Skoleledelse og skoleudvikling i dag Set fra et praksisperspektiv Oplæg Læringsfestival marts 2015 Camilla Ottsen, skoleleder, Brønshøj Skole
Præsentation Hvem er jeg? Brønshøj Skole som generaliserbar læringscase – helt kort om kontekst Oplæg Læringsfestival marts 2015 Camilla Ottsen, skoleleder, Brønshøj Skole
Hvad er spørgsmålet? Hvorledes kan vi lykkes med, at skabe grundlæggende forandringer af måden vi driver skole på? Oplæg Læringsfestival marts 2015 Camilla Ottsen, skoleleder, Brønshøj Skole
Hav tålmodighed med dette spørgsmål Hvilken rolle spiller digital forandringsledelse i oplægget? Oplæg Læringsfestival marts 2015 Camilla Ottsen, skoleleder, Brønshøj Skole
Det bagvedliggende postulat Skoleudvikling sker hyppigt i ” organisatoriske lommer” personbårne eller tematiske Vi kompetenceudvikler og videndeler meget, men arbejder meget lidt med organisationens evne til at udvikle sig Det er ikke rimeligt at det er lærerafhængigt hvilken undervisning eleven får Oplæg Læringsfestival marts 2015 Camilla Ottsen, skoleleder, Brønshøj Skole
Synspunkter som bygger på erfaringer Det er et arbejdsmiljømæssigt svigt af dimensioner, at lærerne stadig i udstrakt grad privatpraktiserer Kerneydelsen kan ikke gøres til genstand for målrettet udvikling uden et opgør med privatpraksis Oplæg Læringsfestival marts 2015 Camilla Ottsen, skoleleder, Brønshøj Skole
En ny professionsidentitet Ud med en lærer et fag en klasse en time Ind med kompetenceprofiler Ud med generalisten Ind med teamorganiserede specialister Ud med mig og min undervisning Ind med min skole og vores undervisning Oplæg Læringsfestival marts 2015 Camilla Ottsen, skoleleder, Brønshøj Skole
I praksis sker det ved at Professionsteam planlægger (og udfører) undervisning sammen Opgaver i tilknytning til UV løses også af team Vejledere, koordinatorer, forandringsagenter osv. bliver helt centrale Ledelsen distribueres – ledelsesrollen ændrer sig Oplæg Læringsfestival marts 2015 Camilla Ottsen, skoleleder, Brønshøj Skole
Hvordan kom i derhen som skole Kulturarbejde, opgør med at finde trygheden i ligemageriet Meget tydelig ledelsesmæssig rammesætning - meget involverende ledelsesstil En bevidsthed om ”sensemaking” : mennesker opdager ikke mening de skaber den* En reorganisering med snubletråde *Weick, Sensemaking når organisationer falder fra hinanden Oplæg Læringsfestival marts 2015 Camilla Ottsen, skoleleder, Brønshøj Skole
Ledelsesmæssige udfordringer/rammer Den strukturelle ramme Human ressource rammen Den symbolsk kulturelle ramme Den politiske ramme *Bolman&Deal Oplæg Læringsfestival marts 2015 Camilla Ottsen, skoleleder, Brønshøj Skole
Digital forandringsledelse Da det digitale blev et redskab til at understøtte Planlægning, videndeling, kommunikation, digitale læremidler, feedback, afleveringer mv. Oplæg Læringsfestival marts 2015 Camilla Ottsen, skoleleder, Brønshøj Skole
Nuværende udfordringer Lokalt Kommunikationssluse Flytte fokus fra lærerpersonen til professionen hos forældrene Nationalt En manglende fælles forståelse af barrierer for udvikling i FS Tempo og konsulentvælde Oplæg Læringsfestival marts 2015 Camilla Ottsen, skoleleder, Brønshøj Skole
Vidnesbyrd fra praksis Alle ideer om modstand er blevet gjort til skamme Lærerne fremhæver deres kollegiale samarbejde om faglig udvikling som kilden til deres trivsel og arbejdsglæde Alle parametre viser (nu) at vi er på rette vej Oplæg Læringsfestival marts 2015 Camilla Ottsen, skoleleder, Brønshøj Skole