1 Undervisnings-evaluering baseret på viden om underviseres og studerendes tænkning Ved Tine Nielsen, CBS Learning Lab Svend Kreiner, Afdelingen for Biostatistik.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Advertisements

Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Undervisningsplanlægning
Tak fordi jeg måtte komme
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Velkommen til E-business
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Vejledning i projektarbejde
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Tine Nielsen, CBS Learning Lab
Teamdannelse baseret på Læringsstile (D-SA-LSI)
Læringsstile i gruppearbejde
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Introduktion til Access (Access, del 1)
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Kodeks for offentlig topledelse
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Lederseminar 2014 Varde Kommune
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Quality Management Systems
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Grunde til at jeg elsker dig
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Fundamentale datastrukturer
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Den koordinerede ungeindsats
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
Side Grundlæggende teoretisk statistik Hypotesetest: Test i 2 populationer.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Problem- and play- based Learning
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

1 Undervisnings-evaluering baseret på viden om underviseres og studerendes tænkning Ved Tine Nielsen, CBS Learning Lab Svend Kreiner, Afdelingen for Biostatistik

2 Det ”smarte”  Samme begrebsramme (STIL) til beskrivelse af Mål m. Undervisning (hvad skal læres /udbytte) Undervisning (indlejret tænkning) Undervisers måder at tænke på Studerendes måder at tænke på

3 Samme begrebsramme til beskrivelse af studerendes og underviseres tænkning + den tænkning der er ”indlejret i” og ”kommunikeres ud” i undervisningen foretrukne måder at tænke på Identifikation af Forskelle & Ligheder Studerende: Individuel mulighed for at forstå ”letheder og vanskeligheder” Undervisere: Muligheder for ”udvikling” ift. hvilken tænkning der ”indlejres” i undervisning for at nå mål – set i forhold til studerendes forskelligheder/ligheder med underviser (stil-mæssigt)

4 Program Hvad har vi gjort? –Og hvad er der kommet ud af det - 1? Tankerne bag undervisningsplanlægningen – Og målene med undervisningen Og hvad er der kommet ud af det - 2 ? –”problembeskrivelse” og mulige ”løsninger” –Diskussion, spørgsmål, ideer og forklaringer Hvad vil vi videre gøre?

5 Hvad har vi gjort? Identificeret forskelle og ligheder mellem holdets læringsstilsmæssige sammensætning og Svends læringsstilsprofil Set på fagets mål Set på Svends udmøntning af disse mål Analyseret 2 forelæsninger og øvelsessæt i forhold til mål og læringsstile Defineret mulige ”problemer” og ”løsninger”

6 Problem/ Lærings situation Niveaumæssige stile Global Det abstrakte og generelle Lokal Det konkrete og specifikke Orienteringsmæssige stile Progressiv Det nye Konservativ Det velkendte Lovgivende Problem definition Målsætning Strategi planlæg Udøvende Præ-definerede problemer og retningslinier Dømmende Proces- og resultat evaluering Analyse, kritik Funktionsmæssige stile Rækkeviddemæssige stile Internaliserende Alene Interne referencer Eksternaliserende Med andre Eksterne referencer Læringsstils-profilen Demokratisk Dialog mod Fælles løsning Oligarkisk Multiple veje til flere løsninger af Ens vigtighed Anarkistisk Multiple veje til flere løsninger af usikker vigtighed Formmæssige stile Monarkistisk Simpel, direkte vej til løsning Hierarkisk Prioriteret vej til flere (del) løsninger

7 Svends læringsstilsprofil LÆRINGSSTILSTYRKE LovgivendeMeget stærk UdøvendeSvag DømmendeMeget stærk MonarkistiskMeget svag HierarkiskMiddelstærk OligarkiskSvag AnarkistiskStærk DemokratiskMiddelstærk GlobalMiddelstærk LokalMeget svag InternaliserendeSvag EksternaliserendeStærk Progressivmeget stærk Konservativmeget svag

8 Funktionsmæssige stile (N = 57+1) LÆRINGSTILEHOLD - STYRKESVEND - STYRKE Lovgivende12,3% 29,8% 43,9% 14,0% Meget stærk Udøvende 7,0% 10,5% 26,3% 56,1% Svag Dømmende21,1% 40,4% 22,8% 15,8% Meget stærk Tynd = meget svag/svag, fed = middelstærk, blå = stærk, rød = meget stærk

9 Formmæssige stile (N = 57+1) LÆRINGSTILEHOLD - STYRKESVEND - STYRKE Monarkistisk43,9% 40,4% 15,8% Meget svag Hierarkisk28,1% 29,8% 38,6% 3,5% Middelstærk Oligarkisk93,0% 5,3% 1,8% Svag Anarkistisk17,5% 36,8% 40,4% 5,3% Stærk Demokratisk14,0% 26,3% 47,4% 12,3% Middelstærk Tynd = meget svag/svag, fed = middelstærk, blå = stærk, rød = meget stærk

10 Niveaumæssige stile (N = 57+1) LÆRINGSTILEHOLD - STYRKESVEND - STYRKE Global40,4% 29,8% 21,1% 8,8% Middelstærk Lokal50,0% 39,3% 10,7% Meget svag Tynd = meget svag/svag, fed = middelstærk, blå = stærk, rød = meget stærk

