H.C. Andersens Hotel, Odense, 28. oktober 2009 Workshop JERES oplevelser!

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bestyrelsens overvejelser om LOS' fremtidige arbejde Bestyrelsesformand Kim Simonsen.
Advertisements

V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Den lille Mads.
Måske er I gode venner i et år,
Hvordan bruger vi hans og sin?
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Sikkerhedskultur - lærlinge
… som skulle arrangere en løbekonkurrence.
…ny Muhammed krise ??.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
Nr. Vesterskov - Et lille sted - Med store muligheder
Workshop almene boligdage
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Modul 1 - Processer.
De sidste undervisningstimer
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Sprog/billeder på Internettet
06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6.
Ventilen - på biblioteket Ventilen Danmark –
Året var 1987, i en lille by med navn Sussex, blev et lille hus totalt til intetgjort. Alt blev kastet ud, inkluderet en lille brun bamse... Den blev.
Modul 5 Videndeling, visitering og virksomheder. Kvalificeringsforløbets opbygning Modul 1.Udfordringen og kendskab til hinanden Modul 2.Praktisk viden.
Hvor der er fokus på klimaet.
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Mette Arleth Aalborg Universitet Fru Madsen og de interaktive spatio- temporale online GI-applikationer Kan vi forstå GIS? (skal vi?)
Hvad betyder ventetid for det enkelte menneske?
Budgetkontrol KAPITEL 12 ss. 504 – 519 samt
Hold fast, hold ud eller hold igen
Lidt om ham Austin Performativer der virker…. Opgør med den klassiske forståelse af sproget: Klassisk: Udsagn kan være beskrivende eller erklærende Disse.
Projektlederens rolle(r)
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Kommunikation mellem mennesker
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Opgaver om omsorgssvigt
Forbrugsgenetik - Etiske aspekter Mickey Gjerris Lektor, Ph.d. Medlem af Det Etiske Råd.
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
© 2009 Orbicon | Leif Hansen 1 Marianne Madsen Områdedirektør ATV møde 28. Oktober 2009 KOKS I SAMARBEJDET -aftaler og samarbejdsformer.
Michael og Julie Hvad vil DU gøre? (Klik for at komme videre)
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Projekt It for alle Hanne Bjørn Susanne Kierkegaard -
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Oplæg – Aalborg Kommune, Jette Jensen Hvordan løfter vi mængden af overtrædelsessager affødt af Naturstyrelsens § 3 opdatering ?
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Forstærkningssystemer i institutionsarbejdet V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Læse/studiegrupper.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Håndtering af en møgsag
Fronthouse workshop 8: Derfor skaber forsøgsprojekter fremtidssikrede renoveringer NCC. 16. Juni 2011 Søren Terkildsen, Ph.d-studerende, BYG:DTU.
Møde i ATV Jord og Grundvand 28
Data Dictionary (databaser, del 7)
En entreprenørs oplevelser og erfaringer ved Kim R. Jensen.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Læreren som læringsleder
Iselingeskolen Elevevaluering 25. og 26. oktober årgang 87 elever.
Designoplæg Skabe opmærksomhed omkring bibliotekets arbejde med digitale ressourcer Info-søjlen.
Skrivekursus 1.e ..
Nye tider i Kundeservice Hvad sker der, hvad kan vi forvente os?
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Præsentationens transcript:

H.C. Andersens Hotel, Odense, 28. oktober 2009 Workshop JERES oplevelser!

Forskellige kategorier af uhensigtsmæssigheder/fejl Tekniske Kommunikationsmæssige Vidensmæssige Administrative/udbudmæssige

Baggrund for mødet Mange har peget på at vi høre meget om de ”gode” sager Vil gerne høre noget om de sager, som ikke gik så godt Måske kan vi lære noget!

Formål med mødet Dele erfaringer Kan vi lære noget af hinandens fejl? Undgå at vi begår de samme fejl fremover Kan fejl inddeles i forskellige kategorier? Hvor ligger de værste/dyreste fejl? Hvad kan vi gøre for at undgå dem?

Vi kan gå galt i byen på mange måder… Har vi ikke snakket ordentligt sammen? (forventningsafstemning) Er vi for risikovillig? Eller er vi ikke risikovillige nok? Er vi for optimistiske? (Alt går jo aldrig glat!!) Oversælges nye metoder fordi det kunne være sjovt at prøve, eller fordi man ikke ved nok om substansen og dermed begrænsningerne?? Er vi for ubeslutsomme? (er ansvarsfordeling forkert?) Er vi for nærrige?

… på mange måder…….. Har vi for travlt? Undlader vi at inddrage dem, der ved mere / allerede har erfaringerne pga. sprog / kendskabs- / firmabarrierer?? (genopfinding af dybe tallerkener) Ved vi ikke nok? Sjusker vi? Undlader vi på en systematisk måde at identificere og følge op på fejl fra projekt til projekt? Bruger vi de erfaringer vi har optimalt? Eller er vi bare uheldige?

Forskellige typer fejl Tekniske fejl: –Skaleringsfejl (f.eks. pilot til fuldskala) –Teknikker som fejler…. ?? –Teknikker som anvendes udenfor deres egentlige indsatsområde –Teknikker som anvendes forkert –Ventil der ikke virker fordi den bliver brugt på en lidt anden måde –Der er blevet ændret lidt i opskriften på en donor, som gør at den ikke opfører sig som forventet

Forskellige kategorier af uhensigtsmæssigheder/fejl Tekniske Kommunikationsmæssige Vidensmæssige Administrative/udbudmæssige

Kommunikations fejl –Fejl pga. uoverensstemmelser i forventningsafstemningen F.eks. at succeskriterierne ikke er defineret entydigt eller reelt ikke er defineret rigtigt (hvad skal der så til for at opfylde dem?) Kriterierne ikke er kommunikeret ordentligt Jeg troede at vi havde aftalt….. –Den nye sagsbehandler ved ikke hvad den forrige har lavet –Retningslinjer bliver ikke overholdt

Vidensfejl –Vi bruger ikke den viden vi har optimalt Forstår vi den konceptuelle model rigtigt? –Vi opsøger ikke dem, som har den viden vi har brug for –Vi prioriterer generelt ikke vidensdeling / vidensopbygning højt nok Undersøgelser der ikke er udført godt nok Teknikker der bruges udenfor deres oprindelige anvendelsesområde

Administrative fejl –Der bliver lavet om på kravene undervejs –Kravene der gives til opgravning sikre nødvendigvis ikke indeklimaet –Manglende penge gør at f.eks. oprensningsområdet mindskes –Bygherre lader sig presse og får dermed ikke stillet de rigtige krav –Uhensigtsmæssige udbudsformer Er det muligt at opfylde formålene? Arbejder bygherre, rådgiver og entreprenør ”hver sin vej”?

Program formiddag Selvskabt olieforurening ved Jesper Cortsen Forkert afværgemetode og forkert fastlæggelse af oprensningsområde ved Hans Skou Skaleringsfejl fra pilot til fuldskala ved Niels Døssing Overheu En entreprenørs erfaringer ved Kim Jensen

Program eftermiddag Koks i samarbejder ved Marianne Madsen Bedre udførsel af termisk afværge ved Henrik Steffensen Workshop – hvor har I oftest betalt lærepenge? – og hvad fik I for dem? Ansvar, kommunikation og forventningsafstemning ved Jens Peter Nielsen Kommunikation og handling under pres ved Hanne Møller Jensen og Susanne Rinette Pedersen