Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAnita Lange Redigeret for ca. et år siden
1
Interaktionsdesign og etnografi E2007 Lektion 2: Projekttema ældre & design
2
Projekt Tema: Ældre & design –Artefakter, services som giver bedre livskvalitet –Ikke web-baseret –05.9: gruppeinddeling klar –19.9: problemformuleringer –22.10: delrapport –05.11: prototyper –21.11: poster-præsentation –12.12: projekt-aflevering Start 1 2 4 9 11 13 16 Grupper dannesProblemformulering Delrapport Prototype-præsentation Aflevering Poster + website Physical computing Etnografiske metoder
3
Plan for kursuset Kurset varer 16 uger, der er organiseret som følger. –I de første 12 uger er der to ugentlige forelæsninger og to ugentlige øvelsesgange, hvor designprojektet kører parallelt med forelæsninger og øvelser. –Efter 6 uger aflever hver gruppe en problemformulering for designprojektet –Efter 9 uger afleverer hver gruppe en delrapport for designprojektet, indeholdende en beskrivelse af problemområdet, en problemformulering og en skitse af det planlagte koncept/produkt. –Efter 11 uger præsenteres prototype og brugsscenario for designkoncept –Efter 13 uger præsenterer hver gruppe designprojektet mundtligt, og hver gruppe afleverer en poster om designprojektet, der udstilles i ITUs atrium. Samtidig oprettes et website, der præsenterer alle gruppernes designprojekter. –I de sidste 4 uger er der vejledning en gang om ugen i gruppernes reflektionsrapporter –Efter 16 uger afleverer hver gruppe refleksionsrapporten på maksimalt 8 sider.
4
Lidt baggrund Hvem er ‘de ældre’ i dag? Stort fokus på ældre og teknologi –Københavns kommune: brugerdrevet innovation på ældreområdet Intro i TV2 Lorry –ATV og forsknings- & innovationsstyrelsen: dansk tænketank omkring assistive technologies –Copenhagen Innovation Centre: innovation i kommunale velfærdsydelser –Engelsk initiativ: www.newdynamics.group.shef.ac.ukwww.newdynamics.group.shef.ac.uk SMART CLOTHES AND WEARABLE TECHNOLOGY Research Group http://artschool.newport.ac.uk/smartclothes/nda/ http://artschool.newport.ac.uk/smartclothes/nda/ –Svensk forskningscenter: Äldre och designÄldre och design –Tomas Sokoler: pervasive computing & elderly
6
Elderly and technology Britt Östlund study –Avoid stereotypes –Elderly most experienced (in technological change) –Age: 65...> young elderly ( 80) –Physical impairment –Social loss –Technical illiteracy –Adapt technology
7
7 perspectives on design Change as little as possible Design for preserving rhytm and balance Design for own doing and learning Design for communication Design for tele-communication Design for planning Design for memory
8
Change as little as possible
9
Design for preserving rhytm and balance
10
Design for own doing and learning
11
Design for communication
12
Design for tele-communication
13
Design for planning
14
Design for memory
15
Projektvalg? Tænk på et eller flere af de 7 design perspektiver, når du forestiller dig, hvad du vil arbejde med i projektet Tænk på den aldringsproces vi alle går igennem (finmotorik, syn, hørelse, håndgribelighed / abstraktion, sociale normer for kommunikation) Tænk på at den ældre befolkning består af mange forskellige grupper af ældre Tænk på at vi gerne vil være cool – også når vi bliver ældre
16
Eksempler på ældre & design projekter Ingegärd och den gröna brevlådan –Kognitiv støtte for mennesker med demens (projekt)projekt Starica –Mobiltelefon for äldre (projekt)projekt TimeMachine –Intelligent pillebox (projekt)projekt Papermesser –Tangible SMS (projekt)projekt Lust för Design –Ældre og lyst /seksualitet (projekt)projekt Mobil alarm (projekt)projekt
17
Slut
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.