Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Interprofessionelle, tværsektorielle studieforløb, hvor patient-/ borgerforløbet er det bærende princip - ”InterTværs” På engelsk: InBetween www.auh.dk/intertvars.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Interprofessionelle, tværsektorielle studieforløb, hvor patient-/ borgerforløbet er det bærende princip - ”InterTværs” På engelsk: InBetween www.auh.dk/intertvars."— Præsentationens transcript:

1 Interprofessionelle, tværsektorielle studieforløb, hvor patient-/ borgerforløbet er det bærende princip - ”InterTværs” På engelsk: InBetween

2 Organisering af InterTværs
Styregruppe, Sygeplejefaglige chef Vibeke Krøll, AUH Uddannelseschef Bodil Primsø, VIA University College Leder af Ergoterapeutuddannelsen Line Folsgaard Pedersen, VIA University College Professor Torben Bæk Hansen, Aarhus Universitet Områdechef Marianne Resbo, Aarhus Kommune Oversygeplejerske Kirsten Rahbek, Afdeling G, AUH Ledende overlæge Else Marie Damsgaard, Afdeling G, AUH Ledende terapeut Dorte Nielsen, Afdeling G, AUH Faglig leder af grunduddannelsesområdet, Kirsten Bruun, A UH Flemming Jacobsen, Hospitalsenheden Vest Projektleder Tina Kramer, AUH Nu forankret i Forretningsudvalget Repræsentanter/leder fra alle fire organisationer + SOSU Aarhus Arbejdsgruppe Repræsentanter fra alle fire organisationer Sparringsgruppe på VIA University College Repræsentanter fra de involverede uddannelser Studieforløbet InterTværs opstod med afsæt i en idé som den daværende sygeplejefaglig direktør på AUH Vibeke Krøll og den daværende prodekan på Aarhus Universitet Berit Eika fik i foråret 2012 – en idé som tydeligt var inspireret af, at uddannelses relateret til patientforløb fordrer mulighed for både at samarbejde med andre professioner og følge forløb både indenfor og på tværs af sektorer. Derfor blev der etableret et samarbejde mellem AUH, Aarhus Kommune, VIA University College (sundhed) og Aarhus Universitetet for at udfolde ideen – udvikle studieforløbet InterTværs. Studieforløbet har været afviklet siden 2013 – hvor projektet det sidste 2 år har haft karakter af at være et implementeringsprojekt. Styregruppen Har fra starten været et projekt, som er blevet vægtet højt. Medlemmer fra alle fire organisationer – AUH/Aarhus Universitets Hospital, Aarhus Kommune, VIA University College og Aarhus Universitet Forretningsudvalget Dorthe Foged, Faglig leder af HR uddannelses- og arbejdsmiljø. Lene Offersen, Områdecehf i Sundhed og Omsorg, Aarhus Kommune – varetager uddannelsesforløbene Jonna Frølich, Uddannelseschef hos VIA University College Maria Dyrhberg Rasmussen, Uddannelseschef på Aarhus Social- og Sundhedsskole??? Jesper Stentoft, Overlæge og Undervisende professor

3 Formål Udvikle en model
At styrke kompetencer for studerende på sundhedsuddannelserne i At samarbejde interprofessionelt, forløbsorienteret og tværsektorielt At samarbejde og kommunikere med patienter, pårørende og kollegaer indenfor og på tværs af sektorgrænsen

4 Studieforløbet, to uger Forår uge 9 +10, efterår uge 38+39
Første uge Tilknyttet et sengeafsnit på Aarhus Universitetshospital, Varetage behandling, pleje samt koordinere udskrivelse af en-to patienter under indlæggelsen Anden uge Tilknyttet en plejebolig i Aarhus Kommune eller andet relevant sted Varetage behandling og pleje, gerne af en for nylig udskreven borger Onsdag: interview den udskrevne patient fra AUH i eget hjem Torsdag: skrive synopsis Fredag: fremlæggelse af synopsis Daglige skriftlige refleksioner i logbog (fælles kommunikationsplatform, Trello)

5 IPLS Rammerne Vejledere/undervisere To dags kursus
Sparring i klinikken Studerende Facilitering to gange dagligt Fokus på at lære med, af og om hinanden Forudsætning at udvikle vejledere/undervisere til at kunne facilitere processerne. Der hvor dette virkelig kommer til udfoldelse er, når det anvendes i klinikken.

