Institutionel struktur og organisering Ulla Nistrup,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
God uddannelsesvejledning - Udvikling
Advertisements

Lovlig sagsbehandling
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Kvalitetskodeks for Realkompetence i Danmark DFS Forum for kompetencer den 7. september 2010 Nationalt Videncenter for Realkompetencevurderinger.
IKV i den politiske kontekst
Kvalitetssikret IKV og RKV i region Midtjylland
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Indgange til samt roller/ansvarsområder i forbindelse med RKV & IKV i AMU i VEU-centrene TUP 2012 Organisering VEU-centrene i Region Syddanmark VEST, FYN,
Realkompetence i NVR - Kvalitet, status og initiativer
Meritordninger på TURs område Er fastsat i uddannelsesbekendtgørelsen for indgangen transport og logistik. • 2.3. Elever, der har haft kørekort B i mindst.
Realkompetencevurdering i Danmark
Projektets highlights ved Ivar G. Frederiksen projektleder.
Dokumentationsmetoder
Velkommen til TUP12 Udviklingsseminar 6 26/
Indførelse af elektronisk 360°- evaluering af yngre læger
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
RKV-arbejdsgruppens rapport om anerkendelse af realkompetencer DFS’ realkompetenceforum januar 2012/RJ.
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Hvad er realkompetencevurdering?
Implementering af inkludering af børn i vanskeligheder indenfor adfærd, kontakt og trivsel på skolerne i Horsens Kommune.
Rekruttering og fastholdelse Projekt fra 2006 – 2010 Flere delprojekter omhandlende : Samarbejde Image Elevers læring Lederuddannelse Kompetenceudvikling.
Anbefaling til afklaring af arbejdet i LUU Forretningsorden og organisering af udvalgsarbejdet. Forventninger til samarbejde mellem udvalget og skole samt.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Arbejds- og Udviklingsgruppe Seminar 2
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
Planlægningsmodeller
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
KVALITETSSIKRET IKV OG RKV I REGION MIDTJYLLAND IKV konsulentseminar, Silkeborg 20. september 2013Ulla Nistrup1.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Kvalitet og etik i arbejdet med anerkendelse af realkompetencer
Landsbyggefonden – nye krav og procedurer
Obligatorisk selvvalgt opgave
Praktisk vejledning til Individuel Kompetencevurdering (IKV) i AMU Uddannelsesseminar på Koldingfjord – 26. august 2008 V. Mette Nørholm, Teknologisk Institut,
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Velkommen til Udviklingsdag 2 TUP Maj 2013.
”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” ”RKV i Region Midtjylland” Mandag den 24. november 2014.
Meritvejen til faglært status Betingelser Meritvejen er for voksne - alder mindst 25 år Der kræves mindst 4 års relevant erhvervserfaring inden for transport.
4. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 26.august 2010, Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Velkommen til konference: Samspillet om anerkendelse af realkompetencer Den 5. november 2012.
Sociale netværk og ledelsesmæssig opbakning Dialogdag d. 23. maj 2011.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Fokus på realkompetencer.
RKV-Seminardage 2010 KOMPETENCEmidt 4. seminardag d. 26. august: institutionel struktur og organisering Hvordan er arbejdet med IKV prioriteret, forankret.
Opsamling Screenings Session Miljøvurderingsdag 2014.
Udbredelse, barrierer og gældende praksis for anerkendelse af realkompetencer Den 12. marts 2009 Ulla Nistrup og Anne Lund NVR.
Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK 1 Håndtering af systemudvikling! Efterår 2000 Datalogi LCK.
UP 2U UP2U-forløb for frafaldstruede unge
Bilag 1. Forandringsteori TUP-projekt Én fælles VEU-center tilgang til IKV i AMU 1. Problembeskrivelse VEU-center Nords udbydere mangler en tværgående.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
Forløbsbeskrivelse for helhedsorienteret udredning Kontakt til borger Nej Figur forklaring » Ja Nej Hvem har del i borgerens forløb?
Projekt fra ufaglært til faglært. Work-shop Et samarbejde mellem Jobcenter Glostrup, Jobcenter Albertslund, CPH West og 3F, FOA og HK København.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Realkompetencevurdering Netværksmøde for teamledere 30.april 2014.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
Overgange ml. barn og voksen Borger 1 1 Borger henvender sig til kommunen om mulighed for hjælpemidler Deltagelse i.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Det nære Sundhedsvæsen de næste skridt
Erhvervsuddannelse for voksne - EUV
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
RKV arbejde på erhvervsskolerne og VUC
Præsentationens transcript:

Institutionel struktur og organisering Ulla Nistrup,

Individ afklaring/dok. Arbejdsplads afklaring/dok. Uddannelse på baggrund af anerkendte realkompetencer IKV/RKV processen Udvikling og uddannelse på baggrund anden vurdering og målestok Faser og processer Indledningsfasen m. bred afklaring & identificering IKV fasen med snæver dokumentation vurdering 3. sektor/ Fagforenings afklaring/dok Uddannelses-/ udviklingsfasen IKV

