9. december Optimering af produktionsprocesser Ledelsessystemer som et nyttigt værktøj i optimeringsprocesserne Konsulent Christian Hvingel for/Glaesel HSEQ Management ApS
udgangspunkt i ISO 9001/2008 – Standarden opfordrer til at have et procesorienteret kvalitetsstyringssystem. – Præsentation af et procesbaseret kvalitetsstyringssystem. 9. december Procesorientering
Demings Cirkel 9. december PlanDoCheckActPlanDoLearnAct
Grundprincipper for Kvalitetsledelse 1. Kundefokus 2. Lederskab 3. Involvering af medarbejdere 4. Procesorientering 5. Systemorienteret ledelse 6. Løbende forbedring 7. Faktabaseret beslutningstagning 8. Gensidigt fordelagtige leverandørrelationer 9. december 20144
Kunden i fokus 9. december Relation mellem virksomhed og kunder
Lederskab Ledelse skaber enighed om mål og retning i virksomheden. De bør skabe og fastholde et internt miljø hvori medarbejdere kan involvere sig fuldt i at nå organisationens mål. 9. december 20146
Procesorientering Et ønsket resultat nås effektivt når ressourcer og aktiviteter styres som en proces uden at skele til de organisatoriske bindinger. Kendskabet til processerne og deres samspil er vigtigt i ledelsessystemsammenhæng men i særdeleshed i forbindelse med optimering af produktionsprocesser. Produktionsprocesser omfatter ikke kun selve produktionen, men også alle forudgående og efterfølgende opgaver i virksomheden. 9. december 20147
Løbende forbedring 9. december Løbende forbedring bør være en konstant aktivitet i virksomheden
9. december Ledelsens ansvar Styring af ressourcer Måling, analyse, forbedring Produkt Løbende forbedring af kvalitetsstyringssystemet Input Output Kunder Krav Tilfreds -hed Produkt- frembringelse Kunder Det procesbaserede kvalitetsstyringssystem
identificere de processer, der er nødvendige for kvalitetsstyringssystemet. bestemme rækkefølge og samspil mellem processerne. (fra 2015 – identificere risici) fastlægge kriterier for og metoder til at sikre effektiv funktion og styring af processerne. 9. december Procestankegangen
sikre tilgængeligheden af de ressourcer og informationer, der er nødvendige for at understøtte udførelsen og overvågningen af processerne. overvåge, måle og analysere processerne. igangsætte handlinger, der er nødvendige for at nå de planlagte resultater og forbedre processerne. 9. december