirektør Lolland Kommune
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Fra polarisering til fællesskab BKFs ungeudspil 15. maj 2009.
På vej mod de 95% UURS Kongres 4. maj Klaus Majgaard.
Veje til deltagelse Unge i Fælleskaber Damir Balalic.
Jobcenter Halsnæs Oplæg på workshop på Vejledningstemadag den 29. november 2013.
Fra Jobcenter til uddannelse - og tilbage igen… UU Skives DNA – tværsektorielt samarbejde VUC – en tæt samarbejdspartner Uddannelsessamtale Hvad har vi.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Skole for alle - uddannelse,
UU Danmarks perspektiver på anbefalingerne
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
Kommunal ungeindsats Kortlægning af unge i Køge bugt
Indhold Forberedende grunduddannelse (FGU)
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
Mål for ungeindsatsen i Høje-Taastrup Kommune
Præsentationens transcript:

Den koordinerede ungeindsats Silkeborg Kommune 21. marts Klaus Majgaard

Indhold Polariseringens trussel Uddannelsesparathed som målestok for folkeskolens succes Nye ungemiljøer – ungdomsuddannelsen starter i 7. klasse Genopfind fællesskabet Sammenhæng mellem dannelses- og arbejdsmarkedsperspektivet Målrettede sociale indsatser Demokratisk intension i alle indsatser Vi slipper ikke nogen!!

Polariseringens trussel Fra industrisamfund til innovationssamfund Individualisering Polarisering Uanede udviklings- muligeder Frie valg, skræddersyede uddan- nelsesforløb, udlandsophold etc. Uanede udskillelsesmuligheder Ulighed i sundhed og opvækstvilkår, Voksende restgruppe Integrationssammenstød Polariseret kriminalitetsbillede

Uddannelsesparathed som kompetenceideal - og målestok for folkeskolens succes Indikatorer – følg progressionen 1.Andel, der faktisk starter på en ungdomsuddannelse 2.Andel, der gennemfører første år 3.Andel årige, som er i gang med eller har fuldført en ungdomuddannelse Uddannelsesparathed som kompetenceideal: 1.Faglige kompetencer 2.Relationelle og innovative kompetencer 3.Eksistentielle og etiske kompetencer 1

Uddannelsesparathed som resultatmål DagtilbudSkoleUngdomsudd. Gennem- førelse Udd. parathed Udd. parathed Fritidstilbud Sociale tilbud UU UU har en nøglerolle i at evaluere kvaliteten af skolens ”slutprodukt” (=uddannelsesparathed) 1

Ungemiljøer – ungdomsuddannelsen starter i 7. klasse Behov for nærhed, tryghed og lokalsamfundstilknytning Ny børneskole: Integration med dagtilbud og fritidsliv Børnekultur Fokus på brede kompetencer/ chancelighed Behov for nye deltagelses- og netværksmuligheder Ny overbygning: Linjer/valgfagspakker Ungdomskultur Ny afgangsprøve Overgang til ungdomsudd. Tilbud til de ikke-uddannelsesparat/ ”Rullende udskoling” DagtilbudSkoleUngdomsudd. BørnemiljøerUngemiljøer 2

Genopfind fællesskabet Individualiseringens tabere –Voksende pres på eleven til allerede tidligt at reflektere, sætte mål, evaluere –Uddannelsessystemet er labyrintisk –En del elever bukker under for presset –Er vejledningen med til at understøtte individualiseringen? Nye fællesskaber –Satsning på at udvikle uddannelsesfællesskaber –Gruppeorienterede vejledningsformer 3

Sammenhæng mellem dannelses- og arbejdsmarkedsperspektivet 4 Skole/uddann.Jobcenter Dannelse Pædagogisk helhedssyn Beskæftigelse Matchgruppe Fundamentalisme eller refleksion?

Sammenhæng mellem dannelses- og arbejdsmarkedsperspektivet 4 Skole Børn & Familie Jobcenter Koordineret sagsbehandling Tidlig afklaring/sagsoverdragelse Koordinerede niveauer Fælles enhed?

Målrettede sociale indsatser Fælles forebyggelse og misbrugsindsats mellem skoler, ungdomsuddannelser, fritidsliv og beskæftigelses- indsatser Inddrag ungdomsskoler og fritidslivet i at udvikle sammenhængende tilbud og støtte til de unge Fælles psykolog-ordning 5

Demokratisk intention indgår i alle indsatser Informant Informant i dialog Deltager i fælles proces Selvbestemmende Selvbestemmende og udførende h Deltagelsestrappen 6

Vi slipper ikke nogen I kommunerne tager vi ansvaret for de unge hele vejen Vi gør ikke vores egen organisering til de unges problem Og vi forventer tilsvarende helhedssyn fra staten 7