11 Rækkeviddemæssige stile (N = 57+1) LÆRINGSTILEHOLD - STYRKESVEND - STYRKE Internaliserende51,8% 37,5% 10,7% Svag Eksternaliserende10,7% 39,3% 50,0% Stærk Tynd = meget svag/svag, fed = middelstærk, blå = stærk, rød = meget stærk

12 Orienteringsmæssige stile (N = 57+1) LÆRINGSTILEHOLD - STYRKESVEND - STYRKE Progressiv 8,8% 28,1% 38,6% 24,6% Meget stærk Konservativ19,3% 28,1% 33,3% 19,3% Meget svag Tynd = meget svag/svag, fed = middelstærk, blå = stærk, rød = meget stærk

13 Opsummering af forskelle/”problemer” STILPræferencerProblem/opgavetype Udøv SK STUD At følge regler og procedurer, at anvende givne metoder, at fylde indhold i givne strukturer  udførelse Selvstrukturerede og/eller selvdefinerede Døm SK STUD hetero At evaluere regler og procedurer, at bedømme egne og andres metoder, at bedømme både struktur og indhold  at evaluere, analysere og kritisere ideer, processer og resultater kræver analyse/ evaluering/bedømmelse Glob SK STUD At danne begreber og arbejde i ideer­nes og den abstrakte verden  kan ’se skoven, men ikke altid træerne i den’ Generelle på et relativt højt abstraktionsniveau Kons SK STUD hetero At minimere forandring, at undgå (eller føle sig utilpas med) flertydige situationer, at søge det kendte  at gå efter det velkendte Der kan løses med eksisterende principper eller praksis

14 Om udvikling af færdigheder i statistisk problemløsning

15 Det faglige problem Data Individer og variable Statistisk model Statistisk teori Standardproblemer og standardløsninger Det statistiske problem Det primære problem Sekundære problemer Problemløsningen: Den statistiske analyse

16 Tre trin i den kognitive udvikling Det globale trin Analyse/syntese trinnet Helhedstrinnet

17 Det globale trin i udviklingen af færdigheder i statistisk problemløsning Kan se skoven, men ikke træerne Kender til nogle enkelte statistiske standardmetoder Regressionsanalyse Korrelationsberegning Korrespondanceanalyse Faktoranalyse t-test  2 test Mangler forståelse for både relationen til de faglige problemer og til forudsætningerne og tror at alle metoder giver de samme resultater

18 Analyse/syntesetrinnet Kan se træerne, men ikke skoven Detailfokusering på det specielle i de statistiske modeller. Hvert problem er nyt. T-test, ANOVA og lineær regression betragtes som forskellige metoder Overlevelsesanalyser (Typisk for nyuddannede teoretiske statistikere)

19 Helhedstrinnet Kan se både skoven og træerne. Og omverdenen. Har både øjne for detaljerne og overblik over det generelle i de statistiske problemer samt over relationerne til de bagvedliggende faglige problemer. Kan udnytte de fælles træk ved alle former for regressionsanalyser og samtidig forholde sig til de specielle detaljer ved analyserne Analyse af data fra case-kontrol studier stiller store krav til statistisk problemløsning på helhedsniveau. Især hvis der også er tale om matchede data.

20 Formålet med fsv- undervisningen i statistik At få de studerende op på helhedstrinnet således at de på egen hånd er i stand til at gennemføre relativt seriøse statistiske analyser med respekt både for de bagvedliggende faglige problemer og for de kritiske detaljer i de statistiske analyser

21 ”løsning” 2. ”problem” (i forhold til 1. ”problem”) Strukturelt niveau –Kortere ”afstand” mellem bach og kand kurser –Hjælpekursus for kand-studerende udefra/uden forudsætninger Underviser-niveau –Bevidsthed hos underviser  Et bedre match mellem mål/intentioner og de tilrettelagte læringsaktiviteter (øvelser) 

22 Tilrettelagte læringsaktiviteter i forhold til mål Endemål ”abstrakt” (metodologisk) via ”konkret” (teknisk) Nås bedst ved A  K Forelæsninger  No problem

23 Øvelserne NU: –Intention = OK –formulering = mudret –kombineret med strukturelt problem = for konkret  ”lette” + rare/trygge/instrumentelle  ”simpelt læringsprodukt FREMTIDEN: –Det abstrakte niveau inddrages bedre –A  K  ”svære” + mere frustrerende  ”komplekst” læringsprodukt

24 Hvad siger I? Kan I genkende det billede vi har tegnet? Eller ser I noget andet? Vil de foreslåede ændringer være forbedringer? Eller ville I foreslå noget andet? Andre ideer/forklaringer/tanker?

25 Det videre arbejde Analysere ALLE øvelser og systematisk lave dem om, således at de mere klart peger i retning af læringsmål! Linke dette til ordinær evaluering og karakterer – hvis vi må? Formidle de videre resultater på kursets hjemmeside Præsentere på international læringsstils- konference, juni 2009

26 Vi takker For jeres deltagelse i evalueringseksperimentet Alt det I har lært os! Kommentarer, input, ? kan rettes til Tine: