Jonstrupvang-Bebyggelsen Marina Lindehøj Hansen, ergoterapeut.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialogdag, socialt netværk Livshistorie
Advertisements

Trivsel - et fokusområde
Hjerterum og opsøgende funktion
Et stykke med sødt, surt og skørt... - botilbuddet Stefanshjemmet evaluerer deres udbytte af projekt Implementering af Teknologi (IAT) 2011.
Set i forældreperspektiv
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT Legende Innovation Evaluering v. Ulla Kellermann.
Informationsmøde på Lindebjergskolen
Der er ingen programmer Det tager alt for lang tid at blive logget på
Længst muligt i eget liv på plejecentre
Anne K. Lützhøft Projektkoordinator i Thisted Kommune Fysioterapeut på Trænings- og Rehabiliteringsafdelingen.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Understøttende sprogstrategier & Samtaler i hverdagen
Modul 1 - Processer.
Temadag 16. august 2010 Projekt ”Sæt viden i bevægelse”
Voldsforebyggelse regionspsykiatrien Vest
Nybyggeri og arbejdsmiljø
Introduktion til Sprogpakken
Selvejende institutioner i Danmark
Ændring i lov pr Uddannelse Kompetenceplan Årlig drøftelse
Vold - et fælles anliggende
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Grundkursus Politisk indflydelse. Grundkursus Politisk indflydelse.
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
1 Sundhedsprojektet. 2 Sundhedsprojekt •Projektansøgning 2006 udarbejdet i samarbejde med CVU 2.8mio. fra Familieministeriets pulje til kvalitetsudvikling.
Fælles forældremøde Thurø
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
Tilfredshedsundersøgelse
1 Social Networks En kommunikationsoversigt til mennesker med komplekse kommunikationsbehov og deres kommunikationspartnere Sarah W. Blackston, Ph.D Mary.
At kunne sige det, jeg gerne vil sige Til den jeg gerne vil sige det til Når jeg har lyst til at sige det.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Befolkning: ● Randers kommune indbyggere ● Omegnskommunerne indbyggere: – Mariager – Purhus – Langå – Hadsten –
Arbejdsevneafklaring på AU-Centret i Holstebro Dorte Frejo Rasmussen, ergoterapeut og jobkonsulent Vita Hagelskjær, afdelingsleder Dorte.
Alle børn er alles ansvar
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Kommunikation og medbestemmelse. Ole Futtrup Kjær Salgschef/Pædagog.
Udredning af beboernes kommunikation Til brug i kommunikationsdelen i beboerens handleplan.
Kunsten at ændre vaner Hvorfor er det så svært at ændre vaner?
ICF Rønnegården i Gørløse i Nordsjælland.
Komplekse kommunikationsløsninger - En udfordring for alle IKT messen 2014 Hotel Nyborg Strand Dorte Sylvest Aggerlin.
Martin Sandø Servicestyrelsen
Unge-støttecenter Lemvig ungdomsgård.
Modul E Implementering og evaluering. Indhold Læringssættet Undervisning i egen afdeling Implementering Jeres opgave.
Workshop: Brobygning og integration på praksis og metodeniveau Marianne Melau, tidligere leder af OPUS; ph.d.stud., Psykiatrisk Center København.
Udviklingen i Nalunnguarfiup Atuarfia Nalunnguarfiup Atuarfia Atuarfimmik inerisaaneq QANOQ ? SOOQ ? KIMUT ? KIKKUT ? Skoleudvikling HVORDAN? HVORFOR ?
Handlings- plan x Hvordan kan centralbiblioteket understøtte initiativerne? Bibliotekernes fremtid Værdi for samfundet Tid Handlings- plan x Handlings-
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
INSPIRATION TIL MULIGE FOKUSPUNKTER BORGERORGANISATIONTEKNOLOGIØKONOMI MålgruppePersonaleFunktionImplementering Behov Ønsker Motivation Funktionsevne.
Tema 2 Præsentation af kommunen og dens tilbud Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Den koordinerede ungeindsats
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Det sammenhængende børneliv
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 2.2 – Ressourcer og begrænsninger i et læringsperspektiv.
LP på CPH WEST Læringsmiljø – og pædagogisk analyse Symposium for forskere og fagfolk Fastholdelseskaravanen Der er blandt undervisere på erhvervsskoler.
Ortopædkirurgisk afdeling Slagelse Sygehus Overlæge Anders Kunov.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Implementering af rehabiliteringsindsatsen.
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
Antimobbestrategier for Langhøjskolen. Ved mobning forstår vi: Mobning er groft, verbalt drilleri og/eller fysisk vold, som foregår over længere tid.
Forældrenetværk i Stampe. Hvem er Stampe? Hvorfor lave forældrenetværksgrupper Kort oplæg om forældrenetværksuddannelsen Leg med spørgsmål Netværksmøderne.
Ledelsens betydning for at lykkes!
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
INSPIRATION TIL MULIGE FOKUSPUNKTER
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Velkommen til fagligt samspil
Inspirationsworkshop med fokus på
Strategiske pejlemærker
Præsentationens transcript:

Jonstrupvang-Bebyggelsen Marina Lindehøj Hansen, ergoterapeut

Præsentation af Jonstrupvang  Pædagogisk botilbud  Voksne over 18 år, fortrinsvis CP  7 grupper  Svære fysiske handicaps  Påvirket kognitiv formåen  Stort fokus på kommunikation

Talemaskinens indhold processen frem til et dækkende ordforråd  Starten influeres af: Grad af kommunikation Kendskab til vigtige emner Emner der medføre frustrationer? Andre kommunikationshjælpemidler  Maslows behovspyramide

 Omgivelsernes betydning Hullerne stod tydeligt frem Rette forudsætninger/kunstige forudsætninger Personer omkring beboeren skal være med for at kunne støtte op om kommunikationen

Hvordan sikre vi det lever videre?  Forskellige planer: Kontaktperson Tværfaglige møder Kommunikationsgruppen Kompetenceplan

Kontaktperson  Kontaktpersonen på JV er rådgiver og vejleder i alle forhold omkring beboeren. Er tovholder for planlægning af aktiviteter så dagligdagen fungerer. Sørger for at de opstillede mål i handleplanen bliver nået.

Kontaktperson (kp)  Kendskab til kommunikationshjælpemidlet for at kunne støtte og udvikle  Ændring af vaner fra ja/nej spørgsmål til åbne spørgsmål  Vigtigt at inddrage da: Kp sørger for at bb får hjælpemidlet med sig Støtter og hjælper Hvor slår indholdet ikke til Hjælpemidlet er et supplement

Tværfaglige møder  Samling af alt fast personale hørende til storgruppen (lederen, pædagoger, sosu’er, fysioterapeut og ergoterapeut) Hver 6. uge Forum for videregivelse af informationer

Kommunikationsgruppen  Overordnet formål: Sikre at alle beboere har mulighed for at kommunikere når de har lyst

Kompetenceplanen  Forskellige emner sat i forbindelse med CP  CP og kommunikation Alternative muligheder for udstyr Guidelines for god kommunikation