Biologi C Planlægning Indhold Didaktiske overvejelser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Advertisements

Læringens fundamentale processer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
5 IT-didaktiske principper
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Science in Action en studieretning med Matematik A, Kemi A, Fysik B.
De 5 knapper DriftEventTværfagligtEnkelt fag Kort tidLang tidGruppeIndividuelInduktivDeduktiv.
Måling af effekt af undervisningsforløb med ’Hvad er økologi?’
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Oplæg om problemorienteret projektarbejde
Et uformelt læringsmiljø
Vand Problemformulering: Hvordan opfører vand sig?
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Relationer – børn og voksne
Biologi C Planlægning Indhold Didaktiske overvejelser
Økologi.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Orientering om A-niveau 3 timer i 2. semester 5 timer i 3. semester 6 timer i 4. semester 5 timer i 5. semester 5 timer i 6. semester Altså 2½ år i.
Orientering om B A-niveau 5 timer i 5. semester 5 timer i 6. semester Altså 1 år mere.
Bio B/Kemi B Bioteknologi
Inquiry Based Science Education - IBSE
Fremtidens tekniske gymnasium
Aktiviteter tiltrækker Relationer fastholder
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Fagdidaktisk kursus i biologi
Biologi B Overvejelser vedr. organisering og tværfaglighed/samspil
Skriftlighed i biologi
Fra vejledning til biologi c
Biologi C Planlægning Indhold Didaktiske overvejelser Studieretning: Samf A, mat B, idræt B.
Innovation og fagligt samspil i biologi
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Årsplan – en kort en lang
Celle.
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Innovation Fredericia Gymnasium. De to spor:  Innovation i AT frem mod årsprøve i maj  Muligheder for innovation i studieretninger og afdækning.
Celle. Arvemateriale Ukøn formering alkohol Det vil sige det handler om Dagligdags sprog Begyndende fagsprogfagsprog.
Øvelse 1: First Impressions
Biologi A Matematik B Idræt B Naturvidenskabelig studieretning
SKABELON.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Studietid på Sankt Annæ Jeppe Struve Larsen, pædagogisk leder Julie Debois, lektor (dansk, religion) Steffen Samsøe, lektor (matematik, fysik)
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Stress Billedkilde: stress/?lang=da.
Den populærvidenskabelige artikel
Innovation i biologi og AT Trine Iversen Gl. Hellerup Gymnasium.
SRO SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Naturvidenskabeligt grundforløb på Gladsaxe Gymnasium
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Fagdidaktisk kursus i biologi
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Tematisk undervisning og progression c-B-A
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Naturfag.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Velkommen til fagligt samspil
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Biologi, geografi og kemi på HF
Præsentationens transcript:

Biologi C Planlægning Indhold Didaktiske overvejelser Tværfagligt samarbejde Studieretning: Samf A, mat B, idræt B

Temaer Sundhed Sex og seje børn Genetiske sygdomme DNA i et snapseglas

Ting der skal være opfyldt Læreplanens kernestof Læreplanens faglige mål Vigtige interne bindinger Bindinger i faggruppen Bindinger til AT

Årets temaer og læreplanens kernestof Sundhed menneskets fysiologi, herunder oversigt over kroppens organsystemer og et udvalgt organsystems opbygning og funktion overordnet opbygning og biologisk betydning af proteiner, kulhydrater og fedtstoffer pro- og eukaryote cellers generelle opbygning, funktion og evolution Sex og seje børn kønshormonreguleringen hos mennesket Genetiske sygdomme overordnet opbygning og biologisk betydning af DNA eksempler på nedarvningsprincipper, herunder eksempler på arvelige sygdomme hos mennesket eksempler på bioteknologiske metoder og deres anvendelse. DNA i et snapseglas økologi med udgangspunkt i et konkret økosystem og med fokus på forskellige organismers tilpasninger og deres livsytringer, herunder fotosyntese og respiration

Årets temaer og kompetencer Faglige mål - kompetencer Sundhed gennemføre observationer, undersøgelser og enkle eksperimenter bearbejde og fortolke biologiske data udtrykke sig både mundtligt og skriftligt om biologiske sammenhænge med inddragelse af relevante faglige begreber Sex og seje børn analysere figurer og data og sætte dem i relation til relevante forklaringsmodeller Genetiske sygdomme indhente og vurdere biologisk information fra forskellige kilder have faglig baggrund for stillingtagen og handlen i forbindelse med egne og samfundsmæssige problemstillinger med biologisk indhold. DNA i et snapseglas vurdere konkrete eksempler på anvendelse af biologisk viden formidle resultater fra biologiske undersøgelser i form af journaler og rapporter demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Lærerrollen Bedstemors 1. lov: Den der laver noget, Variation Motivation Medbestemmelse Praksisnært – tæt på elevernes hverdag Elevaktiverende – fysisk! Bedstemors 1. lov: Den der laver noget, er den der lærer noget

Indhold og motivation Et emne er en klat Et tema er en pil eller en sammenhæng

Forløbsplan Sundhed Modul Indhold Fokus Læsning 1 Kort intro til forløbets endelige mål: Repetitionscafé for B-niveau. Holdet deles i to: -Artikel om motion og læring -Øvelse med fedtprocentmåling og BMI Motivation Appetizer til emnet via artikel Måling af fedtprocent på egen krop – vurdere biologisk viden Artikel i modulet: ”Teenagere kan løbe sig til højere IQ” fra Videnskab.dk 2 Åndedrætssystemet og diffusion Introøvelse: åndedrætsfrekvens i hvile og under arbejde L.A. Egebo m.fl.: Biologi til tiden s.40 3 Cellens opbygning og evolution. Cellespil Fagtermer og begrebslæring L.A. Egebo m.fl.: Biologi til tiden s. 13-15

Hvad er det sværeste i biologi? oOrdene!

