Evaluering og dokumentation - Tendenser og strategiske udfordringer Primo Netværksgruppe 18. Juni 2007 Tim Jeppesen, direktør.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Definition på evaluering
Advertisements

N ETVÆRKSARBEJDE I FORBINDELSE MED EVALUERINGEN AF AT DELMÅL. I DENTIFIKATION AF DET GODE AT FORLØB.
Hvordan navigerer lederen?
Den Danske Kvalitetsmodel
Må vi kigge indenfor? - information som grundlag for en bedre offentlig sektor Indlæg ved Evalueringskonference 2007 Thorkil Juul.
Mere Velfærd kræver øget produktivitet. Hvad er KORA?  Dannet 1. juli 2012  En fusion af: – DSI – AKF – KREVI  P.t. ca. 100 medarbejdere – økonomer,
New Insight - Noter til præsentation
Aalborg Universitet og Aalborg Kommune.  Gearing af organisationen til at understøtte et højt specialiseret neurofagligt niveau i kommunen gennem målrettet.
1 COPENHAGEN FINANCE IT REGION - Mere vækst og innovation i krydsfeltet mellem finans og IT.
Date :31 1.
'...og hvad med ledelse?' …og hvad med ledelse? Plenum-indlæg på Dansk EvalueringsSelskabs konference, 2008 Lisbeth Binderup.
Brugertilfredshed og styring
Resultatbaseret styring – hvordan kan det bruges i Danmark?
Senior Online – Nye veje til digital inklusion
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Veje til kvalitet En lille historie om Emilie og EVA - v/Agi Csonka Direktør, EVA EVA’s jubilæumskonference 15. september 2009.
IT- og Telestyrelsen Evaluering og Information på nettet.
Ole Gregersen Afdelingsleder Socialforskningsinstituttet
Producere og formidle viden Vingstedcenteret, 22/10-14.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? FREMTIDENS KVALITETSSIKRING: HVAD VI VED STØTTER KVALITET Miljøvurderingsdag
Kodeks for offentlig topledelse
April 2014 AARHUS UNIVERSITET HVAD SKAL DER TIL FOR AT LØFTE KVALITETEN OG EFFEKTEN AF KOMMUNERNES BEHANDLINGSTILBUD Birgitte Thylstrup, Center for Rusmiddelforskning,
ICF Rønnegården i Gørløse i Nordsjælland.
Nye vilkår for kommunal dokumentation og evaluering Opgave- og strukturreformen Politisk interesse – lokalt og nationalt – for at synliggøre effektivitet.
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Workshop plan Virkningsevaluering, VIA UC, Hedeager 2, 8200 Aarhus N.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 1: HVAD ER KVALITETEN AF REDEGØRELSEN? Miljøvurderingsdag
Danmarks offentlige organisationers omdømme blandt danske borgere
Organisation og kommunikation
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Tænk før du måler Økonomistyringskonference 10. Juni 2008: Det fortrængte lederskab Klaus Majgaard.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET Institut for Folkesundhedcand.cur. Afdeling for Sygeplejevidenskab MASTERUDDANNELSEN I KLINISK I SYGEPLEJE VELKOMST TIL.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Bente Bjørnholt Kvalitetsreformen, tendenser forventninger og målinger Bente Bjørnholt Institut for Økonomi, Politik og forvaltning Ålborg Universitet.
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
Introduktion til Analyseenheden under FPC Oplæg for FSE den 7. februar 2008 Anette Dørge Jessen Lotte Faurbæk.
KVIK Kvalitet og evaluering Centre selvevaulerer Dec. inst. i gang Centre forbedrer Øget fokus på resultater og dokumentation Centre selvevaulerer.
Evidens, evaluering & dokumentation - skærpet ansvarsfordeling og skærpet faglighed Børne- og Kulturchefernes årsmøde, 15. november 2007 Merete Konnerup,
Lederkonference 2007 Oplæg om genoptræning V/konsulent Maj-Britt Winther KL´s kontor for social- og sundhedspolitik.
Kronikerkompasset v. kontorchef Birgitte Haahr, Nære Sundhedstilbud
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Temamøde 3: Energirigtig adfærd, energieffektive indkøb og bygninger
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Faglige kvalitets- oplysninger 15. januar Faglige kvalitetsoplysninger - formål At udvikle og afprøve et katalog af syv redskaber for at Understøtte.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Målingens problematikker Hvorfor egentlig iværksætte et måleprojekt?
Korte (max. ½ time) ugentlige dialog møder i teamet/afdelingen. Stående omkring tavlen. Ledes af nærmeste daglige leder. Dialog omkring: Handlingsplanen.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Mål- og resultatstyring
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
Ingen forskning uden brugere Eller hvad kan brugere, rekvirenter og andre interessenter gøre for børnekulturforskningen? Chefkonsulent Jan Helmer-Petersen.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Karen Nielsen Breidahl Peter Kragh Jespersen Heidi Houlberg Salomonsen Institut for Økonomi, Politik.
Tidsplan for ”evaluering der rykker Tid ½ ledelsesdag Møde mellem analysekonsulent og konsulent/lærere Boardmøde 1 Før måling af 1-2 virksomheder Udd.
Evaluering af innovation En grønspættebog Hjælp! Jeg skal evaluere et innovativt tiltag! COI-konference 19. november 2015 Professor Peter Dahler-Larsen.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Dokumentation, evaluering og evidens
Vidensbaseret praksis i botilbud
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Hvorfor rethinkIMPACTS? og Hvad er rethinkIMPACTS?
Måling (psykometri) 1.
Præsentationens transcript:

Evaluering og dokumentation - Tendenser og strategiske udfordringer Primo Netværksgruppe 18. Juni 2007 Tim Jeppesen, direktør

KREVI

KREVIs organisation Bestyrelsen (6 personer) –Partner Lisbeth Binderup, Lundgaard Konsulenterne, Formand –Cheføkonom Jan Olsen, KL –Administrerende direktør, Kristian Wendelboe, Danske Regioner –Professor Jens Blom-Hansen, Aarhus Universitet –Kommitteret, Ib Valsborg, Finansministeriet –Afdelingschef Thorkil Juul, Indenrigs- og Sundhedsministeriet

KREVIs organisation Finanslovsbevilling 10,2 mio kr årsværk –som grundbemanding –9 medarbejdere pt. –Indtægtsdækket virksomhed –flere medarbejdere –Indlånte medarbejdere –gennemtræk på den fede måde Placering i Århus, sammen med IKAS

Martin Camilla StinneAnders Tanja Tim MortenPeter KREVI

KREVIs opgaver, lov 548 Gennemføre evalueringer og benchmarking Rådgive offentlige myndigheder om evalueringer Indsamle nationale og internationale erfaringer med evalueringer Tjene som videns- og læringscenter ’Vidensproducent’ ’Rådgivningsorgan’ ’Vidensbank’ ’Rugekasse’

Udfordringer og tendenser Synliggørelse af kvalitet Sammenlignelighed på tværs Decentralt ledelsesrum og metodefrihed Regelforenkling Centralisering Decentralisering Dokumentation og Evaluering

Dokumentation TroIndicierBeviserVirkeligheden Dokumentation

Evaluering ’En systematisk vurdering af en indsats’ –Krav til metoder, datakvalitet, kildekritik –Vurderingskriterier –Indsats = konkrete fænomener –Mange formål!

Dokumentation og evaluering Dokumentation ↨ Evaluering

Indikatorer En del af en generel tendens til kvantificering En variabel og en måling, måske et mål Fordele –Målingerne er objektive og neutrale –Transparente og sammenlignelige –Kvalificerer brugervalg –Giver incitamenter –Standardiserings- og ensretningsdynamik

Indikatorer Ulemper –’… kan derimod ikke i sig selv anvendes til at vurdere effekter, være bestemmende for fremtidig udvikling, danne grundlag for beslutninger om ressourceallokering og vurdere kvalitet’ (Burt Perrin) –Utilsigtede virkninger –Forudsætter at det kan måles

De 23 indikatorer på ældreområdet

KREVI

Erfaringer med Comprehensive Performance Assessment (CPA) Kommunerne scorer bedre og bedre Gode anmeldelser Borgernes tilfredshed med kommunen falder Problemer –Dårlige indikatorer –Måler vilkår frem for præstation –Aggregering forvirrer –Strategisk adfærd

… men det er da bedre at have nogen målinger frem for ingen… (?) Ja, afgjort, men… Målinger tager tid, og er det umagen værd? Utilsigtede virkninger

… men hvad så? Kvantitative målinger kvalificeres med kvalitative, og omvendt Evalueringer –Virkningsevaluering –BIKVA –Kompetenceevaluering Observationsstudier

Og hvad skal kommunerne gøre? Dokumentations og målingskrav kan (altså) godt vurderes før implementering Brug indikatorerne til det de er gode til –Gør det – og gør så heller ikke mere –Start med at nyttiggør den viden der er i dag –Gør dem lokale og specifikke Måle kvalitet? –Kvalitative metoder ikke til at komme uden om –Dyre men dejlige –strategi nødvendig

Måling dokumentation og risiko Synliggør risiko Ekspliciterer implicit information Men hvad med det der ikke måles? Målefejl Måling og dokumentation som et kultur- projekt –Evalueringskapacitet