Træner- og ledersamling i Skive/Resen Badmintonklub Børn af år 2000 Hvad er børnenes forudsætninger for at indgå i badmintonsporten?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Forestil dig en landsby, hvor der bor 100 mennesker
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Tid til ledelse Henrik Leslye.
Den 16.august 2010 Regionsgården
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Instruktøroplæg Svømmeskoleundervisning
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
Vingsted den 4. november 2011 Peter Westmark
Roskilde Tekniske Skole
Adoptivbarnets møde med daginstitutionen. Institutionsstart.
I dag er temaet Visualisering
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Fysisk aktivitet – muligheder og udfordringer for krop og sjæl
Børn, bevægelse og motivation
Vejen Idrætscenter 24. November 2002
Chris Argyris f
Hverdagens Helte i Danfoss Floor Heating
Sydbank Padborg Region
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Psykologi Hvad er psykologi? Hvem bruger psykologi?
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Husk at slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
TRÆNER VI ”RIGTIGT”? ”Har vi en høj kvalitet og kompetence i arbejdet med at udvikle spillerne?” Oplæg, spørgsmål og debat!
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Personligheds-udviklingen i småbarnealderen - når det går galt
Relationen i institutionen – MI på MultifunC V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Lektiehjælp og faglig fordybelse Lektiehjælp og faglig fordybelse frem til næste folketingsvalg: - Skolen skal tilbyde børnene lektiehjælp og faglig fordybelse.
Inspiration til reformarbejdet
Mestring af ADHD som voksen.
Lidt om at flytte bjerge
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
- det kan læres.. Inspiration The New Toughness Training For Sports (PLUME, Penguin Group, 1995, ISBN ) Af James E. Loehr, sportspsykolog.
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
VISL – begrænsninger og styrker
Slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op
Sexuel udvikling Anette Løwert.
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Fremme af unges mentale sundhed
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Målet med hjerterehabilitering
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Det her talent foregår i nærheden af mig…
Stress En folkesygdom?.
Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Emotionel relatering og modtagelse Barnet I Centrum – Ole Henrik Hansen Deltager: Dagplejer: Pia Rønver,
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Pressalit Sports Academy Fra perioden til
Mentalisering Recovery Christian Bæk, cand.psych. Blå Kors Medarbejderkonference.
…………Skal blive så dygtige som de kan
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Præsentationens transcript:

Træner- og ledersamling i Skive/Resen Badmintonklub Børn af år 2000 Hvad er børnenes forudsætninger for at indgå i badmintonsporten?

Børn af år 2000 Disposition- side 1 Disposition Hvad er personlighed? Hvordan udvikles personlighed? Hvad er de personlighedsmæssige kendetegn for et moderne barn i år 2000 Mulighederne for at klare sig i elitesport… Noget om forudsætninger - og hvad kan trænes?

Børn af år 2000 Hvad er personlighed - side 2 Definition: Personligheden er de individuelt karakteristiske mønstre i tanke, emotioner og adfærd, som kendetegner et individs personlige stil og som påvirker denne persons interaktion med sine omgivelser I dagligdags sprog: Personligheden har at gøre med det, der får os til at kunne se personer som de samme - over lang tid.

Børn af år 2000 Hvad er personlighed - side 3 Personligheden har en bevidst side - og en ikke-bevidst side Nogle områder, der er interessante i forhold til personlighed: Tillid, tilknytning, afhængighed, uafhængighed, initiativ, handlekraft, intention, kontrol, autonomi, mestring og selvregulering m.m.

Børn af år 2000 Hvordan udvikles personligheden? - side 4 Mange teoretiske retninger tilbyder hver sin forklaring, men vi kunne se på et par vigtige grundantagelser: Kommer personligheden indefra? Eller kommer den udefra? (Fra påvirkninger i omgivelserne) Er barnet født forudsætningsløst eller med en del kompetencer?

Børn af år 2000 Hvordan udvikles personligheden? - side 5 En vigtig side at personlighedsudviklingen er hvilken tilknytningskvalitet, der udvikles John Bowlby - udgangspunkt i etologien De usikkert tilknyttede - undgående børn De usikkert tilknyttede - ængstelige og ambivalente børn De sikkert tilknyttede børn

Børn af år 2000 Hvordan udvikles personligheden? - side 6 Andre vinkler på personlighedsudviklingen: Spejlingsfunktionen - man lærer om sig selv gennem andres reaktioner overfor en. –Hvad sker der, hvis man altid får at vide at man er helt vidunderlig? –Hvad sker der, hvis man altid får at vide, at man ikke dur til noget? Udviklingsstier - modsat determinisme

Børn af år 2000 Hvordan udvikles personligheden? - side 7 Andre vinkler - fortsat Barnet udvikler tidligt to poler - en ”grandios” og en ”idealiserende” Disse poler hænger sammen med at barnet gennemlever en narcissistisk periode - den skal kultiveres!

