Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

TURISMANIA? OPLEVELSESØKONOMI, TURISME OG ÅRHUS

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "TURISMANIA? OPLEVELSESØKONOMI, TURISME OG ÅRHUS"— Præsentationens transcript:

1 TURISMANIA? OPLEVELSESØKONOMI, TURISME OG ÅRHUS
Turismania? - Gå hjem-møde 25. oktober 2006 TURISMANIA? OPLEVELSESØKONOMI, TURISME OG ÅRHUS Gå hjem-møde arrangeret af Center for Virksomhedskommunikation

2 Aftenens program Velkomst og præsentation
Turismania? - Gå hjem-møde 25. oktober 2006 Aftenens program Velkomst og præsentation Finn Frandsen og Winni Johansen, Center for Virksomhedskommunikation, ASB Kim Hattesen, Videncenter for Turisme og Oplevelsesindustri (VTO) Kort pause Jørgen Hansen, VisitAarhus Diskussion - og et glas rødvin

3 Alle taler om oplevelser...
Turismania? - Gå hjem-møde 25. oktober 2006 Alle taler om oplevelser... - hvis man spørger Google (dansk/engelsk): Oplevelsesøkonomi (63.500/ ) Oplevelsesindustri (25.200/ )) Oplevelseskommunikation (679/944) Oplevelsesmarketing (24/ ) Oplevelsesbranche (14) Osv.

4 ... og alle arbejder med oplevelser!
Turismania? - Gå hjem-møde 25. oktober 2006 ... og alle arbejder med oplevelser! Center for Experience Economy, Creative Industries, and Technologies (ExCITe) (Aalborg Universitet) Center for Turisme og Oplevelsesindustri Center for Applied Experience Economy (ApEx) Center for Oplevelsesøkonomi (Rambøll Management) Dansk Oplevelsesøkonomi (Dream Company A/S) European Centre for Experience Economy Osv.

5 Alle har store forventninger!
Turismania? - Gå hjem-møde 25. oktober 2006 Alle har store forventninger! Erhvervslivet: ”Vision: At inspirere danske virksomheder til at træde ind i oplevelsesøkonomien og dermed sikre dansk erhvervsliv en førerposition i det 21. århundredes økonomi” Kilde: Dansk Oplevelsesøkonomi (virksomhedsnetværk - Dream Company)

6 Turismania? - Gå hjem-møde 25. oktober 2006
Sådan da... Politikerne: ”Man siger, at oplevelsesøkonomien vil overhale vidensøkonomien i fremtidens samfund. Jeg tror stadig at vi også skal satse på et videnssamfund på Fyn. Men vi skal i høj grad også udvikle tilbud inden for oplevelsesøkonomien. Det betyder, at vi i vores turisme-tilbud skal fokusere på at udvikle oplevelser af høj kvalitet, og i naturlige rammer. Vi skal bygge på de oplevelser, som ligger lige for med de forudsætninger, vi har på Fyn. Gør vi det, kan vi samtidig styrke de rammer som turismen og turisterne udfolder sig i, og så har vi skabt en vinder-vinder situation, hvor vi udvikler nogle kvaliteter, som vi kan leve af, og som også vores efterkommere vil sætte pris på” Kilde: tale af amtsborgmester Jan Boye

7 Hvad er en oplevelse? En oplevelse: Har noget at gøre med følelser
Turismania? - Gå hjem-møde 25. oktober 2006 Hvad er en oplevelse? En oplevelse: Har noget at gøre med følelser Er underholdning - men ikke kun underholdning Omfatter bestemte dimensioner for oplevelsesværdi, f.eks. Nyhedsværdi Genkendelsesværdi Uforudsigelighed Forudsigelighed Personlig engagement Osv.

