© 2003 Center for Trafik og Transport Sten Hansen | Trafikdage Aalborg 2003 | CLG – Virtuelt center for forskning i Logistik og Godstransport1 Gods- og.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Nationalregnskabets pålidelighed
Advertisements

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer DANMARK I GLOBAL KONKURRENCE Fakta og myter om produktiviteten.
Logistik Mål og strategier
Transport indikatorers politiske anvendelse og indflydelse Claus Hedegaard Sørensen og Henrik Gudmundsson DTU Transport Danmark.
Danidas PS program i Indien Hvad er erfaringerne? DIIS, 27. januar 2010.
Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
Kan man tænke intermodalt i Europa …hvad skal der til?
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
Vurdering af sygehusplaner baseret på:
JELD-WEN Danmark og Hærvejsmotorvejen.
Fremtidig finansiering af foderstofkontrol Henrik Nielsen & Lis Marianne Hansen PLANTEDIREKTORATET.
Efterafgrøder og miljøet
Tabel 1: Antal arbejdssteder i Region Aalborg
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Erhvervslivets gevinster ved forbedring af infrastrukturen
1 Samspillet mellem virksomheder og kompetencecentre.
A ktivitets B aseret O mkostningsfordeling.
Sammenligning af to grupper – kapitel 7
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
Danmarks relative produktivitetsudvikling
Kursus i analyse af projekter med ren energi Analyse af udledning af drivhusgas med RETScreen ® software © Minister for naturlige ressourcer Canada 2001.
Mobility management og sundhed Mobility og Sundhed.
Infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen Den Sorte Diamant 23. maj 2011 Investeringer i infrastruktur i Hovedstadsregionen og Øresundsregionen.
25. Logistisk effektivitet
Stiliseret cost-benefit som ”evalueringsmetode” Rasmus Højbjerg Jacobsen CEBR Copenhagen Business School.
En national godstrafikmodel – klarlæggelse af behov Mogens Fosgerau.
Overordnede bemærkninger til høringsudkastet A.Udgifterne til køb af tjenesteydelser og ekstern bistand udgør 41 % af de samlede udgifter – og det er alt.
SWOT-analysen Litteratur lektion 4 Lægaard:
En fast Kattegatforbindelse
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Opgørelse af regularitet på jernbaner | 27. august 2007 | Opgørelse af regularitet på jernbaner Alex.
Emballage og Transport 1 Fokus på logistik, transport og distribution Modul 2 Teknologisk Institut Emballage og Transport.
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Simulering af passagerforsinkelser på jernbaner | Trafikdage 2006 | Simulering af passagerforsinkelser.
MOBILITY MANAGEMENT INTRODUKTION MOBILITY MANAGEMENT & BEVIDSTHED INTRODUKTION.
Kørselsafgifter i København - Samfundsøkonomisk metode og resultater Uffe Nielsen, Seniorøkonom, Institut for Miljøvurdering, Otto Anker Nielsen, Professor,
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | Tirsdag 29. august 2006 | Undersøgelse af stationsoplande Bedre adgangsveje.
Udpegning af grå strækninger i det åbne land Michael Sørensen, civilingeniør, ph.d.-studerende Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet Trafikdage.
Finansloven og dagpengesystemet Oplæg på CEPOS’s Vækstkonference 2014 John Smidt Direktør for De Økonomiske Råds sekretariat 8. december 2014.
Oplæg på ”Go Glocal”, Professionshøjskolernes Internationale Årskonference 13. november 2014 Tine Andersen,
Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice.
Scenarieanalyse og realoptioner
Trafikdage på Aalborg Universitet 28. august 2006 Velfærdsgevinster ved differentiering af kørselsafgifter for lastbiler Ole Kveiborg, Ninette Pilegaard.
Miljøfordele ved brug af bioethanol
1 ▪ Møde for danske partnere 25. jan
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 | Følsomhedsanalyse af samfundsøkonomiske tidsværdier.
1. December 2006KNV-fællesseminar. 1. December 2006KNV-fællesseminar Planlovsystemet 2007 Landsplanlægning Regionale udviklingsplaner Kommuneplaner Vækstfora:
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august | Kapacitetsvurdering af jernbaneinfrastruktur Alex Landex.
Argumenterne Motorvejen betyder: Tilgængelighed, erhvervsudvikling og konkurrenceevne Lige muligheder for Midt- og Vestjylland Grundlag for serviceniveau.
Trafikdage Variation i rejsetid - effekter for modellering og værdisætning Camilla Riff Brems Danmarks TransportForskning
Sygefravær RMU temadrøftelse den 17. juni 2010.
Cost-benefit analyse af cykling og sundhed Trafikdage Aalborg, 23 August 2005 Thomas Krag Mobility Advice.
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 28. august 2006 | LETBANEPROJEKT I KØBENHAVN - Ring 2½-korridoren.
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Sådan reduceres udledningen af drivhusgasser fra landbruget
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
1 Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Danmarks JordbrugsForskning Skal strobiluriner fortsat bruges i hvede? Danske og udenlandske erfaringer.
Klinten, Rødvig 24. januar 2007 CEEH CEEH Analyser af helbredsmæssige og økonomiske konsekvenser af ændret adfærd omkring frugt og grønt, fysisk aktivitet.
SKABELON.
Benefitmodel – togpassagerers tidsgevinster ved regularitetsforbedringer Dorte-Lene Bacher, Banedanmark Jane Ildensborg-Hansen, TetraPlan A/S.
Vilkårene for det frivillige arbejde i udsatte boligområder Michael Fehsenfeld og Bjarne Ibsen Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund (CISC)
Tværforbindelsen - vejen til vækst på Sjælland Bent Rasmussen Havnedirektør, Kalundborg Havn Fremtidens trafikale infrastruktur i Region Sjælland Sørup.
Transport i miljøredegørelsen Industriens Temadag november 2007 i Odense Kurt Meiner Hansen, Fredericia Kommune.
Transport- og EnergiministerietSide 1 Fast forbindelse over Femern Bælt Præsentation v. Claus F. Baunkjær.
TrafikdageAnnette Christensen & Thomas Odgaard 23.aug. 16 De trafikale infrastrukturs betydning for erhvervslivet Chefkonsulent Annette Christensen, DI.
Overvejelser på vej mod Nyt OUH
MTV af Demens: Økonomi Monitorering og MTV
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
25. Logistisk effektivitet
Jeppe Rich Professor, Trafikmodeller Otto Anker Nielsen
Præsentationens transcript:

© 2003 Center for Trafik og Transport Sten Hansen | Trafikdage Aalborg 2003 | CLG – Virtuelt center for forskning i Logistik og Godstransport1 Gods- og Logistikeffekter i vurderingen af store infrastrukturprojekter Sten Hansen

© 2003 Center for Trafik og Transport Sten Hansen | Trafikdage Aalborg 2003 | CLG – Virtuelt center for forskning i Logistik og Godstransport2 Disposition Hovedspørgsmål for CLG-9:  Hvordan kan de afledte effekter på virksomheders logistik indgå i vurderingen af store infrastrukturprojekter ? 1.Sammenhæng mellem transport og logistik 2.Logistik-Gods effekter og case-studie 3.Tidsværdier for gods 4.Et regneeksempel 5.Konklusion

© 2003 Center for Trafik og Transport Sten Hansen | Trafikdage Aalborg 2003 | CLG – Virtuelt center for forskning i Logistik og Godstransport3 Samspil mellem transport og logistik Hvad er samspillet Infrastruktur  godstransport  logistik

© 2003 Center for Trafik og Transport Sten Hansen | Trafikdage Aalborg 2003 | CLG – Virtuelt center for forskning i Logistik og Godstransport4 Samspil mellem transport og logistik (2)  Samspil infrastruktur og transport er relativt velskrevet  Tidsgevinster, regularitsændringer  Samspil mellem transport og logistik er vanskeligt at modellere  Manglende årsag-virknings beskrivelser  Transport er kun en lille brik i logistikbeslutninger  Logistik varierer mellem virksomheder i samme branche  Hvordan måler vi det i relation til transport ?  Trafikken (biler) kan måles før og efter infrastrukturprojektet  Transporten (mængder, sendinger) kan måles før og efter (?)

© 2003 Center for Trafik og Transport Sten Hansen | Trafikdage Aalborg 2003 | CLG – Virtuelt center for forskning i Logistik og Godstransport5 Samspil mellem transport og logistik (3) En model til forståelse af samspillet (Flux)

© 2003 Center for Trafik og Transport Sten Hansen | Trafikdage Aalborg 2003 | CLG – Virtuelt center for forskning i Logistik og Godstransport6 Logistik-Gods effekter af store infrastrukturprojekter Logistiske benefits for virksomheder søges modelleret gennem variable/indikatorer knyttet til transport (LG-effekter) 4 LG-effekter defineres:  større markedsopland  ændring i regularitet  ændring i sendingshyppighed  omlokalisering af lagre Observeres disse i et case-studie af Storebæltsforbindelsen ?

