Orientering om Bachelorprojekt

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Advertisements

Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Større Skriftlig Opgave
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Orientering til kommende speciale-kandidatstuderende
Bachelor projekt Forår 2009.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
DET SAMFUNDSVIDENSKABELIGE FAKULTET
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
BA-projekt 2014 Krav før I går i gang Tidsfrister Eksamensbestemmelser
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Kandidatafhandling/specialeskrivning
Synopsis VIP3/2012.
Insidere og outsidere – den danske models rækkevidde Eksamensform og tips til eksamen og opgaver Steen E. Navrbjerg Dias 1.
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Introduktion til opgaveskrivning
Tidsplan for eksamen 40s umd
Bachelorprojekter i fysik og nanoscience
Formalia ved opgaveskrivning
Eksamen.
Introduktionsmøde om bacheloropgaven 5. september 2007.
Større Skriftlig opgave
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Synopsis VIP13 HH3.
BA-projektet De formelle rammer. Tilmelding Holdinddelingsskema afleveres i receptionen senest 15. januar 2009 Beskrivelsen af projektet bestemmer placeringen.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Det Internationale Område
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Det Internationale Område DIO  En samling materialer – udarbejdet individuelt eller i gruppe -, der dokumenterer din læreproces, din faglige udvikling,
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Orientering om bachelorprojekt 2015
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Bachelorprojekt Forår og efterår2016 International virksomhedskommunikation Professionsbachelor i engelsk og it-baseret markedskommunikation.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
SSO Orientering om Større Skriftlig Opgave SSO er en skriftlig eksamen SSO er en eksamen - ikke bare en almindelig opgave Rammerne for SSO er bestemt.
Orientering om bachelorprojekt 2016 International virksomhedskommunikation Professionsbachelor i engelsk og it-baseret markedskommunikation.
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Department of Marketing and Management
Almen sTudieforberedelse 2017
KNÆK KODEN.
Større skriftlig opgave i 2.hf
Skriveperiode (synopsis)
Department of Marketing and Management
Erhvervsøkonomisk seminar (10 ECTS) Efterår 2017
SSO - Større skriftlig opgave
Naturfag.
SSO - Større skriftlig opgave
AT-eksamen 2018.
Studieretningsprojektet
Infomøde om synteseopgaven
Bachelorprojekt Forår og efterår2016
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Orientering om Bachelorprojekt Foråret 2015

Vigtige datoer Aktivitet Tidspunkt Informationsmøde December 2014 Seneste frist for indlevering af emne og ønske til vejleder Onsdag den 4. februar 2015 kl.12.00 til Studiekontakten-ILV@sdu.dk Offentliggørelse af plan over vejledere, studerende Senest onsdag den 11. februar 2015 Afleveringsfrist for vejlederkontrakt 16. februar 2015 kl. 12.00 til Studiekontakten-ILV@sdu.dk Opgaven afleveres i 3- 4 eksemplarer i papirformat samt evt. fortrolighedserklæring til Studiekontakten ILV HUSK: Aflevering også på Blackboard Tirsdag den 19. maj 2015 kl. 12.00 Afholdelse af mundtlig eksamen Juni 2015

Formål og sigte Bachelorprojektet afslutter uddannelsen, og det er formålet, at den studerende i projektet opnår kompetencer til at: kunne identificere egne læringsbehov strukturere egen læring indenfor et eller flere erhvervsøkonomiske områder af relevans for løsning af en konkret problemstilling. at kunne anvende den viden og de færdigheder, der er opnået i løbet af studiet og dermed opnår kompetencer til at anvende disse i vurderingen og løsningen af komplekse erhvervsøkonomiske problemstillinger samt færdigheder i at formidle problemstillinger og løsninger til såvel fagfæller som andre interessenter. opnår kompetencer til selvstændigt og professionelt at bidrage til håndteringen af komplekse og udviklingsorienterede problemer i det erhvervsøkonomiske praksisfelt.

Hvad indeholder den gode opgave? (1) Det faglige indhold defineres af den valgte problemstilling og fastlægges af jer selv i samarbejde med jeres vejleder.   Centrale indholdsmæssige områder er: Indledning Motivering Problemformulering Afgrænsning Metode og teorivalg Beskrivende afsnit Analyserende afsnit Konklusion

Hvad indeholder den gode opgave? (2) En tydelig problemformulering En progression der tager udgangspunkt i problemformuleringen Den ”røde tråd” skal følges Tydeligt sprog med klare referencer Videnskabelig argumentation En klar konklusion, hvor der svares på spørgsmålet (ene)

Valg af område (1) Hvad syntes jeg er interessant (motivation)? Hvad kan jeg lave en opgave om (begrænsning)? Hvad er der skrevet inden for dette område ? Scan litteratur for at finde emne, gå først efter generel litteratur derefter specifik litteratur Begrænsning er en dyd!

