27. august 2007Introduktion1 Introduktion til Interaktionsdesign Anker Helms Jørgensen IT-Universitetet i København Interaktionsdesign E 2007 Lektion 1a.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Advertisements

Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Opfølgning på obligatorisk opgave 1
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Almen studieforberedelse
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen (kursusansvarlig) Rune Michael Mejlvang.
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION Åbent hus, 31/
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION
Velkommen til E-business
1 IT-Applied Pervasive Computing 1 (ITAPC1). 2 Læringsmål Deltagerne vil efter kurset være introduceret til Pervasive Computing områdets teoridannelser,
Fagets Informations Teknologi Introduktion til Programmering i Java For Industri, Global Forretningsudvikling, samt fri studie aktivitet ved Bent Thomsen.
Usability 17. marts Oplæg: Om heuristisk inspektion: Metro Om tænke højt forsøg: Virk 2. Fremtidige oplæg 3. Dagens øvelse 4. Aflevering af testrapporter.
Usability IT-Universitetet Efterår 2009 Aftenhold
PROJEKTARBEJDE OG KOMMUNIKATION 1. undervisningsgang.
Implikationer, resultater og validitet Situationelle Metoder, F2012 Brit Ross Winthereik 8/24/20141.
Praktisk om opgave og oplæg
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Projektledelse og produktion af digitalt indhold 1 undervisningsdag 29/8 –2002 IT-højskolen Undervisere Marie Christensen og Bettina Lamm 26 studerende.
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Opfølgning på obligatorisk opgave 1
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Store IT- innovationer (SITIN) TØ2. Dagens program Kontor Feedback på one-minute paper Fremlæggelser Tips til obligatoriske opgaver Strip sequence øvelse.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Digitale biblioteker og web 2.0
Digital skriftlig- og mundtlighed
Vores Bibliotek Brugerskabt biblioteksudvikling Sociale teknologier i fremtidens bibliotek 2.0 Temadag d. 27. september 2007, Danmarks Biblioteksskole,
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
1 Velkommen til IT-Universitetet 23. maj 2008 Jane Andersen Udviklingsleder
Det udvidet læringsrum En tentitativ beskrivelse af situeret læring i IDEATION som praxisfællesskab Martin Hesseldahl PBA Design & Business IDEATION 13.
Interaktionsdesign og etnografi E2007 Lektion 2: Projekttema ældre & design.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Interaktionsdesign E2007 Lektion 13 Eva Brandt og Jesper Windum Schön and design reflections.
Interaktionsdesign E2007 Lektion 14 Om delrapport.
1 QA and user research
Menneske og maskine Medier og Kommunikation, F2005.
USABILITY Session 1 Introduktion til kurset Introduktion til usability.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 30. januar 2008.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION Introdag F07 JONAS HEIDE SMITH
 Jan Pries-Heje Slide no.: 1Introduktion til IT-platforme og organisation Introduktion til IT-platforme og Organisation Efteråret 2003 Underviserne: Rune.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Kursus i Målgruppeanalyse
Processen J.Lövgren & E. Stolterman
Databaser, introduktion1 Kurset ”Databaser” Introduktion.
Januar 2003Databaser, introduktion1 Databaser, forår 2003 Introduktion.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 4. september 2008.
Usability – øvelse 6: Sammenfatning på usability-rapport Oplæg Fremtidige oplæg Dagens øvelse Fremtidige fremlæggelser Dagens øvelse Aflevering af usability-rapport.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Forundersøgelse Finn Kensing. Formål med kurset Kvalificere jer til at indgå i tværfagligt samarbejde om design af IT-anvendelser til støtte for intellektuelt.
Kombinationer & tværfaglighed på datalogi & TIT Oplæg ved semesteropstarten September 2004 Niels Jørgensen.
Velkommen.
Virksomhedssamarbejde
Studieretningsprojektet
Softwarearkitektur i Praksis: Forsknings- og Udviklingsprojekt
Præsentationens transcript:

