Qeqqata Kommunia Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Qeqqata Kommunia Kurser og uddannelser er et instrument til at Understøtte implementering af folkeskoleforordningen Udvikle læreres kompetencer Udvikle undervisning For at Sikre eleverne større udbytte af undervisningen
Qeqqata Kommunia Kurser og uddannelser kan Informere om lovgivning (prøver, karakterskala mm.) Introducere nye redskaber (Angusakka, læreplaner, logbog, IT mm.) Udvikle lærerne Pædagogisk Fagligt Didaktisk
Qeqqata Kommunia Kurser alene udvikler ikke lærere og undervisning Udvikling kræver AFPRØVNING LØBENDE STØTTE MOTIVATION REFLEKSION LÆRER-ENGAGEMENT
Qeqqata Kommunia Kurser og uddannelser er vigtigt - især i reformperioder - men Koster penge og lærertimer Kræver fleksibel planlægning (ellers tages tid fra undervisning af elever) Der må prioriteres
Qeqqata Kommunia Institut for Læring optager alle anbefalede ansøgere, medmindre 1. Kurset er overtegnet 2. Kurset ikke oprettes pga. for få ansøgere Prioriteringen sker hos arbejdsgiveren
Qeqqata Kommunia PRIORITERING ud fra Hvordan klarer eleverne sig? Hvilke områder på skolen skal løftes? Hvilke udfordringer står vi overfor? Hvilke behov har skolen? Hvilke behov har enkelte lærere? Hvilke indsatsområder har vi?
Qeqqata Kommunia Hvordan var kursusaktiviteten i kommunen? Store forskelle mellem skolerne Stor forskelle mellem by- og bydeskoler Store forskelle mellem lærerne
Qeqqata Kommunia Eksempler perioden Byskoler med kurser pr. lærer som norm Byskole med 1-8 kurser pr. lærer som norm En del bygdelærere har været på 1 kursus
Qeqqata Kommunia Generelt perioden Bydelærere næsten udelukkende på kurser af generel/tværfaglig art Meget få lærere på kursus i matematik De fleste skoler har ikke haft lærere på kursus i humanistiske fag
Qeqqata Kommunia Videreuddannede lærere Alle by-skoler har diplomuddannede Alle by-skoler har diplom- og MA- uddannelser i gang 1 bygd har 2 MA-uddannelser i gang 1 bygd har 2 diplom-uddannelser i gang 4 bygder har ingen videreuddannede lærere
Qeqqata Kommunia Hvordan bruger I lærere med videreuddannelse og andre resurse- personer på skolen/ i kommunen? Hvordan kan I afdække og prioritere jeres behov for udvikling? Hvordan evaluerer I effekten af lærernes kurser og uddannelser?