Valg af område (2) Opgaven skal skrives indenfor det erhvervsøkonomiske område Marketing Organisation Regnskab Finansiering

Dataindsamling Hvorfor? Motivering Hvad? Problemformulering Hvordan? Metode Kvalitativt Kvantitativt Primære Sekundære Primære Sekundære

Analysesikkerhed (1) Analysesikkerhed Validitet (Styrke) Statistisk validitet Begrebs validitet Intern validitet Ekstern validitet Reliabilitet (pålidelighed) Måleinstrumentet Dataindsamlingen Databehandlingen

Analysesikkerhed (2) Validitet Reliabilitet: handler om hvorvidt et en test, eller et interviewskema rent faktisk er i stand til at måle det, som er formålet med undersøgelsen. I kvalitative undersøgelser kan man fx spørge, i hvilket omfang dataindsamling og –analyse omhandler det, som vi vil undersøge. Reliabilitet: handler om hvorvidt en bestemt måling giver konsistente resultater henover tid. Dette er især relevant for eksperimenter og kvantitative analyser.

Vejledning Lav faste vejledningsaftaler En vejleder er en sparringspartner/coach En vejleder er ikke ens projektleder Vejlederens opgave starter når problemformuleringen skal skitseret, vejlederens opgave slutter når stien er klar (den røde tråd er synligt) En vejleder er ikke en korrekturlæser En vejleder læser (bedømmer) ikke en opgave før den er afleveret Træf dine egne valg, det er din opgave! Lav faste vejledningsaftaler

Det er dig selv der bygger den gode opgave!

Råd 1: Stol på at strukturen kommer Ingen panik! – den endelige struktur kommer hen ad vejen. En følelse af kaos er almindelig i starten af processen Du bliver klogere undervejs Du tager beslutninger undervejs og efterhånden falder projektets kapitler på plads. Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

Råd 2: Skriv, skriv, skriv fra start Koncentrer dig i starten om at producere tekst frem for at kredse om kvaliteten. Gem dine høje ambitioner, til du har en god klump relevant tekst. Professionel skriveadfærd: at kunne skrive uden at være tændt på det at kunne tåle feedback og revisionsforslag Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

Skriveprocessen set i fugleperspektiv Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

Det Samfundsvidenskabelige Fakultet Råd 3: Gå i gang Gå i gang med hvad du ved med det du har mest lyst til Jeopardy Hvis det er svaret, hvad er så spørgsmålet? Problemformuleringer må gerne præciseres og konkretiseres løbende Skriv på mange dele af projektet samtidigt. Gode projekter skrives aldrig lineært fra kapitel 1 og fremefter. Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

Råd 4: Gør skrivningen til dit arbejde Etabler en arbejdsdag med faste mødetidspunkter og fyraften. Og prøv at skaffe et kontor eller arbejdsplads. Kolleger kan stramme op på arbejdsmoralen. Få nogen til at læse opgaven igennem for stave- og kommafejl Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

Råd 5: Få og brug feedback Deltag i en skrivegruppe: 4-6 studerende giver uforpligtende respons på udvalgte tekstdele 2 timers møde med 2-3 ugers mellemrum 5 siders ufærdig tekst Lige lang tid til hver deltagers oplæg / opgave Konkret, Konstruktiv, og Kritisk feedback

Prøveform 1 For individuelle bachelorprojekter er det vejledende omfang 40-45 sider eksklusiv forsiden, indholdsfortegnelse, resume, kildeliste og bilag. Udarbejdes en gruppeopgave (max 3 studerende) forøges det vejledende omfang med 12 sider for hver yderligere studerende. Rapporten forsynes med et resumé på engelsk eller et andet hovedsprog efter aftale med vejleder. Resuméet indgår i vurdering af rapporten og må vejledende fylde 2 sider. Titel på dansk (hvis relevant) og engelsk (altid) skal fremgå af forsiden.

Prøveform 2 Rapporten skal opfylde de formelle krav til større erhvervsøkonomiske opgaver ved Det Samfundsvidenskab Fakultet /regler fastsat af det lokale studienævn. Rapporten afleveres i 3-4 eksemplarer samt et elektronisk eksemplar af rapporten gennem SDUassignment i kurset i blackboard. Information herom fås ved henvendelse til de lokale studiesekretariater

Prøveform 3 For studerende, der har udarbejdet den skriftlige rapport i en gruppe, sker den mundtlige prøve i forbindelse med projektet/specialet i den samme gruppe med individuel bedømmelse af den enkeltes præstation. Karaktergivning sker ud fra en samlet vurdering af rapporten og præstationen til mundtlige eksamen. Eksaminator sikrer, at den mundtlige prøve gennemføres således, at der kan foretages en individuel bedømmelse af den enkeltes præstation. Studienævnet kan give tilladelse til at måtte gå op individuelt mundtligt. Ansøgningen skal begrundes.

Prøveform 4 Til den mundtlige eksamen afsættes der 30 minutter for den første studerende og yderligere 15 minutter for hver yderligere studerende. Det mundtlige forsvar tager udgangspunkt i rapporten og en kort fremlæggelse heraf. Eksaminationen omfatter endvidere supplerende spørgsmål inden for teoretiske, metodemæssige og eventuelt praktiske emner med tilknytning til den indleverede rapport. Reeksamen finder sted på basis af opgave med samme emne (og samme virksomhed for opgaver, der involverer virksomhedskontakt). Der ydes ingen vejledning.

Eksamensbetingelse Kontrakt med emnevalg godkendt af vejleder indleveret i senest 18. september Vejlederkontrakt