Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015 – set fra evaluators perspektiv Dorthe Carlsen. Odense, 7.2.13.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lidt om vejleder rollen
Advertisements

på seminariet Tankegange og indhold
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
SKP-projektlederværksted 14. nov. 2012, Vejle Regina Lamscheck-Nielsen.
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Målet med projekt Entreprenørskab på kryds & tværs er:
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Værktøjskassen Anvendelsesorienteret undervisning
Projekt - mobil interaktion i det fysiske og virtuelle biblioteksrum.
Skolereform august 2014………………
Evaluering af forsøgsskoleprojektet Læreruddannelsen i Aarhus
Grønt Flag – Grøn Læreruddannelse
Klasseledelse Lene Heckmann.
ER DET IKKE NOK, HVIS JEG KENDER OFFICE PAKKEN? Ann-Thérèse Arstorp Tobias Heiberg Læreruddannelsen Blaagaard/KDAS.
 ELEVERNE SKAL UDVIKLE SIG INDEN FOR DE 6 KARAKTERISTIKA – ELLE DE UDVALGTE KARAKTERISTIKA DER ER FOKUS PÅ.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Formativ evaluering Januar Juni 2012 Karen Marie Hedegaard og Birgitte Lund Nielsen Oplæg til diskussion d. 1 juni, 2011, ved styregruppedag i Ry.
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Kanondag på Skovvangskolen i Hammel
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Mølholm Skole Baggrund & optakt til skolebestyrelsens arbejde med skolen i bevægelse.  Processen vedr. fremtidens skole blev præsenteret, og igangsat.
Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet
Grønt Flag Grøn Skole Undervisning om miljø og bæredygtighed Grønt Flag Grøn Skole handler om virkelige miljøspørgsmål og spørgsmål om bæredygtighed innovation.
Fagdidaktisk kursus i biologi
© Inteam 2007 Mols-Linien Service Akademi. © Inteam 2007 Et samarbejde for at styrke Mols-Liniens Service Akademi Inteam kan bidrage på både strategisk.
Indsamle, udvikle, dokumentere og formidle viden om indholdet i undervisning tilrettelagt efter principperne i CL med særlig vægt på matematik Udvikling.
Projekt - mobil interaktion i det fysiske og virtuelle biblioteksrum.
Om brug af empiri i bachelorprojektet
Faglig udviklingsskole Videncenter Læremiddel.dk og faglige udviklingsskoler Oplæg skoleledermøde Odense Kommune d. 17. januar 2008 Thomas Illum Hansen.
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
Det udvidet læringsrum En tentitativ beskrivelse af situeret læring i IDEATION som praxisfællesskab Martin Hesseldahl PBA Design & Business IDEATION 13.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT Ny læreruddannelse og Learning Museum Niels Grønbæk Nielsen.
Obligatorisk selvvalgt opgave
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Børns Biblioteker To fagligheder i dialog – om børn, medier og professionsudvikling.
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
It i undervisningen Et møde for politikere og ledelsen på landets lærerseminarier. Foregår på Silkeborg seminarium den lørdag 26/ kl
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Learning Museum Linjefaget historie, UCL, Møntergården og Den Fynske Landsby.
Praktikforberedelse - på ‘seminariet’. Indhold Hvordan forstår vi arbejdsdelingen? – Forholdet mellem teori og praksis Hvordan arbejder vi med vores del.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Hvad er et matematikprojekt i.flg. studieordningen I studieordningen for matematik på Haslev Seminarium.
Dannelse der virker ”At gøren en forskel – efterskolens innovative kraft” v. Alexander von Oettingen, dr.pæd. UC Syddanmark Univeristy College Syddanmark,
Tværinstitutionelt samar- bejde om børn og voksnes læring Partnerskabsaftale mellem Museum Vestsjælland og Pædagoguddannelsen UCSJ 1. Marts 2016 Children’s.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
ET SAMARBEJDSPROJEKT MELLEM GAMMEL ESTRUP – HERREGÅRDMUSEET, PADERUP GYMNASIUM, MUSEET PÅ SØNDERSKOV OG VEJEN GYMNASIUM Partnerfællesskaber på tværs.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Museumssafari Spørgsmål til en museumsinspektør v/Hanne Teglhus.
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
Tværfaglig, tværorganisatorisk og tværsektoriel arbejde.
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
UNIVERSITY OF COPENHAGEN
Praktik. Censorformand: Niels Tange Lokaler: Århus: D2.02 Kbh: K5.18
forretnings-modeller
Hvordan skaber vi rammen for kvalitet?
Vækst og højtuddannet arbejdskraft
&.
Præsentationens transcript:

Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015 – set fra evaluators perspektiv Dorthe Carlsen. Odense,

Evaluering – formål, design og metode Formålet med evalueringen af Learning Museum er ikke at afsige summative værdidomme [at vurdere praksis], men at udvikle praksis gennem løbende sparring ind i projektet. Proces-evaluering - et kvalitativt eksplorativt design Generering af data: interviews, produkter, opgaver, surveys, workshops osv. Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015

Det har vi hørt…. Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015

- FORMÅL: Projektets mission er at gentænke, styrke og udvide samarbejdet mellem museumsverdenen, læreruddannelserne og skoleverdenen. Gennem afprøvning af forløb med lærerstuderende i centrum skabes en platform for ikke kun styrket samarbejde, dialog og vidensudveksling, men også for en egentlig tværfaglig udvikling i samspillet mellem museumsdidaktik og fagdidaktik. Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015

Begrundelse for tildeling fra KUAS Et vigtigt projekt, der opkvalificerer grundskolernes brug af museernes læringspotentialer i undervisningen gennem samarbejde mellem museer og læreruddannelser. Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015

Faser i Learning Museum: 1. Afdækning 2. Eksperimenter med forløb 3. Eksperimenter med praktik 4. I fjerde fase skal projektet konceptualiseres og gøres formidlbart. Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015

Learning Museum - det samlede projekt Aktiviteter: Besøg på museer Forløb på museer Samarbejde mellem læreruddannelser og museer Museer på besøg i læreruddannelse – oplæg, speeddating, møder Museet som læringsrum inddrages i undervisningen på seminariet Praktik på museerne Frivilligt kursus Workshops Resultater i projektperioden: Koncepter for forløb – herunder produktkrav og –typer, Studerende bruger forløbene ind i læreruddannelsen (fx til bachelorprojekt) Studerende underviser elever på museet Praktikforløb på museer Aftryk i læreruddannelsernes studieordninger Virkninger på længere sigt: grundskolerne bruger museerne i undervisningen Kvantitativt kvalitativt

Lærerstuderende lærer ved at bruge museet Lærerstuderende lærer at bruge museet Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015

“Jeg tror, Lonnies undervisningsmateriale kan give skoleklasser et bedre besøg, fordi hun har en bedre forståelse for børns læring og ved noget om læremiddeldesign. Hun kan gøre besøget endnu mere konkret for børnene, siger Gertrud Hvidberg-Hansen museumsinspektør Studerende som læremiddeldesignere Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015

Kærlighed og kendskab – varme og venskab Om innovation og innovative samarbejder Idé Projekt- beskrivelse Undersøgelser Udvikling/ prototyper Afprøvning/ eksperiment Evaluering Videreudvikling Idé Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015