Læringspunkter modul 1-5

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Advertisements

3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
LEAN Akademy.
Virksomhedsforståelse og økonomi Pindene er kun eksempler – der skal indøves en tankegang – lad nogle af pindene være valgfrit. Det vil være individuelt.
Lederudvikling.
Instituttet for Blinde og Svagsynede, Rymarksvej 1, 2900 Hellerup, T: , W: Kompetenceudvikling.
Udviklende Læringsforløb for Lægesekretærer og øvrigt Administrativt personale med tæt kontakt til patientforløb ULLA Sektion for Rekruttering og beskæftigelsesfremme.
Arbejdspladsudvikling
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Fra ord til handling i Holstebro Politikreds
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Det autentiske menneske
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
Kultur i organisationer
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Kompetencegrupper i Danske Bank’s Koncernkundelinje Kompetenceudvikling i en hektisk hverdag v/Sannie Friis.
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
Hvad er mål/resultat (output)?
Hvad siger medarbejderne?
Medalje til Høje-Taastrup
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
Lægedage Uhensigtsmæssige forløb Identifikation Handling.
IBC Kurser Ole Høyer 1 VVU Akademiuddannelse i Ledelse Lederskab Dag 3.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
FAGLIG TRIVSELSMÅLING Om at bruge trivselsmåling som værktøj i strategisk kompetenceudvikling Oplæg ved Region Hovedstadens Uddannelseskonference Fredag.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Kompetencestrategi med mening
Kompetenceudvikling af kortuddannede på Den sociale Højskole i København 1.Præsentation af Den sociale Højskole som organisation 2.Historien om hvordan.
Selvledelse (Empowerment)
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Mission, vision og strategi.....det er DER – VI skal hen !
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
organisatoriske kompetencer
Hvad er det gode skolelederliv?
Kompetencerejsen Program informationsmødet 14. maj Velkomst ved Henrik Hjortdal, SCKK Hvad karakteriserer et godt forskningsmiljø?
Lederkonferencen 9. juni 2010
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Navn Navnesen Planlægning i DGI Udviklings- og strategimøde direktionen 16/
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
Karakteristika i et projekt Kompleks, ny, unik konceptformulering
Vidensbaseret praksis i botilbud
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Præsentation af ledelsesværktøjet
Handlingsplan 2015.
PUK Et team af pædagogiske udviklingskoordinatorer i VVK C
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Læringspunkter modul 1-5 MÅL

Læringspunkter modul 1-5 Hvad er formålet med at gennemføre forløbet FOTH

Opgave Hvordan kan vi/I sikre at forløbet FOTH ender som et fiaskoforløb ©SCKK – Ledelse af personale i praksis

Uddannelsens indhold Modul 1 Formål: Indhold: Ledelse og samarbejdsteknik i praksis Formål: Deltagerne opnår en fælles for-ståelse for krav, vilkår og for-ventninger til mellemlederen som leder af personale. Deltagerne får indsigt i egen le-derstil og adfærd i relation til det øvrige ”mellemlederteam”. Endvidere opnås metoder til løsning af ledelses- og samar-bejdsproblemer. Indhold: Forventninger til den fremtidi-ge mellemleder - personale-delse Roller og ansvar Det personalepolitiske kredsløb Mellemlederens spændingsfelt Teamforståelse Sociale relationer Lederstil og ledelsesmetoder Personlig udvikling og gennem-slagskraft Situationsbestemt ledelse ©SCKK – Ledelse af personale i praksis

Læringspunkter Det personalepolitiske kredsløb Præsentation af hele uddannelsens forløb Trivsel/tilfredshedsanalyser Hold og gruppesammensætning – vi skal kende hinanden Biografi og 1. del af Lemniskaten Mellemlederens spændingsfelt Det at være mellemleder + rolle og ansvarsfordeling Teamforståelse Team building Indlæringscyklus De 7-8 intelligenser - test Sociale relationer Grupper/normer/roller/forventninger/sanktioner Lederstil og ledelsesmetoder Ledelsesoversigt – ledelse på tværs Personlig udvikling og gennemslagskraft Det enkelte menneske Motivation – Maslow - Herzberg- Lawler - Psykologisk jobkrav Situationsbestemt ledelse Tannenbaum & SL2 Ledelsesværdier/grundlag Værdibaseret ledelse ©SCKK – Ledelse af personale i praksis