27. august 2007Introduktion1 Introduktion til Interaktionsdesign Anker Helms Jørgensen IT-Universitetet i København Interaktionsdesign E 2007 Lektion 1a

27. august 2007Introduktion2 Oversigt Hvem er I? Hvem er vi? Kursuset, dets form og indhold Praktiske ting Spørgsmål

27. august 2007Introduktion3 Hvem er I ? Interaktionsdesign er tværfagligt Jeres bachelorfag Lære jeres navne –Ankers forsøg på tavlen –står dit navn ikke på tavlen? Jakobs webside

27. august 2007Introduktion4 Oversigt Hvem er I? Hvem er vi? Kursuset, dets form og indhold Praktiske ting Spørgsmål

27. august 2007Introduktion5

27. august 2007Introduktion6 Mikael Thomsen Mobil: Baggrund: Billedkunstner, Folkeskolelærer Billedskolen i København Frederiksberg Seminarium 2007  ITU – Læring og IT DDK, brugercentreret design

Hjælpelærer: Signe Louise Yndigegn Telefonnr.: Uddannelse 2007  ITU på linjen DDK 2004 – 2006: DPU på kandidatuddannelsen Pædagogisk Sociologi 2000 – 2003: Bachelor fra RUC i Samfundsvidenskab og Virksomhedsstudier

ITU kurser Interaktionsdesign og etnografi Digitale medier: Formidling og Design Læring og IT Andet Studentermedhjælper ved New Insight Moblogger ;-) Min egen tøjdesigner

27. august 2007Introduktion9 Hvem er Tanja Belinda Andersen ?

Hjælpelære: Jakob Esben Hansen M: Baggrund: industriel designer 2005  ITU på linjen DKM (Design, Kommunikation og Medier) 2001 – 2004: Højer Design Seminarium 2002 – 2003: Universitat für künstlerische und industrielle Gestaltung, Linz

Hjælpelærer erfaringer: E2006Konceptudvikling af multimedieproduktioner F2006Interaktionsdesign F2006 E2005Interaktionsdesign E2005 E 2005Grundlæggende webdesign ITU kurser: Interaktionsdesign Medier og kommunikation Grundlæggende webdesign Usability Målgruppeanalyse Forundersøgelse Grundlæggende 3D Grundlæggende grafiskdesign Formidling og metode

27. august 2007Introduktion12 Hvem er Mie Fink

27. august 2007Introduktion13 Hvem er Anker Helms Jørgensen? Datalog KU 1977 Systemudvikler Bisbebjerg Hospital PhD, KU, HCI Cambridge, APU Konsulent i HCI Datacentralen - CSC Forsker og underviser i HCI Psykologi KU ITU siden 1999 User Interface History

27. august 2007Introduktion14 Oversigt Hvem er I? Hvem er vi? Kursuset, dets form og indhold Praktiske ting Spørgsmål

27. august 2007Introduktion15 Mål for kursuset Efter kurset vil du kunne –planlægge og udføre brugerorienterede, eksplorative designprojekter med udgangspunkt i blandt andet etnografiske studier af anvendelseskonteksten –udvælge, kombinere, anvende og sammenligne en række teorier og metoder til ideudvikling, dataindsamling, dataanalyse, design, og evaluering relevante for interaktive produkter –reflektere over praktiske og teoretiske aspekter af eksplorative designprocesser –præsentere praktiske og teoretiske aspekter af eksplorative designprocesser i skriftlig og mundtlig form

27. august 2007Introduktion16 Kursusets indhold Kurset ruster dig til at planlægge og udføre mindre eksplorative designprojekter indenfor interaktive produkter, hvor et klart designproblem ikke er givet på forhånd. Kurset er bygget op om et designprojekt, hvor du i en gruppe –gennemfører en designproces i praksis, herunder –anvender en række teorier og metoder til - ideudvikling - dataindsamling - dataanalyse - design - evaluering –herunder etnografiske metoder Parallelt med det praktiske designarbejde bliver du i forelæsninger introduceret til en række teorier om design af interaktive produkter. Forelæsningerne og litteraturen fungerer dermed som resurser for designarbejdet.