Fra lov til praksis Rammelov ikke detaljereguleret – Kvalitetsmåling: Årlige indberetninger, Ekstern evalueringer 2010 –Kvalitetskrav i processen: transparens, offentlige beskrivelser af proces, dokumentation af den enkeltes vurdering –Kvalitetskrav i vurderingen: pålidelige, troværdige vurderinger ved brug af hensigtsmæssige metoder. Ikke forringe uddannelsesniveauet Professionelt skøn –Støttet af fælles retningslinjer –Løbende udvikling og evaluering

Fra lov til praksis Gunstige institutionelle rammer og ledelsesmæssig opbakning Klare mål, fællesretningslinjer og konsensus om procedurer, roller, ansvar Plan for udvikling og kvalitetssikring Rammer for koordinering og udvikling af fælles praksis og samspil mellem professionelle aktører Kommunikation internt og eksternt Gennemsigtige (beskrevne) processer for brugerne Ildsjæle brænder ud…

Organisatorisk ramme om IKV Ressourcer Kompetencer og viden Holdninger i medarbejdergruppen Kommunikation – intern / ekstern Processer struktur – for brugere & medarbejdere UVM syring Bruger interesse Interessenter Samarbejdspartnere

Processer Ansøgning med dokumentation Afslag Vurdering Evt. Indkaldelse til testning Bevis Individuel testning Afsluttende vurdering BevisAfslag afslag Før evaluering

AktørHandlingHvornårRække følge DokumentationHenvisning VejlederSende brev med bekræftelse af modtagelsen af GVU-ansøgningen med forslag til dato for indledende samtale: Indenfor 1 uge 1 tion.dk/Forms/R0710.as px?id=23437 Lov nr. 488 af 31. maj 2000 VejlederOprette en GVU sag: Tage kopi af flg. blanketter: # Beskæftigelsesmæssig status # GVU uddannelsesbog A # GVU uddannelsesbog B Indenfor 2 uger 2 Skema: Beskæftigelsesmæssigske ma GVU uddannelsesbog A GVU uddannelsesbog B VejlederAfholde 1 møde med GVU-aspirantenIndenfor 4 uger 3 VejlederKontakte GVU-ansvarlig i relevante afdeling, aftale overleveringsmøde Indenfor 5 uger 4 VejlederIndkalde til 2. vejledningssamtale, hvor GVU-elev faglærer og vejleder er til stede # Her afklares dokumenteret merit # Her overvejes og aftales det videre afklaringsforløb i relevant afdeling Indenfor 6 uger 5 VejlederUdleverer skabelon til uddannelsesplan og uddannelsesforløb 6 GVU-faglærerIndlede kompetenceafklaringsforløbIndenfor 8 uger 7 GVU-faglærerUdarbejder resultat af kompetenceafklaringen som sendes til vejledningen Indenfor 10 uger (senest 2 uger efter kompetenceafklaringen) 8 Resultat af kompetenceafklaring skal tilgå vejledningen. Hvilke fag skal GVU kandidaten have. Forslag til uddannelsesforløb VejledningenUdarbejder uddannelsesplan og uddannelsesforløb og sender denne til vejledning 9 Uddannelsesplan Uddannelsesforløb VejledningenSender Uddannelsesplan til underskrift hos inspektøren 10 InspektørUnderskriver uddannelsesplan 11 VejlederSender GVU uddannelsesplan, forløb og beskæftigelsesmæssig status til elevsekretariat, relevant faglig udvalg og evt. virksomhed 12 Til GUV kandidat: Uddannelsesplan og forløbsplan Fagligt udvalg: Uddannelsesplan for GVU kandidat Elevadm. GVU plan / forløbsplan Beskæftigelsesmæssig status på elev

Procesbeskrivelser mv Køreplan for IKV på institution Vejledning i IKV praksis på institution Vejledninger til ansøgere på institutioner Vejledning til praksis for et uddannelses område ’Grønspættebog’ for VUC + materialedatabase GVU uddannelsesbog håndbog TUR’s praktisk vejledning ’certificering’ AMU – praktiske vejledninger

Kvalitetssikring Nationalt netværk inden for uddannelsesniveau Regionalt netværk blandt vejledere på samme uddannelsesområde IKV team på institution hvor de arbejder med at kvalificere og eksplicitere deres skøn i vurderingerne Teamprojekt med formulering af og procedurer for IKV og kriterier for vurdering (EUD/GVU/AMU indgang) Årligt IKV møder på institution

Professionalisering af IKV Institutionelt På tværs af institutioner På tværs af uddannelsesområder På tværs af fagområder I forhold til samarbejdspartnere og brugere