Fra novice .. imod ekspert!

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Når uddannelse, udvikling og god sygepleje går hånd i hånd.
Advertisements

Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Hvad har evidens med danskfaget at gøre?
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
Professionsidentitet – og masteruddannelse
Præsentation af teorien transfer
Gruppen der har arbejdet med transfer på SSA-uddannelsen
Deltagerstyret undervisning
Innovation og diversitet - Venner eller fjender i design og implementering af uddannelsesforløb Ole Ravn Christensen Annie Aarup Jensen Paola Valero Institut.
Vejledning og evaluering af den refleksive praktiker i det problemorienterede projektarbejde på ingeniørstudiet ved Aalborg Universitet Søren Hansen.
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
Videoundervisning i klinisk mikrobiologi
EUD-reformkonference 17 sep Talentarbejde i Praksis.
Opfølgning - Dublin 26. August 2010 Produktion af Fælles præsentationsmaterialer.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
+Læringsteori + Lovgivning + Samfund Klare rammer
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
Præsentation d. 11. maj Programteorien Anvendelse af cases kvalificerer lærerstuderendes teori-praksis analyser og fremmer deres lærerfaglige dømmekraft.
Innovation i AT/SO.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Nefrologisk efteruddannelse – et regionalt samarbejde Hvordan ser vi et udbytte i.
Tydeliggørelse af anvendelsesdim ension i undervisningen Kvalitativ undersøgelse Vi afventer resultatet af vores undersøgelser ??? Kvantitativ undersøgelse.
Tove Laasholdt Censorrollen Bioanalytikerunderviser
Constructive Alignment
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Transfer Mellem efter/videreuddannelse og praksis.
Velkommen til valgfaget: ”Kliniske retningslinjer – kvalitetsudvikling herunder implementering, sundhedsinformatik og evidens Udarbejdet af Lea D. Nielsen,
Transfer sammenhæng mellem uddannelse og anvendelse 31. januar 2013 FSUS temadag for kliniske vejledere Bjarne Wahlgren.
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Metode. Definition Metode er måder at tilvejebringe viden på.
Bacheloropgaven i idræt i ny LU
Skriftlig opgave. Evalueringsmetoden ” skriftlig opgave”: I hvilke sammenhænge er det relevant? Er der specialer hvor det indgår som en del af det daglige.
Didaktisk rekonstruktion i naturfagsundervisningen
Constructive Alignment
Transfer mellem uddannelse og arbejde Temadag om transfer Center for Strategi og Innovation 5. maj 201 Bjarne Wahlgren.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
DPU – Aarhus Universitet
Constructive Alignment BA International Sales
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
REGULARITET & AUTOMATER Indhold
Læring mellem uddannelse og arbejdsliv Voksenpædagogisk Forums konference 2015 Transfer mellem uddannelse og arbejde 5. maj 2015 Bjarne Wahlgren.
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
Kompetenceudvikling for pædagogmedhjælpere FØR. Indledende samtaleguide - kursisten Indledende samtaleguide - lederen UNDER. Kursistportfolio og underviserportfolio.
Delprøver, eksamensforsøg i fagene matematik og oldtidskundskab, 2012/2013 Borupgaard og Ørestad Gymnasium. Andreas Lange, Oldtidskundskab, Borupgaard.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Transfer i AMU - Arbejdet med efter processen TUP Midtvejsevaluering onsdag den 14. Marts Roskilde Tekniske skole Sissel Kondrup, Forskerskolen i Livslang.
Det 3. læringsrum O Det 3. læringsrum: Hvordan kan virkeligheden indgå i Fysioterapeutuddannelsen? O Hvad vil vi gerne undersøge? Hvilket læringspotentiale.
UCR, Slagteriskolen Medarbejdere: Lis Schou, Gry Wallin, Deadline: hurtigst Virksomhed:
Kontrolleret forsøg med VR i de sundhedsfaglige uddannelser
Bjarne Wahlgrens definition
Evaluering af projektet ”Transfer i AMU”
Hvad peger forskningen på?
©Evaluering. Af læring, undervisning og uddannelse
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Team Undervisning En introduktion til teamets arbejde med Refleksiv praksislæring, Studieaktivitetsmodellen og Canvas v/ Hanne Westerkam & Karen Rask Mortensen,
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Mindset og formativ evaluering i sprogfagene:
Sundhedspraksis - At blive bevidst om transfer
Hvorfor dansk på GF1?.
Projekt: Koncept til formidling
Flipped Classroom i butiksøkonomi Kim Skaaning, Lektor
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Tværgående vejledermøder Juni 2019
Præsentationens transcript:

Fra novice .. imod ekspert! Erfaringer med implementering af constructive alignment og transfer i klinisk undervisning HVORFOR? Fremme læringsudbytte af den kliniske undervisning Skabe sammenhæng mellem undervisning på campus og klinisk undervisning Skabe sammenhæng mellem den kliniske undervisning og læringsmålene SOLO TAKSONOMI: Abstrakt / udvidet niveau Relationelt niveau Multistrukturelt niveau Enkelt struktureret niveau Ikke struktureret niveau HVAD? Tydeliggøre forståelsesniveau for både studerende og klinisk underviser Sætte personlige mål og kunne se vejen dertil Kunne vurdere læringsudbytte i forhold til formelle og personlige læringsmål Skabe overblik via taksonomier HVORDAN? Grundig forberedelse til forventningssamtale med klassifikation af videnstilstand. Individuel samtale med udarbejdelse af personlige læringsmål Ugentlige metakognitive skriftlige refleksioner Refleksion via praksisfortællinger Evaluering med fokus på transfer METAKOGNITIV SKRIFTLIG REFLEKSION 3 ting jeg har lært 2 ting der var svært 1 ting jeg vil blive bedre til Ugens ros til mig selv KLASSIFIKATION AF VIDENSTILSTAND I. Forståelse Deklarativ viden Færdighedsviden Kompetence teoretisk forståelse praksislæring kritisk refleksiv - at forklare - at gøre - at kunne Ressourcer Begrænsninger ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- II. Kontekst Deltagerforudsætninger Læringsmiljø motivation Rolleafklaring Livssituation Rammer på arbejdspladsen Erfaring Studiekultur Kilder: Constructive alignment; Biggs & Tang, Transfer; Wahlgren & Aarkrog, Model of skill acquisition; Dreyfus & Dreyfus Kontakt: Ann; 23118003, anlc@kolding.dk Jane; 30714107, jaol@kolding.dk Afgangsprojekter kan læses på: http://www.klinuvfys.dk/Fagligt/ Udarbejdet af Fysioterapeuter, SD og kliniske undervisere Ann Louise Lunddahl og Jane Lundbæk, Kolding Kommune 2015