N YE ELEVTYPER – FOKUS PÅ TYDELIGHED, ANERKENDELSE OG STUDIEKOMPETENCE.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Advertisements

Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
HTX – teknisk gymnasium
Optagelseskrav på hf Afsluttet 10. klasse og direkte på hf
STUDIERETNINGSTONING PILOTPROJEKT DISPOSITION  Indledende kommentarer  Rammerne for pilotprojektet  Det PR skal høres om  Eksempel på en.
Velkommen til Handelsgymnasiet hhx
Sigrid .
HHX – HANDELSGYMNASIET IKAST
Skolereform august 2014………………
Værkstedet En del af inklusions- og trivselsindsatsen på Kærbyskolen og
Odder Gymnasium KLAR-PARAT-STUDIERETNING. Mål med Klar-Parat-Studieretning • På Odder Gymnasium udvikler vi stærke studieretninger via delt lederskab.
Fra undervisningsevaluering til skolens kvalitetsarbejde
NGG-INFO 1.
Rammeforsøg på TEC-HTX Studietid Formål At skabe større sammenhæng mellem uddannelsestid og elevtid At øge lærertilstedeværelsen sammen med eleverne At.
Observation af din/andres undervisning –
Internationalisering er en naturlig del af studieretningsfagene engelsk, fransk og samfundsfag, da der stiftes bekendtskab med sprog, samfundsforhold.
HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK "Udvikling af elevernes almene studiekompetencer gennem formativ evaluering". Mentorordning på 1. årgang.
Velkommen Til Klassemødet i 1x.
Hvordan søger man om optagelse?
Religion på B-niveau Christina Egholm.
Program i salen Kl (Klasse A,B,C,D,E,F) Kl (Klasse G,H,I,J,K,L,M) Skoleårets fokuspunkter Fravær Lejrskole Til-/framelding af fag.
Øget fokus på differen- tierede CL struktureres anvendelighed i forhold til en generel kønsspecifik indlæringsproblematik Nye arbejdsmetoder/nyt værktøj.
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
FREDERICIA GYMNASIUM OG HF KULT-FAGET CHRISTINA SPANGGAARD, SEPT. 2011
Stikord vedr. workshop II: ”Sprog bygger bro” Projektet "Sprog Bygger Bro" er et 3-årigt brobygningsprojekt, som er finansieret af Region Midt, og som.
SIP 3 Når hele skolen er med: KLAR-PARAT-STUDIERETNING
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Fagdidaktisk kursus i biologi
Skanderborg-Odder Center for Uddannelse. Incitament til at søge Hold Fast midler:  Lektiecafé sidst på dagen virker ikke så optimalt: elever udebliver/er.
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
N ETVÆRKSARBEJDE, MED FOKUS PÅ EVALUERING OG PROGRESSION I ENGELSKFAGET. Et samarbejde mellem Odder, Faaborg og Nørresundby.
Åse Bille Jensen Uddannet Odense seminarium 1992 Åløkkeskolen 1993
Midtvejskonference på Campus Roskilde UCSJ Onsdag d. 20. marts 2013 Lisbeth Kjæreby Pedersen Susanne Petersen Mogens Ellebæk.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
Stilladsering af det skriftlige arbejde i samfundsfag
Projekt HfO Obligatorisk skemalagt lektie- og opgaveværksted for 1. hf elever.
STX og idræt. Naturvidenskabelige: Matematik A, Fysik A, Kemi A, Biologi A og Bioteknologi A, Dansk A, Historie A andre kulturfag Samfundsvidenskabelige:
Kort referat – Greve Gymnasium. Greves eget oplæg Velfungerende stor gymnasieskole – stx dominans (33 stx / 4 hf) – ca 10^3 elever Stx tilrettelagt efter.
Skanderborg-Odder Center for Uddannelse.  Baggrund for at søge Hold Fast midler  Hold Fast – introduktion  Hold Fast – introduktion: elevkommentarer.
Præsentation af resultater DUR/Almen didaktik 2013/14 på Roskilde Katedralskole Ved Thomas Axelsen adjunkt i historie og samfundsfag.
Velkommen til infoaften om de gymnasiale uddannelser Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland.
Fastholdelse i HF Strategier og erfaringer. 95%-målsætningen og HF HF-kurserne har forskellig forudsætninger HF-eleverne har forskellige forudsætninger.
Hovedudfordringer Fravær og frafald er en hovedpine. ”Second chance-kursister” er ofte utrænede i forhold til god skolegang, døjer med mistrivsel osv.
Fokusgruppeinterview med lektieintegreret hf PANG.
Digital Didaktisk Design
Studieområdet på hhx Præsentation af EVA’s følgeprojekt vedr. studieområdet på hhx og htx og almen studieforberedelse på stx Konference om Studieretningsprojektet.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Greve Gymnasium Skemalagt elevtid Forsøg med start i skoleåret Forsøget omfatter hele skolen: -Alle fag med skriftlig dimension -Alle lærere og.
Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Mål med projektet  - at eleverne i høj grad får den bekendtgørelsesfastsatte.
Niveauer i ungdomsuddannelserne  A – Gymnasialt niveau ( 3 år )  B - Gymnasialt niveau ( 2 år )  C - Gymnasialt niveau ( 1 år ) / EUD  D - EUD-fag.
 Optagelsesvilkår - en helhedsvurdering; parathedsvurdering og 5  Færre studieretninger (18 på stx og htx og 13 på hhx)  Grundforløbet intensiveres.
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Velkommen til introduktionsmøde
STØVRING GYMNASIUM Studieretningsønske 2017.
KLF’s medlemsundersøgelse 2017
Det frie Gymnasium.
Hvad kan vi tilbyde? Vejledning
Elevernes evaluering af grundforløbet
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Besøg i praksis Efterår 17.
Velkommen til Teknisk Gymnasium Hillerød
Optagelseskrav Stx, hhx, htx, hf & eud Fra foråret 2019
SOSU NORD, praktikken og elevplan
Dialogmøde Engelsk B, HTX – vejledende opgavesæt
Selvevaluering og opfølgningsplan
Præsentationens transcript:

N YE ELEVTYPER – FOKUS PÅ TYDELIGHED, ANERKENDELSE OG STUDIEKOMPETENCE

Målgruppe: To elevmæssige fokuspunkter: -HF-elever og stx-elever med studieretninger typisk med engelsk, samfundsfag og psykologi (CL) -generelt niveaudelte klasser (arbejde med skriftlighed)

R ESULTATER I Idékatalog på tre niveauer: Ledelse Organisation Undervisning

R ESULTATER II Forbundet med fire fælles parametre: skriftlighed fastholdelse/fravær store opgaver eksplicitering af den faglige kode

T YDELIGHED Den røde tråd i idékataloget er at etablere TYDELIGHED for den nye elevtype, men pointen er i lige så høj grad, at man kun kan tilbyde denne tydelighed til eleverne, hvis der allerede er etableret tydelighed/eksplictering af praksis mellem de tre niveauer, der udgør en skole. (Skema)

A RBEJDSPROCES OG EVALUERING Forskellige forsøg med arbejdsredskaber indenfor CL og skriftlighed på de tre skoler – evaluering af arbejdsformernes anvendelighed ift. elevtypen Fokus på udvikling af arbejdsredskaber til idékataloget