6 Status Deltagere Medicinstuderende eller introduktionslæge
Sygeplejestuderende modul 11 Fysioterapeutstuderende modul 9 Ergoterapeutstuderende modul 9 Diætiststuderende modul 9 og/eller 13 Bioanalytikerstuderende modul 13 Radiografstuderende modul 11 Social- og sundhedsassistentelever (med tre fag på ekspert niveau) 7 afsnit på Aarhus Universitetshospital 7 kommunale enheder eller lign. Elever på talentspor Ekspert niveau i følgende fag Det sammenhængende borger- og patientforløb Somatisk sygdom og sygepleje Sundhedsfremme, forebyggelse og rehabilitering

7 Udsagn fra studerende For øje får, hvor meget viden der er at hente i de andre professioner ”Man kan se det hele i lidt større perspektiv” ”Kommer 360 grader rundt om patienten” ”Hvis man arbejder godt sammen, så bliver man stærkere” ”Blevet mere skarp på min egen faglighed, hvem jeg er og hvad jeg kan” ”Vi ser på det samme udgangspunkt, men med forskellige briller/vinkler”. ”Arbejder sammen om at komme hen i mod patientens mål – i stedet for at arbejde i hver vores boble”. ”Alt kan næsten blive en arm – fået indsigt i patientens brug af armen” (Bioanalytikerstuderende) Eksemplet med Katrine Nielsen/ introduktionslæge (tre år) Efter at have været med i InterTværs, har jeg pludselig fået øje for, hvordan jeg kan bruge ergoterapeutens test, når jeg skal diagnosticere patienten. Eksemplet med Thomas/ ergoterapeutstuderende Efter at have mødt patienten i sit eget hjem opdagede jeg, at patienten jeg passede på hospitalet faktisk var et virkelig menneske.

8 Vision Fremadrettet Medicinstudiet, Aarhus Universitet
Klinisk valgmodul på 9. semester Varighed på 4 uger – heraf InterTværs i to uger. VIA University College i Aarhus Fra efterår 2017 Valgfrit element Sygeplejerskeuddannelsen: 7. semester Bioanalytikeruddannelsen: 6. semester Fysioterapeutuddannelsen: 7. semester Ergoterapeutuddannelsen: 7. semester Radiografuddannelsen: 7. semester (UCN) Diætistuddannelsen: 7. semester Varighed på 6 uger – heraf InterTværs i to uger

9 Følgeforskning Tilknyttet to erhvervs Ph.d.er
Professionslæring versus interprofessionslæring - en forskningsbaseret evaluering af innovation og et interprofessionelt tværsektorielt undervisningskoncept i professionsuddannelser Med fokus på kliniske vejlederes kompetenceprofil - feltforskning i interprofessionelle og tværsektorielle koncepter for sundhedsuddannelserne Forskningsmæssigt er projektet højt prioriteret – tilknyttet to erhvervs Ph.d.er (indikerer at innovationsfonden har givet mange penge til dette). Professionslæring versus interprofessionslæring - en forskningsbaseret evaluering af innovation og et interprofessionelt tværsektorielt undervisningskoncept i professionsuddannelser”. Forventes at være færdig januar Cathrine Sand, Lektor på VIA ”Med fokus på kliniske vejlederes kompetenceprofil - feltforskning i interprofessionelle og tværsektorielle koncepter for sundhedsuddannelserne”. Forventes at være færdig februar Tina Kramer, tidl. projektleder

10 Spørgsmål Karin R. Laugesen Uddannelsesansvarlig sygeplejerske
Implementeringsleder for studieforløbet InterTværs Mail:


Download ppt "Interprofessionelle, tværsektorielle studieforløb, hvor patient-/ borgerforløbet er det bærende princip - ”InterTværs” På engelsk: InBetween www.auh.dk/intertvars."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google