En indledende historie fra Økonomisk Institut – til skræk og advarsel.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Advertisements

10 Konkurrencesituation
En grundlæggende introduktion
Præferencer på markedet.
Tema 2: Om virksomhedens horisontale og vertikale grænser
Producentmarkedet (B-t-B) Kapitel 26
11 Produkt Oversigt Klassifikation af produkter Emballage
HHX - Lene Baake Afsætning 2012.
Analyse af eksterne og interne forhold
Afsætning 2012.
Praktisk segmentering
5 Strategi Oversigt Strategisk platform Idé og mål
Erhvervsøkonomi Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 10
9 Købsadfærd på konsumentmarkedet
Kapitel 6: Nye produkter.
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
14 Distribution Oversigt Opgaver i distributionskæden
Markedsvurdering.
Corporate Identity og Branding
Forretningsudvikling med IT
Nytænk din forretning med Blue Ocean Strategy
8 Segmentering og målgruppevalg
S O R - modellen Markedsførings- Stimuli (De fire P-er) Omverdenen
Afsætning grundforløb
7 Efterspørgselsforhold
Købsadfærd Købstyper.
Salg og service Dag 1.
Samfundsvidenskabelig metode
Markedskommunikation - del 1
AFSÆTNING A – Schønberg
AFSÆTNING B – Schønberg
Markedsanalysen i praksis.
Microsoft / Multidimensionel marketing til Small Business Fra multidimensionel segmentering til multidimensionel marketing - En analyse af SME markedet.
Martin Klitskov, Niclas Kønig, Frederik Thomsen og Rikke Nors
Kap 10 Målgrupper Kapitel 10.
3.Virksomhedens afsætningsforhold
Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 9
Kap. 14 – Samlet vurdering af en virksomhed
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Bog & idé Af: Gruppe 4.
GENMANIPULATION, KEMISK KASTRATION OG INDUSTRISVIN - UDVIKLINGSMULIGHEDER OG POTENTIELLE KONTROVERSER Peter Sandøe FOI, IPH, CeBRA Københavns Universitet,
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Erhvervsøkonomi Kapitel 10 Markedsformer
Gruppe 2: Thomas, Maria, Erla, Martin, Jesper og Nick.
Hvad er mikroøkonomi? Kapitel 1 Udbud og omkostninger Kapitel 2.
VELKOMMEN TIL KURSET ”FORRETNING OG LEDELSE” Forretning og Ledelse – Lektion1.
Introduktion til afsætning
Lyngby storcenter LSC har de seneste par år set en negativ udvikling på markedet. Hvordan kan de formå, at ændre denne udvikling til noget positivt?       Hvem.
Videnskabsteori & metode
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk De 3 typer markeder - skabt af informationsteknologierne Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Indledende betragtninger Mikroteori: Generel ligevægtsteori: x 1 = f(p 1, p 2....p N, Y) Givet marked, Given vare Y er (stort set) konstant Prisvektoren.
8 Segmentering og målgruppevalg
9 Købsadfærd på producentmarkedet
Optimeringsteori Disposition: A. Et marked Den generelle formulering
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Målgruppeanalyse og valg Hvad skal jeres virksomheder bruge en målgruppe til? Hvilke kriterier er vigtige for valg af målgrupper? Hvorfor kan vi ikke bare.
Markedsanalyse og valg af kundegrupper Temamøde den 28. oktober 2004 v/Katrine Nygaard Hansen.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Målgrupper og segmentering
18. Strategisk analyse af eksterne forhold
Købsadfærd afsætning.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
konkurrencesituation
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Idegrundlag og målsætninger
10 Konkurrencesituation
Analyseniveau og afgrænsning
Tværmedial Kommunikation 9 Corporate Branding i kommunikationssamfundet Interbrand Brand Essence Modellen forår 2017 Pillon - KU ”Marketing is a battle.
Humanistisk Entrepreneurship 2 Forretningsmodellæredet Business Model Canvas Kreative grupper Pillon - KU.
Præsentationens transcript:

En indledende historie fra Økonomisk Institut – til skræk og advarsel

Indledende betragtninger Mikroteori: Generel ligevægtsteori: x 1 = f(p 1, p 2....p N, Y) Givet marked, Given vare Y er (stort set) konstant Prisvektoren kendes og er udefra givet Monopol: Reglen MR= MC (evt. kapacitetsbegrænsning) Prisdifferentiering: MR 1 = MR 2 = MC Oligopol: Gemmes til senere

Alternativet: en ung kok, der vil starte sin forretning:  type – middagsrestaurant eller frokost eller begge  beliggenhed  indretning  åbningstid  prispolitik  menukort Producent/vare Forbruger/behov

Information om markedet A. Eksterne - objektive kilder: DS, f.eks. Befolkningsstatistik Branchestatistik, normtal B. Markedsanalyser. Princippet i en markedsanalyse Repræsentativt udsnit Kender de produktet? Hvad mener de om produktet? Eks. på svar: 63 pct. kender Colgate Premium 30 pct. mener, den er for dyr 47 mener, at produktet er udmærket 1 2 pct. mener, at hætten klistrer til

Problemer ved markedsanalyser 1. Hvilken type – svarprocent kontra omkostninger i. Personligt interview? ii. Telefoninterviews? iii. Postomdelt spørgeskema? iv. Internet-rundspørge? 2. Fortolkning af svar? Hypotetiske data: Intention kontra handling - effektiv købsadfærd EDSEL-skandalen 3. Kvalitative udsagn En (erfarings)videnskab – ikke kun et emne for alskens dilettanteri

P X 10 9

P X 9 Empiri fra tidligere år?

