Aabenraa Modellen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Advertisements

Etablering af virksomhed
Den 16.august 2010 Regionsgården
Elever i specialklasser og specialklasseelever
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
17½ års samarbejde i Aarhus
Nr. Vesterskov - Et lille sted - Med store muligheder
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Roskilde Tekniske Skole
God trivsel = God læring
Lærerprofessionen.
Inklusion af personer med psykosocialt handicap - Det er logik Stig Langvad, Formand for DH 2. oktober 2010.
Forældremøde X årgang.
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Hold Fast Konsortiemedlemmer i UU Ringkøbing Fjords område: Deltagere:
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
UU og Jobcentre: hvad virker? Og hvordan?
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Kompetencecenter for Hirtshals Skolecenter
UU Odense Om at skabe fastholdelse gennem en organiseret mentorindsats i et større byområde.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Den fremsynede virksomhedsledelse Hvilke udfordringer har Danmarks almene boliger? Styringsreform Moms på administration Konkurrenceevne Boligerne.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Velkommen til Nordregårdsskolen
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Gruppeudviklingssamtaler
Uddannelsesafklarende samtaler
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Forældre involvering Kørselsordning eller mere? Sisu/MBK.
Unge-støttecenter Lemvig ungdomsgård.
Lærerprofessionen.
Ungeindsatsen Konference den 4. juni Baggrund UTA-projektet Politisk ønske Byrådsbeslutning april 2009 Etablering oktober 2009.
Erfaringer med metoder til at få mennesker med psykisk sygdom i beskæftigelse v/Tommi Strandgaard, direktør, Jobcenter Østdanmark.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Den kommunale vejledning om STU
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
Partnerskabsaftaler Virksomhedspraktik og opkvalificering med henblik på rekruttering til ordinære eller støttende job.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
DEN UNGE SOCIALT DYSFUNKTIONELLE PATIENT. LÆGEDAGE 2014
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
1 Baggrundsinformationer ”Politiets kontakt med lokalsamfundet skal styrkes via lokalpolitiet på de enkelte politistationer, ved etablering af kredsråd.
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Præsentation af forårs-sfo
Den koordinerede ungeindsats
Erfaringer med at gennemføre en KVIK selvevaluering på SBi Susanne Tang Merit Statens Byggeforskningsinstitut.
Sammen finder vi ud af det
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
Insert picture in this frame Grid Projekt Go-For-It Oktober Securitas, Morten Enghave.
Ungeindsatsen i Center for Erhverv, Uddannelse og Beskæftigelse UU og jobcentrene; et samarbejde om udsatte unge, 3. december 2015 Leder af Ungeporten,
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
Overleveringer indenfor specialområdet UU Ringkøbing-Skjern.
Jobcenter Halsnæs Oplæg på workshop på Vejledningstemadag den 29. november 2013.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
1 Rehabiliteringsteam – består af: Jobcenteret: 2 beskæftigelsesmedarbejdere 5 deler posterne imellem sig og går på skift Tilstræber, at den ene er repræsenteret.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
A/S Gelsted Bygningsindustri1 1 ”Ny chance til alle – den gode historie fra en produktionsvirksomhed” Ved Lars Vigsø,Susanne Toftager A/S Gelsted Bygningsindustri.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Kontanthjælpsreformens betydning -i forhold til arbejdet med de unge Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland Jørgen Dan Pedersen centerleder.
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
Konflikter og kommunikation
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Sammenhængende Kommunal Ungeindsats Er vi allerede på vej
Aabenraa Modellen.
Ungeenheden Frederikshavn Kommune – helhed og samspil
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Aabenraa Modellen

Dagens tekst: Til inspiration og brug efter lyst og behov Status dd. Aabenraa Kommune Ungeindsatsen STU-Aabenraa Et par generelle betragtninger.

Aabenraa Kommune: Vand, by og land ca. 60.000 indb Fjordskolen 4 afdelinger og SFO (Specialskole 230 elever) Autismecenter Syd med flere afdelinger Hjernecenter Syd med flere afdelinger CJU (beskyttet beskæftigelse og job med løntilskud) Institutionen Nybro (privat) Meritten (produktionsskole med STU) AspIT Og …

Ungeindsatsen HELHEDSTÆNKNING JA-TAK! Jobcenter Børn og familie UU Voksen Handicap

Og det virker Ungeindsatsen Det snakker vi om: Anbringelser Bodel Efterværn Forsørgelse §7-9-13 osv. Mentorer Kontaktpersoner Og meget mere….

Ungeindsatsen Hvis der er nogle, man er uenig med eller ikke forstår, skal man bare flytte ind til dem” (Jacob Holdt) Det har stor betydning, at medarbejderne er samlet under fælles tag. Den fysiske nærhed er afgørende for udviklingen af relationer og tillid på tværs. Et grundlæggende ønske om samarbejde, findes hos medarbejderne - og ikke mindst hos de involverede ledere. Der er et elementer af relationer og tillid, der kan udvikles, men som også til en vis grad er bundet op på personer og kemi.

