Peer learning i Ortopædkirurgisk afdeling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Når uddannelse, udvikling og god sygepleje går hånd i hånd.
Cooperative learning på SOSU Nord, Vendsyssel
Ny uddannelse profil på Ortopædkirurgisk afdeling Hospitalsenheden Horsens.
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Kan bedømmelse være formativ?
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
Målrettet læring Introkursus i almen medicin
Interprofessionel læring og samarbejde – Uddannelse af facilitatorer
Udvikling og kvalitets sikring af sygeplejen i praksis
Udd. Ansvarlig Sygepl. Anette L. Spanggaard og Sygepl. Susanne Jessen
Tværfagligt Klinisk Studieafsnit Læring af, med og om hinanden
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Erhvervsfaglige kompetencer
Vestegnsprojektet Forebyggelsespuljens temadag 4. oktober 2012
”Du skulle jo gerne ville være derhjemme” Ansvarlighed som nøglen til patientinddragelse Mari Holen Post.doc. ved Center for sundhedsfremmeforskning, RUC.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Kompetanseutvikling av voksenlæreren 1 Nye tanker gjennom erfaringsdeling og gjensidig inspirasjon.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Vejledningsforløb med læringskontrakt
EPJ i Region Nordjylland
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Tine Nielsen, CBS Learning Lab
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Forskningsperspektiver på læremidler
Susan Munch Simonsen Uddannelsesansvarlig sygeplejerske, MdE
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
Kompetent til at støtte livet med kræft
Det almene gymnasium: informationskompetence i samarbejde mellem elev-lærer- bibliotekar Knud Holch Andersen, Thisted Gymnasium & HF.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Indvielse af Center for Kliniske Retningslinier
Institut for uddannelse og pædagogik (IUP) Aarhus Universitet
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
’Jeg sætter ord på og udvikler mig’
Social- og Sundhedsskolen, Esbjerg Sundhed & Omsorg, Esbjerg kommune
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Nefrologisk efteruddannelse – et regionalt samarbejde Hvordan ser vi et udbytte i.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Lærer-møde April 19, 2007 Dias 1 I.G. Bearden, Niels Bohr Institute ICT og aktivering i undervisning Ian G. Bearden, Prof. MSO Niels Bohr Institutet.
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Litterært makerspace.
The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
Uddannelsespolitik set i et kommunalt perspektiv
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Kompetenceudvikling ved HEV Hvordan ser vi fremtiden DSFR møde den 13. september 2013.
Kursusintroduktion Elektronisk Patient Journal?. Kursusbeskrivelsen – formål: Viden om informationssystemer på hospitaler/sygehuse – specielt billeddannende.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Uddannelsen i almen medicin Introkursus i almen medicin Region Sjælland, 10. maj 2010 Gunver Lillevang.
Misbrugsgruppe på sengeafsnit S1/32 i Psykiatrien Syd Baggrund og opstart Gruppen i praksis Udsagn Effekt, udfordringer og udvikling Spørgsmål Misbrugskonsulent.
Om begrebet kvalitet Institut for Matematiske Fags undervisningsdage, Sandbjerg, maj 2006 Torben K. Jensen,
Nordiatrans 42nd Congress Charlotte Nielsen RN, MSc Nefrologisk afdeling Odense Universitetshospital, Danmark Implementering af en patientinddragende indlæggelsessamtale.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
Begrebskort Hvad er det ? Hvad kan det bruges til ? Hvordan laves det ? Clienten Serveren 1Cmap-projektet under NIL 2009 Oprindelig ppt. v. Mette Vedelsby.
LIVSPARAT. LIVSPARAT har 3 hovedformål NR 1 At give eleverne redskaber og læring, der hjælper dem i deres personlige udvikling, så det smitter positivt.
Evaluerings ansættelser - Erfaringer fra en akutafdeling.
Det 3. læringsrum O Det 3. læringsrum: Hvordan kan virkeligheden indgå i Fysioterapeutuddannelsen? O Hvad vil vi gerne undersøge? Hvilket læringspotentiale.
Driverdiagram – Sikkert patientflow – Øget patientsikkerhed ved indlæggelse og udskrivelse – Patienter indlagt > 48 timer udskrives før kl. 12 Ortopædkirurgisk.
Uddannelseansvarlige
Interprofessionelle, tværsektorielle studieforløb, hvor patient-/ borgerforløbet er det bærende princip - ”InterTværs” På engelsk: InBetween
Status på medicinhåndtering Oplæggets omdrejningspunkter
John Hattie.
Skolepraktikinformation
Kvalitet i uddannelsen
Projekt: Koncept til formidling
Udskrivelsesprocessen - undervisning af patienter og pårørende.
Kickoff praktik 3 - dag 3 At modtage og vejlede elever på avanceret niveau på social- og sundhedsassistentuddannelsen Uddannelse / Sundheds- og Omsorgsforvaltningen.
Uddannelsespladser – hvad styrer?
Præsentationens transcript:

