Nye analyser og fremtidige behov Trine Bille Associate Professor, cand.polit., Ph.D. Institut for Innovation og Organisationsøkonomi Copenhagen Business.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for Nordjylland
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
En styrket indsats mod piratkopiering Økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen Industriens Hus den 14. marts 2008.
16-64 årige på arbejdsmarkedet
Mikrovirksomheder som løftestang i erhvervsudviklingen
Head Lean Netværks-gruppe.
Vækstforum Hovedstaden
Statistik om serviceerhverv -viden og samarbejde Maja Fromseier Mortensen.
1 COPENHAGEN FINANCE IT REGION - Mere vækst og innovation i krydsfeltet mellem finans og IT.
Kunstgreb Virksomhedsinnovation, uddannelse og forskning.
Udviklingstendenser indenfor turismen – globalt og lokalt
Hvad kan København som hovedstad?
Kan Kultur betale sig? Chr. Hjorth-Andersen professor, dr. polit. Økonomisk Institut, KU
Richard A. Walker The Geography of Production. Hvad er industriel produktion? • Produkt kan være: - en håndgribelig vare (bil, tøj etc.) - en service.
TURISMANIA? OPLEVELSESØKONOMI, TURISME OG ÅRHUS
Vejle som vækstlokomotiv i 2020
The spatial division of talent in city regions: Location dynamics of business services in Copenhagen Af Høgni Kalsø Hansen & Lars Winther.
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Den kreative by - kun for den kreative klasse ? Dorte Skot-Hansen Center for Kulturpolitiske Studier, DB Oslo d. 30. november 2007.
DESTINATIONSUDVIKLING SØNDERJYLLAND KICK-OFF 30. JANUAR, 2013.
Baggrund Mål Fremtidsperspektiver Lidt historie ApEx – Center for anvendt oplevelsesøkonomi – Dansk videncenter for oplevelsesøkonomi.
Møde i Danmarks Vækstråd den 1. juni 2007
Danmarks relative produktivitetsudvikling
Søg støtte til projekter… København, 8. februar 2008.
Center for Sundhedsteknologi Baggrund:  Sikre regionerne uden for storbyerne gode rammebetingelser for vidensbaseret vækst og udvikling Formål:  At etablere.
BARRIERE FOR KOMMUNAL INNOVATION - og offentlig-privat innovations-samarbejde Jon Sundbo Professor Center for servicestudier, Roskilde universitetscenter.
Uddannelsesniveau og erhvervsudvikling - lokalt og regional
CARSTEN GREVE INTERNATIONAL CENTER FOR BUSINESS AND POLITICS COPENHAGEN BUSINESS SCHOOL Partneskaber mellem offentlige og private aktører.
Statistisk belysning af globaliseringen
Er Hovedstaden klar til fremtidens udfordringer? v. Cheføkonom Klaus Rasmussen, DI 2. april 2008.
Infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen Den Sorte Diamant 23. maj 2011 Investeringer i infrastruktur i Hovedstadsregionen og Øresundsregionen.
Energierhvervsanalyse 2009 November 2010 Formålet med analysen af dansk eksport af energiteknologi og -udstyr er at dokumentere betydningen af den danske.
Ikke-kommercielleKommercielle Strategi Koncept udvikling Masse medier (TV, annoncer) Web, social Kataloger Analyse Idégenerering Konceptudvikling for fælles.
Billedkunst konference Lars Goldschmidt 21.apr. 10 Den kunstneriske tænknings betydning for erhvervslivet Lars Goldschmidt.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Den bæredygtige landsby
Turisme i Region Midtjylland. Potentialer Turismen kan give regional identitet og dermed sammenhæng, bosætning osv. Fælles problemstillinger i regionen.
Statistik om kvindelige iværksættere - udviklingen
Region Hovedstaden Åbningskonference København, 18. januar 2007 Region Hovedstaden – Danmarks vækstlokomotiv Adm. direktør Niels Boserup Københavns Lufthavne.
TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for danske kommuner
E-handel og FM Program: Kl Introduktion
Stedet som indgang til digital forvaltning
Rambøll Managements definition af it-governance
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
Kundskabsledelse i ‘The Learning Economy’ Oslo, Oktober 2008 B.-A. Lundvall Aalborg University, Denmark Sciences Po, Paris.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Energierhvervsanalyse 2010 Maj 2011 Formålet med analysen af dansk eksport af energiteknologi og -udstyr er at dokumentere betydningen af den danske energiindustri.
Danmark i kultur- og oplevelsesøkonomien - 5 nye skridt på vejen Regeringen 2003.
Innovationsnetværket Livsstil - Bolig & Beklædning Birk Centerpark 40 DK Herning
Øget samarbejde mellem erhvervsfremme – beskæftigelse - uddannelse Det Midtjyske Kompetenceråd 4. marts 2011.
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
1 CSR er mere end virksomhedernes sociale engagement - CSR i Danmark / Steen Vallentin Inst. f. Ledelse, Politik og Filosofi CBS Center for Corporate Social.
Creative Business Cup. Hvorfor en konkurrence? Flere succesfulde iværksættere fra de kreative erhverv.
Temamøde 3: Energirigtig adfærd, energieffektive indkøb og bygninger
Peter Billing, Centre for Regional & Tourism Research Oplæg på CKO’s og EBST’s vidensdag ”Fra analyser til erhvervsudvikling” 27. september 2010 Forskning.
Regeringens politik med hensyn til biobrændstoffer i transportsektoren Den 11. januar 2006 Kontorchef Claus Andersen, Energistyrelsen.
8. februar 2012 TATIONpRÆSEN Det Strategiske Museum - ET KOLLEKTIVT FORSKNINGSPROJEKT CENTER FOR MUSEOLOGI OG CENTER FOR VIRKSOMHEDSKOMMUNIKATION.
Globalisering, side
af 15 Region Hovedstadens Vækstbarometer Konjunkturer Udsigt 2015 ”Region Hovedstadens Vækstbarometer” er et repræsentativt.
Den regionale overvågningsopgave - strategier og redskaber Hans Henrik Nørgaard Center for Regional Udvikling Erhvervs- og Byggestyrelsen.
En fremtid med muligheder: Fremtidens produktion i Danmark Jesper Bo Jensen, ph.d. Fremtidsforsker.
Vilje til vækst Winni Grosbøll. Vilje til vækst Ruster samfundet til morgendagens udfordringer gennem udvikling af kompetencer og resurser, der øger konkurrenceevnen,
Department of Border Region Studies Beskæftigelseskonference 2014 Nyborg Strand 5. maj 2014 Torben Dall Schmidt Professor, ph.d. i økonomi Institut for.
Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi Hustræf og seminar Svendborg den 27. maj
et stærkere og bredere turismesamarbejde
Der startes mange nye danske virksomheder hvert år
Energierhvervsanalyse
Vækstforum Hovedstaden
Vækstforum Hovedstaden
Erhvervslivsprofil i campusarbejdet
Præsentationens transcript:

Nye analyser og fremtidige behov Trine Bille Associate Professor, cand.polit., Ph.D. Institut for Innovation og Organisationsøkonomi Copenhagen Business School Fra analyser til erhvervsudvikling Vidensdag om rammer og potentialer for de kreative brancher CKO og EBST 27.September 2010

Fra analyse til erhvervsudvikling Økonomisk vækst baseret på kreative brancher og oplevelser: Kreative brancher og oplevelser som by- og regionsudvikling Tiltrækning af turister, indbyggere og virksomheder Fokuseret værdiskabelse i kreative brancher Beskæftigelse og værditilvækst i en række kreative brancher Bred værdiskabelse i kobling til kreative brancher Markedsføring, produktindhold, organisationsudvikling (Bille og Lorenzen, 2008)

Tre tilgange til begrebet oplevelsesøkonomi Den danske og nordiske tradition kobler oplevelsesøkonomi tæt til de kreative brancher Den danske og nordiske brug af begrebet oplevelsesøkonomi synes at være blevet til i et miks af tre forskellige teorier og tilgange: 1.Richard Florida (2002) om den kreative klasse og betydningen af kreativitet i økonomisk udvikling. 2.Creative industries – økonomisk størrelse og vækstrater: Fra Storbritannien fik vi de første mappings af kreative industries (DCMS, 1998, 2001). De kreative industrier repræsenterer erhverv med dertilhørende beskæftigelse, omsætning, værditilvækst, eksport mv. 3.Oplevelser som kilde til værdiskabelse for virksomhederne (Experience Economy med Pine og Gilmore, 1999)

1. Kreative brancher og oplevelser som by- og regionsudvikling Analyseenhed: Geografisk område Økonomisk effekter: afledte Kultur og oplevelse kan have afledte økonomiske effekter i form af: Tiltrækning af turister og deres forbrug Tiltrækning af indbyggere (Richard Florida og den ”kreative klasse”) Tiltrækning af virksomheder Turisme forskningen beskæftiger sig bl.a. med turisternes valg af destination De økonomiske effekterne kan i en vis udstrækning måles, bl.a. ved economic impact studier Afledte økonomiske effekter i andre brancher end de kreative

2. Fokuseret værdiskabelse i de kreative brancher DCMS, Storbritannien (1998, 2001): mappings af creative industries De kreative industrier repræsenterer erhverv med dertilhørende beskæftigelse, omsætning, værditilvækst, eksports mv. Brancheopdeling, men ingen klar afgrænsning af kreative industrier Fokus på områdernes direkte ”økonomiske størrelse” målt på forskellige indikatorer I DK: ”Danmark i kultur- og oplevelsesøkonomien – 5 nye skridt på vejen”, Rambøll (2005), Erhvervs- og Byggestyrelsen (2008). Norge og Sverige (KK-stiftelsen) EU: The Economy of Culture i Europe, KEA European Affairs, European Commission

Tal for den danske oplevelsesøkonomi Regeringen 2003: Danmark i kultur- og oplevelsesøkonomien – 5 nye skridt på vejen Rambøll Mangement 2005: Oplevelsesøkonomi I Hovedstadsregionen Omsætning i kultur- og oplevelsesøkonomien 2000/ mia. kr.93,4 mia. kr. (detailhandel er ikke medtaget) Antal fuldtidsarbejdspladser

Kilde: Rambøll Management (2005) Antal arb. pladser, DK Vækst arb.pladser Hovedstads- regionens andel af arb.pladser Turisme %44% Indholdsproduktion (incl. spil) %62% Sport %40% Kulturinstitutioner %52% Reklame %60% Forlag6.9621%72% Radio og tv6.5012%66% Arkitektbranchen %49% Legetøj/forlystelser %15% Event %59% Film/video %82% Fritid %50% Design %70% Udøvende kunstnere79131%52% Musik24293%81% I alt %93.400

Forbrugsandele for de kreative brancher i forhold til samlet forbrug,

Befolkningens deltagelse (kulturvaner og tilskuertal, Bille et al. 2005) Aktiviteter i vækst Computerspil og internet Biografbesøg Sport og motion Tilbagegang Klassisk koncerter Kulturhistorisk eller naturhistorisk museum Foredrag Besøg på biblioteket Stagnation Teater Rytmiske koncerter Kunstmuseer/kunstudstillinger Tilskuersport

Vækstfondens rapport om oplevelsesøkonomi Væksten i den globale oplevelsesøkonomi: Tv (inkl.. netværk og distribution) Film Spil Sport Brancheeksperterne i Danmark forudsiger vækst inden for: Spiludvikling Film og tv Musik Arkitektur Turisme

Primære vækstområder (Bille og Lorenzen, 2008) Computerspil og internet generelt Turisme i form af ferie og rejser Biografbesøg og film Sportsudøvelse generelt Potentiale: den brede værdiskabelse i kobling til oplevelsesområderne Udviklingstendenser Den teknologiske udvikling (computerteknologi og transport)

Vækstmuligheder, afhængig af: Stigning i indkomst og velfærd Den teknologiske udvikling Den stigende globalisering og internationalisering De dele af oplevelsesøkonomien, hvor der er muligheder for effektivisering – enten i forbruget eller produktionen – vil stige De oplevelsesområder, hvor der ikke er store muligheder for effektivisering, enten vil stagnere eller opleve tilbagegang

Den fokuserede værdiskabelse i de kreative brancher Analyserne kan give et indtryk af størrelsesorden og vækstrater i de kreative brancher, MEN: Afgrænsningsproblemer Mange tekniske problemer med statistikken vedr. branchetallene, bl.a. for mode, computerspil, turisme m.v. Måler kun den fokuserede værdiskabelse. Ikke den brede værdiskabelse i kobling til kreative brancher eller de afledte effekter

Rammebetingelser for kreative erhverv Zoning af uddannelsesinstitutioner og virksomheder Tiltrækning af kreativ arbejdskraft gennem bolig, velfærd og integration Kommunen som forbruger af kreative produkter og som formidler af private investorer ”One Stop Shop” for information af serviceydelser En arbejdsformidling specielt til projektansatte folk samt frivilligt arbejde Foredrag ved videns personer og provokatører Deregulering og alternativ anvendelse af eksisterende bygninger og offentlige rum Billige erhvervslejemål, delelokaler og fællesskaber Zoning af større virksomheder og fællesskaber af mindre virksomheder samt skabelse af fælles sociale aktiviteter Global inspiration Styrkelse af Københavns globale image. (Mathiasen et al., Copenhagen Business School, 2006)

Den fokuserede værdiskabelse i de kreative brancher Hvad er fælles karakteristika ved de kreative brancher? (fx Caves, Hesmondhalgh m.fl.) Mange forskellige brancher med helt forskellige efterspørgselsforhold, indhold, økonomi, struktur, organisering etc., herunder væsentlig forskelle mht bl.a.: Finansiering (graden af offentlig støtte og kulturpolitiske målsætninger) Produktionsprocesser og teknologi Dette vil betinge helt forskellige udviklingsmuligheder for de forskellige områder. Hvad er de særlige udfordringer i de forskellige kreative brancher? Hvad driver udviklingen i de forskellige kreative brancher?

3. Bred værdiskabelse i koblinger til kreative brancher Analyseenhed: den enkelte koblingsvirksomhed eller produkt 1.Markedsføring: fx reklame, branding, storytelling etc. 2.Produktindhold: produktets funktionelle elementer tilføres kreative elementer, herunder design. 3.Organisationsudvikling: kreative brancher bruges til at skabe dynamik i organisationen, vha kreative bidrag i virksomheden, samarbejde mellem kultur og erhverv, teambuilding etc. Den økonomiske betydning er umulige at måle på aggregeret niveau På virksomhedsniveau: hvis det ”kan betale sig” for virksomheden

Bred værdiskabelse i koblinger til kreative brancher Pine og Gilmore (1999): ”The experience economy” Oplevelser bliver en afgørende faktor i udviklingen af produkter, service og markedsføring Oplevelser som add-on til forskellige forbrugsprodukter og serviceydelser Det legendariske kaffeeksempel Boswijk et al (2007): 1.0 generation: iscenesættelse af oplevelser for forbrugerne 2.0 generation: forbrugeren som medskaber af oplevelser 3.0 generation: forbrugeren på en ”selvstyrende personlig rejse”

Oplevelsesøkonomi med koblinger til kreative brancher Efter vores mening ligger det store potentiale formentlig i den brede værdiskabelse i kobling til oplevelsesområderne. Antallet af virksomheder i danske erhvervsliv, der potentielt kan kobles til oplevelsesvirksomheder, er meget stort. Men det er ikke muligt at fastslå, for eksempel hvor stor en del af dansk erhvervsliv, der potentielt vil have gavn af at markedsføre sig gennem dansk film eller integrere elementer fra dansk film eller video i deres produkter. Fordi de uudnyttede muligheder for koblinger i oplevelsesøkonomien formentlig er store, ligger der en udfordring i at afdække, hvilke problemer og barrierer der er for de koblinger, der er så afgørende for denne form for værdiskabelse. (Bille og Lorenzen, 2008) I Danmark kobles oplevesesøkonomi tæt til de kreative brancher CKO Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi

Behov for nye analyser Fokuseret værdiskabelse i de kreative brancher: Hvad driver udviklingen i de forskellige kreative brancher ? Hvad betinger væksten? Kreative klynger

Økonomiske gevinster ved sam-lokaliseringer: På efterspørgselssiden: Museums øen i Berlin På udbudssiden: Hollywood Det vigtige spørgsmål: Kan klynger fremmes ved offentlig intervention? Og i givet fald hvordan? Eller primært som et resultat af de frie markedsmekanismer?

Behov for analyser Bred værdiskabelse i koblinger til kreative brancher: Hvilke barriere er der for denne type koblingsprojekter ? Og hvilke løsninger ? Esben Baes-Carlsen og Gustav Lützøft: kandidatafhandling på Creative Business Processes, Copenhagen Business School Fra erhverv til kreative individer Forløbsanalyser på data fra Danmarks Statistik Kreative jobfunktion Kreative uddannelser

Fra erhverv til kreative individer Udgangspunkt i kreative personer, ikke erhverv (Bille, 2008) Den værdi de kreative individer skaber udenfor de kreative erhverv Kreative erhverv er her meget snævert defineret Kreative erhverv Kreative job funktioner Kreative uddannelser Kreative erhverv personer 34 procent25 procent Kreative job funktioner 36 procent personer 35 procent Kreative uddannelser 20 procent22 procent personer