Praktisk vejledning til Individuel Kompetencevurdering (IKV) i AMU Uddannelsesseminar på Koldingfjord – 26. august 2008 V. Mette Nørholm, Teknologisk Institut,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Advertisements

Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
IKV i den politiske kontekst
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Hvad kom der ud af TUPVAK?
Fra ufaglært til faglært på kort tid!
Real Kompetence Vurdering
Indgange til samt roller/ansvarsområder i forbindelse med RKV & IKV i AMU i VEU-centrene TUP 2012 Organisering VEU-centrene i Region Syddanmark VEST, FYN,
Velkommen til TUP12 Udviklingsseminar 8 24/
Arbejds- og Udviklingsgruppe Udviklingsseminar 1
EU Socialfondsprojektet
Realkompetencevurdering i Danmark
Projektets highlights ved Ivar G. Frederiksen projektleder.
med Jobprofil og virksomhedsprofil
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Velkommen til TUP12 Udviklingsseminar 6 26/
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Modul 5 Videndeling, visitering og virksomheder. Kvalificeringsforløbets opbygning Modul 1.Udfordringen og kendskab til hinanden Modul 2.Praktisk viden.
Hvad er AMU’s placering i uddannelsessystemet? Hvem laver AMU?
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
Midtvejsevaluering 3. April FORMÅL: Et udviklingsprojekt med det formål at udvikle og styrke samarbejdet mellem Jobcentre, Uddannelsesinstitutioner.
- et udviklingsprogram om forsøg med kompetencecentre Voksen- og efteruddannelse i centrum VEU-årsmøde 6. April 2006.
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Hvad er realkompetencevurdering?
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra skolens ledelsesteams’ selvevaluering.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Arbejds- og Udviklingsgruppe Seminar 2
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Hvorfor individuel kompetencevurdering i AMU?
Statusmøde 16. August 2013 med Referencegruppen Fra Plan til Udvikling.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
AMU som element i jobpakkerne Annette Ramsøe Kontor for livslang læring 19. August 2009.
KVALITETSSIKRET IKV OG RKV I REGION MIDTJYLLAND IKV konsulentseminar, Silkeborg 20. september 2013Ulla Nistrup1.
360 graders kompetenceløft Netværkslokomotivet og VirksomhedsnetværkCabi 17. september 2014 Anette Barnhøj Uddannelseschef Mobil
Individuel kompetencevurdering - hvad er det, og hvordan kan de ledige få glæde af det? Seminar den 24. november 2014 Ole Stenholt, Stenholt træning.
Fra ufaglært til faglært på rekordtid - Region Hovedstadens Uddannelseskonference d. 9. november 2012.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Institutionel struktur og organisering Ulla Nistrup,
IKV I PRAKSIS IKV Praktikerseminar, Silkeborg 09. januar 2014Ulla Nistrup1.
Velkommen til Udviklingsdag 2 TUP Maj 2013.
”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” ”RKV i Region Midtjylland” Mandag den 24. november 2014.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Velkommen til konference: Samspillet om anerkendelse af realkompetencer Den 5. november 2012.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Fokus på realkompetencer.
RKV-Seminardage 2010 KOMPETENCEmidt 4. seminardag d. 26. august: institutionel struktur og organisering Hvordan er arbejdet med IKV prioriteret, forankret.
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Konference for faglærere inden for gaffeltruckuddannelserne Hotel Scandic Bygholm, Horsens den 10. og 11. august 2015 Velkommen!
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Mærsk Nielsen HR At stille gode spørgsmål til vurdering af kompetencer EPOS - IKV-workshop 22. august 2008 Lizzie Mærsk Nielsen.
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
Bilag 1. Forandringsteori TUP-projekt Én fælles VEU-center tilgang til IKV i AMU 1. Problembeskrivelse VEU-center Nords udbydere mangler en tværgående.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Realkompetencevurdering Netværksmøde for teamledere 30.april 2014.
En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.
John Vinsbøl Udviklings- og VEU centerchef Vestsjælland
Bilag 1. Forandringsteori for udviklingsprojektet ‘Struktureret IKV i AMU’ 1. Problembeskrivelse Der bliver gennemført for få IKV i AMU-forløb inden for.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Kompetenceudvikling og uddannelsesplanlægning
Erfaringer med test og prøver på BAI´s område
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
RKV arbejde på erhvervsskolerne og VUC
Valideringsarbejdet i Norden og Europa Erfaringer og udfordringer
Præsentationens transcript:

Praktisk vejledning til Individuel Kompetencevurdering (IKV) i AMU Uddannelsesseminar på Koldingfjord – 26. august 2008 V. Mette Nørholm, Teknologisk Institut, Arbejdsliv

Bred realkompetencekampagne - Udbygning af regelsystem for merit - dokumenteret formel uddannelse - Et bredere kompetencebegreb - læring på arbejdspladsen og i fritiden Udmøntning på AMU området pr. 1. august IKA programmet nedlægges -og erstattes af IKV som AMU’s program for RKV Undervisningsministeriets ramme om indsatsen: ”Håndbog om indiividuel kompetencevurdering i AMU” Støtte til udformning af branchespecifikke vejledninger IKV i AMU - Baggrunden for indsatsen:

Fra IKA til IKV i AMU Fra afklaring til vurdering – og anerkendelse! Fra uddannelsesplan til bevis i hånden - Uddannelses- og/eller kompetencebevis Hvorfor IKV i AMU? Nå en ny målgruppe – af ellers ikke-brugere IKV som øjenåbner – motivere til mere efteruddannelse Øge den samlede uddannelsesaktivitet IKV i AMU – hvad er nyt?

