Introduktion: Almen Kommunikation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad skaber det hele menneske? (Fælles mindmap på tavlen)
Advertisements

Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Fra formel til funktionel undervisning
Evalueringskriterier for artikel
Ledelse i Praksis – 4. aften
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Samfundsfag A Matematik b
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Humaniora.
Religion og Oldtidskundskab
Fagets formål, fokus og fagmål
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Interkulturel kommunikation
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
BA International Erhvervskommunikationfællesfag
Videnskabsteori og faglige metoder
At identificere resultater og skrive etnografi
At generalisere ud fra etnografisk feltarbejde og skrive etnografi
Almen sTudieforberedelse - AT
Videnskabsteori i geografi/naturgeografi i gymnasiet/HF
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Implikationer, resultater og validitet Situationelle Metoder, F2012 Brit Ross Winthereik 8/24/20141.
Konference om Almen Studieforberedelse
Religion og videnskabsformer
Implikationer og validitet
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Teori, metodologi og metode
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Vejlederens kommunikation
VISL – begrænsninger og styrker
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Karen Skriver Biomolekylære Videnskaber, Biologisk Institut
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
6. sem. valgkursus Informationsvidenskabens teorier og metoder v./ Martin Thellefsen.
Videnskabsteori og metode
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Videnskabsteori & metode
Sara Mosberg Iversen, MA Kommunikation Medier og Kommunikation, F2005.
Humanistisk sundhedsforskning
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
SKABELON.
Kort & godt om: ORGANISATIONSSOCIOLOGI
Metoder og argumentation.  1. Hvilket spørgsmål? 2. Hvordan gå til det? 3. Hvorfor gøre det sådan? 4. Hvad kan gå galt? Videnskabsteoretisk køreplan.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
Diskussionsoplæg Didaktik, design og digitalisering.
SRO SKRIV!.
Bachelorprojektvejledning?
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Den naturvidenskabelige metode
Sundhedsprofessioner mellem Organisationer og Brugere Præsentation af Kandidatseminar Viola Burau, Institut for statskundskab Loni Ledderer, Institut.
Engelskfagets metoder
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Interkulturel erhvervskommunikation ikek 10 organisation identitet og netværk epi KU 2018 En (...) menneskelig konsekvens ved netværkssamfundet er,
06/12/2018 Anvendelsesorienteret undervisning i faget videnskabsteori og vidensformer Rune Eriksson, lektor Camilla Moring, lektor.
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Præsentationens transcript:

Introduktion: Almen Kommunikation Forelæsning 1 10. september, 2013 Mikkel Flyverbom HA(kom)

Dagens program Præsentation Formål, forventninger og udbytte Fagets opbygning og indhold Hvad er kommunikationsteorier og modeller? Hvad skal vi med dem? Næste uge forelæsning holdøvelser

Præsentation Lektor i organisationskommunikation på Institut for Interkulturel Kommunikation og Ledelse, CBS Ph.D., CBS & New School, NYC Linjekoordinator CM(kom) og vice-studieleder Forskningsfelt Kommunikation, organisation, internet-regulering, magt, globalisering og transparens Rådgivning i Erhvervsstyrelsen og leder af Big Data Forum

Hvorfor Almen Kommunikation? Analytisk ordforråd hvordan kan kommunikation forstås, analyseres og planlægges? Overblik over komplekst felt i udvikling hvad er vigtigste begreber og traditioner? hvad er den historiske og videnskabsteoretiske baggrund for nutidige stridigheder? hvad kan vi bruge teorier om kommunikation til? Fundament for senere tematiske og specialiserede fag

Forventninger og udbytte Semestret er en introduktion til centrale kommunikationsteorier brikker til puslespil som I først kan samle senere forståelse tager tid og kræver en indsats Undervisningen tager udgangspunkt i at I har læst teksterne træn jer selv i at læse! stil spørgsmål og kræv forklaringer Forelæsninger skal skabe overblik Øvelseshold giver mulighed for fordybelse – men færre endegyldige svar

Kompetencemål – hvad skal I kunne (til sommer)? Skrive en korrekt, velstruktureret, velargumenteret opgave Have overblik over og forstå relevante kommunikationsteorier Udvælge og anvende teorier i analyse af case om organisation/kommunikation Demonstrere teoretisk funderet forståelse for konsekvenserne af at vælge en teoretisk forståelsesramme frem for en anden

Eksempler på eksamensopgaver Lundbeck og Nembutal krisekommunikation, kultur, ansvarlighed, globaliserede markeder Fra Sjællands Symfoniorkester til Copenhagen Phil forandring, identitet, kommunikation og organisation

Hvordan skal I lære det? Læsning og diskussioner af pensum Gennemgang af teorier og traditioner Eksempler og øvelser Mundtlige oplæg Frivillig hjemmeopgave og feedback fra undervisere Faget organisationskommunikation i 2. semester´(Lars Thøger Christensen)

Undervisere Forelæser: Sidsel Fabech Holdøvelser: Jacob Taarup Børsen tidligere Plesner, PR, marketing etc. Holdøvelser: Jacob Taarup Identitas & Charlotte Bender tidligere kommunikationschef i HK og div. ministerier

Fagets opbygning og indhold Struktureret i tre blokke transmissions-orienterede kommunikationsteorier fortolknings-orienterede kommunikationsteorier centrale diskussioner på kommunikationsfeltet

