Selvledelse (Empowerment)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Værdigrundlaget i Greve
Advertisements

En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
John.M.Nielsen Metode & Co.
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Lederudvikling.
Generalsekretær. Forfatter. Medlem af Stresstænketanken og
E – styret ( 68 ) ESTJ ( 26 ) ESTP ( 7 ) ENTP( 13 ) ENTJ ( 5 )
Ledelse og menneskesyn
Produktion og Logistik
”Sammenhængende patientforløb i psykiatrien”
Velkommen til Campus Roskilde
Konference d november 2007 varme hænder og køligt overblik
Nyt ansvar.
Projektmentor Lars Kristensen Bygningsingeniør, EUR.ING,
Lærerprofessionen - en definition.
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Gennem værdier og selvledelse til Danmarks bedste arbejdsplads
Ledelse og menneskesyn
Lektion 8 Ledelse chj-10-8.
Ledelse Består i et samspil mellem mennesker, for at nå
Udvikling og styring af en virksomhed
Ledelse af medarbejdere
Ledelse i praksis Intro til projekt, eksamen samt fagets indhold
Vi bygger videre på sidste års dialogmøder….. Bestyrelsens opgaver  At sikre en kompetent daglig ledelse  Gå efter den bedste – evt. forfra flere gange.
IS-Strategi.
Ledelse Lederopgaver Topledelse Strate-giske niveau Taktis-ke niveau
I de efterfølgende tre teorier er vigtigt at forstå begreberne
Ledelse Samarbejde Motivation
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Empowerment og sundhed
Projektledelse.
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Niveauer for læring i organisationen
Gruppeudviklingssamtaler
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
Kompetencer i det første ingeniørjob Aftagerseminar på DTU Byg tirsdag den 26. maj 2009 Jesper Gath.
Ledelse Lederopgaver Instrumentelle – varetagelse af den faglige side af arbejdet planlægning og kontrol Emotionelle – forholdet til og mellem medarbejderne.
Personligheden og selvet
Foundation and building blocks
Rambøll Managements definition af it-governance
Tørring Gymnasium Mission, vision, værdier, fokusområder.
Ledelse i forskellige retninger
Ledelse Lederopgaver Topledelse Strate-giske niveau Taktis-ke niveau
Læringspunkter modul 1-5
Videnledelse i projekter
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
organisatoriske kompetencer
23. Økonomiske beslutninger
Vinderholdet helt basale goder, såsom gratis mad og drikke - gode sove- og bademuligheder - at føle man er en del af et særligt fællesskab - at.
Mennesket og virksomheden
Ole Nørby 1 Kvalitetsreformen Bedre velfærd og større arbejdsglæde Høj kvalitet i den offentlige service: 1.Brugerne i centrum 2.Attraktive arbejdspladser.
Menneskesyn Hvad rapporten siger om menneskesyn
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 4.1 – Forventninger og motivation Anders.
.. Opbrudskulturen Styres ved delegering Situationer er komplekse og uforudsigelige (Standardisering af resultatkrav) Orientering mod markedets udvikling.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Ledelsesformer og ledelsesteorier
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
At motivere til forandring
Juridiske Organisation Byggemodningen (Funktionsprincip)
Forbered dit oplæg for en folkeskoleklasse eller andet uddannelsesarrangement De næste slides er inspiration til præsentation af dig og din virksomhed.
Forbered dit oplæg for en folkeskoleklasse eller andet uddannelsesarrangement De næste slides er inspiration til præsentation af dig og din virksomhed.
23. Økonomiske beslutninger
Om faglig ledelse i sundhedssektoren
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Præsentationens transcript:

Selvledelse (Empowerment) Bemyndige sine medarbejdere til at lede sig selv Selv tage beslutninger, sætte sig selv i gang, styre sin egen tid Primære indflydelsesområde: egne opgaver => kan uddelegeres 100% Sekundære indflydelsesområde: beslutninger der går på tværs: bør koordineres Lederen af medarbejderen leder via synlig og værdibaseret ledelse

Den selvledende medarbejder Krav til medarbejderen: Evner og kvalifikationer (velkvalificeret) Være motiveret for selvledelse Opleve overensstemmelse mellem sine værdier og virksomhedens værdier Opleve at det er okay at lave fejl

Lederens opgaver ved selvledelse coache i stedet for ”management” fra operative niveau til mere strategisk niveau synlig ledelse, værdier og strategier Fra at styre medarbejderens primære indflydelsesområde => sikre betingelser for sekundær indflydelsesområder koordineres informations- og kommunikationsmuligheder

Den selvstyrende vidensmedarbejder Vidensarbejde: Arbejdsopgaverne er komplekse Vidensarbejderen skaber sit eget arbejde og oplærer sig selv Omvendt autoritet – virksomheden afhængig af vidensarbejderen Lønnen er ikke afgørende for motivationen Vidensarbejderen forventer selvudvikling og frihed i arbejdet

Lidt teori spørgsmål….. Sæt vidensarbejderen i relief til: Maslow behovspyramide Herzberg’s to-faktor teori Jobsegenskabsmodellen Situationsbestemt ledelse (Hersey og Blanchards: SL2) Indre/ydrestyring Scheins menneskesyn

Selvstyrende vidensarbejde Drucker: Medarbejderen betragtes som ”frivillig medarbejder” i stedet for ansat: Skal selv fastlægge arbejdsopgaver Skal administrere sig selv Udvikle og forny sig gennem sit arbejde Resultat defineres efter opgaven er defineret Ses som en ressource og ikke en lønomkostning

Kritiske områder VM skal kunne se resultaterne af sit arbejde (arb miljø så resultater kan opnås) God tone – ikke løssluppen adfærd VM skal være ansvarlig for at opfylde virksomhedens/andres forventninger