Pressestrategi for DUSJ Den kommunikative udfordring Frygten for at det bare er endnu et projekt  Gallup viser potentialet – den interne analyse barriererne.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
PR KAMPAGNE.
Caseoplæg om Facebook.
Inspirationstema: Børns rettigheder
TPG handleplans-skema
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
1 OECD efterlyser en indsats for fremtiden Overordnede problemstillinger: • Hovedstadsregionen er en lille metropol i et internationalt perspektiv • Vi.
Tværsektoriel ledelse: Hvorfor, hvordan, hvorhen?
Lederudvikling.
Kommentarer til kommunikationsstrategier og oplæg til debat
Vi gennemførte en række interview ifm
Synlighed. Formands- og præsidietræning 17/ Synliggørelse Vort image = Offentlighedens opfattelse af bevægelsens aktiviteter “Et image er et.
VERDENS BEDSTE NYHEDER HVAD SIGER DE LAVT HÆNGENDE FRUGTER? Interview med en forældre fra min datters Vesterbro-vuggestue.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Kommunikation / it.
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Projektlederens rolle(r)
Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis.
DESTINATIONSUDVIKLING SØNDERJYLLAND KICK-OFF 30. JANUAR, 2013.
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
1 Kursus i BL: Beboerinformation – medievalg og kanaler oktober 2010 Paul R. Metelmann Havdrupvej 114b, 2720 Vanløse
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Procesværktøjer.
Kommunikation Intern kommunikation
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Kodeks for offentlig topledelse
Fokus på køn på Roskilde gymnasium Skoleåret 2013/2014.
IBC Kurser Ole Høyer 1 VVU Akademiuddannelse i Ledelse Lederskab Dag 3.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
Netværksmøde for praktikere. Inden man går i gang med DDB Den typiske process: Planlægning/Design/Produktion/Lancering Vi starter midt i produktiondelen.
At tale om sexualitet.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
Fortæl den gode historie Jakob Christiansen 25.maj 2013.
Netværk for projekter Præsentation af facebook-univers Seminar for udviklingsprojekter den 9. maj 2012, Odense.
Ledelse af frivillige Økumenisk efterårsmøde – 5. november 2011.
H. LUNDBECK A/S Kortlægning af modstandene. H. LUNDBECK A/S Mine medarbejderes synspunkter Ingeniørerne inddrager os ikke De inddrager os i sidste øjeblik,
Handlings- plan x Hvordan kan centralbiblioteket understøtte initiativerne? Bibliotekernes fremtid Værdi for samfundet Tid Handlings- plan x Handlings-
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Præsentation af resultaterne fra casestudie
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Opgave af ren kreativitet… Kunst i det offentlige rum
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Frivillighed og sociale medier Region Syddanmarks lokalkomiteer
Web > ProjektFrivillig.dk Facebook > Projekt Frivillig Find og fasthold unge frivillige.
Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Uddannelse i sygefraværshåndtering
SUF - gevinstrealisering
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Strategi 2022 Stærkere Firmaidræt – Mere kollegamotion.
Fundraising i Propa Inspiration til en fremtid med flere indtægter til projekter og aktiviteter I udgaven af Propa Nyt vil.
Værktøj: Check dine relationer
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Pressestrategi for DUSJ

Den kommunikative udfordring Frygten for at det bare er endnu et projekt  Gallup viser potentialet – den interne analyse barriererne  Begrundet frygt baseret på tidligere erfaring  Forklarer det dårlige kendskab til mission, vision, strategi osv.  Forklarer manglende engagement – bemærk hvor få der besvarede analysen (32%)  Forvirring og manglende overblik: Hvad er min rolle, og hvad får jeg ud af det?  ”Hvor er den politiske opbakning?”  Lugter lidt af gennemsnitlig leverpostej – der er ikke rigtig noget, det slår ud…

Det påvirker pressestrategien  Har ét primært formål: At formidle konkret indhold og tiltag!  Pressestrategien skal hjælpe med at motivere – også politikere og embedsmænd!  Det sidste, vi har brug for, er endnu en varmluftsballon  Pressen skal bruges til at påvirke aktørerne, for det er med deres opbakning, at projektet står og falder  Absolut primært fokus: De sønderjyske medier, for det er dem, vi har brug for lige nu  Det nytter ikke at skabe masser af national opmærksomhed, hvis aktørerne ikke kan levere varen

Der findes kun én opskrift:  Do good – and show it!  Vi skal være konkrete, og vi skal være det NU!  Vi skal italesætte en succes

Det påvirker pressestrategien  En pressestrategi skal bakke op om den overordnede strategi – det er dens eksistensberettigelse  Men for nu har vi vendt processen en smule om – eller kører parallelforløb  Så husk: Pressestrategien er ikke statisk og vil løbende ændre sig – når og hvis strategien gør det

Kan I huske den her: Pressestrategien – kort fortalt Hvem skal du kommunikere til? Identifikation af målgrupper? Hvad skal du kommunikere? Identifikation af ”image drivere” / kernebudskaber Hvordan skal du kommunikere? Identifikation af kommunikationska naler og medier Hvornår skal du kommunikere hvad? Planlægning Hvad kan spænde ben? Identifikation af potentielle kriser

Sådan ser det ud lige nu nu Hvem skal du kommunikere til? Intern analyse efterlader ingen tvivl: Aktørerne og de interessenter, der påvirker aktørerne Hvad skal du kommunikere? Konkrete handlinger – det modsatte af varm luft. Vi skal kun kommunikere det, I reelt gør Hvordan skal du kommunikere? De lokale og regionale sønderjyske medier Hvornår skal du kommunikere hvad? Flow/kontinuitet – men kun i takt med konkret handling Hvad kan spænde ben? Varm luft : ”endnu et projekt” er den største reelle trussel

Så hvad gør vi helt konkret?

Offentliggørelse af fyrtårne  Vores første opgave bliver at formidle brandplatformens indhold  Lad os gøre det til en decideret presseevent: Dagen hvor vi løfter sløret for Sønderjyllands fremtid: Det skal Sønderjylland være kendt for!  Lad os tillade os at tænke, at dette rent faktisk er en meget vigtig begivenhed for vores fælles fremtid!  Deltagere: 4xborgmestre, 4xkommunaldirektører, styregruppe, advisory-board, aktørerne, meningsdannere – og den sønderjyske presse  Skal vise ejerskab og den politiske opbakning: De fire borgmestre stiller op sammen: Vi vil det her!  Korte indlæg: Platform og konkrete handlinger præsenteres  Fyrtårnene skal tænkes ind i både sted og forplejning: Naturskønt sted med særlig historie, sønderjyske smagsprøver osv.

Første værktøjs-historie  Værtsskab  Konkret handling: Det får aktørerne ud af værktøjet og e-learning, derfor gavner det os som fælles turistdestination  Det er aktøren, der fortæller om fordele og gevinster – evt. lade fire aktører, en fra hver kommune, udtale sig sammen  I, eksperterne, skaber og formidler sammenhængskræften i projektet: Derfor skal vi være bedre værter – hvad har det af betydning?  Nøgle-interessent, f.eks. borgmester, fortæller generelt om projektets vigtighed – en historie, vi i fremtiden kommer til at gentage mange gange!

Anden værktøjs-historie  Gastronomi-event  Foromtale op til begivenheden: Hvorfor, hvem og hvordan?  Hvad er sønderjysk fødevarekultur?  Pressedeltagelse i selve eventen  Pressemateriale til ikke deltagende medier

Tredje værktøjs-historie  Booking-platform  Samme opskrift: Aktørerne fortæller om udbyttet, I forklarer sammenhængen, og politikerne bakker op!  Hvad kan booking platformen?  Hvad betyder den for den enkelte aktør?  Hvad betyder den for Sønderjylland som fælles destination?  Hvorfor skal Sønderjylland være én fælles turistdestination

Værdi- og brandhistorie  Skal styrke opfattelsen af succes og af, at vi i Sønderjylland er i gang med det helt rigtige  Fortæller samlet om ideer, visioner og perspektiver  Formidler de konkrete værktøjer, der allerede er sat i søen  Fortæller om den enorme opbakning fra alle steder i de fire kommuner  Ekstern ekspert i turisme, fremtidsforskning eller noget nært beslægtet vurderer, at den sønderjyske DMO er genial og det eneste rigtige at gøre – at øjnene i øjeblikket og med stor interesse rettes mod Sønderjylland, hvor turismesektoren er ved at få noget unikt til at ske.

