PKL seminar 2011 nye skabeloner for målbeskrivelser og uddannelsesprogrammer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sekretariatet for Lægelig Videreuddannelse
Advertisements

God uddannelsesvejledning - Udvikling
Journalaudit - en metode til kvalitetsudvikling i almen praksis
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Ansættelsesprocedurer
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Individuel uddannelsesplan
Implementering på Fenrishus
Storyboard fra …. Kommune/team
Målrettet læring Introkursus i almen medicin
Praktiske informationer A-(Å?) Tips 13 rigtige
Kvikskranken Torsdag den 10. september 2009 Internal Market Centre.
Indførelse af elektronisk 360°- evaluering af yngre læger
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Introduktion til indholdsfortegnelser j Tryk derefter på F5, eller klik på Slideshow > Fra begyndelsen for at starte kurset. Klik på Aktivér redigering.
Vejlederbrev ? Jeg har brugt et vejlederbrev til vejledning af specialer før i tiden I hvert fald i den version jeg brugte brevet viste det sig ikke at.
Struktureret interview/samtale/vejledersamtale
Status for Sundhedsstyrelsens evaluering af speciallægeuddannelsen Hvad foregår der i arbejdsgruppe – ”Gennemførsel i den kliniske enhed”. Nationalt PKL.
Arbejdsgruppen vedrørende den teoretiske uddannelse, forskningstræning og brug af færdighedslaboratorier i speciallægeuddannelsen Sundhedsstyrelsen Uddannelse.
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Fagområdet Akutmedicin Region Midt 2009 Dansk Medicinsk Selskab J. Michael Hasenkam Formand.
Kompetent til at støtte livet med kræft
TEMA: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer. Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges større.
Lægedage Almen medicinsk uddannelse Nuværende uddannelsesforhold.
Det uhensigtsmæssige uddannelsesforløb Mellem 3-10 %, ny undersøgelse i Århus 6,8 % Ikke forskel på køn Ikke forskel på alder Ikke forskel på speciale.
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
Vejledning til oprettelse af CV
Yngre anæstesiolog Introduktionsstilling
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
Skriv titel Skriv årgang, fag og initaler Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Skriftlig opgave. Evalueringsmetoden ” skriftlig opgave”: I hvilke sammenhænge er det relevant? Er der specialer hvor det indgår som en del af det daglige.
- ”JPCK den 2. ”bølge” efter Skole-It”
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Arbejdsgruppe i SST vdr mål og opbygning af speciallægeuddannelsen Ulla Bartels 1.
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Jens Bejer Damgaard, kontorchef, kommunesamarbejde og sundhedsaftaler
Forskningstræning for HU-læger i Anæstesiologi
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. DECEMBER 2015 DRRLV LEDENDE LEKTOR BENTE VIGH MALLING AARHUS UNIVERSITET CENTER FOR SUNDHEDSVIDENSKABELIGE.
Uddannelsesudvalget Metal Tele Vest Hvad er Selvvalgtuddannelse/IKUF? Der er oprettet en fond (kompetancefonden) Alle under Dansk Metal/Dansk Industri.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Patientforløb og sygehusvæsenets organisation. Komissorium 1.Beskrive krav til fremtidens sygehusvæsen om patientforløb og vurdere hvilke ledelses- og.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Forløbsbeskrivelse for helhedsorienteret udredning Kontakt til borger Nej Figur forklaring » Ja Nej Hvem har del i borgerens forløb?
Vejen til speciallæge - hoveduddannelsesansættelse Andreas Lundh Ph.d.-studerende Det Nordiske Cochrane Center.
VEJEN TIL SPECIALLÆGE - FRA STUD.MED TIL SPECIALLÆGE Helene Hvidman, Klinisk basis læge.
Problematiske uddannelsesforløb - Hvordan håndteres de? Hvad er tillidsrepræsentantens rolle?
Klinisk forskningstræning for læger i hoveduddannelse i Kirurgi og Plastikkirurgi (og andre interesserede specialer) Evaluering og Udtalelser Kursuskoordinator.
LÆGELIG VIDEREUDDANNELSE KBU i logbog.net 1. LÆGELIG VIDEREUDDANNELSE Indhold Baggrund Brugere KBU Praktiske oplysninger 2 Slide nr Slide nr. 6.
Dokumentstyringssystem Dokument formalia Håndtering af dokumenter Peter Jezek.
Data fra Evaluer.dk 2016 Evalueringen består af 26 spørgsmål opdelt i 7 grupper.
Uddannelsesprogrammer - hvorfor og hvordan?
Ansvar i Videreuddannelsen
Almen praksis og speciallægepraksis
Den nye målbeskrivelse – et overblik
Hovedkursusleder Helga Angela Gulisano
Hvornår er en uddannelsesplan god? Bliver den brugt?
Almen medicinsk uddannelse
Uddannelsesgivende afdelinger
Instruktion til mødeledere
LÆGELIG VIDEREUDDANNELSE KBU i logbog.net
AT-eksamen 2018.
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
Introsidernes betydning
Den nye målbeskrivelse – et overblik
Inspektorbesøg Afdelingens navn Besøg/år Introdukton Udd.program
Princip for udarbejdelse af principper
3-timersmødet 2018.
Præsentationens transcript:

PKL seminar 2011 nye skabeloner for målbeskrivelser og uddannelsesprogrammer

Nye målbeskrivelser  HVORFOR NYE SKABELONER? kortere (brug af links) enkle, operationelle mere ensartede hjælp til udarbejdelse (vejledende tekst)  Ny terminologiliste  Målbeskrivelse for speciallægeuddannelsen i et speciale =introduktionsuddannelse PLUS hoveduddannelse

