Vejledning på modul 5 med udgangspunkt i en forestilling om vejledningsgenre.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klasserummets dynamik og psykologi – samspil og dialog i læringsrummet
Advertisements

Blended learning – hvordan?
Fra formel til funktionel undervisning
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Evalueringspolitik Bornholms Vækstforum 24. september 2012.
Semiotik, Lingvistik og sprogbrug
Introduktion til Sprogpakken
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Informationsforvaltning
Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Udvikling af videnfællesskaber i en uddannelsesinstitution.
Jeg støtter barnet ved:
Lærerprofessionen - en definition.
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning
for elever i komplicerede læringssituationer DPU, Aarhus Universitet
Specialepaneldebat 28. oktober 2010
Sygeplejerskeuddannelsen
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
Midtvejsstatus for pilotprojektet LP-modellen i det kommunale dagtilbud Octavia, Roskilde 14.september 2010 kl Pia Guttorm & Ole Hansen.
Kulturteori og videns- og oplevelsessamfundets kulturinstitutioner Præsentation d Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
Lene Tortzen Bager og Tine Wirenfeldt Jensen
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
Fagenes samspil november 2009
Hvad er læring? Redegørelse for læringssyn og dettes betydning for genstandsfeltet: Mennesker med ADHD.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Internationalisering på det danske arbejdsmarked Konsulent Heidi Ås.
Uden mål, ingen plan. Uden plan, ingen Rehabilitering. Serviceskift i et rehabiliteringsperspektiv.
INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET Den internationale forskning Om strategier, der styrker relationen mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelser.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Fællesskaber for Alle Forældres betydning for børns
Problemformulering Indeholder:
Fælles vejlederdag 7. juni Indtil nu! 24. – 28. januar 2011: Besøg i Skotland. 24. marts 2011: Fyraftensmøde – inspiration. 8. – 9. august 2011:
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
Vejen til en beslutning Tilbygning eller ny skole? Er det muligt at gøre gamle bygninger bæredygtige? Lokalisering i by eller på landet?
Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007.
Tidsplan for eksamen 40s umd
- et udviklings- og dialogværktøj
Uddannelsesparathed som målestok for skolens resultater EVA’s repræsentantskab 24. januar Klaus Majgaard.
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Vejledning til oprettelse af CV
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Sygeplejersken Vi er modul 5 studerende og går på Via University College i Silkeborg. I vores klasse er vi 40 piger og 2 drenge.
Modersmålsgruppen Klassematch A, B og C Tværgående temaer Almendidaktiske vurderinger.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
BA International Erhvervskommunikation Sproglig teori og metode (IV)
Sygepleje og fagidentitet
3) Sprog og diskursfællesskab
INTERNATIONAL STRATEGI FOR RANDERSGADES SKOLE KØBENHAVNS KOMMUNES INTERNATIONALE PROFILSKOLE V. INTERNATIONAL KOORDINATOR, SIMON ASTRUP
Det her talent foregår i nærheden af mig…
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Vejledning og undervisning UUV har som forsøg undervist i 6 moduler udviklet til Uddannelse og Job. I alt 46 lektioner, heraf fire lektioner som forlagt.
HÅNDVÆRK & DESIGN - et nyt fag. DESIGN I DIALOG MED STEDET På denne workshop skal vi arbejde med, hvordan man i dialog med et udvalgt sted og andre dogmer,
Differentiering og motivation
Bachelorprojektvejledning?
Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen
Tidlig sprogstart i skolen- oplæg ved bogreception d. 14./
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Vejledning på modul 5 med udgangspunkt i en forestilling om vejledningsgenre

Modul 5 Modul 5, sundhed, 21. februar 2012 lektor, ph.d. Birte Kaiser2

SFL’s 4 grundlæggende antagelser SLF står for ’Systemisk, Funktionel Lingvistik’ Sprogbrugen er funktionel og formålet er at kommunikere socialt Sproget er semantisk og skal skabe og rumme betydning Sprogbrugen er kontekstuel og påvirkes af de kulturelle og sociale omgivelser Sprogbrug er en semiotisk proces som består af en mængde valg, der bygger på og udtrykker menneskelig erfaring Modul 5, sundhed, 21. februar 2012lektor, ph.d. Birte Kaiser3

Vejlederens stilladsering 1. Rekruttering 2. Reducering af frihedsgrader 3. Retningsfastholdelse 4. Markering af kritiske træk 5. Frustrationskontrol 6. Demonstration Modul 5, sundhed, 21. februar 2012 lektor, ph.d. Birte Kaiser4

Lærings cirklen Modul 5, sundhed, 21. februar 2012lektor, ph.d. Birte Kaiser5

Forskellige genrer Modul 5, sundhed, 21. februar 2012 lektor, ph.d. Birte Kaiser6 Vækst-udvikling Færdighed Kulturarv kritisk sprogfærdighed feltet, aktiviteter, emner, relationer, semiotiske funktioner