Skoleledelse og skoleudvikling i dag

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Kollegavejledning i teori
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Kommunikation.
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Alle børn skal være del af fællesskabet
Når lærere samarbejder med forældre
Hvordan kommer vi videre? - Et oplæg om at navigere i forandringer
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Læringscentret og nye vejledningsformer
Ledelse i Praksis – 4. aften
Forældre fremmer fællesskabet
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
ØSTERVANGSSKOLEN Møde for Trivselsambassadører (og andre trivsels-interesserede) 23/ Kl. 19:00-20:30 Dagsorden 19:00Velkomst 19:10Kort oplæg om.
Møde i Globaliseringsrådet August 2005 Verdens bedste folkeskole Alle elever skal udfordres – hvorfor sker det ikke? Hvorfor er der et misforhold.
Supervision og faglig feedback
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Videndeling i det hyperkomplekse samfund Trine Schreiber
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
-gensyn med den professionelle lærer
Arbejdsgruppe Mariagerfjord kommune
Invitation til skolebestyrelserne
HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK "Udvikling af elevernes almene studiekompetencer gennem formativ evaluering". Mentorordning på 1. årgang.
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Science Team K Slutrapport fra evalueringen Henrik Busch, Jan Sølberg, Finn Horn 3. november 2006.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Lærermiddelkultur(er)?
Vejledning af elever og kolleger – en udfordring for alle Kolding, 3. oktober 2012.
De mange muligheders skole Oplæg for skoleledere i Nordjylland 29. sept 2010 Klaus Majgaard.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Læring og inklusion i skolen
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
FORMÅL med Garudas profilværktøjer er:
Fra barneliv til elevliv impulsivt normforvirret egocentrisk ”snakkende” målrettet normsikkert arbejdsmoral lyttende socialt forpligtet interesse for.
Industrien som karrierevej -Et tre-årigt tværfagligt projekt i Herning Kommune -Industrifremmende loge 12. december 2014.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Forsøget begyndte d. 1.januar 2005 og bygger bl.a. på
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Skolen og den sociale arv
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Velkommen til Ny Nordisk Skole akademidag 2015 #nynordiskskole.
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Udviklingen i Nalunnguarfiup Atuarfia Nalunnguarfiup Atuarfia Atuarfimmik inerisaaneq QANOQ ? SOOQ ? KIMUT ? KIKKUT ? Skoleudvikling HVORDAN? HVORFOR ?
Helhedsorienteret undervisning SIP Torsdag d. 15. januar, 2015.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
Digital forandringsledelse
Rudersdal Kommune KL’s Ledertræf 2010 Den Kompetente Leder v/ Bjarne Pedersen, Kommunaldirektør Suzanne Henningsen, Skoleleder.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
17. – 25. august Kl : Velkomst Kl – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Arbejdspladsen i fokus/arbejdsfællesskaber
SUF - gevinstrealisering
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Nye muligheder og potentialer
Præsentationens transcript:

Skoleledelse og skoleudvikling i dag Set fra et praksisperspektiv Oplæg Læringsfestival marts 2015 Camilla Ottsen, skoleleder, Brønshøj Skole

Præsentation Hvem er jeg? Brønshøj Skole som generaliserbar læringscase – helt kort om kontekst Oplæg Læringsfestival marts 2015 Camilla Ottsen, skoleleder, Brønshøj Skole

Hvad er spørgsmålet? Hvorledes kan vi lykkes med, at skabe grundlæggende forandringer af måden vi driver skole på? Oplæg Læringsfestival marts 2015 Camilla Ottsen, skoleleder, Brønshøj Skole

Hav tålmodighed med dette spørgsmål Hvilken rolle spiller digital forandringsledelse i oplægget? Oplæg Læringsfestival marts 2015 Camilla Ottsen, skoleleder, Brønshøj Skole

Det bagvedliggende postulat Skoleudvikling sker hyppigt i ” organisatoriske lommer” personbårne eller tematiske Vi kompetenceudvikler og videndeler meget, men arbejder meget lidt med organisationens evne til at udvikle sig Det er ikke rimeligt at det er lærerafhængigt hvilken undervisning eleven får Oplæg Læringsfestival marts 2015 Camilla Ottsen, skoleleder, Brønshøj Skole

Synspunkter som bygger på erfaringer Det er et arbejdsmiljømæssigt svigt af dimensioner, at lærerne stadig i udstrakt grad privatpraktiserer Kerneydelsen kan ikke gøres til genstand for målrettet udvikling uden et opgør med privatpraksis Oplæg Læringsfestival marts 2015 Camilla Ottsen, skoleleder, Brønshøj Skole

En ny professionsidentitet Ud med en lærer et fag en klasse en time Ind med kompetenceprofiler Ud med generalisten Ind med teamorganiserede specialister Ud med mig og min undervisning Ind med min skole og vores undervisning Oplæg Læringsfestival marts 2015 Camilla Ottsen, skoleleder, Brønshøj Skole

I praksis sker det ved at Professionsteam planlægger (og udfører) undervisning sammen Opgaver i tilknytning til UV løses også af team Vejledere, koordinatorer, forandringsagenter osv. bliver helt centrale Ledelsen distribueres – ledelsesrollen ændrer sig Oplæg Læringsfestival marts 2015 Camilla Ottsen, skoleleder, Brønshøj Skole

Hvordan kom i derhen som skole Kulturarbejde, opgør med at finde trygheden i ligemageriet Meget tydelig ledelsesmæssig rammesætning - meget involverende ledelsesstil En bevidsthed om ”sensemaking” : mennesker opdager ikke mening de skaber den* En reorganisering med snubletråde *Weick, Sensemaking når organisationer falder fra hinanden Oplæg Læringsfestival marts 2015 Camilla Ottsen, skoleleder, Brønshøj Skole

Ledelsesmæssige udfordringer/rammer Den strukturelle ramme Human ressource rammen Den symbolsk kulturelle ramme Den politiske ramme *Bolman&Deal Oplæg Læringsfestival marts 2015 Camilla Ottsen, skoleleder, Brønshøj Skole

Digital forandringsledelse Da det digitale blev et redskab til at understøtte Planlægning, videndeling, kommunikation, digitale læremidler, feedback, afleveringer mv. Oplæg Læringsfestival marts 2015 Camilla Ottsen, skoleleder, Brønshøj Skole

Nuværende udfordringer Lokalt Kommunikationssluse Flytte fokus fra lærerpersonen til professionen hos forældrene Nationalt En manglende fælles forståelse af barrierer for udvikling i FS Tempo og konsulentvælde Oplæg Læringsfestival marts 2015 Camilla Ottsen, skoleleder, Brønshøj Skole

Vidnesbyrd fra praksis Alle ideer om modstand er blevet gjort til skamme Lærerne fremhæver deres kollegiale samarbejde om faglig udvikling som kilden til deres trivsel og arbejdsglæde Alle parametre viser (nu) at vi er på rette vej Oplæg Læringsfestival marts 2015 Camilla Ottsen, skoleleder, Brønshøj Skole