Møllevangskolen 22. November 2012

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Svend Gønge-skolens værdier...
Set i forældreperspektiv
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Typiske forhold for børn med anden etnisk baggrund
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Assens Kommune 16. November 2012
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Forædremøde den
Familiesamtaler med børn som pårørende
Narrativitet: Organisationen som myriader af historier
Narrativ terapi Bedre Psykiatri, Slagelse 26/ Jacob Mosgaard
Sprogpakken Forældresamarbejde.
FDF.dk/landslejr. Indledning •Struktur og planlægning –Hvad skal holdlederen overveje inden lejren –Hvad er holdlederens rolle på lejren •Alle skal trives.
PPRs roller og kunsten at inkludere
22. marts 07 Styring med fokus på effekter og faglighed Frederiksberg Kommune 26. januar 2012.
Inklusion i Børneinstitution Højme
Styring og dilemmaspil Workshop
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Fusion Forandringer, følelser – og fremtid
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
Strategi som forandrings- skabende dialog
Velkommen til pædagogisk dag!
Inklusion i folkeskolen: Vision og byggesten
Relationer – børn og voksne
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
- Hvad kan I forvente som forældre?
Kvalitet i styringsdialog
Sprogpakken Organisatoriske udfordringer. Samtalen skal målrettes I hvilken udstrækning skal sprogindsatsen målrettes alle børnenes kompetencer og potentialer?
Praksisfortællinger som læring i praktikken
Kærnehuset! Forældresamtaler -et nødvendigt onde eller brugbart pædagogisk værktøj?
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Nye strukturer i ledelse: Pædagogisk ledelse som holdsport Ungdomsringen 25. oktober 2012.
Effektivitet, kvalitet og udvikling i daglig drift Konference om tværprofessionelle uddannelsesperspektiver Professionshøjskolerne, Aarhus 22. maj 2012.
Narrative strategier og fornyelse af velfærd
Fællesskab og relAtioner i fdf
Forandringsteorier som kortlægning af fælles praksis
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Hvordan spørger man anerkendende?
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Rammesætning og frihed under krydspres Rebildkonferencen 2012 Skolelederforeningen.
Det robuste barn – et foredrag om opdragelse
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Bakke og By Sommerfest i Mosen Kære forældre og børn I inviteres hermed til sommerfest i Mosen onsdag d kl ca. Vi glæder os til at se.
Inklusion og inkluderende processer
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Den unge projektgeneration - om det lokale guld, deltagelsesstrategier og medborgerskab. KL’s kultur- og fritidskonference Kolding maj 2011 Flemming.
Styringsteknologier og professionel praksis - På tværs af familiearbejde og inklusion i skolen v Charlotte Højholt, RUC 3 pointer Når vi diskuterer politiske.
Inklusionens arkitekter PPR i en ny kontekst Århus 20. juni 2012.
Ledelse af inkluderende læringsmiljøer Nyborg Strand 8. juni 2012
Effektdokumentation i bibliotekerne: Får vi sat fokus på det væsentlige? Biblioteksledermøde 7. september København.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Mod en ny oprigtighed i offentlig styring: Fra sorteper til partnerskab KIOL 21. november 2012.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Fremtidens velfærdsrelationer og offentlig værdiskabelse
Inklusion og Specialviden
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Arbejdspladsen i fokus/arbejdsfællesskaber
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Nye muligheder og potentialer
Dialog og tillid som ny styringsdagorden
Præsentationens transcript:

Møllevangskolen 22. November 2012 Fortællinger skaber verden: Om hvordan vi definerer os selv og vores handlemuligheder gennem de historier, vi fortæller Møllevangskolen 22. November 2012

Hvad stof er Møllevangskolen gjort af? Politikker Strukturer Rutiner Mennesker Bygninger Teknologier

Det stof, organisationer er gjort af Organisationer er samvær (myriader af interaktioner), som organiseres under præskriptive, kausale og narrative temaer Narrative Plot - Modplot Kausale Ralph Stacey Årsag - Virkning Præskriptive Norm - Afvigelse

Kendetegn ved fortællinger Intrige/Plot Behøver ikke “passe med” virkeligheden Kræver spænding mellem det normale og det afvigende Pendling mellem handlingslandskab og meningslandskab Ikke et spejl af virkeligheden, organiserer virkeligheden

Narrative fastlåstheder Eksempler på plot: “Det urolige barn” “Det ustyrlige budget” “Modstand mod forandring”

Narrative fastlåstheder De stærke dikotomier Subjekt/leder Abstrakte idealer Med Objekt/organisation Virkelighed Mod Lever i fortællinger og er organiserende for borgerrelationer, samarbejde og styringsteknologier

Narrative åbningerHive sig op ved håret Udvikle styringen ved at kvalificere vores egen deltagelse

Narrative åbninger Der er altid mere at fortælle! Inklusion Abstrakte kompetenceidealer Konkrete deltagelsesmuligheder Problemet-iboende-barnet Problemet-i-samspillet Diagnose Diagnose-i-kontekst Ekternalisering, bevidning, modplot Michael White

Narrative åbninger Bryde op i dikotomier og fastlåstheder Subjekt/Objekt Deltagelse/interaktion Ideal/Virkelighed Kompleksitet/åbninger Med/Mod Gensidig afhængighed/anerkendelse Lær at lytte efter disse figurer Joeseph Cambpell

Diskussion Hvad er de stærke fortællinger om Møllevangskolen? Hvad gør disse fortællinger muligt? Og hvad står de i vejen for? Hvad skulle en ny fortælling hedde? Og hvad kunne den åbne for?

Vi har høje ambitioner på alle børns vegne, fagligt og personligt Vi har høje ambitioner på alle børns vegne, fagligt og personligt. Skolens voksne åbner verden for børnene blandt andet gennem fagene, og vi opdrager børnene til at søge mening og tage stilling. Det enkelte barn skal opleve at have værdi for fællesskabet. I fællesskabet lærer børnene om sig selv og andre. Børnegruppens mangfoldighed giver helt særlige udfordringer og helt særlige muligheder. Vi arbejder målrettet på at udvikle små og store fællesskaber i om omkring skolen. Forældrene inviteres altid ind i et forpligtende samarbejde om både det enkelte barn og om fællesskabet.