P X 10 9 Niveau kontra elasticitet

Varebegrebet En vare kan normalt karakteriseres ved et sæt af m (konsument)egenskaber (E 1,,,,E m ) Det enkelte mærke er så karakteriseret ved en bestemt sammensætning af egenskaber Producentegenskaber: Egenskaber set fra producentens side: Konsumentegenskaber: Egenskaber ser fra forbrugerens side

En vare kan normalt karakteriseres ved et sæt af m (konsument)egenskaber (E 1,,,,E m ) Det enkelte mærke er så karakteriseret ved en bestemt sammensætning af egenskaber Eks. støvsugere

Informationens karakter: Ofte kvalitative udsagn NB om skalaer.  Kardinale skalaer: A er 3 gange så stor som B  Ordinale skalaer: A er bedre end B.  Kategoriserede data, f.eks. køn eller nationalitet Den typiske forskel på producent- og konsumentkriterier

Varebegrebets mange dimensioner Fysiske dimension - producentkriterier el. konsumentkriterier Indpakning Garantiordninger Service Reservedelspolitik Sortiment - dybde kontra bredde Problem: Sælge vare eller sælge oplevelse Luksusrestaurant Indkøb af pels/klipning Teaterbesøg Ny vinkel: Er selve indkøbet en oplevelse -Internetkøb

Hovedsondring i bogen: Det industrielle marked kontra konsumentmarkedet: Virksomhed En grosDetailhandelForbruger Virksomhed Forbruger B2B eller B2C

Vanskelighederne ved at afgrænse markedet. 2 spørgsmål: 1. Den geografiske afgrænsning 2. Afgrænsning af varebegrebet Varebegrebet - Hvad er en vare? Bil som eks. Markedet for personbiler 2-personers varevogne med gule nummerplader? 2-personers elbiler Motorcykler med sidevogn, Rugbrød, Husbiler

Den geografiske afgrænsning - lokale markeder/lokale monopoler Konkurrenterne til et Netto supermarked: 1. Andre supermarkeder 2. Nicheområder: bageren for kager slikbutikken grønthandleren tobakskiosken o.s.v. Virkeligheden: Mere kompleks end de fleste økonomiske modeller (envaremodeller). Konkurrencesager.

Kapitel 2 og 3 Markedsføringsstrategi: Business Strategy - Strategic Management etc. Doing the right thing versus doing it right SWOT analyser Strengths Weaknesses Opportunities Threats

Et utal af modeller Porters model Boston modellen Hvorom meget er skrevet - kan mere skrives. Vaniljekransforskning 1. Markedsleder Overordnede strategier: 1. Markedsudfordrer 2. Markedstilpasser Vækstorienteret - Profitorienteret Risikoelsker - risikoavers

Kapitel 2 og 3 Markedsføringsstrategi: Business Strategy - Strategic Management etc. Doing the right thing versus doing it right SWOT analyser Strengths Weaknesses Opportunities Threats hristmas/booka3.htm

Et utal af modeller Porters model Ansoffs model Boston modellen Hvorom meget er skrevet - kan mere skrives. Vaniljekransforskning Overordnede strategier: 1. Markedsleder 2. Markedsudfordrer 3. Markedstilpasser Vækstorienteret - Profitorienteret Risikoelsker - risikoavers

Egne kunder Begreber: A) Køberloyalitet - ssh. for genkøb B) Switching costs = Omkostningerne ved at skifte leverandør Kapitel 4:Købsadfærd. Indledende oversigt

Initiator Konkret købsbeslutning Udvælgelses- beslutning Køber Slutbruger Reklame, ”behov” Udvalgsvarer kontra Dagligvarer Købsbeslutningen

Købsprocessen Informationssøgning Vurdering af alternativer Funktionel risiko ved købet Psykologisk risiko ved købet Eks. Kjole Fishbeins model

ValgkriterierBetyd- ning Mærke A Mærke B Mærke C Benzin- økonomi 5342 Sikkerhed 4345 Udseende 2533 Driftsikkerhed 3432 Lav pris 5251 Mærke A: 3*5+3*4+5*2+4*3+2*5=59 Mærke B = 76, Mærke C = 47 P.93: ”Hvis en stor gruppe konsumenter har samme valgkriterier, ----”

Decision-making: Hvordan bliver beslutninger truffet? I familier? Er det børnene, eller de voksne, der bestemmer, hvilket legetøj der skal købes? I virksomheder? Hvem bestemmer indkøbet af en ny PC’er? Og nye kontormøbler? Og gardiner?

x x x Egenskab 1 Egenskab 2 Kapitel 5. Markedssegmentering Indledning. Produktets karakter og nichebegrebet. Begreberne nære og fjerne konkurrenter. Nichebegrebet: De blå inde i cirklen. Men hvad med X? x x x x x x x X

Markedssegmentering – går på kundeopdeling  Køn  Alder  Familieforhold - DINKS  Geografi  Boligforhold Efter holdninger/livsstil:  Violette  Lysegrønne  Røde

Markedstrategier: Marketing mix Marked Udifferentieret Mix 1 Segment 1 Mix 2 Mix 3 Segment 2 Segment 3 Differentieret