Uddannelsens indhold Modul 2: Formål: Fra vision til mål og handleplan Deltagerne opnår en helhedsorienteret tænkning vedrørende ar-bejdet med kompetenceudvikling (kompetencecirklen). Deltagerne får forståelse for sammenhængen mellem kredsens mission, vision, strategiske fokus-områder og mål/handleplaner. Endvidere opnås forståelse for sammenhængen mellem drift og personalepolitik. Deltagerne kan anvende metoder til medarbej-derinvolvering i forbindelse med udarbejdelse af mål/handlepla-ner. Deltagerne er i stand til at ”nedbryde” og omsætte de overordnede fastlagte strategiske fokusområder til konkrete mål og planer samt anvende metoder til opfølgning. Deltagerne forstår de faglige og økonomiske rammer for organisa-tionen og kan formidle de valgte prioriteringer til medarbejderne. ©SCKK – Ledelse af personale i praksis

Uddannelsens indhold Modul 2: Indhold: Fra vision til mål og handleplan Indhold: Strategisk og systematisk kompe-tenceudvikling Mission, vision og strategi Mål- og rammestyring Mål og effektvurdering Udarbejdelse af mål/handleplaner Metoder til medarbejderinvolve-ring ©SCKK – Ledelse af personale i praksis

Mission, vision, mål, strategi Modul 2 læringspunkter Mission, vision, mål, strategi Processen er at bryde kredsens overordnede mål ned på afdelingsniveau At komme tilbage med en salgsklar PROCES til egen afdeling ©SCKK – Ledelse af personale i praksis

Modul 3 læringspunkter Kompetenceafklaring ud fra kredsens mål Samtalesystem for ledere Samtalesystem for medarbejdere Personprofil for ledere Personprofil for medarbejdere Personlig udviklingsplan Kommunikation Grus og Mus Leder 3 dage og medarbejdere 2 dage ©SCKK – Ledelse af personale i praksis

Uddannelsens indhold Modul 4: Indhold: Fra ord til handling – hvordan? Organisationskultur og forandringsledelse Indhold: Fra ord til handling – hvordan? Motivations- og adfærdsteori Organisationskultur Modstand mod forandring Værdibaseret ledelse Metoder, værktøjer og mulighe-der for konkret kompetenceud-vikling (præsentation af ”kata-log” fra fase 5 i ”Fra Ord Til Handling”. ©SCKK – Ledelse af personale i praksis

Modul 4 læringspunkter Styringsprocesser Organisationskultur – Schein Planlægning, beslutning, information, kontrol Organisationskultur – Schein Fastholde, påvirke, forandre Motivationsteorier (genopfriskning) Forandringsteori (Leavitt og måske Kotter) Modstand mod forandringer/(personlige, økonomiske og samarbejdsmæssige) Lederens rolle i forandringsprocessen ©SCKK – Ledelse af personale i praksis

Uddannelsens indhold Modul 5: Formål: Indhold: Afslutning og evaluering Formål: Deltagerne opnår forståelse for sammenhængen mellem de enkelte elementer i uddannelsen og bliver bevidst om egne styrker og forbedringsområder. Deltagerne udarbejder en personlig udviklingsplan ligesom der udvikles en samlet plan for mellemlederteamet. Uddannelsen evalueres skriftligt og mundtligt Indhold: ”Den røde tråd” – helhedsbe-tragtning. Personlig udviklingsplan Plan for mellemlederteam Evaluering ©SCKK – Ledelse af personale i praksis

Teoretisk opsummering Modul 5 læringspunkter Pres før og nu Teoretisk opsummering Resultatstatement fra modulerne/faserne/kreds/afd/gr/individuelt Forbedringspunkter i faserne Den fremtidige køreplan Pres fremtidsestimat ©SCKK – Ledelse af personale i praksis