Børn af år 2000 Hvordan udvikles personligheden? - side 8 Den grandiose side: Selvvurdering Selvsikkerhed Selvbekræftelse Initiativ Spontanitet Den idealiserende side Evne til at indgå i nære relationer Vurdering af andre mennesker Udvikling af idealer

Børn af år 2000 Hvad er de personlighedsmæssige kendetegn for et moderne barn? side 10 Allerede i 70’erne kom de første bøger, der handlede om at vi lever i en ”narcissistisk kultur” Man kæder udviklingen sammen med, at faderern opdragelsesmæssigt forsvandt ud af hjemmet Nu er moderen også forsvundet… Tilbage er institutionerne… og fx idrætten...

Børn af år 2000 Hvordan udvikles personligheden? - side 9 Hvis man frustrerer for lidt, ved at give sig for lidt til kende overfor barnet, så får det konsekvenser og... Hvis man frustrerer for voldsomt, ved at dominere barnet for meget, så vil det også få konsekvenser Man kalder den rigtige balance: ”Optimal frustration”

Børn af år 2000 Hvad er de personlighedsmæssige kendetegn for et moderne barn? side 11 På en måde er beskrivelsen allerede givet, men… En god illustration kunne være Freuds tredeling mellem super-ego, ego og id For 100 år siden… Og nu...

Børn af år 2000 Hvad er de personlighedsmæssige kendetegn for et moderne barn? side 12 Kunne man forestille sig, at sportsverdenen i virkeligheden tilbyder en opdragelsesmæssig hjælp til forældrene? I sportens verden tilbydes opmærksomhed, klare tilbagemeldinger, klare grænser, krav til pålidelighed og stabilitet, men også idealer og mål at arbejde efter. Nogen gange går sporten over grænserne og ”frustrerer for voldsomt” - sjældent modsat!

Børn af år 2000 Mulighederne for at klare sig i elitesport? side 13 ”Evnen til at tackle stress, evnen til at koncentrere sig, når det gælder, evnen til at vende modgang til medgang, evnen til at fastholde motivationen og evnen til at få det maxsimale ud af sin fysiske kapacitet er nogle af de væsentligste faktorer, som skiller de bedste fra de næstbedste” (Pensgård, 1998, s. 11)

Børn af år 2000 Mulighederne for at klare sig i elitesport? side 14 Jackie Joyner Kersie: ”Fysisk styrke er ikke tilstrækkeligt. Jeg tror, at indenfor atletik betyder det mentale 80-90%. En udøver kan have lige så meget talent som jeg, men jeg er stærk mentalt, og jeg vil vinde. Man skal være stærk mentalt for at kunne stå for presset. Det er nødvendigt at træne det mentale element i lige så høj grad som både løb og spændstighed. Man skal koncentrere sig om det positive og sørge for at oplade en mængde positiv energi. Hvis man siger til sig selv, at dette kan jeg ikke klare, vil man i ni ud af ti tilfælde faktisk heller ikke være i stand til at klare det!” (Pensgård, 1998, s. 16)

Børn af år 2000 Noget om forudsætninger - og hvad kan trænes? Side 15 Personligheden danner et meget vigtigt fundament! Tidligere er følgende områder blevet nævnt: –Selvvurdering, selvbekræftelse, initiativ, spontanietet, selvvurdering - evne til at indgå i nære relationer, vurdering af andre mennesker, udvikling af idealer - og desuden tillid, tilknytning, afhængighed, uafhængighed, initiativ, handlekraft, intention, kontrol, autonomi, mestring og selvregulering

Børn af år 2000 Noget om forudsætninger - og hvad kan trænes? Side 16 Idrætspsykologien kan medvirke til at perfektionere idrætspræstationer, men... Personligheden udvikler sig, men det er en uhyre langsommelig proces, så måske handler det mere om at de, der har en personlighed, der åbner for eliteidræt - går ind i den og de, der ikke har - skal lave noget andet???

Børn af år 2000 Noget om forudsætninger - og hvad kan trænes? Side 17 Idrætspsykologien kan: Forbedre evnen til at regulere spænding Forbedre evnen til koncentration Medvirke til at optimere motivationen Medvirke i forbindelse med målsætningsarbejde En af de spændende områder er visualisering