Peer learning i Ortopædkirurgisk afdeling Kort præsentation af os ½ min Mål 2: Kvalitet "Læringsmiljøer skal være eksperimenterende og under konstant udvikling" Uddannelseskonference Nationalmuseet d. 9. nov. 2012 Klinisk uddannelsesansvarlig sygeplejerske Anja Reinholt og klinisk vejleder Maj-Britt Haugsted

Ortopædkirurgisk afdeling Ortopædkirurgisk sengeafsnit Ortopædkirurgisk klinik 1 Uddannelsessøgende Sygeplejestuderende modul 1, 2, 4, (5), 11, 12 Social- og sundhedsassistentelever 1. praktik Redderelever Radiografstuderende Maj-Britt 1 minut

Definition på peer learning ”...the use of teaching and learning strategies in which students learn with and from each other without immediate intervention of a teacher” (Boud et al 2001) Anja: Fortælle om vurdering i fht. peer learning (jf. Boud) 2 min

Hvorfor peer learning? Øget tilgang af uddannelsessøgende uden tilsvarende tilgang af ressourcer Samarbejde fremfor konkurrence blandt uddannelssøgende Modner samarbejdsevne og kommunikative færdigheder Træne færdigheder i planlægning og koordinering Oplevelse af at have indflydelse på læring Øge refleksion Tør mere når vejleder ikke er tilstede – tør udforske ideer sammen (Boud et al 2001) Anja: Årsager til peer learning… Maj-Britt: Erfaringer med udd.søgendes samarbejde i studieunit Flere udd.søgende, færre vejlederressourcer Makkerparslæring – gode erfaringer med. Anja Skriftlig feedback på det at arbejde i makkerpar… 3 min

Udsagn fra uddannelsessøgende… ”Jeg kunne rigtig godt lide at være samme med andre; sygeplejestuderende, falck-redderelever og radiografstuderende – der har man hver sit fokus og lærer rigtig meget ad hinanden”. (Sosu-elev) ”…man skal sætte ord på de handlinger man gør og ved at gøre det reflekterer man også”. (Modul 12) ”Man når længere omkring hele patienten”. (Modul 12) ”Det styrker ens selvtillid og giver succesoplevelser”. (Modul 4) Maj-Britt: Læses op… 2 min

Processen indtil nu… SMTTE-modellen (Boye Andersen 2007, fig. 1) Actioncards i fht. vurdering Samarbejdsaftaler uddannelsessøgende imellem Evaluering 2 min. Anja SMTTE: Et redskab udviklet til pædagogiske udvikling i folkeskolen. Sammenhæng, mål, tegn, evaluering og tiltag skal gennemgås, drøftes og beskrives Actioncards: Beskriver forskellige vurderingstyper ud fra enten læringsudbytte eller generelt udbytte Anvendes af både vejleder og studerende samt studerende imellem – skal faciliteres af vejleder. Er endnu ikke gået målrettet i gang med dette. Samarbejdsaftaler: Da der i peer learning er fokus på samarbejde, beder vi de studerende ved klinikstart om at udarbejde samarbejdsaftaler ud fra nogle foruddefinerede spørgsmål, som de hver især skal svare på og derefter drøfte i fællesskab mhp. at uddrage et fælles værdisæt. Ligeledes anvendes samarbejdsaftalerne i forbindelse med en af vurderingsformerne: ? , hvor de studerende vurderer samarbejdet op imod samarbejdsaftalen. Evaluering: Evalueringen efter første periode med en mere målrettet anvendelse af peer learning er endnu ikke udført. Evalueringen er foreløbig begrænset til de dokumenterede tegn på peer learning, vi indledningsvist definerede i vejledergruppen. Dernæst forventer vi at indhente oplevelser fra de involverede studerende via interviews. Maj-Britt: Status er dog pt. at vi arbejder videre med tilgangen som en integreret del af uddannelsestilbuddet i Ortopædkirurgisk afdeling, da både vejledere og uddannelsessøgende udtrykker stor tilfredshed. Og desuden bliver uddannelsesopgaven fremadrettet ikke umiddelbart mindre, således er der et behov for fortsat at kunne sikre kvalitet i læring i den kliniske uddannelse, hvilket vi mener, ar peer learning bidrager til.

Klinisk uddannelsesansvarlig sygeplejerske Anja Reinholt Ortopædkirurgisk afdeling Gentofte Hospital Mail: anja.reinholt@regionh.dk Arbejdstlf.: 20 55 14 27 Klinisk vejleder Maj-Britt Haugsted Ortopædkirurgisk sengeafsnit Gentofte Hospital Mail: maj-britt.haugsted@regionh.dk