Ungeindsatsen ”Ungeindsatsen er med til at udvide perspektivet for de involverede medarbejdere, så den enkeltes egne opgaver og indsats ses i sammenhæng med det fælles mål. De forskellige faggrupper har viden om hinandens arbejdsbetingelser og respekt for, hvad de hver især kan byde ind med i løsningen af den fælles kerneopgave.” ”fokus på at løse problemerne frem for at få placeret aben.”

Ungeindsatsen ”Til andre kommuner, der har planer om at starte en lignende proces, kan vi opsummere vores erfaringer i nogle få, gode råd: Sørg for at samle medarbejderne under samme tag fra begyndelsen. Udvikling af relationer, tillid, fælles viden og fælles løsninger har hos os vist sig at hænge tæt sammen med fysisk nærhed og adgangen til daglig face to face-kontakt. Giv frihed, tid og ro til, at tingene kan udvikle sig nedefra.   Og endelig: Vælg nogle ledere, der har en grundlæggende vilje til at samarbejde.” Læs videre på UG.dk

Opskrift på en idé, - Man tager: STU-Aabenraa Opskrift på en idé, - Man tager: Nogle, der ikke ved noget om STU En god del frustration Lidt pengemangel 1 palads, der ikke blev til noget 1 afdelingsleder: Tommy Haastrup 1 pædagogisk konsulent: Lis Wrang 1 STU-vejleder med anarkistiske tendenser 2 skriveborde i et lokale Et HUG-projekt Afdelingslederen og konsulenten sættes over og småkoger i lokalet med skriveborde og de øvrige ingredienser

STU-Aabenraa Resultatet er grundtanken i Aabenraa-modellen: STU-uddannelsen = den unges uddannelsesplan Den unge tilbydes uddannelse det sted, hvor planen (den unges læringsbehov) bedst kan opfyldes, og det behøver ikke at være samme sted i 3 år. Der tilstræbes helhedsløsninger Den unge skal efter uddannelsen være i en holdbar og fremtidssikret situation

STU-Aabenraa Aabenraa Voksenskole Udbyder af STU UU-Aabenraa

STU-Aabenraa Og med et godt handelstalent er det ikke engang dyrt, - i 2014 tal: Elever fra kr. 50.000,- til kr. 409.000,- årligt UV I snit pr elev kr. 185.000,- årligt UV Alt inklusive kr. 204.000,- årligt 21 forskellige udbydere, 62 elever pt. Er det dyrere at have elever på institutioner i ikke-kommunalt regi? Det er værd at regne på for fru Jørgensen, der betaler skattekronerne.

STU-Aabenraa Hvad gør vi så – rent praktisk: UU Den unge, eller forældre/værge, henvender sig. Indsamler/skaffer aftaler om dokumentation fra Skoler, B&F, PPR, JC, VH, kolleger, øvrige Samarbejde med Aabenraa Voksenskole B&F, V&H og JC om evt. bodel, efterværn, §85, forsørgelse osv. med henblik på en 3 årig aftale Undersøger hvor den unge kan få mest udbytte af sin STU Kontakter udbydere Skriver indstilling Deltager i visitationsmødet, hvor de kommunale samarbejdspartnere deltager med fast personkreds og - hvor der tages endelige beslutninger. NB relativ fast kommunal personkreds om STU NBNB KOMMUNIKATION og gensidig respekt for arbejdsområder.

STU-Aabenraa Hvad gør vi så – rent praktisk: Aabenraa Voksenskole Fungerer som den kommunale myndighed Løbende kontakt før og efter visitationen Økonomiaftaler med udbydere (økonomiansvarlig) Besked til den unge/værge og til udbyder Gennemfører evt. PAS-test Koordinerer og planlægger møder med involverede om den unge Fungerer som uddannelsesansvarlig skole for den unge

STU-Aabenraa Møderrække: Afklaringsmøde: UU, Aabenraa Voksenskole (AV), udbyder 1 års møde: UU,AV, udbyder, sagsbehandlere 2 års møde: UU, AV, udbyder, sagsbehandlere 3 års første møde: UU, AV, udbyder, sagsbehandlere, Jobkonsulent 3 års andet møde: UU, AV, udbyder, sagsbehandlere, Jobkonsulent Videregivelse af oplysninger. Etablering i bolig og beskæftigelse Elevens ”manual”. NB Den unge må ikke ”tabes” efter sin STU

Lidt filosofi: Det bedre liv Dannelse/uddannelse Capability Approach Formålet med STU er ikke beskæftigelse Økonomi i perspektiv af livsforløb Evaluering – det er svært

Tak for god ro og orden og husk: Aabenraa Voksenskole uu-aabenraa.dk Hans Bruun Tak for god ro og orden og husk: ”at sætte spejle i solen for de, der lever i skyggesiden” (Peter AG)