27. august 2007Introduktion17 Eksamen Individuel mundtlig eksamen –uden forberedelsestid –med ekstern censur –med anvendelse af 7-trins-skalaen. Aflevering af følgende elementer i kurset er obligatorisk –problemformulering efter 6 uger –delrapport efter 9 uger –poster og materiale til websitet efter 12 uger –reflektionsrapport efter 16 uger. I den mundtlige eksamen kan disse elementer inddrages, men de indgår ikke i eksamensgrundlaget. Til eksamen bedømmes du på –designprojektets ide, resultat og proces –evne til at reflektere over designarbejdet og relatere til kursets teori –evne til at formidle disse ting

27. august 2007Introduktion18 Kursets titel: Interaktionsdesign og Etnografi Kurset er backbone på DDK og på ITO Kursusets tidligere navn –Interaktionsdesign og Etnografi –Etnografi og Interaktionsdesign –Interaktionsdesign i etnografisk perspektiv Interaktionsdesign

27. august 2007Introduktion19 Kursets titel: Interaktionsdesign og Etnografi Etnografi (wikipedia.dk) –Den kvalitative beskrivelse af menneskelige/sociale handlinger og fænomener, baseret på feltarbejde, bla. deltagerobservation. –Etnografi er en holistisk researchmetode - delene af et system kan ikke nødvendigvis forstås uafhængigt af hinanden. –Etnografi har både formelle og historiske forbindelser til rejsebeskrivelser og rapportering fra kolonier. –Flere akademiske traditioner, i særdeleshed konstruktivistiske og relativistiske paradigmer ser etnografi som en relevant og holdbar videnskabelig metode. –Begreberne antropologi (København) og etnografi (Aarhus) benyttes ofte som værende nogenlunde det samme. I bliver ikke etnografer - lærer at anvende etnografiske metoder

27. august 2007Introduktion20 Plan for kursuset Kurset varer 16 uger, der er organiseret som følger. –I de første 12 uger er der to ugentlige forelæsninger og to ugentlige øvelsesgange, hvor designprojektet kører parallelt med forelæsninger og øvelser. –Efter 6 uger aflever hver gruppe en problemformulering for designprojektet –Efter 9 uger afleverer hver gruppe en delrapport for designprojektet, indeholdende en beskrivelse af problemområdet, en problemformulering og en skitse af det planlagte koncept/produkt. –Efter 12 uger præsenterer hver gruppe designprojektet mundtligt, og hver gruppe afleverer en poster om designprojektet, der udstilles i ITUs atrium. Samtidig oprettes et website, der præsenterer alle gruppernes designprojekter. –I de sidste 4 uger er der vejledning en gang om ugen i gruppernes reflektionsrapporter –Efter 16 uger afleverer hver gruppe refleksionsrapporten på maksimalt 8 sider.

27. august 2007Introduktion21 Plan for kursuset Start Grupper dannesProblemformulering Delrapport Prototype-præsentation Aflevering Poster + website Workshop - Arduino - Etnografiske metoder

27. august 2007Introduktion22

27. august 2007Introduktion23

27. august 2007Introduktion24

27. august 2007Introduktion25

27. august 2007Introduktion27

27. august 2007Introduktion28

27. august 2007Introduktion29 Plan for kursuset Start Grupper dannesProblemformulering Delrapport Prototype-præsentation Aflevering Poster + website Workshop - Arduino - Etnografiske metoder

27. august 2007Introduktion30 Arduino - Physical Computing Develop interactive objects, taking inputs from switches or sensors, and controlling a variety of lights, motors,.... Open-source physical computing platform with a simple i/o board and a development environment Can be stand-alone or commun- icate with software running on your computer Flash,...