Fagets opbygning og indhold (2) Otte teoretiske traditioner: Retorik og argumentation Afsendermodeller og transmission Modtagere, målgrupper og effekter Fortolkning og narrativitet Semiotik og betydning Massemedier, offentlighed og etik Diskurs og magt Netværk og systemer

TEORI & KOMMUNIKATIONSFELTET

Hvad er teorier og modeller? Popper: ”theories are nets cast to catch what we call ’the world’” store eller små masker? Placering? Frasortering? Iagttagelsesperspektiv definerer vores fokus og skaber blinde vinkler Kort muliggør navigation, men er ikke verden Abstraktion (ikke beskrivelser af det hele) mønstre, systematiseringer Forklaringer (ikke blot et katalog) ’grammatik’, lovmæssigheder, læresætninger

Hvad er og hvordan fungerer kommunikation? Et væld af definitioner og uenigheder Fra injektion af information til sammensmeltning af horisonter Transmissionsperspektiv versus det fortolkende perspektiv

Kommunikation som genstand for forskning og teoretisering Historiske rødder i efterkrigstiden Moderniteten som fundament Forskellige udspring som f.eks.: Matematisk, tekniske discipliner Massemedieforskning Sprogforskning (lingvistikken) Sociologi og antropologi Adfærdsforskning (sociologi/psykologi) Litterære studier Forskellige forankringer i hhv. en positivistisk og en hermeneutisk tænkning

Transmissionsperspektivet Kommunikation som overførsel af information fra A til B lineær proces stimulus – respons-modeller fokus på effekt(ivitet) afsender og budskab i fokus Udbygninger ‘hvem siger hvad til hvem gennem hvilken kanal med hvilken effekt’ (Laswell) ‘to-trins-modeller’, feedback, støj

Det fortolkende perspektiv Kommunikation som fortolkning dialogisk proces opgør med (injektions)modeller fokus på betydning og identifikation fokus på kontekst og sociale relationer modtager og afkodninger i centrum Sociologiske perspektiver

Teoretiske paradigmer Hvad karakteriserer naturvidenskab? søgen efter objektive sandheder, lovmæssigheder, kausale forklaringer baseret på tests, eksperimenter, statistik Hvad karakteriserer samfundsvidenskab? søgen efter forståelse, betydning, kontekst, historie fokus på deltagelse, fortællinger, relationer, tekster

Hvorfor uenighed/kamp mellem teorierne? Når I vælger en bestemt teori, hører der et filosofisk fundament med Teorierne bygger på metateorier (teorier om teorier) og videnskabsteorier = filosofisk udgangspunkt De indeholder hver en forestilling om: hvordan verden hænger sammen (ontologi) hvordan vi kan forstå og vide noget om det, der er (epistemologi) hvordan værdier påvirker teorier (axiologi) Metateori og videnskabsteori kan hjælpe jer til at forstå teorier, få øje på forskelle og (på sigt) reflektere over egen praksis Mine oplever med skiftende teoriskoler: Oplevede på tyskstudiet en hermeneutiske analytisk tradition kombineret med biografisme hos andre undervisere – vi skulle kende forfatternes liv og baggrund for at kunne forstå teksterne rigtigt! På det litteraturvidenskabelig studium var det så dekonstruktivisme, der var herskende: Teksterne skulle pilles fra hinanden og de enkelte dele blotlægges uden hensyn til kontekst og tekstproducent/forfatter. Teksten var et levende autonomt produkt i sig selv! Litteraturhistorie var blevet en paria… I mine litterære studier i Wien spillede samfundsforholdene og de politiske forhold især en stor rolle for de litterære studier, men denne gang i form af en soziologisk tilgang. Tilbage i DK blev jeg diskursanalytiker og semiotiker på et institut beboet af transmissionstænkende kolleger – lidt af et sammenstød… Ph.d.-afhandling – bedømmer: Hvad kan diskursanalysen som tekstanalysen ikke kan? Hvad kan man lære af det? Man skal have styr på sin teori og kunne argumentere for den og de valg man har truffet ud fra den. Man skal også kunne tænke strategisk i forhold til ikke at kaste sig ud i hajfyldt farvand uden at have de rette redskaber eller våben med. Sidst, men ikke mindst: Teori behøver ikke at være en kamp, men kan være en opdagelsesrejse, hvor man stykker sin egen teoretiske tilgang sammen af forskellige teorier – MEN, det kræver at man kender dem og deres udgangspunkt.

Hvad skal vi med teorier og modeller? Forstå og forklare fænomener f.eks. opbygning af relationer Løse og forebygge problemer f.eks. sammenbrud i kommunikation Få øje på og beskrive mønstre f.eks. forskelle på tværs af kulturer Udvikle et fælles sprog f.eks. sammenligne resultater fra forskellige områder Fungere som refleksive praktikere vælge og fravælge på informeret grundlag

Kommunikationsplanlægning Hvilken rolle spiller teorier og modeller? kan være af lægmands-, videnskabelig eller anden karakter udgør fundament for strategier muliggør reflekterede valg indebærer forestillinger om målgruppe, kommunikation, ønsket effekt, osv.

Kernebegreber Afsender Medie Budskab Modtager Effekt

Afsender?

Medie?

Budskab?

Modtager?

Effekt?

Vi skal forstå og forsøge at favne begge perspektiver COMMUNICATION is the relational process of creating and interpreting messages that elicit a response (Griffin 2009: 6)

Næste uge Forelæsning Øvelser Retorik og argumentation Hvad er et argument? Hvordan er de opbygget? Hvad er en appelform? Case, diskussion og spørgsmål til teksterne