Reflektion over jeres egen praksis

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Advertisements

Kvalitet i systemudvikling
Opfølgning på obligatorisk opgave 1
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Scientific Investigation
Evalueringskriterier for artikel
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Almen studieforberedelse
Ledelse i Praksis – 4. aften
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
Test First Development
Softwarekonstruktion
Projektdesign Mål: At I opnår en forståelse for hvad et projektdesign er.
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Kommunikation / it.
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Master Thesis Track Software Engineering Henrik Bærbak Christensen.
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
1 Forskningsmetode Kursusoversigt l Kursusdele og forløb l Formål med denne del l Forberedelse l Fremlæggelse og diskussion.
Plan for start på datalogi, DØK 2. år 1. Datalogi kick-off. Præsentation af lærere og instruktorer (Niels, Jacob, Christian, Jesper, Lars & Sine). Niels:
1 Collaboration and Control Crisis Management and Multimedia Technology in London Underground Control Rooms Christian Heath and Paul Luff Journal of Computer.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Cooperative Design. Agenda Introduktion til Cooperative Design Metodegennemgang Gruppearbejde Diskussion Beyond ”the workplace”
Synopsis VIP3/2012.
Ledelse i den digitale skole - selvevaluering af udbyttet af it Uddannelsesforum 4. november 2008 kl. 14: :50 Konsulent Sanya Pedersen, Danmarks.
Opfølgning på obligatorisk opgave 1
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Beskrivelses- og analyse-teknikker understøttet af Oracle Designer
Vejlederens kommunikation
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
DREJEBOG: Titel på drejebog skrives her
Synopsis VIP13 HH3.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Infinit - Usability Usability test i en mindre IT virksomhed.
Metode. Definition Metode er måder at tilvejebringe viden på.
Eksamen.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Top lækkert hår!! Grundforløb Tidsepoke 1. gruppe Tid 1 uge gruppe på 2-3 elever. I må frit vælge en tidsepoke. Evaluering skal afleveres som en Power.
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering 1. INTRODUKTION l Menneske-maskin interaktion (HCI) l Oversigt l Mål for design.
USABILITY Session 1 Introduktion til kurset Introduktion til usability.
Inspiration og feltarbejde
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
8 RÅD VEDRØRENDE GOD PROGRAMMERING Effective (brown) Java.
Øvelse 1: First Impressions
E/R-diagrammering 7. Semester.
ITAPC 1 Præsentation 6: Presentations. Agenda Motivation Hvordan.
 Astrid Lumbye 2002Objektorienteret systemudvikling Begreber i systemudviklingsprocessen Udviklingsmodel Metode Beskrivelsesteknik Værktøj.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Diskussionsoplæg Didaktik, design og digitalisering.
I2ISE og PeerWise Fælles 2. semester kursus (EE,E,IKT,ST)
Problem- and play- based Learning
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Software Testing Software testing.
QR-koder Fælles øvelse.
De nye it-konsulent- og projektaftaler
Projektdesign Mål: At I opnår en forståelse for hvad et projektdesign er.
ATG Almen Studieforberedelse Grundforløb
Master Thesis Track Software Engineering
Radioaktiv henfald med NetLogo
Præsentationens transcript:

Reflektion over jeres egen praksis -proces -metoder -teknikker -værktøjer - og anden teori

Tidsplan 9.00 Forlæsning 10.00: Opgave (refleksioner i projekt grupperne) 11.00 Fremlæggelse af Refleksioner fra grupperne 11.55 Evaluering af kurset

Reflektere Genspejle. F.eks. Lyset blev reflekteret i vandet = lyset blev genspejlet i vandet. Kan også bruges i betydningen at at eftertænke. Overvejelser Tænke OM

Input Jeres egen erfaringer fra studieprojektet Den teori I er blevet præsenteret for og har praktiseret (eller prøvet på at praktisere) Spejle: To artikler om systemudvikling Historisk udvikling af feltet – højdepunkter Disse præger stadig jeres praksis Om brug af metoder I praksis Hvordan har jeres metode brug været? Hvordan vil den blive?

Output Bevidsthed om læring / erfaringer Formuleret læring /erfaringer Øvelse I at reflektere og formidle dette til en læser Studierapport Perspektivering, diskussion, konklusion Lessons learned

Ingeniør arbejde Fokus på hardware Computer tid er DYREST V-model 50' erne Software engineering is like hardware engineering Ingeniør arbejde Fokus på hardware Computer tid er DYREST V-model 60'erne software crafting Software <> hardware: Nemt at modificere og nemt at mangfoldiggøre bliver ikke slidt, derfor er vedligehold noget andet Hvor langt er vi nået? Flere folk = længere tid (the mythical man-month) Komplekst og usynligt Code and fix Spaghetti Kode og cowboy programmører Folk fra bløde discipliner 70'erne Formality and Waterfall process Structured programming Waterfall process Build it twice (prototype) Kvantitavive tilgange (målinger) 80'erne Standarder /CMM Softwareprocesser CASE-tools Test, krav, design, programmerings-omgivelser => UML No silver bullet Software reuse Productivity and scalability Concurrent vs. sequential processes 90'erne Time-to-market Styre samtidig / parallel udvikling Open Source HCI og usability Agility and value 00'erne Agile metoder Værdibaseret Systemudvikling Kritisk software (og afhængigt) COTS (hylde systemer) Enterprice architecture og model driven development Intergration af software og system engineering Globalization and systems of systems 10'erne Computational plenty trends 20'erne

Hvorfor ikke ? Og hvordan? For meget papir arbejde Bevidst og valgt afvigelse Pragmatisk Fin tune metoder til konkrete behov Bruge metoder til skabelon Begrænsende For de grønne ”sund fornuft”

Opgave: Undersøg om der er nogen af jeres top 10 emner der kan spejles i den præsenterede teori? Vælg et emne, der lever op til 1. Diskuter hvad I har lært og hvordan det spejles i teorien Formuler en eller flere ”lessons learned” om emnet og formuler argumenter der underbygger disse. I har ca. 1 time

Emne / gruppe Jeres erfaringer om emnet (”empiri”) Spejlinger fra teorien (”analyse”) Spejling 1 Spejling 2 Lessons 1 (”Resultater”) Underbygning Lesson 2