MÅLBESKRIVELSE  Skabelon fælles for alle specialer,3 dele:  1.del: generelle del  alle generelle uddannelsesbeskrivelser  udfærdiges ens for alle - af SST - link til hjemmeside  2.del: specialespecifikke del  specialets specifikke speciallægeuddannelse  udfærdiges af specialeselskabet, bunden skabelon  angiver valgbare læringsmetoder  anfører BUNDNE kompetencevurderingsmetoder  anvender link til kursusbeskrivelser på hjemmeside  3. del: dokumentationsdel udfærdiges af SST, alle dokumentationsark: logbog, attester, kursusdokumentation mm

3. SPECIALESPECIFIKKE DEL  3.1 Beskrivelse af specialet 3.1 Beskrivelse af specialet  3. 2 Beskrivelse af uddannelsens overordnede forløb 3. 2 Beskrivelse af uddannelsens overordnede forløb  3.3. Introduktionsuddannelsen 3.3. Introduktionsuddannelsen Kompetencemål - skema Kompetencemål Læringsrammer/metoder og metoder til kompetencevurdering Læringsrammer/metoder og metoder til kompetencevurdering Eventuelle specialespecifikke kurser  3.4. Hoveduddannelsen 3.4. Hoveduddannelsen Kompetencemål Læringsrammer/metoder og metoder til kompetencevurdering Læringsrammer/metoder og metoder til kompetencevurdering Obligatoriske specialespecifikke kurser Obligatorisk forskningstræning

Kompetencemål - liste, kort  Kompetencevurderings kort lægges på specialets hjemmeside  Opnåelse kan evt inddeles i sværhedsgrader, med delniveau  Flere mål kan vurderes sammen (beskrives) Kompetencemål VIDEN, FÆRDIGHED, HANDLING Læringsmetode(r), anbefaling Vurderingsmetode(r) obligatorisk(e) Nr.MålKonkretisering af mål

4. DOKUMENTATIONSDEL (LOGBOGSDELEN)  4.1 Logbog for introduktionsuddannelsen 4.1 Logbog for introduktionsuddannelsen Obligatoriske kompetencemål Obligatoriske kurser Attestation for godkendte ansættelser  5. NYTTIGE LINKS 5. NYTTIGE LINKS 5.1Generelle links 5.1Generelle links 5.2 Specialespecifikke links  SAMME for hoveduddannelsen

REVISIONER  Tilføjelse af nye mål gælder kun for de, der endnu ikke har påbegyndt uddannelsen  Fjernelse af mål udgår for alle, der endnu ikke har opnået målet Hovedvejleder/UAO underskriver, + mål udgået  Ændring af mål selskab beskrive om det skal gælde alle der er i gang eller kun de, der ikke har målet (fx nye procedurer, organisatoriske ændringer)

REVISIONER  KURSUS Nedlæggelse: gælder alle der ikke har det Oprettelse: for de der efterflg påbegynder udd. Ændring: selskabet angiver hvem det omfatter

UDDANNELSESPROGRAMMER  HVORFOR FÆLLES SKABELON? kortere enkel, operationel mere ensartede sikre at indholdet i alle lever op til vejledningen  Udarbejdes af afdelingerne i videreudd.regionen  Udarbejdes for hvert stillingsforløb: introduktions/hoveduddannelsesstilling stillings/blok forløb

UDDANNELSESPROGRAM  Skabelonen bruges til alle programmer for introduktionsuddannelser hoveduddannelser  Nemt, indeholder meget fællestekst  Indeholder vejledning hvor tekst skal indsættes (følgegruppe/afdeling)  Stor brug af link til emner der ofte skal opdateres  Sikre reel beskrivelse af læringsrammer og rammer for kompetencevurdering  Sikre målspecifik læringsmetode og kompetencevurderingsmetode  Sikre fordeling af mål på stillingerne og i det enkelte stillingsforløb

 1. indledning, særlige regionale specialespecifikke forhold  2.1 Uddannelsens opbygning - skema  2.2 Præsentation af uddannelsesstederne, herunder faglige funktioner læringsrammer arbejdstilrettelæggelse UDDANNELSESPROGRAM- SKABELON 1.ansættelse2.ansættelse3.ansættelse Afdeling, hospital/praksis Varighed (mdr.)

3.1 Plan for kompetenceudvikling og -godkendelse 3.2 Kort beskrivelse af læringsmetoder og kompetencevurdering i den konkrete afdeling 3.3 Obligatoriske kurser/forskningstræning UDDANNELSESPROGRAM- SKABELON Målnr. og kompeten -cemål. (svarende til målbe- skrivelsen ) Konkreti- sering af mål Lærings- metoder (valgt ud fra angivne muligheder i målbe- skrivelsen) Kompetence vurderings metode (som angivet i målbeskri- velsen) Tidspunkt for forventet kompetencegodkendelse, mdr. 1.ansætte lse 2.ansættelse3.ansættelse Måned X

UDDANNELSESPROGRAM- SKABELON 4. Uddannelsesvejledning (for hver afd) 5. Evaluering af den lægelige videreudd i afd. 6. Nyttige kontakter

PKL OPGAVER  PKL skal samle og bistå uddannelsesopgaven til opgaven  PKL skal inden indsendelse til godkendelse SIKRE AT alle link fungerer og indeholder fyldestgørende tekst skabelonen er udfyldt på alle områder programmet er pålideligt/retvisende afdelingerne vil og kan leve op til de beskrevne rammer  PKL skal indsende indstilling med hvert program

NYE SKABEONER TIL UDDANNELSESPROGRAMMER  Fordele - ulemper ved fælles skabelon?  Hvad skal vi gøre for at de bliver fulgt?  Køreplan for udarbejdelse af nye uddannelsesprogrammer  Anni efterspørger køreplan hos PKL