© 2003 Center for Trafik og Transport Sten Hansen | Trafikdage Aalborg 2003 | CLG – Virtuelt center for forskning i Logistik og Godstransport7 Logistik-Gods effekter (2) Case-studie af Storebæltsforbindelsen Ex-post studie (litteratur, interviews)  større markedsopland+  ændring i regularitet++  ændring i sendingshyppighed+  omlokalisering af lagre mv+  TDC; Carlsberg, Danæg og Danisco undersøgt  LG-effekter er hovedsageligt identificeret kvalitativt

© 2003 Center for Trafik og Transport Sten Hansen | Trafikdage Aalborg 2003 | CLG – Virtuelt center for forskning i Logistik og Godstransport8 Logistik-Gods effekter (3) Omlokalisering af lager/produktion ved Storebæltsforbindelsen 4 virksomheder: TDC; Carlsberg, Danæg og Danisco (interviews)  Danæg: 3 -> 1 ægpakkeri i Christiansfeld  Danisco: 4 –> 3 sukkerfabrikker, roetransport via Storebælt  TDC: 3 -> 1 centrallager i Odense  Carlsberg/Coca-Cola lagre i Fredericia og Høje Taastrup  Danægs gevinst ca 0-2 mill. kr årligt (ekstra transport 4 mill kr)  Daniscos gevinst er skønnet til ca. 4 mill. kr årligt (40 mill – transport)

© 2003 Center for Trafik og Transport Sten Hansen | Trafikdage Aalborg 2003 | CLG – Virtuelt center for forskning i Logistik og Godstransport9 Tidsværdier for gods  Tidsværdi: Værdien for virksomheden af at godset kommer hurtigt frem  Enhed [kr/ton. time], varegrupper  Metoden bruges til marginale forandringer af transporttid  Virksomhedens benefits beregnes direkte ud fra tidsbesparelsen  Simpel sammenhæng mellem infrastruktur og logistiske benefits  Udledning af tidsværdier for gods er vanskelig,  SP-metoder eller kapitalværdi  Sverige bruger modificeret kapitalværdi metode (varens værdi)  Tidsværdier er ”små” – relativt til persontrafik

© 2003 Center for Trafik og Transport Sten Hansen | Trafikdage Aalborg 2003 | CLG – Virtuelt center for forskning i Logistik og Godstransport10 Tidsværdier for gods (2) med anhænger 50 SEK/h Lastbil gennemsnit 35 SEK/h

© 2003 Center for Trafik og Transport Sten Hansen | Trafikdage Aalborg 2003 | CLG – Virtuelt center for forskning i Logistik og Godstransport11 Regneeksempel på LG-effekter  Regneeksempel ved brug af gods tidsværdier  LG-effekters bidrag til Benefit/Cost raten af Storebæltsprojektet  Kilde: 85-rapporten om Storebæltsforbindelsen  Merinvestering i vejbro og banetunnel 4,9 mia. kr (prisniveau 84)  Årlige benefits 920 mill. kr år (9,224 mia. kr over 15 år)  Benefit/Cost raten af Storebæltsprojektet beregnes B/C = 1,88  Fritidstrafikkens bidrag til B/C rate = 0,19  Alternative færgeinvesteringer var ganske betydelige

© 2003 Center for Trafik og Transport Sten Hansen | Trafikdage Aalborg 2003 | CLG – Virtuelt center for forskning i Logistik og Godstransport12 Regneeksempel på LG-effekter (2) Tidsgevinster for Gods over Storebælt beregnes TB = GT G dT (RoH)  Dansk tidsværdi savnesGT = 5,6 kr/ton. time benyttes (Femern Bælt)  G= 4,0 mill tons (1996)G = 5,8 mill tons (2000)  Tidsbesparelse for lastbiler dT = 1,5 h (skønnet) TB = 41,2 mill kr år LG-effekters bidrag til B/C raten på Storebælt: B/C LG-effekter = 0,05

© 2003 Center for Trafik og Transport Sten Hansen | Trafikdage Aalborg 2003 | CLG – Virtuelt center for forskning i Logistik og Godstransport13 Konklusioner  Godstransport er ”vanskeligt” i projektvurderinger  Videns niveauet om samspil mellem transport og logistik er for lavt  Tidsværdi for gods er en beregningsmæssig enkel metode  Benefits er væsentlig mindre end personers tidsgevinst i et projekt  Metoden giver ingen indsigt, hvor i virksomheden benefits omstår  Kræver danske tidsværdier  Regneeksempel på Storebælt viser bidrag til B/C raten (2-3 %)  Studie af LG-effekter viser omlokalisering er væsentlig  Daniscos anslåede gevinst er ca 10% af tidsbenefits for gods