Niveaudifferentiering i tysk

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Avatars i voki.com Om facilitering af mundtlighed i fremmedsprogsundervisningen.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Læringsstile og lektier
Energi- & Vandværkstedet
1. HF Introduktionsforløb Langkær Gymnasium og HF
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Arbejdspladsudvikling
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
De sidste undervisningstimer
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Modul 5 Videndeling, visitering og virksomheder. Kvalificeringsforløbets opbygning Modul 1.Udfordringen og kendskab til hinanden Modul 2.Praktisk viden.
MUNDTLIG FREMSTILLING
?.
Strategier Kommunikationsstrategier Forståelsesstrategier
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Mandag 19/9 mødtes vi i skolen.Vi fik at vide vi havde Naturuge og at vi skulle en tur i skoven. Vi gik vi gik og vi gik, men alligevel sagde lærerne at.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Naja Marie Aidt Bavian.
Elevaktiverende undervisning
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
Inspiration til reformarbejdet
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Kommunikativ sprogfærdighed
Eksamen.
Større Skriftlig opgave
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Årsplan – en kort en lang
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Mød Aalborg Universitet
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Læsning.
Smas’hit En succes. Adfærdsdelen har med udgangspunkt i interviewunder- søgelsen og spørgeskemaundersøgelsen belyst, at brugerne af Hashfacts og Restart.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Gruppevejledning på tæt hold
Iselingeskolen Elevevaluering 25. og 26. oktober årgang 87 elever.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Den analyserende Artikel
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
MUNDTLIG FREMSTILLING
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Niveaudifferentiering i tysk Roskilde Gymnasium

Disposition Projektets indhold og baggrund Gruppeinddeling Eksempler på differentierede opgaver Timestruktur (stationer) og grupper uden lærer Evaluering (foreløbig)

Hvad går projektet ud på? Eleverne sidder i alle timer i faste, niveaudelte grupper (som udgangspunkt) Ideelt set fire i hver gruppe Ny gruppeinddeling efter fx to måneder / et forløb I nogle moduler: Stationsundervisning: Grupperne arbejder efter tur sammen med læreren

Baggrund – tanker om projektet Faste grupper: Tryghed ved at snakke tysk Tilpas udfordring for den enkelte Fleksibilitet: Mulighed for at skifte gruppe / niveau Mere taletid sammen med læreren Elevansvar - gruppekontrakt Hvordan differentiere uden for meget ekstraarbejde?

Baggrund - inspiration Udviklingsprojekt: ”Samarbejdslæring i andet fremmedsprog” med Middelfart Gymnasium + Rødkilde Gymnasium Karin Løvenskjold Svejgaard: ”Rød, gul, grøn – en metode til undervisningsdifferentiering, der virker” Nicholas Marinos: Oplæg om undervisningsdifferentiering

Principper for gruppeinddeling Eleverne medbestemmende! (og dermed ansvarlige) Efter fagligt niveau Efter motivation / arbejdsindsats Læreren danner i sidste ende grupperne Gruppekontrakt + gruppeidentitet

Spørgeskema: Elevens faglige selvevaluering Tekstforståelse. Når vi læser tekster, oplever jeg A. At jeg forstår hovedpointerne i teksterne, selvom jeg ikke forstår hvert ord. B. At jeg forstår en hel del af teksterne, men at der også er steder, jeg ikke forstår. C. At der er meget af teksterne, jeg ikke forstår. (Kategorier: taleforståelse, mundtlig sprogfærdighed, grammatik, metoder til opgaveløsning)

Spørgeskema: Elevens egen vurdering af ambitionsniveau Beskriv din arbejdsindsats og dit ambitionsniveau i det kommende forløb: A: Jeg er velforberedt, fokuseret og ambitiøs og ønsker så vidt muligt at snakke tysk. B: En middelindsats og et middelambitionsniveau. C: Minimumindsats: Jeg har læst hjemme, jeg deltager i undervisningen og prøver at snakke tysk.

Eksempler på differentierede opgaver Overvejelser inden: Vælger læreren – eller vælger grupperne opgaver? Skal alle nå samme mål?

Opgave med samme mål, I (Jenseits der Stille) Samme mål: Analyse af scenerne Samme tidsramme Forskellig stilladseringsgrad Warum gibt ihre Tante ihr genau dieses Geschenk? (Ihr könnt mehrere Gründe finden.) Wer hat das Instrument früher gehabt? (S. 22, Z. 35) Wie hängt es mit Clarissas Verhältnis zu Laras Eltern zusammen? (S. 23, Z. 16-26)

Opgave med samme mål, II (Spuck vor ihr aus) Samme mål: Repetition af relativpronominer (+ af novelle) Samme tidsramme Forskellig kompleksitet i opgaven A. Peggys Eltern, ____ Westfilme erlauben (tillader), sind sehr jung. B. Peggys forældre, som tillader (erlauben) vest-film, er meget unge. (+ oversættelse på bagsiden)

Opgave med samme mål, III (Schneewittchen) Delopgaver til fælles analyse Samme tidsramme Forskellige sværhedsgrader – og ikke lige vigtige Du bist: der Jäger / Schneewittchen / die Königin Was sind deine Eigenschaften? Wie handelst du – und warum? Hast du eine symbolische Funktion? Samles til én analyse (i matrixgrupper + fælles googledoc-skema)

Eksempel på opbygning af et modul 8.10 Intro 8.20-8.40: Tekstforståelse 8.40-9.00: Hos Ane 9.00: BREAK 9.05-9.25: Grammatik 9.25-9.40: Sammenfatning, afrunding

Opgave med forskelligt mål, I Samtale med læreren på forskelligt niveau Kinder sind immer Erben: A. Tekstforståelse – punkter der opklares, samtale om temaer ud fra liste med nøgleord B. Analyse – fra nøgleord til hovedtemaer, vurderinger af fortæller C. Perspektivering, ”Die Gnade der späten Geburt”

Opgave med forskelligt mål, II Arbejde med differentierede fokuspunkter i det skriftlige arbejde. Grammatiske problemer Sproglig variation, brug af ”småord”

Hvad laver grupperne uden lærer så? Vigtigt med MEGET klar intro til opgaverne! Gerne fast struktur på opgaverne, fx spil, CL-struktur…

Uden lærer: Grammatik og sprog Taskbased grammatik, gerne mundtligt, fx pronomenlotteri Adjektiv-opsamling: Skriv sætninger til ”frugtsalat”-leg i breaket

Uden lærer: Tekstarbejde Rollelæsning, fx af ny tekst Tekstforståelse, fx ud fra nøgleord / sætninger (udgangspunkt for dybere analyse sammen med læreren) Fast definerede analyseopgaver Dilemmaspil / rollespil

Uden lærer: Skriftlighed Arbejde med fokusrettelser i elevernes udkast: Differentierede fokuspunkter Differentiering af hjælp i responsen

Elev-evaluering Meget positiv!  Fagligt svage elever: Tryghed – gerne også inspiration fra de gode. Fagligt stærke elever: Glade for niveaudeling. Husk differentierede opgaver! Alle: Godt med gruppekontrakt (holdt fast på arbejdsindsats) Kan ikke altid gå op med både fagligt niveau og arbejdsindsats ”Slacker-gruppen” – kan godt løfte dem at havne sammen

Elev-evaluering: Citater ”Jeg synes at det var en meget positiv oplevelse at få lov at arbejde med nogen, der har samme ambitionsniveau som en selv. Jeg kunne mærke, at arbejdet blev opdelt mere ligeligt og at det faglige niveau steg. Vi snakkede også mere tysk.” ”At vi alle var på samme niveau, og derfor kunne hjælpe hinanden med de ting vi havde svært ved, og at der ikke skulle sidde en i gruppen og føle sig dum og en der sidder og spilder tiden.”

Lærer-evaluering Samtale med mindre grupper: Dejligt! Dejligt når alle elever udfordres Grupperne uden lærer? Selvdisciplin Tid, tid, tid…

Niveaudifferentiering uden ekstraarbejde? Tjaehhh… Vælge opgavetyper der kan differentieres simpelt Men: En god gruppeinddeling tager tid At udarbejde flere typer opgaver tager tid

Men det giver også god mening. ”Det er jo bare megagodt!” Nadia, 2.w