Infinit - Usability Usability test i en mindre IT virksomhed.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Lovlig sagsbehandling
Et DEFF projekt under programområdet Mødet med Brugeren. Primo og usability 1.
- ”Digitalt medborgerskab” – om bibliotek og borgerservice som kulturkonvergens eller konvergenskultur.
Roskilde Handelsskoles APV-procedure
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
3-timers møder på Regionshospitalet Randers
Introduktion Values Interweave ™. Når virksomhedens sætter fokus på sine værdier, så er ord sjældent nok til at få værdierne forankret.
Introduktion Values Interweave ™. Når ledelsen sætter fokus på et område, så er ord sjældent nok til at få medarbejderne til følge med.
Værktøjet til planlægning af arrangementer og Værktøjet til politikformuleringsprocesser To ud af otte værktøjer under Projekt Mainstreaming af handicapområdet.
Hvad med de store offentlige IT projekter ??
Afbureaukratisering Alle taler om det – ingen gør noget ved det.
Mainstreaming af Handicappolitikken Mogens Wiederholt Centerleder, Center for Ligebehandling af Handicappede Randers, 23. oktober 2008.
Usability og interaktionsdesign i en mindre IT virksomhed Infinit 13
Inklusion af personer med psykosocialt handicap - Det er logik Stig Langvad, Formand for DH 2. oktober 2010.
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
DUA seminar den 5. oktober 2010
Cuneco – en del af bips.
Sikring af tilgængelighed er en proces!
  A business of Usability test metoder IT-Højskolen
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Kvikskranken Torsdag den 10. september 2009 Internal Market Centre.
Digitalisering af Offentlig Byggesagsbehandling
Introduktion Team Values Interweave ™. Når samarbejdet i et team skal styrkes, så er ord fra konsulenter eller ledere ikke nok.
Hvorfor er fællesoffentligt samarbejde en god ide ? v/ Kontorchef Michael Busk-Jepsen, Økonomistyrelsen HRKS majkonference, 14. Maj 2009.
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Bedre offentlige løsninger – motivation med borgeren i centrum
Mødeledelse og deltagelse
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
1 IT Service Management - JP/POLITIKENS HUS A/S IT Service Management – JP/Politikens Hus Per Palmkvist Knudsen Frank Stjerne
IT Service Management – JP/Politikens Hus
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Otg.dk – CSL Drenge: It redskaber som motivationsfaktor Metoder: ”Det elektroniske klasseværelse” ”One-on-one coaching”/vejledning Design af digitale.
Oplæg til workshop i forbindelse med ITIF-satsningen Oversigt over kommunale initiativer og erfaringer, visioner og udfordringer i forhold til implementering.
7. Semester – det erhvervsrelaterede projekt
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
1 Hvordan implementeres mainstreaming tankegangen og værktøjerne i den kommunale organisation v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune TOVHOLDER.
SKANKOMP ARBEJDSPAKKE Opstartsworkshop blev afviklet i oktober med 55 deltagere fra Skandinavien. Her havde vi oplægsholdere og tid i arbejdsgrupper.
INTRODUKTION. Kort om metoden: -Udviklet i partsprojekt mellem KL og KTO -Gennemført med inddragelse af 10 organisationer på tværs af sektorer -Metoder.
Værktøjet til planlægning af arrangementer og Værktøjet til politikformuleringsprocesser To ud af otte værktøjer under Projekt Mainstreaming af handicapområdet.
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Organisation og kommunikation
Den gode brugeroplevelse borger.dk får ny struktur og nyt design.
Efter konsensus. Det er spild af tid at gennemføre en selvevaluering uden at følge den op med klare forbedringsprojekter! Prioritering Alle forbedringsområderne.
PROJEKT DIN GODE UDSKRIVNING
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Regler omkring tavlen Det.
Funktioner og roller i projekter
Implementering og brug af BPM i Lån & Spar Bank 24. september 2013, Get F'IT - Processer og IT Ved IT-Direktør Casper Gjerris.
Reflektion over jeres egen praksis
Microsoft Office System 21. Oktober 2003 Jesper Aaberg, Business Productivity Advisor Microsoft Danmark.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Lean i Faaborg- Midtfyn Kommune
Køb og drift af tilgængelige netsteder lbc/ /2.2.
Miljømålsloven - planproces
Usability øvelse: Kortsortering Opfølgning opdragsgivere Feedback på rapporter Ændring af kursusplan Dagens øvelse.
Afsluttende kommentarer. Generelle anbefalinger Tilgængelighedspolitik Udbudsmateriale Uddannelse af medarbejdere Vurdering af nuværende status –Egne.
Rapid Application Development med Application Express Aalborg Universitet, d. 19. september 2007 B e n t M ø l l e r M a d s e nB e n t M ø l l e r M a.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (2) Kjeld Svidt
Introduktion til tilgængelig web Hvorfor er tilgængelig web vigtig? Hvad er tilgængelig web? Hvordan sikres tilgængelig web?
Mål ● Er der grundlag for at realisere vores koncept og hvordan kunne det realiseres?
Korte (max. ½ time) ugentlige dialog møder i teamet/afdelingen. Stående omkring tavlen. Ledes af nærmeste daglige leder. Dialog omkring: Handlingsplanen.
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
Definition Kriterier Design og evaluering
OBS: E2012 programmet fra 2009 til juni Herefter revideres mål og indsatsområder på baggrund af den fælleskommunale og fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
5 veje til produktivitet og bedre bundlinje (Dansk Byggeri og 3F, 2011)
Præsentationens transcript:

Infinit - Usability Usability test i en mindre IT virksomhed

Dagsorden  Dafolo  Usability før  Hvad gjorde vi før …?  Usability nu  Projektet, vi har gennemført  Eksempler  Metoder  Usability om lidt …  Udfordringer  Planer

Dafolo  Mindre dansk IT virksomhed  Ca. 20 ansatte i IT udviklingsafdelingen  Ca. 60 personer i alt  Løsninger til borgerservice og kommunal administration  Med udgangspunkt i elektroniske blanketløsninger med mange år på bagen  Ca. 70 kommuner som kunder  Stor faglig viden om kommunal administration  God og bred viden om systemudvikling  Flere og flere medarbejdere med fokus på usability  Mulighed for at adskille os fra konkurrenterne

Usability før …  Ingen systematisk usability test eller brugertest  Men dog et stort kundegrundlag som er blevet inddraget i udviklingen  Stor omhyggelighed med løsninger – grafisk design, tabulering mm  Design af løsninger ud fra standarder angående tilgængelighed  I gang med indførelse af agil udvikling – Scrum  Kunderne var tilstede, viljen var der (hos medarbejdere og ledelse), tiden var der, processen var i gang  Manglede metode og værktøj til systematisk usability test … samt den nødvendige viden

Usability nu …  3 årigt samarbejde med Aalborg Universitet  Dafolo får testet borgerservice løsninger  AAU får testet testmetoder  Test af borgerserviceløsninger  Konkret blev valgt byggeansøgninger – komplekst og tidskrævende  Test af elektronisk ansøgningsformular  Usability rapport og forslag til ny løsning (via workshop)  Design af guide til borgeren  Ny test i AAU bussen ved Bauhaus  Input og test hos kunder  Seneste test i august 2010  Release af løsning i september, hvor (næsten) alle kritiske usability problemer er løst  Gennemført undervisning for alle i udviklingsafdelingen i juni 2010

Byggesager – ansøgning/anmeldelse  Overser feltet med valg af anmeldelse eller tilladelse(ansøgning)  Forstår ikke feltet med valg af anmeldelse eller tilladelse (ansøgning)  Vejledningen på bagsiden afklare ikke om der skal markeres anmeldelse eller tilladelse (ansøgning)  Forstår ikke forskel på tilbygning, nybygning og andet

Byggesager – byggeriets type

Byggesager – ansøgning/anmeldelse

Byggesager - bilag  Ved ikke hvilke bilag, der skal medsendes  Usikker på, hvordan bilag vedhæftes elektronisk  Hvad er ”nødvendige”

Byggesager - eksempel

Usability om lidt …  Uddannelse af afdelingens usability eksperter: 6-8 medarbejdere  Planlægning, gennemførelse og opfølgning på usability tests  Fastlæggelse af metode, der passer til Dafolo’s virkelighed  Mindre projekter  Mindre virksomhed med begrænsede muligheder  Dafolo’s designmanual med de bedste usability mønstre  DUSK – Dafolo’s Usability og Scrum koncept  Få usability tests ind som en fast del af udviklingsforløbet  Udfordringer  Finde testpersoner  Finde en metode, der er effektiv og ”billig”