8 Hvad er en oplevelse? Fire definitioner:
Turismania? - Gå hjem-møde 25. oktober 2006 Hvad er en oplevelse? Fire definitioner: Den romantiske, livsfilosofiske eller normative tilgang Den ”store personlige oplevelse” Den narrative tilgang Det, som kan (gen)fortælles Oplevelse kommer efter erfaring Den psykologiske tilgang Hedonisme Den kreative tilgang Kompetence

9 Hvad er oplevelsesøkonomi?
Turismania? - Gå hjem-møde 25. oktober 2006 Hvad er oplevelsesøkonomi? Uddrage råvarer (konkurrenceposition: udifferentieret - markedspris) 2) Fremstille produkter 3) Levere serviceydelser (konkurrenceposition: differentieret - højere pris) 4) Iscenesætte oplevelser (konkurrenceposition: meget differentieret - høj pris)

10

11 Hvad er oplevelsesmarketing?
Turismania? - Gå hjem-møde 25. oktober 2006 Hvad er oplevelsesmarketing? Oplevelsesmarketing er ikke: Traditionel markedsføring Fokus på funktionelle ”features and benefits” Snæver definition af produktkategorier Opfattelse af kunden som rational beslutningstager Fokus på produkt brandet som identifikator Oplevelsesmarketing er: Inddragelse af forbrugeren Fokus på produkt brandet som ”leverandør af oplevelser” Holistisk perspektiv på produktkategorier Opfattelse af kunden som rationel og emotionel aktør

12 To grundopfattelser (1)
Turismania? - Gå hjem-møde 25. oktober 2006 To grundopfattelser (1) Den amerikanske tilgang: Joseph Pine og James Gillmore: The Experience Economy: Work is Theatre & Every Business a Stage (1999) Rolf Jensen: The Dream Society (1999) Oplevelsesøkonomi som en måde at lave markedsføring på Fokus: Forbrugerens nye behovsmønster At engagere eller inddrage forbrugeren

13 To grundopfattelser (2)
Turismania? - Gå hjem-møde 25. oktober 2006 To grundopfattelser (2) Den danske tilgang: Regeringen: Danmark i kultur- og oplevelsesøkonomien (2003) Jacob M. Lund med flere: Følelsesfabrikken. Oplevelsesøkonomi på dansk (2005) Oplevelsesøkonomi som en politisk sektorbetegnelse Fokus: Bestemte brancher (turisme, forlystelser, mode, arkitektur, design, kunst, sport mv.) Oplevelser er selve forretningsideen

14 Og i nogle lande taler man om noget helt andet...
Turismania? - Gå hjem-møde 25. oktober 2006 Og i nogle lande taler man om noget helt andet... Den franske tilgang: det hypermoderne samfund François Ascher: La société hypermoderne (2005) Gilles Lipovetsky: Le bonheur paradoxal: La société d’hyperconsommation (2006) Kritik af oplevelsesmarketing (Bernard Cova) Afsender-styrede og færdig pakkede eller arrangerede ”oplevelser” Kunden som ren tilskuer Alternativ: ”tilegnelsesmarketing”

15 Udfordringer til turismen (1)
Turismania? - Gå hjem-møde 25. oktober 2006 Udfordringer til turismen (1) Turistbranchen i Danmark (Århus) skal: Undgå at definere oplevelse for snævert Oplevelser er ikke altid ”store og personlige” Oplevelser er ikke altid nye og stærke Undgå at definere oplevelser for stereotypt Oplevelser er ikke altid underholdning Oplevelser er ikke altid events (”Horsens-syndromet”)

16 Udfordringer til turismen (2)
Turismania? - Gå hjem-møde 25. oktober 2006 Udfordringer til turismen (2) Turistbranchen i Danmark (Århus) skal: Drage nytte af en kombination af både den brede og snævre tilgang til oplevelsesøkonomi Oplevelsesmarketing: fra først til sidst ”Oplevelser af oplevelser” 4) Undgå ”oplevelsestræthed” Når alt bliver til (den samme) oplevelse, er det ikke længere nogen oplevelse!

17 Hvis du vil vide mere Finn Frandsen ff@asb.dk Winni Johansen wj@asb.dk
Turismania? - Gå hjem-møde 25. oktober 2006 Hvis du vil vide mere Finn Frandsen Winni Johansen Center for Virksomhedskommunikation


Download ppt "TURISMANIA? OPLEVELSESØKONOMI, TURISME OG ÅRHUS"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google