De løbende cases/stories  Når aktørerne finder sammen om f.eks. nye pakker  Gode historier, der genereres hos eller af aktørerne  Når der er interessante aktiviteter i netværksgrupperne  Når der er fællesarrangementer/begivenheder  Hvis der sker væsentlige organisatoriske eller strukturelle ændringer

Status-historien  Hvordan går det med Destinationsudvikling Sønderjylland?  Fremragende naturligvis – fordi…  Så og så mange aktører bakker op  De og de successer er blevet skabt  Status på de konkrete tiltag  Netop nu er vi i gang med…  Næste skridt er…

Og så er der alt det, der egentlig ikke har noget med pressestrategien at gøre…

Intern kommunikation  Pressestrategien er på nuværende tidspunkt ikke interessant for aktørerne  Pressestrategien skal nemlig lige nu alene handle om at påvirke dem  I står over for en intern kommunikationsudfordring af de store  Derfor vil Lindén Kommunikation bistå sekretariatet med udformningen af en konkret intern kommunikationsstrategi – der samtidig bakker op om den eksterne  Det er afgørende at vælge de rette kommunikationskanaler – for hvad hjælper et nyhedsbrev, hvis ingen læser det – eller en facebook gruppe, hvis ingen bruger den?

Interessentinvolvering  Er der lavt hængende frugter, vi kan tilbyde aktørerne?  De ti netværksgrupper er et ideelt forum  Som en del af den interne kommunikationsstrategi skal vi skabe involvering og udbytte for de 10 grupper.  Hvad er interessant for dem hver især – og hvad er fællesnævnerne?  Netværk for Sønderjyske Campingpladser  Netværk for Sønderjyske Hostels, Moteller og Hoteller  Netværk for Sønderjyske Attraktioner  Netværk for Kultur og Historie  Netværk for Sønderjyske Naturoplevelser (Vandring, cykling fiskeri og maritime oplevelser)  Netværk for Sønderjysk Gastronomi  Netværk for Sønderjysk Shopping  Netværk for Sønderjyske kunstnere  Netværk for kommunalt/privat samarbejde i den Sønderjyske turismesektor  Netværk for Formidling, Marketing og Branding

Skræddersyede kommunikationsworkshops  Møde med hver af de 10 grupper – i teorien bærer de hver især på minimum én god historie om konkret samarbejde  Men de kan f.eks. også klædes på til selv at kommunikere  Hvad er jeres særlige kommunikative udfordringer?  Hands on: Hvad skal der til for, at den landsdækkende presse interesserer sig for en begivenhed/event – hvornår er du interessant for pressen?  Hvornår er f.eks. en oplevelsespakke en god historie?  Hvordan skaber du dialog med pressen?

At tænke i sammenhænge  Hvad nu, hvis vi bad hver aktør udpege sine ti favorit-steder/must see’s  F.eks. kombineret med produktkendskabsture: Bevidsthed og kendskab hos aktøren  Statistikken er en sjov/interessant pressehistorie  Kunne aktøren via DMO’ens hjemmeside genere sin egen ”mini-brochure” til gæsten over aktørens Top 10 seværdigheder?  Eller andet fleksibelt materiale tilpasset gæstens interesser – f.eks. Top fem restauranter, de skønneste steder, de bedste strande, de bedste tips når du grænsehandler osv.

Det store billede

Nov Sep Aktivitet OktAug Dec Værktøj 2 Værktøj 3 Brand historie Statushistorie Løbende PR Værktøj 1 Intern kommunikation Netværksgrupper Intern strategi MajJunJul Lancering Fyrtårne