Gentagelse er en god ting! Cellespil Struktur i cellen, der er vigtig i forbindelse med dannelse af protein. Heri ligger cellens arvemateriale Fællesskab Individuelt Konkurrence Leg med overskud Tyktflydende væske, der omgiver strukturerne i cellen A-brik Mindre DNA-ringe, der findes i bakterier A-brik A-brik A-brik A-brik A-brik Mitokondrie B-brik Her skabes cellens energi ved respiration

Forløbsplan Sundhed Modul Indhold Fokus Læsning 4 Kredsløbet og respiration. Find 7 ord, du gerne vil have defineret Afslutning - hutigskriv, der afleveres Figurforståelse Hurtigskriveøvelsen bruges til evaluering af forståelsen L.A. Egebo m.fl.: Biologi til tiden s. 35-39 5 Blod og blodtryk Planlæg blodtryksøvelse (skriv øvelsesvejledning) Induktiv forsøgstilgang L.A. Egebo m.fl.: Biologi til tiden s. 41+ 43-44 6 Blodtryksøvelse. Gennemføre eksperimenter

Design et forsøg Blodtryksbestemmelse Næste gang skal I undersøge jeres blodtryk i fire forskellige delforsøg: Hvile Under stresspåvirkning I forbindelse med motion Efter at have indtaget føde/ drikke

Skriftlighed Begræns arbejdet – hold fokus Rapport med hypotese (f),metode (f), resultater (f) og diskussion Ideer til resultatpræsentation laves i grupper Der skal IKKE sænkes slagskibe – vær præcis med hvad der ønskes! Formål Teori Hypotese Metode Resultater Diskussion Konklusion

Forløbsplan Sundhed Modul Indhold Fokus Læsning 7 Sygdomme knyttet til blodtryk Matrix-gruppearbejde Fortolke biologiske data. Formidle biologisk viden L.A. Egebo m.fl.: Biologi til tiden s. 43-44+ Artikler 8 Kostens betydning. Hvad har vi brug for, for at lave den gode præstation? L.A. Egebo m.fl.: Biologi til tiden s. 26-29 9 Kondition Løb-svar-straf Gennemgang af figurer L.A. Egebo m.fl.: Biologi til tiden s. 44-49 (- EPO) 10 Konditest Konditallet beregnes i timen Gennemføre eksperimenter L.A. Egeb m.fl.: Biologi til tiden s. 47-50 11 Opsamling på kondition Brainstorm på repetitionscafé for B-niveau – grupperne vælger emne og formidlingsform Skriftlighedsøvelse med peer feedback

Energizer

Repetitionscafé for B-niveau Elevstyret Opsamling på teori Udvælge tema Eksternt

Ud-af-huset Foredrag – ….måske det virker for din klasse Øvelser (Universitetet, Farma, Life, Zoologisk Museum, Zoologisk have, DTU) Ekskursioner – brug evt. en naturvejleder Camps, konkurrencer Besøg hinandens gymnasier Undervis en lillebrors folkeskoleklasse

Tværfagligt samarbejde Growing up – engelsk Stråling og mutationer – fysik TV-reportage om sundhed – naturgeografi, dansk og samfundsfag Natursyn (digte i Botanisk have) – dansk Museum for de unge – AT-forløb med dansk Body bygninger i Berlin – studietur med fysik Innovativ elevevent - dansk

Museum for de unge - et AT-forløb mellem biologi og dansk i to dele

Første del: idéudvikling Inspiration Forstudier Synsbedrag Dyr i Disney Ekstreme levesteder En tur gennem kroppen

Anden del: faglighed og produktudvikling Krav - visualisering (prototype) konceptbeskrivelse teksteksempel arbejdsrapport (med metareflektioner)

Løven – et kærligt dyr Ligesom i Disneys animationsfilm ”Løvernes konge”, optræder løven som et af savannens stærkeste dyr. Den er øverst i fødekæden, og det gør den til et frygtet dyr på savannen. Hvis du tror, at løven kun er farlig, og altid ude og jage, tager du helt fejl. Løven er faktisk et meget kærligt dyr. Den bruger meget tid på at ligge sammen med sin flok, hvor de tager sig af hinanden. Den er et flokdyr, som altid passer på sine medløver - det ses også tydeligt i filmklippet. Faktisk bruger løven så lidt tid på jagt, at den kan sove op til 20 timer i døgnet