Centrale udfordringer: Rekruttering og fastholdelse som centrale udfordringer Mange ufaglærte Lav motivation for (efter)uddannelse Formel anerkendelse af færdigheder tillært gennem praksis Praksiserfaring - nye veje til uddannelse og jobudvikling Styrket efteruddannelseskultur – individ- og arbejdspladsniveau Fremme motivation for fagene – og give øget fleksibilitet Betydning for rekruttering og fastholdelse Ny indgang til AMU for de mange ufaglærte – faglært på sigt? Brancherelevans?

7 skolerepræsentanter fra tre skoler -Silkeborg tekniske skole -Holstebro tekniske skole -Uddannelsescentret Roskilde - slagteriskolen 4 fælles seminarer Udviklingsarbejde på skolen Udvikling af IKV-materiale til hele IKV-forløbet Afprøvning i praksis Arbejdet med IKV-vejledningen

Udfordringer IKV i AMU: Hvad og hvordan ? Ikke lige stor erfaring med IKA – eller IKV -Ikke stor viden om regler og rammer -Vanskeligt at omsætte viden til praksis Hvem? Flere involverede medarbejdergrupper -Vejledere -Uddannelses-/virksomhedskonsulenter -Faglærere … med forskellige roller og ansvarsfordeling Erfaringer fra processen

Derfor: Et tredelt produkt: Praktisk vejledning Værktøjskatalog Inspirationskatalog Behovet for formidling: Sikre brancherettet og praksisnær vejledning Videregive de opnåede resultater Viden såvel som værktøjer Og hjælpe med oversættelse til praksis Forskellige detaljeringsgrader Forskelligt fokus i formidlingen (viden/praksis) Rettet mod forskellige målgrupper IKV-vejledning - Produktet

Til de personer, der skal spille en overordnet rolle Motivation for IKV i AMU Fakta om IKV i AMU Fasemodel og eksempler på metoder til hver fase Erfaringer fra skolerne Citater, opmærksomhedspunkter og ideer Appetitvækkere til Værktøjskataloget IKV Portrætter Demonstration af bredden i målgruppen for IKV i AMU Appetitvækkere til Inspirationskataloget Kvalitetssikring i IKV i AMU - kompetencekrav, procedure og evaluering Praktisk vejledning

Konkrete værktøjer fra projektet - opdelt efter faserne i IKV-forløbet Til dem der bare vil ”Hurtigt i gang med IKV i AMU”: Skema med oversigt over fasemodel Invitationsbrev Værktøj til dokumentation af realkompetencer Spørgeguide til interview med deltager Oversigtsværktøj til FKB’er og uddannelsesmål Spørgsmålsskema til fokusering af den praktiske vurdering Aftaleskema til konkrete detaljer om IKV-forløbet Eksempel på case og praktisk opgave i værkstedet Vurderingsskema Logbog til IKV-forløb (til faglærerens evaluering og læring) Vejledning til udformning af IKV-beviser Eksempel på procedurer for IKV i AMU Værktøjskatalog

Til faglæreren, der skal gennemføre den faglige vurdering - både gennem interview og praktisk vurdering - og har brug for konkret inspiration til hvordan. Seks konkrete eksempler på IKV-forløb - Illustration af bredden i fagområder og målgruppe Cases med udfoldet materiale der demonstrerer oversættelsen: Fra uddannelsesmål Til vurderingskriterier i IKV forløbet Til endelig vurdering og udformning af beviser Inspirationskataloget – et ”IKV-Opslagsværk” Inspirationskataloget

6 cases – blandt andre: Claus – ufaglært ind i tjenerfaget 35 år - ledig ufaglært – men lidt erfaring Mulighed for job - hvis rette kompetencer 9 ledige Samarbejde mellem jobcenter og skole James – ufaglært kok med udenlandsk erfaring 45 år – fra England Begyndt kokkeuddannelse – rejst til DK 10 år som ufaglært kok Ønsker mere udfordrende job Behov for bevis for kompetencer...inspirationskatalog fortsat

Det store spørgsmål... Hvordan styrker vi IKV-indsatsen i AMU?

Klassiske ide-dræbere:  ”I vores branche er det anderledes”  ”Den ide vil aldrig kunne sælges”  ”Lad nogle andre forsøge det først”  ”Det går ikke – det er imod vores politik”  ”Jeg ved, det ikke kan lade sig gøre”  ”Det har vi prøvet”  ”Det bliver for dyrt”  ”Det vil betyde mere arbejde”  ”Snak med Hans om det – det er ikke mit område” Dræb ”ide-dræberne”!

Vil du vide mere? Læs mere og hent inspiration til at styrke IKV indsatsen: ”Håndbogen til individuel kompetencevurdering i AMU” us.uvm.dk/amu/IKV-i-AMU.html?menuid=3015 Branchespecifikt IKV-materiale fra Efteruddannelsesudvalget for køkken, hotel, restaurant, bager, konditor og kødbranchen. (Tilgængeligt fra 1. sept.) - Kig i ”blue-print”- eksemplarerne i pausen

Tak for opmærksomheden! - og god arbejdslyst... Mette Nørholm Teknologisk Institut, Center for Arbejdsliv Tlf Mail: