Social kapital på spil KL- Ledertræf 10. September 2014.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
IKV i den politiske kontekst
Social kapital – rig på relationer
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
New Insight - Noter til præsentation
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
EU Socialfondsprojektet
BEDRE TRIVSEL OG ARBEJDSMILJØ I REGION HOVEDSTADEN Niende Laboratorium 26. februar 2013.
Kultur i organisationer
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Tillid Temadag for AMIR
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Kodeks for offentlig topledelse
Formål – i dag Lidt dybere kendskab til lean Tankesættet Værktøjerne
Refleksioner og opsamling ift. i går
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
Den lærende organisation
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Ledelse i forskellige retninger
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Januar 2011 Trivselsmøder.
Per Møller Janniche Mobil
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Virksomhedens sociale kapital Selskab for Arbejdsmiljø 8. Oktober 2008 Kristian Gylling Olesen Ph.d.-studerende Eva Thoft/ Arbejdsmiljøkonsulent/Grontmij.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
KREDS MIDT TRÆF VELKOMMEN 1. INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
HK Stat Fagfestival HK København og HK Sjælland 20. maj 2014 Sølvi Rask, og Eva Maria Mogensen,
Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Sektor Karen Stæhr Personalet som brobygger mellem borger og ny teknologi – hvordan? 21. september 2012.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
VANDRÅD KAN ØGE SAMARBEJDET I ET OPLAND IRENE ASTA WIBORG FLEMMING GERTZ.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
Den røde tråd i ledelse Kirsten Agerskov Niels Jørgen Rønje
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Social Kapital på Spil Et læringsspil til bedre samarbejde og kvalitet i det daglige arbejde. Spillet er kendetegnet ved at udvikling sker i dagligdagen.
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
SUF - gevinstrealisering
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
© Økonomisk styring og virksomhedsanalyse, 5. udgave
© Økonomisk styring og virksomhedsanalyse, 5. udg
© Økonomisk styring og virksomhedsanalyse, 5. udgave
© Økonomisk styring og virksomhedsanalyse, 5. udgave
Mere MOST - mindre fravær
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Social kapital på spil KL- Ledertræf 10. September 2014

INTRODUKTION v. Borgerdirektør Lone Irene Petersen Hvorfor har vi sat udviklingen af spillet i gang? Hvilke overvejelser har vi gjort os? Hvad er anderledes end det vi ellers har gjort?

Hvem står bag? Projektgruppe Slagelse Kommune: Jane Bønsøe, Danni Wulff Anni Nørgaard Jensen, Communicate2innovate: Katrine Schumann TeamArbejdsliv: Eva Thoft Grafik, tekstredigering og hjemmeside Periskop, Kühn Design og Medieshoppen Advisoryboard: Peter Hasle, Eva Sørensen, Einar Baldursson, Charlotte Hervit, Søren Lund Hansen, Lone Irene Pedersen

MÅL Styrke den sociale kapital på arbejdspladsen Øge trivsel, reducere stress og øge effektivitet og kvalitet i kerneopgaven

SPILLETS GANG Spillet foregår i 8 Levels, som hver har sin egen mission knyttet til spillets overordnede formål Spillet er kendetegnet ved at forandring og udvikling sker gennem små forandringer i dagligdagen – ingen kurser, seminarer og eksterne konsulenter

OVERBLIK GAMEMASTER tager ansvaret på sig GAME- MASTER GAMEMASTER finder retning og skaber helhed GAME- MASTER Social kapital er alles ansvar ALLE Hvad er det egentlig vi arbejder for? ALLE Hvornår er det ”godt nok” ALLE Et godt samarbejde bygger broer ALLE En god forbindelse mellem strategi og praksis ALLE Trådene samles GAME- MASTER, måneder

HVEM OG HVORDAN? Spillere: Arbejdspladsens medarbejdere og ledere GAMEMASTER: Spillet styres af en gruppe ledere, medarbejderrepræsentanter nedsat af MED-udvalget Spilleplade: Arbejdspladsens hverdag Varighed: 7 – 12 måneder

ELEMENTER Levels hvor alle er med Opgaver løses individuelt eller med makker Alle (næsten)opgaver følges af refleksion med en makker Man skifter makkere undervejs Vægavis og stikordskort skaber overblik over opgaveløsningen Afdelingsmøder skaber fælles forståelse Opgaveoversigt der viser hvor langt arbejdspladsen er i det aktuelle level Diamantoversigt der viser hvor langt arbejdspladsen er i spillet Levels kun for GAMEMASTER Understøttende materialer, fx Målplancher

10 PRINCIPPER 1.Hverdagsprincip: ingen kurser, ingen særarrangementer 2.Minimumsprincip: de små skridt 3.Deltagelsesprincip: alle deltager med det de kan bidrage med 4.Helhedsprincip: små indsatser skal gavne helheden 5.Praksisprincip: handling fremfor planlægning 6.Værdiprincip: kerneopgaven i fokus 7.Kompetenceprincip:” vi plejer” udskiftes med nye handlinger 8.Spilleregel-princip: stram styring 9.Level-princip: et level ad gangen 10.Midlet er målet-: at øge social kapital er både et mål og et middel

EKSEMPEL PÅ OPGAVE FRA LEVEL 3 Opgave 2: Gør hverdagen mere tillidsfuld 1.Læs opgaven (5 min) 2.Reflekter over hvordan du selv ville gribe opgaven an (5 min) 3.Del dine synspunkter og overvejelser m. din sidemand (5 min)

SE MERE PÅ VORES HJEMMESIDE

SPØRGSMÅL OG SVAR