27. august 2007Introduktion31 Læringsform "Parallelt med det praktiske designarbejde bliver du i forelæsninger introduceret til en række teorier om design af interaktive produkter. Forelæsningerne og litteraturen fungerer dermed som resurser for designarbejdet" David A. Kolb experiential learning circle Hvordan lærer man interaktionsdesign? Hvordan bliver man en god interaktionsdesigner?

27. august 2007Introduktion32 Litteratur Sharp, Rogers og Preece –Interaction design: Beyond Human-Computer Interaction. Wiley, –beskrivende, konkret, cases, tygget –få analyser og argumentation –giver samlet overblik, læs selv –mange sider - mange billeder –bogens website Dourish –Where the Action Is - The Foundations of Embodied Interaction. MIT Press, –abstrakt, teoretisk, velskrevet –masser af analyser og argumentation –kommer mest senere, vi tygger Kompendiet

27. august 2007Introduktion33 Hvem er forfatterne? Helen Sharp Associate Professor in computing, Open University. Trained as software engineer. Yvonne Rogers Professor in Human-Computer Interaction, Indiana. Background in cognitive science. Jenny Preece Professor in Information Systems at University of Maryland. Paul Dourish Professor at University of California, Irvine Computer scientist, works at the intersection of computer science and social science.

27. august 2007Introduktion34 Supplerende itteratur Norman, D.A. Psychology of Everyday Things. Basic Books, Norman, D.A. (1988). The Design of Everyday Things. Doubleday, Norman, D. A. Emotional design: Why we love (or hate) everyday things. Basic Books, Löwgren, J. and Stolterman, E. Thought- ful Interaction Design. MIT Press, Moggridge, Bill: Designing Interactions. MIT Press, Bogens website:

27. august 2007Introduktion35 I lærer om web-design i Webdesign og Webkommunikation    Web forbudt     

27. august 2007Introduktion36 Oversigt Hvem er I? Hvem er vi? Kursuset, dets form og indhold Praktiske ting Spørgsmål

27. august 2007Introduktion37 Tider Tider: mandag og onsdag –forelæsninger aud. 2, frokost 12-13, øvelser Øvelser –Hold A1 4A14 Jakob/Mikael Mandag Onsdag –Hold A2 4A20 Signe –Hold B1 4A22 Mie –Hold B2 Tanja

27. august 2007Introduktion38 adresser

27. august 2007Introduktion39 Evaluering af undervisningen Den officielle finder sted i uge ?? Intern evaluering 12/9 Sig til når der er noget der trykker !! Kursusevalueringen i foråret 2007 –Eksplicitering af krav til opgaver, eksamen, øvelser (10) –Progression, organisering, disponering, koordinering i kurset (9) –Arduino: placering i forløbet, for teknisk og kollision med designprojektet (9) –En lang række mindre forhold (3-2-1)

27. august 2007Introduktion40 Kursets webside Upload og download –OHs –opgaver –materialer Debat –spørgsmål –forslag –evaluering

27. august 2007Introduktion41

27. august 2007Introduktion42 Koordinering med andre kurser Medier og kommunikation (tirsdag) –de fokuserer på kvantitative metoder - vi på kvalitative –vi lav profil i uge 37 hvor der er tryk på hos Charlie Webdesign og webkommunikation (torsdag)

27. august 2007Introduktion43 Bibliotek Vores bibliotek har hidtil været en aftale med Danmarks Tekniske Videncenter 1. oktober ITU Bibliotek... Adgang til en stribe databaser se ITUs intranet -> bibliotek ACMs digitale bibliotek: ACMs Digitale Bibliotek ACMs Digitale Bibliotek

27. august 2007Introduktion44 Oversigt Hvem er I? Hvem er vi? Kursuset, dets form og indhold Praktiske ting Spørgsmål

27. august 2007Introduktion45 Og så Pause Lektion 1: Sharp kap. 1 og 9

27. august 2007Introduktion46