Www.glaesel-hseq.dk 9. december 20141 Optimering af produktionsprocesser Ledelsessystemer som et nyttigt værktøj i optimeringsprocesserne Konsulent Christian.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer

Advertisements

Charter for flere kvinder i ledelse
Mere potentiale – mindre fare En mulig opgave? Pia Gjellerup Centerleder.
Frivillige it-opgaver i lokalbestyrelsen og i distriktet.
Lønkommissionen Præsentation i Nationaløkonomisk Forening den 8. sept 2010 Niels Westergård-Nielsen,
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Værdistrømsanalyser.
Introduktion til værdistrømsanalyser
Produktion og Logistik
Cuneco – en del af bips.
Virksomheders Risk Management i juridisk kontekst
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Rådgiverseminar Schneider Electric Danmark A/S 1 Den globale specialist i energiovervågning video – inspiration - produkter.
27. Produktionsstyring Produktionsstyringens mål
Morten Vendelø7/2/20141 [Klubbens Bestyrelse] [4. marts 2010] Medlemsmøde i Sejlklubben Sundet om Klubudvikling.
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
POLITIK LEDELSESSYSTEM
Tele- og dataudbud 6 kommuner i Midt- og Vestjylland
CSI i forsvaret.
Knowledge Management E-BUSS Session 8, Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Interesse Vilje Hensigt Mål Kommissorium SOSU Netværket øst for Storebælt.
Fællesskab for kommunen som en attraktiv arbejdsplads Direktør Helle Bro Social og Arbejdsmarked Holstebro Kommune Januar 2012.
WorldIQ A/S - Technology Briefing
24. Kvalitet i forsyningskæden
Hvad er mål/resultat (output)?
Dødfødte kalve Data fra november |
Specifikke krav til virksomheder Hvordan kommer I i gang ?
1 Procesoperatøruddannelsen INNOVATION – Hvad er det ? OECD definerer innovation som implementeringen af et nyt eller væsentligt forbedret.
Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007.
Benchmarking | Benchmarking Virksomheds- analyse 1 Sammen- ligningstal Virksomheds- analyse 1 Sammen- ligningstal Virksomheds- analyse 2 Finans.
Struktur og processer Faseopdelt innovationsproces.
Ejerskifte fase 3.. Målgrupper efter Ejerskiftet Virksomheden der forsætter med nye ejere Virksomheden drives videre efter Going Concern konceptet, og.
Hvad er mål/resultat (output)?
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Quality Management Systems
Hvad siger landmændene i tilfredshedsundersøgelsen fra 2011?
Kvalitetsstyring og kortlægning efter jordforureningsloven ATV-møde 4. november 2009.
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Tablet med/uden overtræk
KVIK Kvalitet og evaluering Centre selvevaulerer Dec. inst. i gang Centre forbedrer Øget fokus på resultater og dokumentation Centre selvevaulerer.
Introduktion og behovsafdækning Fokus på problemer med medicin og medicinhåndtering i hverdagen Forslag til løsninger Fastlæggelse af læringsbehov.
Sven Allan Jensen as – Kbh. Landskabsmæssige interesser i regionale landbrugsstrategier Hvad er en regional landbrugsstrategi? Hvad kan den bruges til?
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Kaplan og Norton: The balanced scorecard
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Mission, vision og strategi.....det er DER – VI skal hen !
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
at få sund fornuft til sund adfærd….
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Hvad er værdien af ISO 9001? Og hvad er ændringerne i ISO 9001 og de øvrige ledelsesstandarder? Jesper Jerlang Standardiseringsdirektør.
NY ORGANISATIONSSTRATEGI Generalforsamling 23. marts.
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
September 2007 | IBM © 2005 IBM Corporation ITIL – hvad, hvem og hvorfor? Nina Berthou Process Delivery Manager for the Configuration Management Process.
Indsæt billede: Højreklik billedet og vælg ”skift billede”, eller slet billedet og klik på ikonet for at indsætte billede. Når du har indsat billede, højreklik.
Dedicated Analytical Solutions HVORFOR ER ISO 9001 VIGTIG FOR FOSS? Anders F. Liechti 3. november 2015.
Velkommen til Intern Surveyor Uddannelse Indledning Indhold: Hvorfor intern survey? Kursets formål & indhold Kursets form og materiale Lektion.
Procesorientering Indhold: Hvad er en proces? Procesorientering og effektiviteter Systemorientering Lektion 3.
Grundliggende principper
ERP og BPR.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Hvem og hvad bestemmer, hvad der udvikles?
Lektion 3 Procesorientering Indhold: Hvad er en proces?
[klik og indsæt kommunenavn]
Grundliggende principper
Cost & Schedule risiko analyser (CSRA)
Præsentationens transcript:

9. december Optimering af produktionsprocesser Ledelsessystemer som et nyttigt værktøj i optimeringsprocesserne Konsulent Christian Hvingel for/Glaesel HSEQ Management ApS

udgangspunkt i ISO 9001/2008 – Standarden opfordrer til at have et procesorienteret kvalitetsstyringssystem. – Præsentation af et procesbaseret kvalitetsstyringssystem. 9. december Procesorientering

Demings Cirkel 9. december PlanDoCheckActPlanDoLearnAct

Grundprincipper for Kvalitetsledelse 1. Kundefokus 2. Lederskab 3. Involvering af medarbejdere 4. Procesorientering 5. Systemorienteret ledelse 6. Løbende forbedring 7. Faktabaseret beslutningstagning 8. Gensidigt fordelagtige leverandørrelationer 9. december 20144

Kunden i fokus 9. december Relation mellem virksomhed og kunder

Lederskab Ledelse skaber enighed om mål og retning i virksomheden. De bør skabe og fastholde et internt miljø hvori medarbejdere kan involvere sig fuldt i at nå organisationens mål. 9. december 20146

Procesorientering Et ønsket resultat nås effektivt når ressourcer og aktiviteter styres som en proces uden at skele til de organisatoriske bindinger. Kendskabet til processerne og deres samspil er vigtigt i ledelsessystemsammenhæng men i særdeleshed i forbindelse med optimering af produktionsprocesser. Produktionsprocesser omfatter ikke kun selve produktionen, men også alle forudgående og efterfølgende opgaver i virksomheden. 9. december 20147

Løbende forbedring 9. december Løbende forbedring bør være en konstant aktivitet i virksomheden

9. december Ledelsens ansvar Styring af ressourcer Måling, analyse, forbedring Produkt Løbende forbedring af kvalitetsstyringssystemet Input Output Kunder Krav Tilfreds -hed Produkt- frembringelse Kunder Det procesbaserede kvalitetsstyringssystem

identificere de processer, der er nødvendige for kvalitetsstyringssystemet. bestemme rækkefølge og samspil mellem processerne. (fra 2015 – identificere risici) fastlægge kriterier for og metoder til at sikre effektiv funktion og styring af processerne. 9. december Procestankegangen

sikre tilgængeligheden af de ressourcer og informationer, der er nødvendige for at understøtte udførelsen og overvågningen af processerne. overvåge, måle og analysere processerne. igangsætte handlinger, der er nødvendige for at nå de planlagte resultater og forbedre processerne. 9. december